Bensingräsklippare är det bästa av två världar. Alla grannarna uppskattar det trevliga ljudet lika mycket som väsnande mopeder eller skrikande ungar och den som klipper får komma ut och andas friska avgaser...
Att begränsa användning av redan sålda gräsklippare tror jag förlöjligar miljö- och klimatarbetet mer än det hjälper.
Skall man vara riktigt ärlig tror jag egentligen inte att ett förbud mot nyförsäljning påverkar så väldigt mycket. Elektriska klippare och robotar har en smittande effekt och tar över i en ganska bra takt som det är. Inför man ett förbud t.ex. 2024 kommer massor av folk att byta till en ny bensindriven under 2023 istället för att ändå välja en överlägsen elektrisk 2024-30 när den befintliga ändå tjänat ut.
Så är det. Tror jag nästan var först med robot i vårt kvarter för 5 år sen. Nu är det väl nån enstaka som INTE har robot. Det har såklart ingenting med miljö att göra utan med bekvämlighet.
Kalifornien införde krav på katalysator på alla gräsklippare redan 2007.
Har själv kört med Flymo elgräsklippare med sladd sedan 1984.
På en mindre gräsmatta typ 1-300 kvm fungerar det utmärkt. Bytte upp mig med en större modell (Begagnad 400kr) för 15 år sen. Service o reparationer 0kr på alla dessa år. Grannarna svär varje vår när de inte får igång fossilen och minst vart fjärde år köper de nytt….
Förbjud skiten, det finns bättre alternativ!
Ja det låter ju verkligen enkelt. Hur många polisbilar uppskattar du skulle behöva glida runt?
Du är verkligen usel på att läsa av ett uppenbart skämt.
Men ok, for the sake of it... En enda polisbil kan nog täcka många villaområden på ett pass. Sen ska vi inte underskatta "tips från allmänheten". Dvs grannar som inte uppskattar oväsendet eller som sätter dit grannar bara för att jävlas. Finns alltid en "Ove" i området.
Ja, jag har lite svårt att förstå om du skojar eller är allvarlig i många av dina inlägg.
Vi har minst 1500 kvm gräs på tomten (2740kvm).
När vi köpte bensin gräsklipparen med drivning fanns det bara små elgräsklippare med småbatteriet, kompromissen är att vi tankar med aspen.
Robot kommer inte in på vår tomt då vi har igelkottar och med handkörning så kan jag lämna kvar lite blommor som bi samt humlor gillar
Vi har minst 1500 kvm gräs på tomten (2740kvm).
När vi köpte bensin gräsklipparen med drivning fanns det bara små elgräsklippare med småbatteriet, kompromissen är att vi tankar med aspen.
Robot kommer inte in på vår tomt då vi har igelkottar och med handkörning så kan jag lämna kvar lite blommor som bi samt humlor gillar
Ok, men numera finns det ju sedan länge elektriska klippare som klarar er gräsmatta?
Och för att svara på trådskaparens fråga: Självklart ska fossildrivna gräsklippare och andra trädgårdsredskap förbjudas. Det är fullständigt hål i huvudet att det fortfarande är tillåtet att blåsa runt löv i sin trädgård med ett fossildrivet redskap! Hur går det ihop med de ambitioner om det fossilfria samhälle som vi i Sverige påstår att vi strävar efter?!?
Och för att svara på trådskaparens fråga: Självklart ska fossildrivna gräsklippare och andra trädgårdsredskap förbjudas. Det är fullständigt hål i huvudet att det fortfarande är tillåtet att blåsa runt löv i sin trädgård med ett fossildrivet redskap! Hur går det ihop med de ambitioner om det fossilfria samhälle som vi i Sverige påstår att vi strävar efter?!?
Det är försäljning av nya klippare Zalman pratar om.
Jag har fortfarande en bensindriven åkgräsklippare, en Dixon ZTR. Jag har tittat på en robotgräsklippare men tror det går bort eftersom jag har en uppdelad gräsmatta i flera nivåer på totalt 4000kvm. Det skulle behövas ett antal robotar för att fixa ytan tänker jag och då blir det dyrt.
Kostnadsmässigt går det ju inte att motivera något annat än bensinklipparen. Den drar ju ”bara” bensin för några hundralappar per år och det skulle ju ta många år att betala för en elklippare med den besparingen. Har däremot funderingar på att konvertera den till el och har börjat titta på motorer och controllers. Mitt problem har hittills varit att jag inte är riktigt hundra på att jag kan hitta något tillräckligt billigt som kan köra framåt och bakåt snabbt utan paus emellan, eftersom det är så man styr.
Ja det låter ju verkligen enkelt. Hur många polisbilar uppskattar du skulle behöva glida runt?
Du är verkligen usel på att läsa av ett uppenbart skämt.
Men ok, for the sake of it... En enda polisbil kan nog täcka många villaområden på ett pass. Sen ska vi inte underskatta "tips från allmänheten". Dvs grannar som inte uppskattar oväsendet eller som sätter dit grannar bara för att jävlas. Finns alltid en "Ove" i området.
Ja, jag har lite svårt att förstå om du skojar eller är allvarlig i många av dina inlägg.
Ja ironi och humor textform är svårt. Eller så är jag urusel på det. Vem vet.
Ni som har gräsklipparrobotar, hur gör ni om det inte blivit klippt på några veckor, någon månad, då är det ju knappt en bensinklippare klarar det, utan man får köra med halva klipparen på det redan klippta för att den ska orka?
Ni som har gräsklipparrobotar, hur gör ni om det inte blivit klippt på några veckor, någon månad, då är det ju knappt en bensinklippare klarar det, utan man får köra med halva klipparen på det redan klippta för att den ska orka?
När skulle det hända? Har haft robot sedan 2012 och aldrig något längre uppehåll. Nuförtiden är det väldigt sällsynt att roboten stannar. Har en 40V batteriklippare för de områden som roboten inte når, den är även bra för att suga upp löv vilket roboten inte klarar. Samma batteri som till lövblås och trimmer, smidigt och billigt.
Det är ju en vanlig missuppfattning att eldrivna redskap skulle vara svagare än bensindrivna. Man tror att om en bensinmaskin går trögt har batterimaskinen inte en chans.
När vi jagar älg har vi en batteridriven motorsåg i fyrhjulingen. Den sågar lika bra som en bensindriven om inte bättre då man kan köra saktare.
Nackdelen med robot är att den klipper kliniskt rent, och alla blommor som bin och humlor behöver på vårkanten försvinner. Jag låter gräset växa tills dess att blommorna försvunnit och klipper sen inte där de fortfarande blommar. Blir en mer levande gräsmatta tycker jag, inte fotbollsplan som är resultatet av robotens arbete.
Har tre fastigheter. Kolvmotorer på två och kabelklippare på en. Kolvmotorerna matas med akrylat tills dess att de ger upp. Då blir det batteri (har svårt att göra mig av med sånt som funkar, ”bara för att”).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Robotar är ju anpassade för relativt normala villaträdgårdar. Jag har en naturtomt med en massa ojämnheter, träd, rötter, hål och annat jobbigt. Dessutom går landsvägen rätt igenom fastigheten. En robot skulle aldrig fungera här. Jag har haft en robot för en mindre och enklare del av gräsmattan för några sedan, men den gav upp efter två säsonger. Och även när den var igång så fick jag "rädda" den minst en gång om dagen. Det funkade skitdåligt helt enkelt.
En granne skaffade en Huskvarna-robot förra året, men hans gräsmatta - som ungefär liknar min - har definitivt inte blivit bättre sedan dess. För det första så klarar inte roboten storleken på gräsmattan, han skulle behövt skaffa två stycken tror jag. Gräset är rufsigt och ser allt annat än välklippt ut. Och dessutom drabbas han av samma problem som jag hade. Roboten kör fast och går vilse hela tiden. Det går inte många dagar mellan gångerna som man ser roboten stå nånstans, fastklämd mellan grenar, eller så ligger den bara upp och ner i diket. Det är nästan tragiskt att se, det var ju ingen billig pryl att skaffa antar jag.
En annan granne har en likadan robot, men en pedantskött trädgård. Och den gräsmattan fixar roboten till stor del utan knussel.
Jag tycker att batteriåkgräsklipparen var en av bästa investeringarna jag har gjort på senare tid. Det går ju dessutom att dra släp och lövuppsamlamlare med den, osv. Jag använder den till allt möjligt. Och den startar alltid. Min gamla bensinåkklippare krävde alltid flera timmars arbete på våren innan den till slut hostade igång.
Okej, för ärlighetens skull så funkade inte batteriåkgräsklipparen heller förra veckan. Den gick att köra, men knivarna gick plötsligt inte längre. Det visade sig att en mus hade gnagt av en liiiiten kabel nånstans långt inne i elektroniken. Den var jobbig att hitta. Jag höll på i flera timmar. Men å andra sidan har mössen också käkat upp alla bensinslangar på gamla bensinklipparen. Shit happens.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är ju en vanlig missuppfattning att eldrivna redskap skulle vara svagare än bensindrivna. Man tror att om en bensinmaskin går trögt har batterimaskinen inte en chans.
När vi jagar älg har vi en batteridriven motorsåg i fyrhjulingen. Den sågar lika bra som en bensindriven om inte bättre då man kan köra saktare.
Jag har en hel del Ryobiverktyg/maskiner och deras 36V prylar är riktigt bra, portabel högtryckstvätt som är suverän. Motorsåg som klår motsvarande fossilsåg rejält och nu senast deras självgående klippare som är både starkare, lättare, snabbare och rena drömmen när jag klipper i dikesslänten. Nu är det bara elbåt kvar
Nu blev det kanske lite väl mycket navelskådande i den här tråden.
Det finns ju faktiskt (särskilt i Californien) rätt många som inte gör detta själv så vad som fungerar för resp. privatperson är ju bara en del av denna fråga, även om jag håller med Er i just det resonemanget.
Att ha en bensindriven lövblås hemma är nog rätt overkill för de flesta, men många har ju någon som kommer och "fixar det där" och om då jobbar med det och ska dra av 10 tomter på en dag så är ju varken robot-klippare eller elblås något alternativ skulle jag tro.
Jo, det är bara att ha flera batterier och laddare i bilen. Flera märken har dessutom större batteripack som bärs som en ryggsäck, och som räcker en hel dag.
Jo, det är bara att ha flera batterier och laddare i bilen. Flera märken har dessutom större batteripack som bärs som en ryggsäck, och som räcker en hel dag.
Det borde ju dessutom vara ett rätt bra försäljningsargument/USP, om man kan välja så slipper man ju väldigt gärna fossilmotorer som väsnas och stinker i trädgården.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag läste nånstans för längesen att en bensingräsklippare (oklart om två el fyrtakt) släpper ut lika mycket avgaser under normal klippning om 45 min som en Volvo V70 släppte ut på ett varv runt jorden (3500 mil). Sjukt om det stämmer!
Men jag vill höja ribban ännu högre: kolla alla tvåtaktsskotrar och vespor i Rom, Paris, Aten. Där kan vi snacka miljöbovar!! De begränsar bilåkning (i Aten får endast bilar med jämna slutsiffror på regplåten köra jämna dagar o vice versa) men låter dessa miljöbestar köra rundor… Kina går ju före med att försöka få alla att köpa elskotrar. EUs klimatpolitik för fordon ekar lite ihåligt om man betänker detta faktum… Eller har jag fel??
Jag läste nånstans för längesen att en bensingräsklippare (oklart om två el fyrtakt) släpper ut lika mycket avgaser under normal klippning om 45 min som en Volvo V70 släppte ut på ett varv runt jorden (3500 mil). Sjukt om det stämmer!
Men jag vill höja ribban ännu högre: kolla alla tvåtaktsskotrar och vespor i Rom, Paris, Aten. Där kan vi snacka miljöbovar!! De begränsar bilåkning (i Aten får endast bilar med jämna slutsiffror på regplåten köra jämna dagar o vice versa) men låter dessa miljöbestar köra rundor… Kina går ju före med att försöka få alla att köpa elskotrar. EUs klimatpolitik för fordon ekar lite ihåligt om man betänker detta faktum… Eller har jag fel??
Du behöver inte åka till Rom eller Aten för att konstatera att vissa inte tänkt hela vägen.
I Stockholm slipper man trängselskatt om man kör en i stort sett orenad dieseldriven mopedbil istället för elbil till jobbet.
Felet många gör med robotgräsklippare att de klipper för kort och för ofta. För att gräset skall må bra måste de få växa till sig på höjden och därmed få bättre rötter och tåla torka mera.
Att ta bort gräsklippet från gräset är hål i huvudet om man kan få det fin fördelat. För att istället åka att köpa näring för flera 100/1000 tals kronor.
Dvs all växtlighet utvecklar sitt rotsystem när de får växa på höjden. Näringen i det du klipper skall ju tillbaka till kretsloppet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Jag läste nånstans för längesen att en bensingräsklippare (oklart om två el fyrtakt) släpper ut lika mycket avgaser under normal klippning om 45 min som en Volvo V70 släppte ut på ett varv runt jorden (3500 mil). Sjukt om det stämmer!
Men jag vill höja ribban ännu högre: kolla alla tvåtaktsskotrar och vespor i Rom, Paris, Aten. Där kan vi snacka miljöbovar!! De begränsar bilåkning (i Aten får endast bilar med jämna slutsiffror på regplåten köra jämna dagar o vice versa) men låter dessa miljöbestar köra rundor… Kina går ju före med att försöka få alla att köpa elskotrar. EUs klimatpolitik för fordon ekar lite ihåligt om man betänker detta faktum… Eller har jag fel??
Du behöver inte åka till Rom eller Aten för att konstatera att vissa inte tänkt hela vägen.
I Stockholm slipper man trängselskatt om man kör en i stort sett orenad dieseldriven mopedbil istället för elbil till jobbet.
Och värre är det dit jag åker nu för tiden, måste åka via kungsholmen, via odenplan bort till KTH, för att slippa 2x45kr i trängselskatt å VARJE hållen varje dag, istället för att kunna åka förbi stockholm och sticka ner vid norrtull efter essingeleden, men är inte sugen att betala 4 x 45 kr / dag, så jag får köa mig igenom halva stockholm istället.
Jag läste nånstans för längesen att en bensingräsklippare (oklart om två el fyrtakt) släpper ut lika mycket avgaser under normal klippning om 45 min som en Volvo V70 släppte ut på ett varv runt jorden (3500 mil). Sjukt om det stämmer!
Men jag vill höja ribban ännu högre: kolla alla tvåtaktsskotrar och vespor i Rom, Paris, Aten. Där kan vi snacka miljöbovar!! De begränsar bilåkning (i Aten får endast bilar med jämna slutsiffror på regplåten köra jämna dagar o vice versa) men låter dessa miljöbestar köra rundor… Kina går ju före med att försöka få alla att köpa elskotrar. EUs klimatpolitik för fordon ekar lite ihåligt om man betänker detta faktum… Eller har jag fel??
För att inte tala om alla EU-mopedbilar som alla ungdomar åker runt i så fort de fyller 15... ren idioti (och då är jag ändå inte miljökämpe)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik