VW ID Buzz
Moderator: Redaktion
Re: VW ID Buzz
Utseende är för min del långt ner på listan, hoppas på en kompetent lastare med V2L och lågt förmånsvärde.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW ID Buzz
Men de där bilarna är väl fortfarande kamouflerade. Jag antar att det är fullt avsiktligt att de ser ut som bilar av andra märken. VW brukar göra så. De är rätt duktiga på det.Rasmussen skrev:Den ser väldigt…. Japansk ut. Hoppas pris och förmånsvärde kan vara så pass bra att man kan leva med den kompromissen. För den ser ju inte så retro ut som man hade hoppats.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Det måste de rimligen vara - fronten är ju (för att använda ett uttryck en gammal arbetskollega brukade använda) fullkomligt grisful med den där kanten nedanför vindrutan. Så där måste det vara något man tills vidare inte vill visa.mati skrev:Men de där bilarna är väl fortfarande kamouflerade. Jag antar att det är fullt avsiktligt att de ser ut som bilar av andra märken. VW brukar göra så. De är rätt duktiga på det.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW ID Buzz
Tyvärr så lär den ändå till slut inte bli lika retro som man hoppats på, dom lär ju inte
ändra apmycket på konstruktionen i det här läget, men hoppas gör man ju
Skitkul att det är mer på riktigt nu iaf!
ändra apmycket på konstruktionen i det här läget, men hoppas gör man ju
Skitkul att det är mer på riktigt nu iaf!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW ID Buzz
Vi får hoppas på det. Den där fronten ser ut som en ledsen hundvalp.mati skrev:Men de där bilarna är väl fortfarande kamouflerade. Jag antar att det är fullt avsiktligt att de ser ut som bilar av andra märken. VW brukar göra så. De är rätt duktiga på det.Rasmussen skrev:Den ser väldigt…. Japansk ut. Hoppas pris och förmånsvärde kan vara så pass bra att man kan leva med den kompromissen. För den ser ju inte så retro ut som man hade hoppats.
Re: VW ID Buzz
Det är nog bara klistermärkena och tvåtonslack som skiljer. Runt lysena sitter breddningsklistermärken och det svarta "T" under/runt VW-märket ska bort. På sidorna sitter ett fusktanklock fram till vänster, bara klistermärke, man ser ju en som laddar på höger sida bak (the right side, which is the wrong side). Samt på sidornas nedre paneler sitter svarta body klistermärken. Formen är färdig, det kan jag slå vad om en liten peng. Nu gör de ju långfärdstester, de kan de inte ha "fel" aero. Litet konstigt att de fick de gamla dörrhandtagen från ID3 och inte de nyare från ID4.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: VW ID Buzz
Det här är det slutgiltiga utseendet på karossen
https://www.google.se/amp/s/www.motor1. ... tails/amp/
Noterade tidigt att huven ser väldigt ”konstig” ut med ett väldigt stort utskjut från rutan (på prototyp-bilarna). Förhoppningsvis är det bara en maskering, har tyvärr lite svårt att avgöra på den produktionsfärdiga karossen om den också har den där ”konstiga” huven… Kollade senast idag på en T6.1:a och den har också en väldigt ”utskjutande” huv i överkant, precis som prototypen av BUZZ:en. Det syns bara från vissa vinklar, så risken (?) är väl att det kommer se ut sådär på den färdiga bilen
https://www.google.se/amp/s/www.motor1. ... tails/amp/
Noterade tidigt att huven ser väldigt ”konstig” ut med ett väldigt stort utskjut från rutan (på prototyp-bilarna). Förhoppningsvis är det bara en maskering, har tyvärr lite svårt att avgöra på den produktionsfärdiga karossen om den också har den där ”konstiga” huven… Kollade senast idag på en T6.1:a och den har också en väldigt ”utskjutande” huv i överkant, precis som prototypen av BUZZ:en. Det syns bara från vissa vinklar, så risken (?) är väl att det kommer se ut sådär på den färdiga bilen
Re: VW ID Buzz
Diess om ID.Buzz:
"We have our market introduction in the first quarter, and then it should come midyear to the customers."
https://www.theverge.com/22888316/decod ... lf-driving
"We have our market introduction in the first quarter, and then it should come midyear to the customers."
https://www.theverge.com/22888316/decod ... lf-driving
Re: VW ID Buzz
Coolt. Hur kallas den där färgen tro? Magic Zebra Pride eller nåt sånt kanske.Kubi skrev:
Tänk om dom erbjöd den färgen.. storsäljare!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW ID Buzz
Kan bli riktigt vettig. Hoppas att det långa skåpet inte dröjer för länge bara.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW ID Buzz
Fan vad jag hade försökt att mjölka VW-mannen på information, utan kamera såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
ser ganska smal ut och inte så lång heller. Känns spontant som en Caravelle T6 er betydligt större.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID Buzz
Jag försökte när jag stod och laddade bredvid en. Dom skrattar åt en baramati skrev:Fan vad jag hade försökt att mjölka VW-mannen på information, utan kamera såklart.
Re: VW ID Buzz
dom där ska ju ha den klassiska lacken och en surfingbräda på köpet
Farsan hade en av den gamla sorten m tvåtonslack som vi brukade campa och vindsurfa med.
Raggare höll på välta hela bussen när vi vildcampade på gotland en gång. Det var tider det!
Farsan hade en av den gamla sorten m tvåtonslack som vi brukade campa och vindsurfa med.
Raggare höll på välta hela bussen när vi vildcampade på gotland en gång. Det var tider det!
Re: VW ID Buzz
Det hjälper kanske när jag berättar för dem att bilen är registrerad i min födelsestad.Lacho skrev:Jag försökte när jag stod och laddade bredvid en. Dom skrattar åt en baramati skrev:Fan vad jag hade försökt att mjölka VW-mannen på information, utan kamera såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
BS?mati skrev:Det hjälper kanske när jag berättar för dem att bilen är registrerad i min födelsestad.Lacho skrev:Jag försökte när jag stod och laddade bredvid en. Dom skrattar åt en baramati skrev:Fan vad jag hade försökt att mjölka VW-mannen på information, utan kamera såklart.
Re: VW ID Buzz
Braunschweig. Men trodde den byggs i Hannover?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID Buzz
De flesta av VW:s testbilar och prototyper registreras av någon anledning i Braunschweig. Det finns ju VW där också, fast ingen bilfabrik. Lite konstigt faktiskt att den inte har BS - ID xxxE som nummerskylt. De brukar ju vara lite påhittiga.PapaD skrev:Braunschweig. Men trodde den byggs i Hannover?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Här är någon som gör lite journalistiskt arbete och faktiskt lyckas prata med VW-folket och inte bara smygfilmar. Teslabjörnens bil syns också i bild så det är samma laddstation
Re: VW ID Buzz
https://www.elbil24.no/nyheter/volkswag ... t/75223851
Volkswagen ID. Buzz på ett besök i Norge
Nu har vi kollat in den nya kollektivtrafikbussen med egna ögon. Nu vet vi också när den når norska kunder!
DELKLÄDD: Förväntningar på nytt ID. Buzzen är stor. Elbil24 fick ett litet smakprov på den nya kollektivtrafikbussen i huvudstaden, en och en halv månad innan den officiella lanseringen.
(Elbil24): VW ID. Buzz närmar sig lansering och nyligen har Volkswagen släppt ett antal småprover på den elektriska kollektivtrafikbussen – något vi bland annat nämnde i det här fallet:
Officiell lansering är den 9 mars. Vi testar bilen redan från 15 februari, ett test kan du läsa här på Elbil24.no 21 februari.
På turné i Norge
Men i praktiken har bilen testats och testats och testats under lång tid. Den här veckan har den synts på olika ställen på norsk mark och vi har nästan kunnat följa den i takt med att bilder har delats i sociala medier.
Elbil24 hörde idag att bilarna var i Oslo, och träffade ett gäng från VW när vi i morse med kort varsel flyttade ut till Frognerparken, även känd som Vigelandsparken. Vi måste erkänna att vi var exalterade, för vad är det med den här bilen som har gjort den till en sådan "hype" av dimensioner?
Och angående hajpen: Se bara på de tidiga upplagorna av kollektivtrafikbussen, och hur priserna på dessa har skjutit i höjden.
ID. Buzz blandar den gamla filosofin med den allra senaste tekniken. För bilen är förstås en ren elbil, samtidigt som denna är inlindad i en medveten klassisk design, varvat med morgondagens element.
Två versioner
Bussen kommer i två versioner, även om den ena i princip inte kan definieras som en buss. Det är nämligen inget annat än framsäten, och det är utan fönster. Det här är en skåpbil, men heter fortfarande ID. Buzz Cargo, trots att det inte är en buss. Om det går att få en Cargo-version med fönster är ännu inte officiellt, men valet finns på de andra skåpbilarna från företaget, så låt oss hoppas.
Samtidigt kan vi nämna att både skåpbilen och bilen anländer samtidigt. I slutet av året kan vi fortfarande förvänta oss att de flesta väljer bil, om sätena lätt kan tas bort.
Det beror förstås på att det inte finns några skatter eller moms på elbilar, så varför välja den billigaste versionen, när bilen inte kostar betydligt mer?
Det är också lätt att tro att sådana skåpbilar kommer att säljas marginellt, men sanningen är att det finns ett skriande behov av elbilar som också har en viss räckvidd. Och det sistnämnda är viktigt, eftersom det redan finns en hel del elbilar på marknaden sedan tidigare, men den gemensamma nämnaren är att de inte har så stor räckvidd – särskilt inte på vintern. Här kommer ID. Buzz gör skillnad och vi tar för givet att bilen levereras med värmepump som standard.
Flera upplagor
Sätt i ögonen på en skåpbilsförare kommer inte att ID. Buzz kan vara väldigt lång, men som familjebil kommer nog den nästan fem meter långa bilen att verka stor. Axelavståndet är också längre än på de andra bilarna i ID-serien, för här är det hela 3,3 meter. Detta beror på att ID. Buzz är byggt på den längsta av de tre planerade MEB-plattformarna.
ID.3 och ID.4 har en känd hjulbas på 2,76 meter, medan konceptbilen ID.Life som visas har en kortare hjulbas kvar.
Många SUV-ägare kommer nog att erkänna att SUV:en inte erbjöd utrymme som man hoppats, för sanningen är att en SUV vanligtvis har mindre innerutrymme än en kombi. Det många är ute efter är nog mer en multifunktionsbil, och det är just denna klass av ID.Buzz finns.
Den långa längden mellan hjulen ger även plats för ett ännu större batteri än vad vi ser i ID.3 och ID.4. Därför sägs det att ID. Buzz kommer att ha ett batteri på 111 kWh för den fyrhjulsdrivna versionen och 82 kWh för den bakhjulsdrivna.
Det är ännu inte känt om det på sikt kommer att finnas möjlighet till tvåhjulsdrift med störst batteri, eller åtminstone fyrhjulsdrift.
För övrigt kan vi förvänta oss att versionen med 82 kWh batteri kommer att ha samma laddningshastighet som ID.4 med samma batteri, som nu uppgraderats till 135 kW.
Det som är lika intressant på ett ID. Buzz är interiören längre bak. Prototypen vi ser här är utrustad med två säten framför och tre säten i andra raden. Längre bak kommer en tredje rad som alternativ, men vi vet inte om detta är en tvåsitsig eller en tresitsig. Därmed kan vi inte heller säga om bilen blir en sju- eller åttasitsig.
Vi har inte kunnat bekräfta om Cargo-versionen kommer att ha två eller tre framsäten heller, men bortser inte från att båda kan vara ett alternativ.
Tillgången till interiören är också ganska intressant, eftersom alla varianter kommer att ha skjutdörrar på båda sidor, medan bakluckan på denna var topphängd.
Om hantverkaren kan få tillval med delade dörrar som är sidogångjärn, eller om det blir en stor sidogångjärn bakdörr, ja det återstår att se.
Och när vi väl är innanför bakluckan ska det sägas att VW har uppnått en mycket låg lasthöjd från marken och upp till golvet i bagageutrymmet – ett golv som förstås är helt plant. Hela vägen till torpedväggen.
Framför har bilen ett mycket kort överhäng, och en relativt trubbig nos. I fronten har VW placerat en rejäl VW-logga, som på de gamla. Det finns faktiskt ingen huv att öppna, men det finns en servicelucka man kan fälla ner, där man kommer till 12-voltsbatteriet, spolarvätska och sånt grundläggande.
LADDLUCKAN: ... sitter på höger sida, längst bak. Foto: Fred Magne Skillebæk
VW har redan öppnat för bokning av ID. Buzz, både som skåpbil och bil. Själva beställningsprocessen öppnar först under våren, då även bilarna har fått ett pris.
Några tips som ingen från VW har vågat ge oss, men låt oss gissa – och det är rena gissningar – att man måste gå ut med runt 550 000 kronor för en välutrustad version med minsta batteri och tvåhjulsdrift. Detta är baserat på vad man måste gå ut för en välutrustad ID.4 med samma batteri och tvåhjulsdrift, plus lite till.
Du kan göra bokningarna nu medan beställningarna tas under våren. De första kunderna kan räkna med att ha bilen hemma i sitt eget garage någon gång i september.
https://www.elbil24.no/video/iHMt0sYX
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension