Alla model Y är redan av med bonus. Eller menar du plocka ut en buzz kanske?flipmac skrev:Trevligt! Har du fått den också?Andersen skrev:65 000 euro var startpris i Tyskland, och då får man komma ihåg högre svensk moms och vagnskadegaranti. Så vad har de egentligen plockat bort? Och kommer de salta notan för nödvändiga tillval - både kosmetiska som tvåtonsfärg och inredning och funktionella som säkerhet, värmepump etc?mati skrev:Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.
Blev en tyskbyggd Model Y istället, så får vi se om två år när den förlängda versionen kommit.
Jag vill egentligen ha fler än 5 säten så jag får nog också vänta. Även om tanken slagit mig om det kan vara värt att plocka ut en femsitsig om det nu går att få före årsskiftet med höga bonusen och sen sälja den när den längre kommit. Dock väldigt svårt att gissa andrahandsvärdet på 5-sitsig. Fast å andra sidan har ju nästan hälften av alla begagnade model x som säljs 5 säten...
VW ID Buzz
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: VW ID Buzz
BMW i4 M50 -22
Re: VW ID Buzz
Japp det var Buzz jag syftade på. Inser att det kunde uppfattas annorlunda men försöker hålla mig on topic i trådenObscureEconomist skrev:Alla model Y är redan av med bonus. Eller menar du plocka ut en buzz kanske?flipmac skrev:Trevligt! Har du fått den också?Andersen skrev:65 000 euro var startpris i Tyskland, och då får man komma ihåg högre svensk moms och vagnskadegaranti. Så vad har de egentligen plockat bort? Och kommer de salta notan för nödvändiga tillval - både kosmetiska som tvåtonsfärg och inredning och funktionella som säkerhet, värmepump etc?mati skrev:Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.
Blev en tyskbyggd Model Y istället, så får vi se om två år när den förlängda versionen kommit.
Jag vill egentligen ha fler än 5 säten så jag får nog också vänta. Även om tanken slagit mig om det kan vara värt att plocka ut en femsitsig om det nu går att få före årsskiftet med höga bonusen och sen sälja den när den längre kommit. Dock väldigt svårt att gissa andrahandsvärdet på 5-sitsig. Fast å andra sidan har ju nästan hälften av alla begagnade model x som säljs 5 säten...
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: VW ID Buzz
Tänker att Buzz cargo kommer bli väldigt vanlig, majoriteten av arbetsbilar kör stadskörning och inte många mil per dag, kommer gör underverk för driftkostnaderna över tid tänker jag.
BMW i4 M50 -22
Re: VW ID Buzz
Ja man undrar vad förbrukning och räckvidd blir på motorväg. Någon som sett något Cd-värde?Lurkern skrev:Trist med 422 km räckvidd på en ny modell.
Ioniq 5 FE AWD
Re: VW ID Buzz
Det här utspelade sig på den tiden när bonustakets vara eller icke vara ännu inte var bestämt, och ingen visste om eller när. Samtidigt som VW Sverige inte kunde säga något om svenska priser trots lansering i flera andra länder, och plötsligt menade att leveransstart skulle bli runt årskiftet och inte alls i höst. Och startpriset i Tyskland på 65 000 euro...flipmac skrev:Trevligt! Har du fått den också?Andersen skrev:65 000 euro var startpris i Tyskland, och då får man komma ihåg högre svensk moms och vagnskadegaranti. Så vad har de egentligen plockat bort? Och kommer de salta notan för nödvändiga tillval - både kosmetiska som tvåtonsfärg och inredning och funktionella som säkerhet, värmepump etc?mati skrev:Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.
Blev en tyskbyggd Model Y istället, så får vi se om två år när den förlängda versionen kommit.
Jag vill egentligen ha fler än 5 säten så jag får nog också vänta. Även om tanken slagit mig om det kan vara värt att plocka ut en femsitsig om det nu går att få före årsskiftet med höga bonusen och sen sälja den när den längre kommit. Dock väldigt svårt att gissa andrahandsvärdet på 5-sitsig. Fast å andra sidan har ju nästan hälften av alla begagnade model x som säljs 5 säten...
Edit: jag syftade alltså på att köpa en 5-sitsif ID Buzz och inte model y.
Jag provkörde en MY P, älskade den, satte upp en lista med för-och nackdelar med sambon (som i höstas inte alls var pigg på en Y), och chansbeställde 25/5. Knappt 3 veckor senare bestämdes bonustaket (förbaskade politiker utan framförhållning!) och frågan var om vi skulle låta beställningen stå kvar trots antagligen 70 000 dyrare bil.
Fördelarna med att stå fast övervägde: Vi får bilen redan i augusti, kan sälja laddhybriden som just nu har fånigt högt andrahandsvärde (>50% efter 6 år!), och behöver inte köpa en Buzz osedd och oprovkörd. Så inte alls vad vi ställt in oss på, men det blir nog bra ändå. Och MYP har nu senast fått höjt pris med 25 000, så andrahandsvärdet ökar. Och hoppet är väl inte helt ute med 12 dagar kvar innan taket!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: VW ID Buzz
Pratade med två VW-säljare häromdagen. De menade lite skämtsamt att jag ju "behöver" en Buzz. Men de visste såklart också att jag har varit intresserad från början, men även att jag tappat intresset med tanke på spec och förmodat pris.
De ställde sig lika frågande som jag själv till de senaste prisuppgifterna. Och min skämtsamma kommentar att man nog inte får med några hjul i basversionen höll de faktiskt med om. Men de visste ingenting heller. "Snart" skulle de få lite bättre info om priser och utrustning. Deras teori var att VW lanserar ett barskrapat grundutförande för att säkerställa att bilen hamnar garanterat under pristaket för miljöbonusen. Sen får man beställa hjul och dörrar som extrautrustning utan att gå miste om bonusen, som de uttryckte sig.
Det ligger nog en del i det.
De ställde sig lika frågande som jag själv till de senaste prisuppgifterna. Och min skämtsamma kommentar att man nog inte får med några hjul i basversionen höll de faktiskt med om. Men de visste ingenting heller. "Snart" skulle de få lite bättre info om priser och utrustning. Deras teori var att VW lanserar ett barskrapat grundutförande för att säkerställa att bilen hamnar garanterat under pristaket för miljöbonusen. Sen får man beställa hjul och dörrar som extrautrustning utan att gå miste om bonusen, som de uttryckte sig.
Det ligger nog en del i det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Ja det låter som en rimlig förklaring. Egentligen kan jag tycka att det på ett sätt är bra för att de möjliggör för den som i första hand vill lägga sina pengar på en bil som går på el snarare än på en cool bil på el. Lite som när det gick att köpa model 3 off the menu utan en del funktioner. Sen är så klart frågan hur många som köper en snikversion i slutändan ändå....mati skrev:Pratade med två VW-säljare häromdagen. De menade lite skämtsamt att jag ju "behöver" en Buzz. Men de visste såklart också att jag har varit intresserad från början, men även att jag tappat intresset med tanke på spec och förmodat pris.
De ställde sig lika frågande som jag själv till de senaste prisuppgifterna. Och min skämtsamma kommentar att man nog inte får med några hjul i basversionen höll de faktiskt med om. Men de visste ingenting heller. "Snart" skulle de få lite bättre info om priser och utrustning. Deras teori var att VW lanserar ett barskrapat grundutförande för att säkerställa att bilen hamnar garanterat under pristaket för miljöbonusen. Sen får man beställa hjul och dörrar som extrautrustning utan att gå miste om bonusen, som de uttryckte sig.
Det ligger nog en del i det.
I den tyska konfiguratorn är det silver som är standardfärgen. Övriga enfärgade kostar runt €1000 extra och de tvåfärgade €1500 om jag inte minns helt fel. Uppgraderad interiör är €1200-1500.
Om det är 18" hjulen som ingår kanske räckvidden ökar något? För jag gissar att WlTP är lätt på 19" som verkar vara standard i Tyskland.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW ID Buzz
Men det vore ju lite komiskt/trevligt OM det ändå blir någorlunda ok utrustning på dommati skrev:Pratade med två VW-säljare häromdagen. De menade lite skämtsamt att jag ju "behöver" en Buzz. Men de visste såklart också att jag har varit intresserad från början, men även att jag tappat intresset med tanke på spec och förmodat pris.
De ställde sig lika frågande som jag själv till de senaste prisuppgifterna. Och min skämtsamma kommentar att man nog inte får med några hjul i basversionen höll de faktiskt med om. Men de visste ingenting heller. "Snart" skulle de få lite bättre info om priser och utrustning. Deras teori var att VW lanserar ett barskrapat grundutförande för att säkerställa att bilen hamnar garanterat under pristaket för miljöbonusen. Sen får man beställa hjul och dörrar som extrautrustning utan att gå miste om bonusen, som de uttryckte sig.
Det ligger nog en del i det.
Det är inte helt omöjligt men inte heller speciellt troligt, hoppet lever
Kan bli en poppis camping-bil tex…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 02 jul 2021 19:52
Re: VW ID Buzz
Om man skulle vilja få tag på en ID Buzz så snart som möjligt, har ni några tips på hur man ska gå tillväga?
Utöver att anmäla sitt intresse på nätet, såklart..
Utöver att anmäla sitt intresse på nätet, såklart..
Re: VW ID Buzz
kanske ta kontakt med en VW-återförsäljare?gregerdenandre skrev:Om man skulle vilja få tag på en ID Buzz så snart som möjligt, har ni några tips på hur man ska gå tillväga?
Utöver att anmäla sitt intresse på nätet, såklart..
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID Buzz
Du har säkert rätt, men jäklar vad det känns omodernt!HelectriC skrev:kanske ta kontakt med en VW-återförsäljare?gregerdenandre skrev:Om man skulle vilja få tag på en ID Buzz så snart som möjligt, har ni några tips på hur man ska gå tillväga?
Utöver att anmäla sitt intresse på nätet, såklart..
Jag kollade själv runt var jag kunde "köpa" en buzz när den släpptes. Fick bara kontaktuppgifter till en handfull återförsäljare.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: VW ID Buzz
Lite naivt att tro att alla har gått över till ren nätförsäljningen, eller? De flesta har fortfarande ÅF.Jaegaern skrev:Du har säkert rätt, men jäklar vad det känns omodernt!HelectriC skrev:kanske ta kontakt med en VW-återförsäljare?gregerdenandre skrev:Om man skulle vilja få tag på en ID Buzz så snart som möjligt, har ni några tips på hur man ska gå tillväga?
Utöver att anmäla sitt intresse på nätet, såklart..
Jag kollade själv runt var jag kunde "köpa" en buzz när den släpptes. Fick bara kontaktuppgifter till en handfull återförsäljare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID Buzz
HelectriC skrev:Lite naivt att tro att alla har gått över till ren nätförsäljningen, eller? De flesta har fortfarande ÅF.Jaegaern skrev:Du har säkert rätt, men jäklar vad det känns omodernt!HelectriC skrev:kanske ta kontakt med en VW-återförsäljare?gregerdenandre skrev:Om man skulle vilja få tag på en ID Buzz så snart som möjligt, har ni några tips på hur man ska gå tillväga?
Utöver att anmäla sitt intresse på nätet, såklart..
Jag kollade själv runt var jag kunde "köpa" en buzz när den släpptes. Fick bara kontaktuppgifter till en handfull återförsäljare.
Håller med och man kan göra mer än val av färg på klädsel och bil och något mer så tycker jag att det är trevligt att pratat med en säljaren som känner lite mer för en, men det är jag som kanske är lite gammalmodig.
27,8 kWp solceller
Re: VW ID Buzz
Värt att notera är att ID Buzz är den första modellen som kommer att säljas via "agenter" och inte återförsäljare. I praktiken är det dock de vanliga återförsäljarna som är agenter. Men det kommer alltså att vara samma pris för beställning på nätet och via ÄF. Så det är möjligt att det kommer att gå lika fort att beställa via hemsidan så fort konfiguratorn släpps i höst. Tror det är aug/sep som det väntas bli.
Mina föräldrar bor granne med en säljare på VW transport som för övrigt hävdade att ID Buzz skulle ha rätt bra basutrutning. Det skulle ju gå lite emot spekulationerna här samt det oväntade startpriset. Men inte mig emot!
Mina föräldrar bor granne med en säljare på VW transport som för övrigt hävdade att ID Buzz skulle ha rätt bra basutrutning. Det skulle ju gå lite emot spekulationerna här samt det oväntade startpriset. Men inte mig emot!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 02 jul 2021 19:52
Re: VW ID Buzz
Vw-säljarna vet ingenting, säger dom.
Tanken var att man skulle öppna för skarpa ordrar vecka 18, men därefter har man skjutit datumet framför sig. Ingen verkar veta när säljstart blir.
Intressant om det både går att beställa via ÅF eller beställa direkt själv på nätet. Undrar hur man ska gå till väga för att få en ”bra” köplats..
Tittar man i den tyska konfiguratorn ser det ut som att man har ungefär samma tänk kring paket och tillval som ID4. Tvåtonslacken var dock dyr, om jag inte minns helt fel (3500 eur!). Känns logiskt att hålla ihop paketen och tillvalen någorlunda mellan MEB-bilarna.
Tanken var att man skulle öppna för skarpa ordrar vecka 18, men därefter har man skjutit datumet framför sig. Ingen verkar veta när säljstart blir.
Intressant om det både går att beställa via ÅF eller beställa direkt själv på nätet. Undrar hur man ska gå till väga för att få en ”bra” köplats..
Tittar man i den tyska konfiguratorn ser det ut som att man har ungefär samma tänk kring paket och tillval som ID4. Tvåtonslacken var dock dyr, om jag inte minns helt fel (3500 eur!). Känns logiskt att hålla ihop paketen och tillvalen någorlunda mellan MEB-bilarna.
Re: VW ID Buzz
Riktigt så mycket för det väl inte? 2600 € för tvåton mot 1000€ för samma färg hellackad.gregerdenandre skrev:Vw-säljarna vet ingenting, säger dom.
Tanken var att man skulle öppna för skarpa ordrar vecka 18, men därefter har man skjutit datumet framför sig. Ingen verkar veta när säljstart blir.
Intressant om det både går att beställa via ÅF eller beställa direkt själv på nätet. Undrar hur man ska gå till väga för att få en ”bra” köplats..
Tittar man i den tyska konfiguratorn ser det ut som att man har ungefär samma tänk kring paket och tillval som ID4. Tvåtonslacken var dock dyr, om jag inte minns helt fel (3500 eur!). Känns logiskt att hålla ihop paketen och tillvalen någorlunda mellan MEB-bilarna.
Vill du inte betala något extra är det silver som är standard.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW ID Buzz
I UK har de tre paket att välja på enl teslarati. https://www.teslarati.com/volkswagen-id-buzz-order-uk/
Från priset får jag till drygt 700kSEK. Så de slänger med mer grejer i grund, men högre pris.
Från priset får jag till drygt 700kSEK. Så de slänger med mer grejer i grund, men högre pris.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 02 jul 2021 19:52
Re: VW ID Buzz
Sorry. Helt rätt. 2641 eur.
Vad tror ni att man bör satsa på för konfiguration?
Finns det några måsten på en Buzz?
Är tvåtonslacken värd 25 000, exempelvis.?
Vad tror ni att man bör satsa på för konfiguration?
Finns det några måsten på en Buzz?
Är tvåtonslacken värd 25 000, exempelvis.?
Re: VW ID Buzz
Om vi får motsvarande paket i Sverige så känns ju Först edition överlägset mest prisvärt. Väldigt svårt att avgöra vad som blir bäst för andrahandsvärdet men tvåtonslack tror jag nog kommer att vara det. I synnerhet på first edition där du får färgad inredning inkluderat.
Jag är egentligen ute efter en 7-sits men undrar nu om det inte är värt att försöka få tag på en first edition och ha tills 7-sits kommer. I synnerhet om den kostar under 700 000 och går att få före årsskiftet.
Jag är egentligen ute efter en 7-sits men undrar nu om det inte är värt att försöka få tag på en first edition och ha tills 7-sits kommer. I synnerhet om den kostar under 700 000 och går att få före årsskiftet.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW ID Buzz
De engelska paketen är dyrare än så tyvärr. Från priset över 700ksek och 1st började på 780 ksek. I Sverige, med vagnskadegarantin blir det ännu dyrare troligtvis.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID Buzz
Det lär ju kosta mindre än 25.000 att foliera halva bilen. Då kan du välja vilken färg som helst och du får lackskydd på köpet.gregerdenandre skrev:Sorry. Helt rätt. 2641 eur.
Vad tror ni att man bör satsa på för konfiguration?
Finns det några måsten på en Buzz?
Är tvåtonslacken värd 25 000, exempelvis.?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 924
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID Buzz
Är ytterst lite som ens är i vitt på dessa bilar och grundfärgen verkar vara identiska.HelectriC skrev:Det lär ju kosta mindre än 25.000 att foliera halva bilen. Då kan du välja vilken färg som helst och du får lackskydd på köpet.gregerdenandre skrev:Sorry. Helt rätt. 2641 eur.
Vad tror ni att man bör satsa på för konfiguration?
Finns det några måsten på en Buzz?
Är tvåtonslacken värd 25 000, exempelvis.?
så en foliering borde både gå snabbt och inte ens bli i närheten av priset de vill ha för den lackeringen.
Re: VW ID Buzz
Funkar det bra att foliera på silver metallic som är basfärgen? Eller tänker ni att man lägger till vit solid lack för ~4000 sek och sen folierar för mellanskillnaden till tvåtonslacken för ~19000 sek? För tvåton med halv silver blir väl inte ens snyggt till en nedre del i guld?R_Edvinsson skrev:Är ytterst lite som ens är i vitt på dessa bilar och grundfärgen verkar vara identiska.HelectriC skrev:Det lär ju kosta mindre än 25.000 att foliera halva bilen. Då kan du välja vilken färg som helst och du får lackskydd på köpet.gregerdenandre skrev:Sorry. Helt rätt. 2641 eur.
Vad tror ni att man bör satsa på för konfiguration?
Finns det några måsten på en Buzz?
Är tvåtonslacken värd 25 000, exempelvis.?
så en foliering borde både gå snabbt och inte ens bli i närheten av priset de vill ha för den lackeringen.
Kan ju helt klart vara värt att spara några tusenlappar på bilköpet för att få välja lack själv. Dock svårare att matcha inredningen. För egen del hade det kunnat funka men tror knappast det är givet för andrahandsvärdet? I synnerhet inte om du vill sälja inom ett år.
Edit: eller menade du att välja en färgad lack av de kulörerna som också finns som två-tons? De verkar kosta 10 000 bara de så då är mellanskillnaden ännu mindre. Och som lackskydd är det väl bättre att foliera nedre delen av bilen än den övre?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart