BS?mati skrev:Det hjälper kanske när jag berättar för dem att bilen är registrerad i min födelsestad.Lacho skrev:Jag försökte när jag stod och laddade bredvid en. Dom skrattar åt en baramati skrev:Fan vad jag hade försökt att mjölka VW-mannen på information, utan kamera såklart.
VW ID Buzz
Moderator: Redaktion
Re: VW ID Buzz
Re: VW ID Buzz
Braunschweig. Men trodde den byggs i Hannover?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID Buzz
De flesta av VW:s testbilar och prototyper registreras av någon anledning i Braunschweig. Det finns ju VW där också, fast ingen bilfabrik. Lite konstigt faktiskt att den inte har BS - ID xxxE som nummerskylt. De brukar ju vara lite påhittiga.PapaD skrev:Braunschweig. Men trodde den byggs i Hannover?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Här är någon som gör lite journalistiskt arbete och faktiskt lyckas prata med VW-folket och inte bara smygfilmar. Teslabjörnens bil syns också i bild så det är samma laddstation
Re: VW ID Buzz
https://www.elbil24.no/nyheter/volkswag ... t/75223851
Volkswagen ID. Buzz på ett besök i Norge
Nu har vi kollat in den nya kollektivtrafikbussen med egna ögon. Nu vet vi också när den når norska kunder!
DELKLÄDD: Förväntningar på nytt ID. Buzzen är stor. Elbil24 fick ett litet smakprov på den nya kollektivtrafikbussen i huvudstaden, en och en halv månad innan den officiella lanseringen.
(Elbil24): VW ID. Buzz närmar sig lansering och nyligen har Volkswagen släppt ett antal småprover på den elektriska kollektivtrafikbussen – något vi bland annat nämnde i det här fallet:
Officiell lansering är den 9 mars. Vi testar bilen redan från 15 februari, ett test kan du läsa här på Elbil24.no 21 februari.
På turné i Norge
Men i praktiken har bilen testats och testats och testats under lång tid. Den här veckan har den synts på olika ställen på norsk mark och vi har nästan kunnat följa den i takt med att bilder har delats i sociala medier.
Elbil24 hörde idag att bilarna var i Oslo, och träffade ett gäng från VW när vi i morse med kort varsel flyttade ut till Frognerparken, även känd som Vigelandsparken. Vi måste erkänna att vi var exalterade, för vad är det med den här bilen som har gjort den till en sådan "hype" av dimensioner?
Och angående hajpen: Se bara på de tidiga upplagorna av kollektivtrafikbussen, och hur priserna på dessa har skjutit i höjden.
ID. Buzz blandar den gamla filosofin med den allra senaste tekniken. För bilen är förstås en ren elbil, samtidigt som denna är inlindad i en medveten klassisk design, varvat med morgondagens element.
Två versioner
Bussen kommer i två versioner, även om den ena i princip inte kan definieras som en buss. Det är nämligen inget annat än framsäten, och det är utan fönster. Det här är en skåpbil, men heter fortfarande ID. Buzz Cargo, trots att det inte är en buss. Om det går att få en Cargo-version med fönster är ännu inte officiellt, men valet finns på de andra skåpbilarna från företaget, så låt oss hoppas.
Samtidigt kan vi nämna att både skåpbilen och bilen anländer samtidigt. I slutet av året kan vi fortfarande förvänta oss att de flesta väljer bil, om sätena lätt kan tas bort.
Det beror förstås på att det inte finns några skatter eller moms på elbilar, så varför välja den billigaste versionen, när bilen inte kostar betydligt mer?
Det är också lätt att tro att sådana skåpbilar kommer att säljas marginellt, men sanningen är att det finns ett skriande behov av elbilar som också har en viss räckvidd. Och det sistnämnda är viktigt, eftersom det redan finns en hel del elbilar på marknaden sedan tidigare, men den gemensamma nämnaren är att de inte har så stor räckvidd – särskilt inte på vintern. Här kommer ID. Buzz gör skillnad och vi tar för givet att bilen levereras med värmepump som standard.
Flera upplagor
Sätt i ögonen på en skåpbilsförare kommer inte att ID. Buzz kan vara väldigt lång, men som familjebil kommer nog den nästan fem meter långa bilen att verka stor. Axelavståndet är också längre än på de andra bilarna i ID-serien, för här är det hela 3,3 meter. Detta beror på att ID. Buzz är byggt på den längsta av de tre planerade MEB-plattformarna.
ID.3 och ID.4 har en känd hjulbas på 2,76 meter, medan konceptbilen ID.Life som visas har en kortare hjulbas kvar.
Många SUV-ägare kommer nog att erkänna att SUV:en inte erbjöd utrymme som man hoppats, för sanningen är att en SUV vanligtvis har mindre innerutrymme än en kombi. Det många är ute efter är nog mer en multifunktionsbil, och det är just denna klass av ID.Buzz finns.
Den långa längden mellan hjulen ger även plats för ett ännu större batteri än vad vi ser i ID.3 och ID.4. Därför sägs det att ID. Buzz kommer att ha ett batteri på 111 kWh för den fyrhjulsdrivna versionen och 82 kWh för den bakhjulsdrivna.
Det är ännu inte känt om det på sikt kommer att finnas möjlighet till tvåhjulsdrift med störst batteri, eller åtminstone fyrhjulsdrift.
För övrigt kan vi förvänta oss att versionen med 82 kWh batteri kommer att ha samma laddningshastighet som ID.4 med samma batteri, som nu uppgraderats till 135 kW.
Det som är lika intressant på ett ID. Buzz är interiören längre bak. Prototypen vi ser här är utrustad med två säten framför och tre säten i andra raden. Längre bak kommer en tredje rad som alternativ, men vi vet inte om detta är en tvåsitsig eller en tresitsig. Därmed kan vi inte heller säga om bilen blir en sju- eller åttasitsig.
Vi har inte kunnat bekräfta om Cargo-versionen kommer att ha två eller tre framsäten heller, men bortser inte från att båda kan vara ett alternativ.
Tillgången till interiören är också ganska intressant, eftersom alla varianter kommer att ha skjutdörrar på båda sidor, medan bakluckan på denna var topphängd.
Om hantverkaren kan få tillval med delade dörrar som är sidogångjärn, eller om det blir en stor sidogångjärn bakdörr, ja det återstår att se.
Och när vi väl är innanför bakluckan ska det sägas att VW har uppnått en mycket låg lasthöjd från marken och upp till golvet i bagageutrymmet – ett golv som förstås är helt plant. Hela vägen till torpedväggen.
Framför har bilen ett mycket kort överhäng, och en relativt trubbig nos. I fronten har VW placerat en rejäl VW-logga, som på de gamla. Det finns faktiskt ingen huv att öppna, men det finns en servicelucka man kan fälla ner, där man kommer till 12-voltsbatteriet, spolarvätska och sånt grundläggande.
LADDLUCKAN: ... sitter på höger sida, längst bak. Foto: Fred Magne Skillebæk
VW har redan öppnat för bokning av ID. Buzz, både som skåpbil och bil. Själva beställningsprocessen öppnar först under våren, då även bilarna har fått ett pris.
Några tips som ingen från VW har vågat ge oss, men låt oss gissa – och det är rena gissningar – att man måste gå ut med runt 550 000 kronor för en välutrustad version med minsta batteri och tvåhjulsdrift. Detta är baserat på vad man måste gå ut för en välutrustad ID.4 med samma batteri och tvåhjulsdrift, plus lite till.
Du kan göra bokningarna nu medan beställningarna tas under våren. De första kunderna kan räkna med att ha bilen hemma i sitt eget garage någon gång i september.
https://www.elbil24.no/video/iHMt0sYX
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Vet inte om jag håller med egentligen, det var ju vara undanglidande ickesvar på samtliga frågorMaw skrev:Här är någon som gör lite journalistiskt arbete och faktiskt lyckas prata med VW-folket och inte bara smygfilmar. Teslabjörnens bil syns också i bild så det är samma laddstation
Model Y LR AWD 2022
Re: VW ID Buzz
Nej, tyvärr kom inga nya avslöjanden fram, vi får nog vänta några veckor till den 9/3jonasl skrev:Vet inte om jag håller med egentligen, det var ju vara undanglidande ickesvar på samtliga frågor
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte..
Model Y LR AWD 2022
Re: VW ID Buzz
Får du tillbaka handpenning på den beställningen?jonasl skrev:Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte..
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID Buzz
Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.jonasl skrev:Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte..
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
En Volvo 240 måste väl nästan räknas som självmord om man tänker åka mycket med den. Jag skulle ldrig åka med en sådan gammal bil till vardags pga krocksäkerheten.mati skrev:Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.jonasl skrev:Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte..
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
Re: VW ID Buzz
http://www.240.se/litteratur/MSPV561.pdfmati skrev:Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID Buzz
Om nu efterfrågan på stora kombibilar hade varit så stor som vissa påstår så skulle det funnits ett större utbud av just dessa bilar, eller?
Re: VW ID Buzz
Absolut.Dodde skrev:Om nu efterfrågan på stora kombibilar hade varit så stor som vissa påstår så skulle det funnits ett större utbud av just dessa bilar, eller?
Kombi är populära i Norden och Tyskland (kanske några fler länder i norra Europa), men däremot inte alls på stora marknader som USA och Kina.
Det är ingen slump att det är Volvo och tyska biltillverkare som haft kombi på modellprogrammet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID Buzz
Det gör han inte. Han kör V90 till vardags.LarsL skrev:En Volvo 240 måste väl nästan räknas som självmord om man tänker åka mycket med den. Jag skulle ldrig åka med en sådan gammal bil till vardags pga krocksäkerheten.mati skrev:Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.jonasl skrev:Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte..
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Vem säger att efterfrågan är stor? Tydligen är den ju inte det eftersom det är andra marknader än Sverige som bestämmer. Men det är synd, för det innebär att jag måste i slutändan köra omkring i en bil som en kines eller en amerikan vill ha, dvs en SUV. Jag föredrar nånting annat. Nu är Buzz förvisso en kul skapelse. Men det är trots allt en buss, ingen praktisk personbil.Dodde skrev:Om nu efterfrågan på stora kombibilar hade varit så stor som vissa påstår så skulle det funnits ett större utbud av just dessa bilar, eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Kombimarknaden är stor. Bara fr att det inte finns någon kombi som elbil betyder det inte att det inte finns efterfrågan. Se på fossilmarknaden.
Kombis är jättestort. men för mig symboliserar den familjens förtryck och fängelse (+ risk för dörruppslag) så jag är inte kundgruppen.
Kombis är jättestort. men för mig symboliserar den familjens förtryck och fängelse (+ risk för dörruppslag) så jag är inte kundgruppen.
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: VW ID Buzz
Läser ingressen med Christer Glennings röst...martinot skrev:http://www.240.se/litteratur/MSPV561.pdfmati skrev:Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
Re: VW ID Buzz
Finns ju stora märken som planerar att sluta tillverka kombi, måste finnas en anledning till det, efterfrågan?
Re: VW ID Buzz
Jo, marknaden går (tyvärr) mer mot höga SUV:ar än smidiga kombibilar.Dodde skrev:Finns ju stora märken som planerar att sluta tillverka kombi, måste finnas en anledning till det, efterfrågan?
Det är en global trend, men även en som sker här i Norden och Tyskland (som är klassiska kombimarknader) som går mer mot SUV. Men mest styrs detta hos biltillverkarna för att anpassa modellprogrammen till de globalt största bilmarknaderna USA och Kina. Där är efterfrågan på kombibilar i princip noll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Ja, när jag beställde var det 15000 i handpenning som är fullt återbetalningsbara. Nu är det väl en tusenlapp som man inte får tillbaka om man ångrar sig.PapaD skrev:Får du tillbaka handpenning på den beställningen?
Model Y LR AWD 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.mati skrev:Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.jonasl skrev:Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte..
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
Model Y LR AWD 2022
Re: VW ID Buzz
Jag har alltid gillat VW:s bussar, multivan och vad de nu heter. På något sätt tycker jag att de är fina, men jag skulle aldrig komma på tanken att ens titta på en skåpbil från konkurrenterna. Det är just VW-bussen jag gillar. Men jag behöver ju ingen sådan. Det har aldrig funnits skäl för mig att ens överväga köpet av en VW-buss. För vad, liksom? En vanlig kombi fungerar ju mycket bättre till vardags och den uppfyller alla mina krav, plus att den såklart är billigare i drift och allt.jonasl skrev:Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.
Anledningen varför jag har börjat kika på en Buzz är dels att den ändå inte är så hiskeligt stor, och som redan diskuterat att det inte finns några eldrivna kombibilar med stort bagage och hög dragvikt.
Sen kan det ju såklart bli så (troligen blir det så) att Buzz blir alldeles för dyr för mig, att räckvidden är obefintlig och/eller att dragvikten återigen är för låg, det är ju en MEB-bil trots allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Ja, håller med. Någon annan liknande bil skulle inte vara aktuell.
Och precis som för dig så har det ju trots allt inte blivit en sådan. Har räknat lite och det blir dyrt, dyrare än en Model Y och i många lägen bara bökigt med en såpass stor bil. Bara skatten på en fossilbil av den digniteten idag är gigantisk.
Och precis som för dig så har det ju trots allt inte blivit en sådan. Har räknat lite och det blir dyrt, dyrare än en Model Y och i många lägen bara bökigt med en såpass stor bil. Bara skatten på en fossilbil av den digniteten idag är gigantisk.
Model Y LR AWD 2022
Re: VW ID Buzz
Jo, behöver man inte specifikt en minibuss så är troligen en kombi oftast en mycket energieffektivare, säkrare och bättre körkänsla.mati skrev:Jag har alltid gillat VW:s bussar, multivan och vad de nu heter. På något sätt tycker jag att de är fina, men jag skulle aldrig komma på tanken att ens titta på en skåpbil från konkurrenterna. Det är just VW-bussen jag gillar. Men jag behöver ju ingen sådan. Det har aldrig funnits skäl för mig att ens överväga köpet av en VW-buss. För vad, liksom? En vanlig kombi fungerar ju mycket bättre till vardags och den uppfyller alla mina krav, plus att den såklart är billigare i drift och allt.jonasl skrev:Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.
Anledningen varför jag har börjat kika på en Buzz är dels att den ändå inte är så hiskeligt stor, och som redan diskuterat att det inte finns några eldrivna kombibilar med stort bagage och hög dragvikt.
Sen kan det ju såklart bli så (troligen blir det så) att Buzz blir alldeles för dyr för mig, att räckvidden är obefintlig och/eller att dragvikten återigen är för låg, det är ju en MEB-bil trots allt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik