Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Klintan »

wannabee skrev:
Ni som har gräsklipparrobotar, hur gör ni om det inte blivit klippt på några veckor, någon månad, då är det ju knappt en bensinklippare klarar det, utan man får köra med halva klipparen på det redan klippta för att den ska orka?
När skulle det hända? Har haft robot sedan 2012 och aldrig något längre uppehåll. Nuförtiden är det väldigt sällsynt att roboten stannar. Har en 40V batteriklippare för de områden som roboten inte når, den är även bra för att suga upp löv vilket roboten inte klarar. Samma batteri som till lövblås och trimmer, smidigt och billigt.
Elbilist sedan 2014
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju en vanlig missuppfattning att eldrivna redskap skulle vara svagare än bensindrivna. Man tror att om en bensinmaskin går trögt har batterimaskinen inte en chans.
När vi jagar älg har vi en batteridriven motorsåg i fyrhjulingen. Den sågar lika bra som en bensindriven om inte bättre då man kan köra saktare.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av themax »

Nackdelen med robot är att den klipper kliniskt rent, och alla blommor som bin och humlor behöver på vårkanten försvinner. Jag låter gräset växa tills dess att blommorna försvunnit och klipper sen inte där de fortfarande blommar. Blir en mer levande gräsmatta tycker jag, inte fotbollsplan som är resultatet av robotens arbete.

Har tre fastigheter. Kolvmotorer på två och kabelklippare på en. Kolvmotorerna matas med akrylat tills dess att de ger upp. Då blir det batteri (har svårt att göra mig av med sånt som funkar, ”bara för att”).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

Robotar är ju anpassade för relativt normala villaträdgårdar. Jag har en naturtomt med en massa ojämnheter, träd, rötter, hål och annat jobbigt. Dessutom går landsvägen rätt igenom fastigheten. En robot skulle aldrig fungera här. Jag har haft en robot för en mindre och enklare del av gräsmattan för några sedan, men den gav upp efter två säsonger. Och även när den var igång så fick jag "rädda" den minst en gång om dagen. Det funkade skitdåligt helt enkelt.
En granne skaffade en Huskvarna-robot förra året, men hans gräsmatta - som ungefär liknar min - har definitivt inte blivit bättre sedan dess. För det första så klarar inte roboten storleken på gräsmattan, han skulle behövt skaffa två stycken tror jag. Gräset är rufsigt och ser allt annat än välklippt ut. Och dessutom drabbas han av samma problem som jag hade. Roboten kör fast och går vilse hela tiden. Det går inte många dagar mellan gångerna som man ser roboten stå nånstans, fastklämd mellan grenar, eller så ligger den bara upp och ner i diket. Det är nästan tragiskt att se, det var ju ingen billig pryl att skaffa antar jag.
En annan granne har en likadan robot, men en pedantskött trädgård. Och den gräsmattan fixar roboten till stor del utan knussel.
Jag tycker att batteriåkgräsklipparen var en av bästa investeringarna jag har gjort på senare tid. Det går ju dessutom att dra släp och lövuppsamlamlare med den, osv. Jag använder den till allt möjligt. Och den startar alltid. Min gamla bensinåkklippare krävde alltid flera timmars arbete på våren innan den till slut hostade igång.
Okej, för ärlighetens skull så funkade inte batteriåkgräsklipparen heller förra veckan. Den gick att köra, men knivarna gick plötsligt inte längre. Det visade sig att en mus hade gnagt av en liiiiten kabel nånstans långt inne i elektroniken. Den var jobbig att hitta. Jag höll på i flera timmar. Men å andra sidan har mössen också käkat upp alla bensinslangar på gamla bensinklipparen. Shit happens.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Olten »

Fredrik j skrev:
Det är ju en vanlig missuppfattning att eldrivna redskap skulle vara svagare än bensindrivna. Man tror att om en bensinmaskin går trögt har batterimaskinen inte en chans.
När vi jagar älg har vi en batteridriven motorsåg i fyrhjulingen. Den sågar lika bra som en bensindriven om inte bättre då man kan köra saktare.


Jag har en hel del Ryobiverktyg/maskiner och deras 36V prylar är riktigt bra, portabel högtryckstvätt som är suverän. Motorsåg som klår motsvarande fossilsåg rejält och nu senast deras självgående klippare som är både starkare, lättare, snabbare och rena drömmen när jag klipper i dikesslänten. Nu är det bara elbåt kvar
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Thed75 »

Exakt. Man behöver inte anlägga gräsöknar överallt.
Våra åkrar låter jag blomma ut och slår ner på hösten. Blir betydligt fler insekter då
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av GreenMachine »

Nu blev det kanske lite väl mycket navelskådande i den här tråden. ;) :lol:

Det finns ju faktiskt (särskilt i Californien) rätt många som inte gör detta själv så vad som fungerar för resp. privatperson är ju bara en del av denna fråga, även om jag håller med Er i just det resonemanget.
Att ha en bensindriven lövblås hemma är nog rätt overkill för de flesta, men många har ju någon som kommer och "fixar det där" och om då jobbar med det och ska dra av 10 tomter på en dag så är ju varken robot-klippare eller elblås något alternativ skulle jag tro.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av ovelundkvist »

Jo, det är bara att ha flera batterier och laddare i bilen. Flera märken har dessutom större batteripack som bärs som en ryggsäck, och som räcker en hel dag.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av fth »

ovelundkvist skrev:
Jo, det är bara att ha flera batterier och laddare i bilen. Flera märken har dessutom större batteripack som bärs som en ryggsäck, och som räcker en hel dag.
Det borde ju dessutom vara ett rätt bra försäljningsargument/USP, om man kan välja så slipper man ju väldigt gärna fossilmotorer som väsnas och stinker i trädgården.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Aida »

Jag läste nånstans för längesen att en bensingräsklippare (oklart om två el fyrtakt) släpper ut lika mycket avgaser under normal klippning om 45 min som en Volvo V70 släppte ut på ett varv runt jorden (3500 mil). Sjukt om det stämmer!

Men jag vill höja ribban ännu högre: kolla alla tvåtaktsskotrar och vespor i Rom, Paris, Aten. Där kan vi snacka miljöbovar!! De begränsar bilåkning (i Aten får endast bilar med jämna slutsiffror på regplåten köra jämna dagar o vice versa) men låter dessa miljöbestar köra rundor… Kina går ju före med att försöka få alla att köpa elskotrar. EUs klimatpolitik för fordon ekar lite ihåligt om man betänker detta faktum… Eller har jag fel??
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mikebike »

Aida skrev:
Jag läste nånstans för längesen att en bensingräsklippare (oklart om två el fyrtakt) släpper ut lika mycket avgaser under normal klippning om 45 min som en Volvo V70 släppte ut på ett varv runt jorden (3500 mil). Sjukt om det stämmer!

Men jag vill höja ribban ännu högre: kolla alla tvåtaktsskotrar och vespor i Rom, Paris, Aten. Där kan vi snacka miljöbovar!! De begränsar bilåkning (i Aten får endast bilar med jämna slutsiffror på regplåten köra jämna dagar o vice versa) men låter dessa miljöbestar köra rundor… Kina går ju före med att försöka få alla att köpa elskotrar. EUs klimatpolitik för fordon ekar lite ihåligt om man betänker detta faktum… Eller har jag fel??
Du behöver inte åka till Rom eller Aten för att konstatera att vissa inte tänkt hela vägen.
I Stockholm slipper man trängselskatt om man kör en i stort sett orenad dieseldriven mopedbil istället för elbil till jobbet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av ChristerSjo »

Felet många gör med robotgräsklippare att de klipper för kort och för ofta. För att gräset skall må bra måste de få växa till sig på höjden och därmed få bättre rötter och tåla torka mera.

Att ta bort gräsklippet från gräset är hål i huvudet om man kan få det fin fördelat. För att istället åka att köpa näring för flera 100/1000 tals kronor.

Dvs all växtlighet utvecklar sitt rotsystem när de får växa på höjden. Näringen i det du klipper skall ju tillbaka till kretsloppet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Gargamel »

mikebike skrev:
Aida skrev:
Jag läste nånstans för längesen att en bensingräsklippare (oklart om två el fyrtakt) släpper ut lika mycket avgaser under normal klippning om 45 min som en Volvo V70 släppte ut på ett varv runt jorden (3500 mil). Sjukt om det stämmer!

Men jag vill höja ribban ännu högre: kolla alla tvåtaktsskotrar och vespor i Rom, Paris, Aten. Där kan vi snacka miljöbovar!! De begränsar bilåkning (i Aten får endast bilar med jämna slutsiffror på regplåten köra jämna dagar o vice versa) men låter dessa miljöbestar köra rundor… Kina går ju före med att försöka få alla att köpa elskotrar. EUs klimatpolitik för fordon ekar lite ihåligt om man betänker detta faktum… Eller har jag fel??
Du behöver inte åka till Rom eller Aten för att konstatera att vissa inte tänkt hela vägen.
I Stockholm slipper man trängselskatt om man kör en i stort sett orenad dieseldriven mopedbil istället för elbil till jobbet.
Och värre är det dit jag åker nu för tiden, måste åka via kungsholmen, via odenplan bort till KTH, för att slippa 2x45kr i trängselskatt å VARJE hållen varje dag, istället för att kunna åka förbi stockholm och sticka ner vid norrtull efter essingeleden, men är inte sugen att betala 4 x 45 kr / dag, så jag får köa mig igenom halva stockholm istället.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Jag läste nånstans för längesen att en bensingräsklippare (oklart om två el fyrtakt) släpper ut lika mycket avgaser under normal klippning om 45 min som en Volvo V70 släppte ut på ett varv runt jorden (3500 mil). Sjukt om det stämmer!

Men jag vill höja ribban ännu högre: kolla alla tvåtaktsskotrar och vespor i Rom, Paris, Aten. Där kan vi snacka miljöbovar!! De begränsar bilåkning (i Aten får endast bilar med jämna slutsiffror på regplåten köra jämna dagar o vice versa) men låter dessa miljöbestar köra rundor… Kina går ju före med att försöka få alla att köpa elskotrar. EUs klimatpolitik för fordon ekar lite ihåligt om man betänker detta faktum… Eller har jag fel??
För att inte tala om alla EU-mopedbilar som alla ungdomar åker runt i så fort de fyller 15... ren idioti (och då är jag ändå inte miljökämpe)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av granlundii »

Vår bensingräsklippare drar några liter bensin per år, kanske 5-6 liter, känns rätt löjligt att förbjuda den. Vi slutar fylla på bränsle nån gång i juli, ändå är det svårt att få tanken tom innan vintern. Finns nog betydligt viktigare saker att fundera på från ett miljöperspektiv, inte minst överbefolkningen. Men också konsumptionsvanor, resor osv.

Visst, åkgräsklippare drar förstås mycket mera - men ändå, hur stor miljövinst kan man riktigt göra genom att förbjuda gräsklippare???
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mikebike »

granlundii skrev:
Vår bensingräsklippare drar några liter bensin per år, kanske 5-6 liter, känns rätt löjligt att förbjuda den. Vi slutar fylla på bränsle nån gång i juli, ändå är det svårt att få tanken tom innan vintern. Finns nog betydligt viktigare saker att fundera på från ett miljöperspektiv, inte minst överbefolkningen. Men också konsumptionsvanor, resor osv.

Visst, åkgräsklippare drar förstås mycket mera - men ändå, hur stor miljövinst kan man riktigt göra genom att förbjuda gräsklippare???
Det är nog du som kör den som drabbas mest, men även grannarna kan nog känna stanken och höra bullret, beroende på hur nära de bor.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mickeisol »

Vad tror ni om denna handjagare?

Verkar ungefär lika robust som en klippo fast med batteri.

https://www.husqvarna.com/se/grasklippare/lb553iv/
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Elof »

Aida skrev:
Jag läste nånstans för längesen att en bensingräsklippare (oklart om två el fyrtakt) släpper ut lika mycket avgaser under normal klippning om 45 min som en Volvo V70 släppte ut på ett varv runt jorden (3500 mil). Sjukt om det stämmer!

Men jag vill höja ribban ännu högre: kolla alla tvåtaktsskotrar och vespor i Rom, Paris, Aten. Där kan vi snacka miljöbovar!! De begränsar bilåkning (i Aten får endast bilar med jämna slutsiffror på regplåten köra jämna dagar o vice versa) men låter dessa miljöbestar köra rundor… Kina går ju före med att försöka få alla att köpa elskotrar. EUs klimatpolitik för fordon ekar lite ihåligt om man betänker detta faktum… Eller har jag fel??
Tvåtaktsmoppar är ett myggpiss i Mississippi vad det gäller klimatpåverkan. De är inte effektiva, men så värst mycket koldioxid släpper de inte ut. Vad det gäller andra onyttigheter är en mysig brasa inte mycket bättre än en scooter, eller en dieselvärmare för den delen. Ska EU förbjuda vedeldning och majbrasor också?
Tvåtaktsgräsklippare har nog inte sålts sedan 60-talet och MC-scootrar med tvåtaktare klar väl inte dagens EU-krav?
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

mickeisol skrev:
Vad tror ni om denna handjagare?

Verkar ungefär lika robust som en klippo fast med batteri.

https://www.husqvarna.com/se/grasklippare/lb553iv/
Säkert en jättebra maskin. Men 14.500kr utan batteri? Vad kostar batteriet då? Lika mycket till? Min Stiga kostade hälften och då ingick batteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mickeisol »

klippo.jpg
Jahapp nu är trotjänaren sen 20 år ersatt av en batterimotsvarighet.Moderna bensinen blev för mycket för den och jag orkar inte köra på alkylatbensin.

Hoppas den nya håller lika länge
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

Troligen inte. Klippon har nog en längre livslängd, men den nya är garanterat roligare.

Min granne har en sådan gammal Klippo. Jag kallar den för terrormaskinen, det går verkligen inte att missa när han sätter igång och klipper sin gräsmatta. Men grannen fyller 91 i år och jag har försökt att övertyga honom om att en batteriklippare är bättre på alla sätt, lättare, tyst, stinker inte, lättskött. Men han vill inte byta. Han vill ha kvar sin Klippo.
Resultatet är att jag eller sambon försöker alltid klippa hans gräsmatta med vår batteriklippare innan han gör det. Då protesterar han inte. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av StefL »

Egentligen är det ju för de flesta möjligt att göra mer än att bara byta från en bensinklippare till en likadan fast batteridriven - elektrifieringen ger upphov till större paradigmskiften än att man bara byter drivmedel. Det naturliga är ju en robotklippare som sköter sig själv så man slipper ens bry sig om att klippa själv. Funkar självklart inte för alla, men för majoriteten av de som har en "normal" gräsyta att klippa borde det vara en no-brainer, lite högre initialkostnad men med tanke på all tid man sparar är det ju en jättevinst på sikt.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mickeisol »

Jo, en robotgräsklippare vore ju idealet, men jag vill inte installera en massa perimeter tråd.
Så jag har letat varje år grundligt efter en robotgräsklippare som klarar det
Den första jag kollade som klarade det var denna
https://www.ambrogiorobot.com/en/models/view/l400-elite

den klarade 4 areor, men dom måste programmeras från fabrik, så den gick bort

så husqvarna
har sitt epos system
https://www.husqvarna.com/se/robotgrask ... r-550epos/
Men det måste vara fri sikt till referens Stationen/ANTENNEN
så den gick bort

Irobot hade en lovande produkt med tre antenner som man placerar ut och så positionerar roboten sig med hjälp av dom
https://feber.se/pryl/irobot-flyttar-fr ... re/410608/

Men nu är det oklart ifall nån överhuvudtaget kommer.

Ja det finns fördelar med "gåbakom" klippare också, man får ju lite motion.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

Jag är ytterst tveksam till robotarnas hållbarhet. Säkert är det prislappen och märket som spelar roll, men jag har inga bra erfarenheter med det. Och jag har hört massor med klagomål från folk jag känner som har problem med sina robotar.
Jag bytte faktiskt för några år sedan tillbaka till "klassik" gräsklippning. Jag hade en robot som skötte en del av min gräsmatta, och tanken var att skaffa en större (eller fler) för att kunna ta resten också. Men jag ändrade mig. Det blev en åkgräsklippare istället. Roboten är borta.
Jag tror att robotar och vanliga gräsklippare (batteridrivna såklart) kommer att samexistera även i framtiden. Ungefär på samma sätt som robotdammsugarna inte kommer tränga bort vanliga dammsugare från marknaden. De har sin plats, men inte mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar