Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Aida »

Jag läste nånstans för längesen att en bensingräsklippare (oklart om två el fyrtakt) släpper ut lika mycket avgaser under normal klippning om 45 min som en Volvo V70 släppte ut på ett varv runt jorden (3500 mil). Sjukt om det stämmer!

Men jag vill höja ribban ännu högre: kolla alla tvåtaktsskotrar och vespor i Rom, Paris, Aten. Där kan vi snacka miljöbovar!! De begränsar bilåkning (i Aten får endast bilar med jämna slutsiffror på regplåten köra jämna dagar o vice versa) men låter dessa miljöbestar köra rundor… Kina går ju före med att försöka få alla att köpa elskotrar. EUs klimatpolitik för fordon ekar lite ihåligt om man betänker detta faktum… Eller har jag fel??
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mikebike »

Aida skrev:
Jag läste nånstans för längesen att en bensingräsklippare (oklart om två el fyrtakt) släpper ut lika mycket avgaser under normal klippning om 45 min som en Volvo V70 släppte ut på ett varv runt jorden (3500 mil). Sjukt om det stämmer!

Men jag vill höja ribban ännu högre: kolla alla tvåtaktsskotrar och vespor i Rom, Paris, Aten. Där kan vi snacka miljöbovar!! De begränsar bilåkning (i Aten får endast bilar med jämna slutsiffror på regplåten köra jämna dagar o vice versa) men låter dessa miljöbestar köra rundor… Kina går ju före med att försöka få alla att köpa elskotrar. EUs klimatpolitik för fordon ekar lite ihåligt om man betänker detta faktum… Eller har jag fel??
Du behöver inte åka till Rom eller Aten för att konstatera att vissa inte tänkt hela vägen.
I Stockholm slipper man trängselskatt om man kör en i stort sett orenad dieseldriven mopedbil istället för elbil till jobbet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av ChristerSjo »

Felet många gör med robotgräsklippare att de klipper för kort och för ofta. För att gräset skall må bra måste de få växa till sig på höjden och därmed få bättre rötter och tåla torka mera.

Att ta bort gräsklippet från gräset är hål i huvudet om man kan få det fin fördelat. För att istället åka att köpa näring för flera 100/1000 tals kronor.

Dvs all växtlighet utvecklar sitt rotsystem när de får växa på höjden. Näringen i det du klipper skall ju tillbaka till kretsloppet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Gargamel »

mikebike skrev:
Aida skrev:
Jag läste nånstans för längesen att en bensingräsklippare (oklart om två el fyrtakt) släpper ut lika mycket avgaser under normal klippning om 45 min som en Volvo V70 släppte ut på ett varv runt jorden (3500 mil). Sjukt om det stämmer!

Men jag vill höja ribban ännu högre: kolla alla tvåtaktsskotrar och vespor i Rom, Paris, Aten. Där kan vi snacka miljöbovar!! De begränsar bilåkning (i Aten får endast bilar med jämna slutsiffror på regplåten köra jämna dagar o vice versa) men låter dessa miljöbestar köra rundor… Kina går ju före med att försöka få alla att köpa elskotrar. EUs klimatpolitik för fordon ekar lite ihåligt om man betänker detta faktum… Eller har jag fel??
Du behöver inte åka till Rom eller Aten för att konstatera att vissa inte tänkt hela vägen.
I Stockholm slipper man trängselskatt om man kör en i stort sett orenad dieseldriven mopedbil istället för elbil till jobbet.
Och värre är det dit jag åker nu för tiden, måste åka via kungsholmen, via odenplan bort till KTH, för att slippa 2x45kr i trängselskatt å VARJE hållen varje dag, istället för att kunna åka förbi stockholm och sticka ner vid norrtull efter essingeleden, men är inte sugen att betala 4 x 45 kr / dag, så jag får köa mig igenom halva stockholm istället.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Jag läste nånstans för längesen att en bensingräsklippare (oklart om två el fyrtakt) släpper ut lika mycket avgaser under normal klippning om 45 min som en Volvo V70 släppte ut på ett varv runt jorden (3500 mil). Sjukt om det stämmer!

Men jag vill höja ribban ännu högre: kolla alla tvåtaktsskotrar och vespor i Rom, Paris, Aten. Där kan vi snacka miljöbovar!! De begränsar bilåkning (i Aten får endast bilar med jämna slutsiffror på regplåten köra jämna dagar o vice versa) men låter dessa miljöbestar köra rundor… Kina går ju före med att försöka få alla att köpa elskotrar. EUs klimatpolitik för fordon ekar lite ihåligt om man betänker detta faktum… Eller har jag fel??
För att inte tala om alla EU-mopedbilar som alla ungdomar åker runt i så fort de fyller 15... ren idioti (och då är jag ändå inte miljökämpe)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av granlundii »

Vår bensingräsklippare drar några liter bensin per år, kanske 5-6 liter, känns rätt löjligt att förbjuda den. Vi slutar fylla på bränsle nån gång i juli, ändå är det svårt att få tanken tom innan vintern. Finns nog betydligt viktigare saker att fundera på från ett miljöperspektiv, inte minst överbefolkningen. Men också konsumptionsvanor, resor osv.

Visst, åkgräsklippare drar förstås mycket mera - men ändå, hur stor miljövinst kan man riktigt göra genom att förbjuda gräsklippare???
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mikebike »

granlundii skrev:
Vår bensingräsklippare drar några liter bensin per år, kanske 5-6 liter, känns rätt löjligt att förbjuda den. Vi slutar fylla på bränsle nån gång i juli, ändå är det svårt att få tanken tom innan vintern. Finns nog betydligt viktigare saker att fundera på från ett miljöperspektiv, inte minst överbefolkningen. Men också konsumptionsvanor, resor osv.

Visst, åkgräsklippare drar förstås mycket mera - men ändå, hur stor miljövinst kan man riktigt göra genom att förbjuda gräsklippare???
Det är nog du som kör den som drabbas mest, men även grannarna kan nog känna stanken och höra bullret, beroende på hur nära de bor.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mickeisol »

Vad tror ni om denna handjagare?

Verkar ungefär lika robust som en klippo fast med batteri.

https://www.husqvarna.com/se/grasklippare/lb553iv/
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Elof »

Aida skrev:
Jag läste nånstans för längesen att en bensingräsklippare (oklart om två el fyrtakt) släpper ut lika mycket avgaser under normal klippning om 45 min som en Volvo V70 släppte ut på ett varv runt jorden (3500 mil). Sjukt om det stämmer!

Men jag vill höja ribban ännu högre: kolla alla tvåtaktsskotrar och vespor i Rom, Paris, Aten. Där kan vi snacka miljöbovar!! De begränsar bilåkning (i Aten får endast bilar med jämna slutsiffror på regplåten köra jämna dagar o vice versa) men låter dessa miljöbestar köra rundor… Kina går ju före med att försöka få alla att köpa elskotrar. EUs klimatpolitik för fordon ekar lite ihåligt om man betänker detta faktum… Eller har jag fel??
Tvåtaktsmoppar är ett myggpiss i Mississippi vad det gäller klimatpåverkan. De är inte effektiva, men så värst mycket koldioxid släpper de inte ut. Vad det gäller andra onyttigheter är en mysig brasa inte mycket bättre än en scooter, eller en dieselvärmare för den delen. Ska EU förbjuda vedeldning och majbrasor också?
Tvåtaktsgräsklippare har nog inte sålts sedan 60-talet och MC-scootrar med tvåtaktare klar väl inte dagens EU-krav?
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

mickeisol skrev:
Vad tror ni om denna handjagare?

Verkar ungefär lika robust som en klippo fast med batteri.

https://www.husqvarna.com/se/grasklippare/lb553iv/
Säkert en jättebra maskin. Men 14.500kr utan batteri? Vad kostar batteriet då? Lika mycket till? Min Stiga kostade hälften och då ingick batteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mickeisol »

klippo.jpg
Jahapp nu är trotjänaren sen 20 år ersatt av en batterimotsvarighet.Moderna bensinen blev för mycket för den och jag orkar inte köra på alkylatbensin.

Hoppas den nya håller lika länge
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

Troligen inte. Klippon har nog en längre livslängd, men den nya är garanterat roligare.

Min granne har en sådan gammal Klippo. Jag kallar den för terrormaskinen, det går verkligen inte att missa när han sätter igång och klipper sin gräsmatta. Men grannen fyller 91 i år och jag har försökt att övertyga honom om att en batteriklippare är bättre på alla sätt, lättare, tyst, stinker inte, lättskött. Men han vill inte byta. Han vill ha kvar sin Klippo.
Resultatet är att jag eller sambon försöker alltid klippa hans gräsmatta med vår batteriklippare innan han gör det. Då protesterar han inte. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av StefL »

Egentligen är det ju för de flesta möjligt att göra mer än att bara byta från en bensinklippare till en likadan fast batteridriven - elektrifieringen ger upphov till större paradigmskiften än att man bara byter drivmedel. Det naturliga är ju en robotklippare som sköter sig själv så man slipper ens bry sig om att klippa själv. Funkar självklart inte för alla, men för majoriteten av de som har en "normal" gräsyta att klippa borde det vara en no-brainer, lite högre initialkostnad men med tanke på all tid man sparar är det ju en jättevinst på sikt.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mickeisol »

Jo, en robotgräsklippare vore ju idealet, men jag vill inte installera en massa perimeter tråd.
Så jag har letat varje år grundligt efter en robotgräsklippare som klarar det
Den första jag kollade som klarade det var denna
https://www.ambrogiorobot.com/en/models/view/l400-elite

den klarade 4 areor, men dom måste programmeras från fabrik, så den gick bort

så husqvarna
har sitt epos system
https://www.husqvarna.com/se/robotgrask ... r-550epos/
Men det måste vara fri sikt till referens Stationen/ANTENNEN
så den gick bort

Irobot hade en lovande produkt med tre antenner som man placerar ut och så positionerar roboten sig med hjälp av dom
https://feber.se/pryl/irobot-flyttar-fr ... re/410608/

Men nu är det oklart ifall nån överhuvudtaget kommer.

Ja det finns fördelar med "gåbakom" klippare också, man får ju lite motion.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

Jag är ytterst tveksam till robotarnas hållbarhet. Säkert är det prislappen och märket som spelar roll, men jag har inga bra erfarenheter med det. Och jag har hört massor med klagomål från folk jag känner som har problem med sina robotar.
Jag bytte faktiskt för några år sedan tillbaka till "klassik" gräsklippning. Jag hade en robot som skötte en del av min gräsmatta, och tanken var att skaffa en större (eller fler) för att kunna ta resten också. Men jag ändrade mig. Det blev en åkgräsklippare istället. Roboten är borta.
Jag tror att robotar och vanliga gräsklippare (batteridrivna såklart) kommer att samexistera även i framtiden. Ungefär på samma sätt som robotdammsugarna inte kommer tränga bort vanliga dammsugare från marknaden. De har sin plats, men inte mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Jag är ytterst tveksam till robotarnas hållbarhet. Säkert är det prislappen och märket som spelar roll, men jag har inga bra erfarenheter med det. Och jag har hört massor med klagomål från folk jag känner som har problem med sina robotar.
Jag bytte faktiskt för några år sedan tillbaka till "klassik" gräsklippning. Jag hade en robot som skötte en del av min gräsmatta, och tanken var att skaffa en större (eller fler) för att kunna ta resten också. Men jag ändrade mig. Det blev en åkgräsklippare istället. Roboten är borta.
Jag tror att robotar och vanliga gräsklippare (batteridrivna såklart) kommer att samexistera även i framtiden. Ungefär på samma sätt som robotdammsugarna inte kommer tränga bort vanliga dammsugare från marknaden. De har sin plats, men inte mer.
Min robot (Gardena Rli50 tror jag den heter) kostade 7-8 tusen för 6 år sen. I höstas gav dock batteriet mer eller mindre upp så nu har jag beställt ett nytt batteri för 650:-. 2500 mAh.

Förväntad livslängd på batteriet är 4 år. Mitt klarade 5,5 år.

Beror på hur tomten ser ut. Vi har en labrador nu som gillar att gräva lite hål här och där. Plus hans leksaker, pinnar, tuggben... Får se hur bra roboten klarar alla hinder. Går det inte får jag väl köpa en batteridriven klippare.

Gräsmattan blir dock både jämnare och tätare med robotklippning. Man slipper även det där med att det blir gräsklipp som dras in i huset osv. Så fördelarna stannar inte vid tidsbesparingen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Vi har en labrador nu som gillar att gräva lite hål här och där. Plus hans leksaker, pinnar, tuggben...
Exakt så. Det är ju ingen gräsmatta utan en lekplats. Det räcker att jag måste gå och plocka upp allt möjligt innan jag ska klippa för hand. Men det är ju åtminstone samma arbetsmoment. Men att behöva hålla rent hela tiden, eftersom man inte riktigt vet när roboten behagar klippa just där det ligger grejer, är ganska jobbigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Fredrik j »

StefL skrev:
Egentligen är det ju för de flesta möjligt att göra mer än att bara byta från en bensinklippare till en likadan fast batteridriven - elektrifieringen ger upphov till större paradigmskiften än att man bara byter drivmedel. Det naturliga är ju en robotklippare som sköter sig själv så man slipper ens bry sig om att klippa själv. Funkar självklart inte för alla, men för majoriteten av de som har en "normal" gräsyta att klippa borde det vara en no-brainer, lite högre initialkostnad men med tanke på all tid man sparar är det ju en jättevinst på sikt.
Man kan ju byta till en lika dan klippare fast batteridriven. Man behöver ju inte byta till robotklippare för att gå ifrån bensindrivet. Det blir dessutom betydligt billigare än robot.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
StefL skrev:
Egentligen är det ju för de flesta möjligt att göra mer än att bara byta från en bensinklippare till en likadan fast batteridriven - elektrifieringen ger upphov till större paradigmskiften än att man bara byter drivmedel. Det naturliga är ju en robotklippare som sköter sig själv så man slipper ens bry sig om att klippa själv. Funkar självklart inte för alla, men för majoriteten av de som har en "normal" gräsyta att klippa borde det vara en no-brainer, lite högre initialkostnad men med tanke på all tid man sparar är det ju en jättevinst på sikt.
Man kan ju byta till en lika dan klippare fast batteridriven. Man behöver ju inte byta till robotklippare för att gå ifrån bensindrivet. Det blir dessutom betydligt billigare än robot.
Vad kostar en eldriven vanlig klippare som har lite klippbredd inklusive batterier? Man vill ju ha två batterier.

Här är efterföljaren till den robot vi har. Fungerar hur bra som helst. 7500 spänn.

https://www.clasohlson.com/se/p/41-2432 ... m4EALw_wcB
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Dafro »

Även jag röstar för en robot, har öven jag en labrador med lite hål pinnar och leksaker men är inte så farligt att plocka undan tycker jag, visst har väl roboten fastnat på något vedträ som hunden hämtat men inte värre än att ta bort och starta om. Har en Husqvarna automover som ör 10 år och kostade 20 så visst mycket pengar men jag har bytt batteri 2 ggr och ett kort i laddstationen för ca 1000, sedan tog blixten den första laddstationen men det gick på garanti för den var inte 2 år då. En av de bästa investeringar jag har gjort.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
StefL skrev:
Egentligen är det ju för de flesta möjligt att göra mer än att bara byta från en bensinklippare till en likadan fast batteridriven - elektrifieringen ger upphov till större paradigmskiften än att man bara byter drivmedel. Det naturliga är ju en robotklippare som sköter sig själv så man slipper ens bry sig om att klippa själv. Funkar självklart inte för alla, men för majoriteten av de som har en "normal" gräsyta att klippa borde det vara en no-brainer, lite högre initialkostnad men med tanke på all tid man sparar är det ju en jättevinst på sikt.
Man kan ju byta till en lika dan klippare fast batteridriven. Man behöver ju inte byta till robotklippare för att gå ifrån bensindrivet. Det blir dessutom betydligt billigare än robot.
Vad kostar en eldriven vanlig klippare som har lite klippbredd inklusive batterier? Man vill ju ha två batterier.

Här är efterföljaren till den robot vi har. Fungerar hur bra som helst. 7500 spänn.

https://www.clasohlson.com/se/p/41-2432 ... m4EALw_wcB
Jag vill inte ha en robotklippare. Har ca 350 m² gräsmatta och gillar att klippa gräset. Har en Bosch Rotak 37 som jag har haft i snart 10 år. Lätt och smidig att putta runt. Kostade väl 3-4000 tror jag. Har två batterier.
Gillar man inte att klippa gräset ska man kanske ha en robot. Men min poäng var att man inte behöver gå på robot för att slippa bensin. Jag har aldrig haft en bensinklippare. Klippte med manuell klippare innan jag köpte min.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
StefL skrev:
Egentligen är det ju för de flesta möjligt att göra mer än att bara byta från en bensinklippare till en likadan fast batteridriven - elektrifieringen ger upphov till större paradigmskiften än att man bara byter drivmedel. Det naturliga är ju en robotklippare som sköter sig själv så man slipper ens bry sig om att klippa själv. Funkar självklart inte för alla, men för majoriteten av de som har en "normal" gräsyta att klippa borde det vara en no-brainer, lite högre initialkostnad men med tanke på all tid man sparar är det ju en jättevinst på sikt.
Man kan ju byta till en lika dan klippare fast batteridriven. Man behöver ju inte byta till robotklippare för att gå ifrån bensindrivet. Det blir dessutom betydligt billigare än robot.
Vad kostar en eldriven vanlig klippare som har lite klippbredd inklusive batterier? Man vill ju ha två batterier.

Här är efterföljaren till den robot vi har. Fungerar hur bra som helst. 7500 spänn.

https://www.clasohlson.com/se/p/41-2432 ... m4EALw_wcB
Jag vill inte ha en robotklippare. Har ca 350 m² gräsmatta och gillar att klippa gräset. Har en Bosch Rotak 37 som jag har haft i snart 10 år. Lätt och smidig att putta runt. Kostade väl 3-4000 tror jag. Har två batterier.
Gillar man inte att klippa gräset ska man kanske ha en robot. Men min poäng var att man inte behöver gå på robot för att slippa bensin. Jag har aldrig haft en bensinklippare. Klippte med manuell klippare innan jag köpte min.
Är lite samma sits. Har också ca 350m2 gräsmatta att klippa på landet. Har solceller så klipper oftast på egen solel samt en billig elgräsklippare från Jula med sladd som är +6år och gick på 499sek. Vill minnas att vi sålda Klippo gräsklipparen vi fick med huset för långt över 1000sek så man har sparat en rejäl slant samt bättre miljö med att slippa dessa utsläpp rakt i ansiktet från 2taktsmotorn.

MVH 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Zalman3 »


Nästa år släpps Husqvarnas första Automower®robotgräsklippare för privatmarknaden som inte kräver nedgrävd begränsningskabel.
NERA-modellerna använder satellitnavigeringssystemet EPOS™. Med hjälp av Automower® Connect-appen i mobiltelefonen skapar användaren enkelt virtuella gräsklippningszoner.
Man bestämmer var NERA ska klippa, när och på vilken höjd, och så erbjuds en mer flexibel klippning. NERA-modellerna klarar också komplex terräng och branta sluttningar med upp till 50 procents lutning. Robotgräsklipparna kan upptäcka saker som ligger kvar på gräsmattan, en hink till exempel, och undvika den. NERA kommer i tre olika varianter som passar gräsmattor upp till 5000 kvm.

Säljstart och pris
Husqvarna Automower® NERA börjar säljas under första kvartalet 2023. Rekommenderat pris är cirka;
320 NERA – 32 500 SEK, 430X NERA – 41 900 SEK, 450X NERA – 55 900 SEK, EPOS plug-in kit, inkl. referensstation – 16 500 SEK.
Om Husqvarna Automower® 450X NERA, Husqvarna Automower® 430X NERA och Husqvarna Automower® 320 NERA

Klippkapacitet: 2200 kvm – 5000 kvm
Max lutning: 50 procent
Tillbehör: EPOS Plug-in modul för installation utan slinga
Anslutning: Automower Connect via mobil (4G/5G) nätet (400) eller WiFi (300)
Klipphöjd: 2–6 cm
Vikt: 12.6 kg (320), 14.5 kg (430X), 14.9 kg (450X)
https://news.cision.com/se/husqvarna-sv ... e,c3647593
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 877
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Arctic Drifter »

NiklasTesla skrev:
Vill minnas att vi sålda Klippo gräsklipparen vi fick med huset för långt över 1000sek så man har sparat en rejäl slant samt bättre miljö med att slippa dessa utsläpp rakt i ansiktet från 2taktsmotorn.
MVH 8-)
Jag råkar ha 2 st Klippo (ärvda). Det jag gillar hos Klippo är att det kör med helgjuten kåpa i aluminium, i stället för som de flesta andra gräsklippartillverkare kör i material som rostar.

Sett att det förekommer flera gånger i tråden att bensindrivna klippare refereras till som "2-taktare". I princip alla bensindrivna gräsklippare är 4-taktare. Oavsett om de är tillverkade på 80-talet eller senare.
Det kanske inte är några miljövänner ändå men 2-taktare är de mest troligt inte...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av tor-ake »

Arctic Drifter skrev:
Jag råkar ha 2 st Klippo (ärvda). Det jag gillar hos Klippo är att det kör med helgjuten kåpa i aluminium, i stället för som de flesta andra gräsklippartillverkare kör i material som rostar.

Sett att det förekommer flera gånger i tråden att bensindrivna klippare refereras till som "2-taktare". I princip alla bensindrivna gräsklippare är 4-taktare. Oavsett om de är tillverkade på 80-talet eller senare.
Det kanske inte är några miljövänner ändå men 2-taktare är de mest troligt inte...
Min pappa hade en Klippo tvåtakt, som han köpte 1980. Tror den användes i minst 20 år men sedan började han få problem med andnöd på nätterna på äldre dar, så då vågade han inte köra med den mer. Stod liksom ett litet moln omkring den, med tvåtaktsrök, även när den gick bra.
Tvåtaktarna användes speciellt i slänter, då fyrtaktarna inte klarade så mycket lutning pga oljesmörjningen. Tvåtaktarna var även lite lättare.
Runt 1990 tvingade jag honom köpa en elektrisk klippare, vilket också löste släntproblemet, men då fick Klippon klippa vidare på sommarstället istället.

Att klippa med sladd är f.ö. en kul övning, ungefär som att spela "snake" fast i verkligheten.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar