Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
StefL skrev:
Egentligen är det ju för de flesta möjligt att göra mer än att bara byta från en bensinklippare till en likadan fast batteridriven - elektrifieringen ger upphov till större paradigmskiften än att man bara byter drivmedel. Det naturliga är ju en robotklippare som sköter sig själv så man slipper ens bry sig om att klippa själv. Funkar självklart inte för alla, men för majoriteten av de som har en "normal" gräsyta att klippa borde det vara en no-brainer, lite högre initialkostnad men med tanke på all tid man sparar är det ju en jättevinst på sikt.
Man kan ju byta till en lika dan klippare fast batteridriven. Man behöver ju inte byta till robotklippare för att gå ifrån bensindrivet. Det blir dessutom betydligt billigare än robot.
Vad kostar en eldriven vanlig klippare som har lite klippbredd inklusive batterier? Man vill ju ha två batterier.

Här är efterföljaren till den robot vi har. Fungerar hur bra som helst. 7500 spänn.

https://www.clasohlson.com/se/p/41-2432 ... m4EALw_wcB
Jag vill inte ha en robotklippare. Har ca 350 m² gräsmatta och gillar att klippa gräset. Har en Bosch Rotak 37 som jag har haft i snart 10 år. Lätt och smidig att putta runt. Kostade väl 3-4000 tror jag. Har två batterier.
Gillar man inte att klippa gräset ska man kanske ha en robot. Men min poäng var att man inte behöver gå på robot för att slippa bensin. Jag har aldrig haft en bensinklippare. Klippte med manuell klippare innan jag köpte min.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
StefL skrev:
Egentligen är det ju för de flesta möjligt att göra mer än att bara byta från en bensinklippare till en likadan fast batteridriven - elektrifieringen ger upphov till större paradigmskiften än att man bara byter drivmedel. Det naturliga är ju en robotklippare som sköter sig själv så man slipper ens bry sig om att klippa själv. Funkar självklart inte för alla, men för majoriteten av de som har en "normal" gräsyta att klippa borde det vara en no-brainer, lite högre initialkostnad men med tanke på all tid man sparar är det ju en jättevinst på sikt.
Man kan ju byta till en lika dan klippare fast batteridriven. Man behöver ju inte byta till robotklippare för att gå ifrån bensindrivet. Det blir dessutom betydligt billigare än robot.
Vad kostar en eldriven vanlig klippare som har lite klippbredd inklusive batterier? Man vill ju ha två batterier.

Här är efterföljaren till den robot vi har. Fungerar hur bra som helst. 7500 spänn.

https://www.clasohlson.com/se/p/41-2432 ... m4EALw_wcB
Jag vill inte ha en robotklippare. Har ca 350 m² gräsmatta och gillar att klippa gräset. Har en Bosch Rotak 37 som jag har haft i snart 10 år. Lätt och smidig att putta runt. Kostade väl 3-4000 tror jag. Har två batterier.
Gillar man inte att klippa gräset ska man kanske ha en robot. Men min poäng var att man inte behöver gå på robot för att slippa bensin. Jag har aldrig haft en bensinklippare. Klippte med manuell klippare innan jag köpte min.
Är lite samma sits. Har också ca 350m2 gräsmatta att klippa på landet. Har solceller så klipper oftast på egen solel samt en billig elgräsklippare från Jula med sladd som är +6år och gick på 499sek. Vill minnas att vi sålda Klippo gräsklipparen vi fick med huset för långt över 1000sek så man har sparat en rejäl slant samt bättre miljö med att slippa dessa utsläpp rakt i ansiktet från 2taktsmotorn.

MVH 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Zalman3 »


Nästa år släpps Husqvarnas första Automower®robotgräsklippare för privatmarknaden som inte kräver nedgrävd begränsningskabel.
NERA-modellerna använder satellitnavigeringssystemet EPOS™. Med hjälp av Automower® Connect-appen i mobiltelefonen skapar användaren enkelt virtuella gräsklippningszoner.
Man bestämmer var NERA ska klippa, när och på vilken höjd, och så erbjuds en mer flexibel klippning. NERA-modellerna klarar också komplex terräng och branta sluttningar med upp till 50 procents lutning. Robotgräsklipparna kan upptäcka saker som ligger kvar på gräsmattan, en hink till exempel, och undvika den. NERA kommer i tre olika varianter som passar gräsmattor upp till 5000 kvm.

Säljstart och pris
Husqvarna Automower® NERA börjar säljas under första kvartalet 2023. Rekommenderat pris är cirka;
320 NERA – 32 500 SEK, 430X NERA – 41 900 SEK, 450X NERA – 55 900 SEK, EPOS plug-in kit, inkl. referensstation – 16 500 SEK.
Om Husqvarna Automower® 450X NERA, Husqvarna Automower® 430X NERA och Husqvarna Automower® 320 NERA

Klippkapacitet: 2200 kvm – 5000 kvm
Max lutning: 50 procent
Tillbehör: EPOS Plug-in modul för installation utan slinga
Anslutning: Automower Connect via mobil (4G/5G) nätet (400) eller WiFi (300)
Klipphöjd: 2–6 cm
Vikt: 12.6 kg (320), 14.5 kg (430X), 14.9 kg (450X)
https://news.cision.com/se/husqvarna-sv ... e,c3647593
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 869
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Arctic Drifter »

NiklasTesla skrev:
Vill minnas att vi sålda Klippo gräsklipparen vi fick med huset för långt över 1000sek så man har sparat en rejäl slant samt bättre miljö med att slippa dessa utsläpp rakt i ansiktet från 2taktsmotorn.
MVH 8-)
Jag råkar ha 2 st Klippo (ärvda). Det jag gillar hos Klippo är att det kör med helgjuten kåpa i aluminium, i stället för som de flesta andra gräsklippartillverkare kör i material som rostar.

Sett att det förekommer flera gånger i tråden att bensindrivna klippare refereras till som "2-taktare". I princip alla bensindrivna gräsklippare är 4-taktare. Oavsett om de är tillverkade på 80-talet eller senare.
Det kanske inte är några miljövänner ändå men 2-taktare är de mest troligt inte...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av tor-ake »

Arctic Drifter skrev:
Jag råkar ha 2 st Klippo (ärvda). Det jag gillar hos Klippo är att det kör med helgjuten kåpa i aluminium, i stället för som de flesta andra gräsklippartillverkare kör i material som rostar.

Sett att det förekommer flera gånger i tråden att bensindrivna klippare refereras till som "2-taktare". I princip alla bensindrivna gräsklippare är 4-taktare. Oavsett om de är tillverkade på 80-talet eller senare.
Det kanske inte är några miljövänner ändå men 2-taktare är de mest troligt inte...
Min pappa hade en Klippo tvåtakt, som han köpte 1980. Tror den användes i minst 20 år men sedan började han få problem med andnöd på nätterna på äldre dar, så då vågade han inte köra med den mer. Stod liksom ett litet moln omkring den, med tvåtaktsrök, även när den gick bra.
Tvåtaktarna användes speciellt i slänter, då fyrtaktarna inte klarade så mycket lutning pga oljesmörjningen. Tvåtaktarna var även lite lättare.
Runt 1990 tvingade jag honom köpa en elektrisk klippare, vilket också löste släntproblemet, men då fick Klippon klippa vidare på sommarstället istället.

Att klippa med sladd är f.ö. en kul övning, ungefär som att spela "snake" fast i verkligheten.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mickeisol »

Äntligen börjar det komma vettiga robotgräsklippare
referensstation som klarar 120m radie och inget krav på fri sikt
LUBA robot

https://mammotion.com/en-eu
installation


ruff terräng
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

NAJS! :)
Första robotklipparen som ser ut att kunna klara min gräsmatta. Kanske.
Fast jag håller mig till min åkgräsklippare. Den är roligare och mer mångsidig. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5378
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev: 24 maj 2023 06:47
NAJS! :)
Första robotklipparen som ser ut att kunna klara min gräsmatta. Kanske.
Fast jag håller mig till min åkgräsklippare. Den är roligare och mer mångsidig. :D
Tycker inte att den är särkilt najs. Den tillverkas av ett kinesiskt företag. Vet dock inte om det är direktägt av den kinesiska diktaturen.

Finns det inget alternativ som inte tillverkas av ett kinesiskt företag?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev: 24 maj 2023 07:01
mati skrev: 24 maj 2023 06:47
NAJS! :)
Första robotklipparen som ser ut att kunna klara min gräsmatta. Kanske.
Fast jag håller mig till min åkgräsklippare. Den är roligare och mer mångsidig. :D
Tycker inte att den är särkilt najs. Den tillverkas av ett kinesiskt företag. Vet dock inte om det är direktägt av den kinesiska diktaturen.

Finns det inget alternativ som inte tillverkas av ett kinesiskt företag?
Att den är kinabyggd behöver inte betyda att den inte är häftig utifrån ett tekniskt perspektiv. Sen behöver man ju inte köpa den ändå. Tidigare har kineserna varit duktiga på att kopiera "våra" grejer för att sedan sälja dem billigt. Jag är rädd att det inom en mycket snar framtid kommer bli tvärtom, kineserna visar vägen och vi måste på nåt sätt hänga med. Men vi kan förmodligen inte göra samma sak som kineserna gjorde, dvs kopiera och sälja billigt. Troligen kommer vi kopiera och sälja svindyrt. Frågan är om det fungerar i längden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Jerker »

Jag gick över till eldrivet för några år sedan. Hade en sladdmatad först men den var inte alls bra så det fick bli en Ryobi med 36V-systemet. Den är jag helt nöjd med.

Men så har vi köpt ett hus på 19 mils avstånd från här som vi ska renovera. Det har stått öde många år och det var strömlöst när vi köpte det, så att klippa ned det höga gräset med elklipparen och två fulladdade 5 Ah batterier skulle inte förslå långt, så vi köpte en gammal Klippo för en tusenlapp. Den gick bra första gången, men andra gången gick den en stund och sen stannade den när vi körde på en tuva och sen gick den inte att starta igen. Troligen behöver den nån slags service, men jag hade inte med de rätta verktygen för att göra det jag skulle kunna göra, så jag fick gå över gräsmattan med trimmern istället.

Det där pekar på problemen med bensindrivna klippare. Precis som med bilar så kräver de service då och då och de gamla Briggs&Strattonmotorerna är iofs pålitliga men kräver ändå en del omsorg.

Så nu, efter att ha fått igång elen i huset, får vi köra elklipparen fram och tillbaka så vi får jobbet gjort!

Förresten är det bara en sak som jag är lite besviken på Ryobin för, och det är den klena konstruktionen av handtagen. Jag lyckades bryta sönder det när jag körde i de besvärliga lutningar som jag har på tomten. På plussidan är att det var enkelt och inte särskilt dyrt att köpa hem reservdelar och själv reparera.

Dessutom är de dödmansgrepp som man tvingas till att acceptera dåligt utformade och medverkar till att man får ont i händerna på olika sätt. Dålig ergonomi, het enkelt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

Ja, det är ju tydligen varje vår ett äventyr när man ska starta gräsklipparen för första gången. Jag pratade med en granne häromveckan och han var full av lovord för gamla Klippon eftersom den startade "nästan med en gång" efter vintern som han sa.
Jaha, sa jag bara. Jag tryckte på start och började klippa. Ska det vara ett problem eller...? 8-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
lawe
Inlägg: 231
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av lawe »

Vi har ca 1000 m2 gräs i stugan. Att komma dit och det är 2dm högt gräs är inte kul med en vanlig klippare (oavsett el eller bensin). Då är det åkgräsklipparen som gäller för att få hyfs på gräset. Så för oss är robot + åkklippare en perfekt kombo. Jag skulle dock gärna ha en batteridriven åkklippare, men de är ganska dyra än så länge. Husqvarnas eldrivna Rider 112 (en ganska liten klippare) kostar närmare 70'.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

lawe skrev: 24 maj 2023 11:47
Vi har ca 1000 m2 gräs i stugan. Att komma dit och det är 2dm högt gräs är inte kul med en vanlig klippare (oavsett el eller bensin). Då är det åkgräsklipparen som gäller för att få hyfs på gräset. Så för oss är robot + åkklippare en perfekt kombo. Jag skulle dock gärna ha en batteridriven åkklippare, men de är ganska dyra än så länge. Husqvarnas eldrivna Rider 112 (en ganska liten klippare) kostar närmare 70'.
Jag har en Ryoby åkgräsklippare. Jag är väldigt nöjd med den. Den klarar av att klippa stora arealer, flera tusen kvm högt gräs är inget bekymmer. Enda minuspunkten jag skulle kunna komma på är att knivarna är lite klena. De är tunnare än vanliga åkgräsklipparknivar, och jag har vid ett par tillfällen lyckats kröka en kniv när jag kört på en sten. Men med lite lagom våld, en hammare och smidesstäd går det att rätta till igen. De är relativt billiga att ersätta också. Och alla kanske inte klipper i helt oklippt terräng så som jag gör ibland. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av tor-ake »

Jerker skrev: 24 maj 2023 08:18
Jag gick över till eldrivet för några år sedan. Hade en sladdmatad först men den var inte alls bra så det fick bli en Ryobi med 36V-systemet. Den är jag helt nöjd med.

Men så har vi köpt ett hus på 19 mils avstånd från här som vi ska renovera. Det har stått öde många år och det var strömlöst när vi köpte det, så att klippa ned det höga gräset med elklipparen och två fulladdade 5 Ah batterier skulle inte förslå långt, så vi köpte en gammal Klippo för en tusenlapp. [...]
Jag hade samma problem fast 48 mil och björkar istället gräs. Jag använde en 230V 300W inverter i 12V-uttaget på Teslan för att ladda motorsågsbatterierna. Funkade toppen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Bo99 »

Någon vecka efter att jag köpt min första elbil så köpte jag den här. Batteridrift och driver på bakhjulen.

https://www.komplett.se/product/1182281 ... abbladdare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

tor-ake skrev: 24 maj 2023 12:30
Jerker skrev: 24 maj 2023 08:18
Jag gick över till eldrivet för några år sedan. Hade en sladdmatad först men den var inte alls bra så det fick bli en Ryobi med 36V-systemet. Den är jag helt nöjd med.

Men så har vi köpt ett hus på 19 mils avstånd från här som vi ska renovera. Det har stått öde många år och det var strömlöst när vi köpte det, så att klippa ned det höga gräset med elklipparen och två fulladdade 5 Ah batterier skulle inte förslå långt, så vi köpte en gammal Klippo för en tusenlapp. [...]
Jag hade samma problem fast 48 mil och björkar istället gräs. Jag använde en 230V 300W inverter i 12V-uttaget på Teslan för att ladda motorsågsbatterierna. Funkade toppen.
V2L säger jag bara :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Jerker »

tor-ake skrev: 24 maj 2023 12:30
Jerker skrev: 24 maj 2023 08:18
Jag gick över till eldrivet för några år sedan. Hade en sladdmatad först men den var inte alls bra så det fick bli en Ryobi med 36V-systemet. Den är jag helt nöjd med.

Men så har vi köpt ett hus på 19 mils avstånd från här som vi ska renovera. Det har stått öde många år och det var strömlöst när vi köpte det, så att klippa ned det höga gräset med elklipparen och två fulladdade 5 Ah batterier skulle inte förslå långt, så vi köpte en gammal Klippo för en tusenlapp. [...]
Jag hade samma problem fast 48 mil och björkar istället gräs. Jag använde en 230V 300W inverter i 12V-uttaget på Teslan för att ladda motorsågsbatterierna. Funkade toppen.
Ja, det borde jag ha tänkt på! ;) Men nu har vi som sagt el i huset så problemet har försvunnit.
Skriv svar