Sida 1 av 1

Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar

Postat: 13 okt 2021 21:32
av Maw
Nu har det kommit en promemoria från regeringen om de nya tjänstebilsreglerna som föreslås gälla från den 1/7 2022 https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... ade-bilar/
Förslaget innebär att nybilspriset för miljöanpassade bilar, vid beräkningen av förmånsvärdet, sätts ned med ett fast schabloniserat belopp som utgår från bilens miljöteknik. Nedsättningens storlek, som huvudsakligen baseras på den genomsnittliga nedsättning som görs i dag för respektive fordonstyp, föreslås vara 350 000 kronor för elbilar och vätgasbilar, 140 000 kronor för laddhybrider och 100 000 kronor för gasbilar. Nedsättningsbeloppets storlek får dock inte överstiga 50 procent av bilens nybilspris. För att koncentrera miljöstyrningen till bilar med låga utsläpp föreslås att elhybrider och etanoldrivna bilar inte ska omfattas av nedsättningen.
Ser väl helt OK ut? :)

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 21:42
av slugger75
Vad är en elhybrid? Är det en laddhybrid eller en mildhybrid?

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 21:42
av mati
Maw skrev:
Ser väl helt OK ut? :)
Bara 1 år för sent tyvärr. Det var ju uppenbarligen jättenödvändigt att börja med att höja förmånsvärdet i år för att sedan kunna sänka det igen nästa år.

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 21:47
av dfa
Nu kanske jag är dum i huvudet, men vad blir nedsättningen för en (el)bil som kostar 500tkr? Nedsättningsbeloppets storlek får ju inte vara mer än 50% av nypris, så hur kan beloppet samtidigt vara fast?

edit: det hade ju varit lättare att förstå om taket på nedsättningen var 350tkr?

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 21:48
av Fredrik j
slugger75 skrev:
Vad är en elhybrid? Är det en laddhybrid eller en mildhybrid?
Eftersom laddhybrider får en nedsättning med 140 000 så får vi utgå från att det är mildhybrider (som ju egentligen är en bil som huvudsakligen går på fossilt bränsle) som avses.

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 21:49
av Remuz
dfa skrev:
Nu kanske jag är dum i huvudet, men vad blir nedsättningen för en (el)bil som kostar 500tkr? Nedsättningsbeloppets storlek får ju inte vara mer än 50% av nypris, så hur kan beloppet samtidigt vara fast?
250k blir nedsättning då. Det är antingen 350k eller 50% av nypris beroende på vad som är minst.

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 21:51
av dfa
Remuz skrev:
dfa skrev:
Nu kanske jag är dum i huvudet, men vad blir nedsättningen för en (el)bil som kostar 500tkr? Nedsättningsbeloppets storlek får ju inte vara mer än 50% av nypris, så hur kan beloppet samtidigt vara fast?
250k blir nedsättning då. Det är antingen 350k eller 50% av nypris beroende på vad som är minst.

och det innebär att nedsättningen blir 350tkr även för en bil som kostar 800tkr? eller utgår ingen nedsättning för bilar över 700tkr?

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 21:53
av Remuz
dfa skrev:
Remuz skrev:
dfa skrev:
Nu kanske jag är dum i huvudet, men vad blir nedsättningen för en (el)bil som kostar 500tkr? Nedsättningsbeloppets storlek får ju inte vara mer än 50% av nypris, så hur kan beloppet samtidigt vara fast?
250k blir nedsättning då. Det är antingen 350k eller 50% av nypris beroende på vad som är minst.

och det innebär att nedsättningen blir 350tkr även för en bil som kostar 800tkr? eller utgår ingen nedsättning för bilar över 700tkr?
350k för den då ja. Även en Porsche för 2mille blir nedsatt 350k

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 21:53
av joel80
dfa skrev:
Nu kanske jag är dum i huvudet, men vad blir nedsättningen för en (el)bil som kostar 500tkr? Nedsättningsbeloppets storlek får ju inte vara mer än 50% av nypris, så hur kan beloppet samtidigt vara fast?

edit: det hade ju varit lättare att förstå om taket på nedsättningen var 350tkr?

Det är fast på så sätt att man alltid vet vad det blir när man vet vad bilen kostar.

Tänk så här:
Nedsättningen är "alltid" 50% med ett tak på max nedsättning av 350k. :)

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 21:57
av jonte89
Först höja sedan sänka. Surt för de som tar ut en förmånsbil i perioden från 1 juli 2021 och sista juni 2022. Naturligtvis borde även dessa bilars FM värden räknas om enligt ny beräkningsmodell när den blir gällande 1 juli 2022. Men det brydde sig regeringen inte om. :|

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 21:58
av Maw
mati skrev:
Maw skrev:
Ser väl helt OK ut? :)
Bara 1 år för sent tyvärr. Det var ju uppenbarligen jättenödvändigt att börja med att höja förmånsvärdet i år för att sedan kunna sänka det igen nästa år.
Ja, verkligen!
Mycket märkligt att de inte kunde göra detta i somras, alternativt väntat med förändringen av förmånsvärdesberäkningen som gjordes i somras till nästa år.

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 21:58
av dfa
Ok tack för svar men jag tycker det var lite slarvigt formulerat (igen)

Då räknar jag inte med någon prissänkning av Model Y under (början av) Q1 på grund av ändrade förmånsvärdesberäkningar i alla fall. Kanske blir att slå till i år då :D

edit: Helvete insåg att jag blandar ihop nedsättningen av förmånsvärdet med miljöbonusen.

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 22:02
av Gargamel
mati skrev:
Maw skrev:
Ser väl helt OK ut? :)
Bara 1 år för sent tyvärr. Det var ju uppenbarligen jättenödvändigt att börja med att höja förmånsvärdet i år för att sedan kunna sänka det igen nästa år.
Valfläsk kallas det.

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 22:37
av RagWal
jonte89 skrev:
Först höja sedan sänka. Surt för de som tar ut en förmånsbil i perioden från 1 juli 2021 och sista juni 2022. Naturligtvis borde även dessa bilars FM värden räknas om enligt ny beräkningsmodell när den blir gällande 1 juli 2022. Men det brydde sig regeringen inte om. :|
Menas det att endast bilar uttagna efter 22-07-01 får denna nedsättning?

Edit: japp.
"Ändringen föreslås träda i kraft den 1 juli 2022 och gälla för bilar som blir skattepliktiga enligt vägtrafikskattelagen för första gången från och med ikraftträdandet."

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 22:49
av martinot
Maw skrev:
Nu har det kommit en promemoria från regeringen om de nya tjänstebilsreglerna som föreslås gälla från den 1/7 2022 https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... ade-bilar/
Förslaget innebär att nybilspriset för miljöanpassade bilar, vid beräkningen av förmånsvärdet, sätts ned med ett fast schabloniserat belopp som utgår från bilens miljöteknik. Nedsättningens storlek, som huvudsakligen baseras på den genomsnittliga nedsättning som görs i dag för respektive fordonstyp, föreslås vara 350 000 kronor för elbilar och vätgasbilar, 140 000 kronor för laddhybrider och 100 000 kronor för gasbilar. Nedsättningsbeloppets storlek får dock inte överstiga 50 procent av bilens nybilspris. För att koncentrera miljöstyrningen till bilar med låga utsläpp föreslås att elhybrider och etanoldrivna bilar inte ska omfattas av nedsättningen.
Ser väl helt OK ut? :)
Tycker det verkar vara ett vettigt förslag och en enklare mer rättvis lösning än den modell vi har idag.

Re: Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade b

Postat: 13 okt 2021 22:59
av MWall
Har vi inte diskuterat detta i en annan tråd för flera veckor sen?