Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Jag har haft batteridriven, handputtad gräsklippare till mina 350m² sedan flera år.
Slipper hörselskydden. Kan klippa senare på kvällen. Slipper slabba med dunkar.
Sen är den så lätt att man slipper brottas med drift på hjulen. Lite som att dammsuga gräsmattan.
Jag gillar att klippa gräsmattan. Därför har jag ingen robot.

Finns en annan aspekt också och det är att matten blir mycket tätare och jämnare när man klipper med robot. Man slipper även dra in gräsklipp in i huset när det är nyklippt osv.
Jag klipper mattan väldigt ofta så den blir ganska tät. Men visst blir mattorna fina med robot. Grannen har en och hans gräsmatta är jättefin. Men jag gillar som sagt att klippa gräsmattan. Tycker det är avkopplande.

Tyckte jag också. Men inte min fru. Vi hade en några månader gammal bebis när jag köpte roboten. Så fort jag gick ut för att klippa stod frun i fönstret och knackade surt och ville att jag skulle komma in och ta hand om nåt annat istället. Var allt annat än avkopplande.

Jag får fortfarande klippa på utsidan av staketet. Vår tomt gränsar mot allmänning på två sidor så jag klipper en ca 3-4 meter bred remsa utanför staketet så att det inte ska växa ogräs tätt inpå tomten. Vi har även barnens studsmatta på allmänningen så jag klipper runt den också. Och så en liten uppklippt väg över allmänningen bort till "hundstigen". Har just nu en gammal Husqvarna som jag fått gratis men har väl funderat på en batteriklippare istället. Känns overkill att köpa en till robot och gräva ner kablar ute på allmänningen. Men visst, det skulle ju gå det med. :D
Rekommenderar Bosch Rotak
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Har man inte extremt stor tomt så förstår jag inte de som köper bensindriven klippare. Den är sämre på alla sätt. En robot är ju allra bäst, sen kommer batteridriven klippare.
Min åkgräsklippare fixar 1 hektar (alltså 10.000kvm) på en laddning enligt tillverkaren. Och som jag ser det är det fullt realistiskt. Jag har svårt att se hur detta någonsin inte skulle räcka till, såvida man inte klipper meterhögt gräs.
Det finns ju inte så många som har så stora ytor. Och skulle man ha mer än så att klippa så får man väl dela upp det i två omgångar. Just gräsklippning är verkligen ett icke-problem när det kommer till batteridrift. Helt rimligt att förbjuda bensingräsklippare.

Det blir tyvärr lite svårare med motorsågar, röjsågar, osv. De borde också fasas ut med tanke på vilka eländiga motorer de har, som väsas nåt så in i bänken och som förpestar luften som få. Det funkar förvisso också med batteridrift i mindre skala, men det blir svårt för den som vill hålla på hela dagen med sådana maskiner. Man vill ju helst inte släpa med sig en massa tunga batterier heller.
Min motorsåg klarar kanske 15-20 minuter på en laddning, om man kör hårt, och det tar 2-3 timmar att ladda batteriet. Det är samma batteri som för min handgräsklippare, och den går flera timmar på en laddning med detta batteri. Det är mao ganska stor skillnad i energiåtgång. För ett helt arbetspass med motorsåg behöver man alltså ganska många batterier om man vill kunna jobba utan avbrott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
MWall skrev:
Har man inte extremt stor tomt så förstår jag inte de som köper bensindriven klippare. Den är sämre på alla sätt. En robot är ju allra bäst, sen kommer batteridriven klippare.
Min åkgräsklippare fixar 1 hektar (alltså 10.000kvm) på en laddning enligt tillverkaren. Och som jag ser det är det fullt realistiskt. Jag har svårt att se hur detta någonsin inte skulle räcka till, såvida man inte klipper meterhögt gräs.
Det finns ju inte så många som har så stora ytor. Och skulle man ha mer än så att klippa så får man väl dela upp det i två omgångar. Just gräsklippning är verkligen ett icke-problem när det kommer till batteridrift. Helt rimligt att förbjuda bensingräsklippare.

Det blir tyvärr lite svårare med motorsågar, röjsågar, osv. De borde också fasas ut med tanke på vilka eländiga motorer de har, som väsas nåt så in i bänken och som förpestar luften som få. Det funkar förvisso också med batteridrift i mindre skala, men det blir svårt för den som vill hålla på hela dagen med sådana maskiner. Man vill ju helst inte släpa med sig en massa tunga batterier heller.
Min motorsåg klarar kanske 15-20 minuter på en laddning, om man kör hårt, och det tar 2-3 timmar att ladda batteriet. Det är samma batteri som för min handgräsklippare, och den går flera timmar på en laddning med detta batteri. Det är mao ganska stor skillnad i energiåtgång. För ett helt arbetspass med motorsåg behöver man alltså ganska många batterier om man vill kunna jobba utan avbrott.
Förbjuda försäljning av nya bensindrivna redskap är ju en sak. Det är ju genomförbart. Att förbjuda användning av redan existerande redskap blir ju betydligt knivigare. Hur skulle ett sånt förbud gå att övervakas? Bensindrivna redskap fösvinner fasas ut av sig själva när det finns fullgoda alternativ.

Personligen tycker inte jag det finns någon som helst anledning att köpa ett nytt bensindrivet redskap för användning på en villatomt. Om det finns anledning att skrota alla redan existerande redskap och köpa batteridrivet i morgon är väl tveksamt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Har man inte extremt stor tomt så förstår jag inte de som köper bensindriven klippare. Den är sämre på alla sätt. En robot är ju allra bäst, sen kommer batteridriven klippare.
Min åkgräsklippare fixar 1 hektar (alltså 10.000kvm) på en laddning enligt tillverkaren. Och som jag ser det är det fullt realistiskt. Jag har svårt att se hur detta någonsin inte skulle räcka till, såvida man inte klipper meterhögt gräs.
Det finns ju inte så många som har så stora ytor. Och skulle man ha mer än så att klippa så får man väl dela upp det i två omgångar. Just gräsklippning är verkligen ett icke-problem när det kommer till batteridrift. Helt rimligt att förbjuda bensingräsklippare.

Det blir tyvärr lite svårare med motorsågar, röjsågar, osv. De borde också fasas ut med tanke på vilka eländiga motorer de har, som väsas nåt så in i bänken och som förpestar luften som få. Det funkar förvisso också med batteridrift i mindre skala, men det blir svårt för den som vill hålla på hela dagen med sådana maskiner. Man vill ju helst inte släpa med sig en massa tunga batterier heller.
Min motorsåg klarar kanske 15-20 minuter på en laddning, om man kör hårt, och det tar 2-3 timmar att ladda batteriet. Det är samma batteri som för min handgräsklippare, och den går flera timmar på en laddning med detta batteri. Det är mao ganska stor skillnad i energiåtgång. För ett helt arbetspass med motorsåg behöver man alltså ganska många batterier om man vill kunna jobba utan avbrott.
Förbjuda försäljning av nya bensindrivna redskap är ju en sak. Det är ju genomförbart. Att förbjuda användning av redan existerande redskap blir ju betydligt knivigare. Hur skulle ett sånt förbud gå att övervakas? Bensindrivna redskap fösvinner fasas ut av sig själva när det finns fullgoda alternativ.

Personligen tycker inte jag det finns någon som helst anledning att köpa ett nytt bensindrivet redskap för användning på en villatomt. Om det finns anledning att skrota alla redan existerande redskap och köpa batteridrivet i morgon är väl tveksamt.

Gräsklippare som går på bensin hörs ju ganska bra. Tror övervakningen kan bli ganska enkel. Bara glida runt med rutorna nere i polisbilen och lyssna efter gräsklippare ljumna sommarkvällar. :lol:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mikebike »

Problemet hos mina föräldrar är att gräsytorna inte sitter ihop, det är både nivåskillnad och att de ligger på vardera sidan av uppfartsvägen. Två robotklippare och en handjagare skulle nog krävas där.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Har man inte extremt stor tomt så förstår jag inte de som köper bensindriven klippare. Den är sämre på alla sätt. En robot är ju allra bäst, sen kommer batteridriven klippare.
Min åkgräsklippare fixar 1 hektar (alltså 10.000kvm) på en laddning enligt tillverkaren. Och som jag ser det är det fullt realistiskt. Jag har svårt att se hur detta någonsin inte skulle räcka till, såvida man inte klipper meterhögt gräs.
Det finns ju inte så många som har så stora ytor. Och skulle man ha mer än så att klippa så får man väl dela upp det i två omgångar. Just gräsklippning är verkligen ett icke-problem när det kommer till batteridrift. Helt rimligt att förbjuda bensingräsklippare.

Det blir tyvärr lite svårare med motorsågar, röjsågar, osv. De borde också fasas ut med tanke på vilka eländiga motorer de har, som väsas nåt så in i bänken och som förpestar luften som få. Det funkar förvisso också med batteridrift i mindre skala, men det blir svårt för den som vill hålla på hela dagen med sådana maskiner. Man vill ju helst inte släpa med sig en massa tunga batterier heller.
Min motorsåg klarar kanske 15-20 minuter på en laddning, om man kör hårt, och det tar 2-3 timmar att ladda batteriet. Det är samma batteri som för min handgräsklippare, och den går flera timmar på en laddning med detta batteri. Det är mao ganska stor skillnad i energiåtgång. För ett helt arbetspass med motorsåg behöver man alltså ganska många batterier om man vill kunna jobba utan avbrott.
Förbjuda försäljning av nya bensindrivna redskap är ju en sak. Det är ju genomförbart. Att förbjuda användning av redan existerande redskap blir ju betydligt knivigare. Hur skulle ett sånt förbud gå att övervakas? Bensindrivna redskap fösvinner fasas ut av sig själva när det finns fullgoda alternativ.

Personligen tycker inte jag det finns någon som helst anledning att köpa ett nytt bensindrivet redskap för användning på en villatomt. Om det finns anledning att skrota alla redan existerande redskap och köpa batteridrivet i morgon är väl tveksamt.

Gräsklippare som går på bensin hörs ju ganska bra. Tror övervakningen kan bli ganska enkel. Bara glida runt med rutorna nere i polisbilen och lyssna efter gräsklippare ljumna sommarkvällar. :lol:
Ja det låter ju verkligen enkelt. Hur många polisbilar uppskattar du skulle behöva glida runt?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Problemet hos mina föräldrar är att gräsytorna inte sitter ihop, det är både nivåskillnad och att de ligger på vardera sidan av uppfartsvägen. Två robotklippare och en handjagare skulle nog krävas där.

Är det höga kanter på vägen? Går ju att lägga guidekabeln och begränsningskabeln så att roboten hittar över vägen. Själv har jag petat ner kabel under stenläggningen hemma så att roboten ska ta sig över. Dock inga nivåskillnader. Finns ju robotar som är gjorda för att kunna klättra ganska bra också. Men visst, det är lite att fixa med innan det fungerar.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Franz »

Bensingräsklippare är det bästa av två världar. Alla grannarna uppskattar det trevliga ljudet lika mycket som väsnande mopeder eller skrikande ungar och den som klipper får komma ut och andas friska avgaser...
Att begränsa användning av redan sålda gräsklippare tror jag förlöjligar miljö- och klimatarbetet mer än det hjälper.
Skall man vara riktigt ärlig tror jag egentligen inte att ett förbud mot nyförsäljning påverkar så väldigt mycket. Elektriska klippare och robotar har en smittande effekt och tar över i en ganska bra takt som det är. Inför man ett förbud t.ex. 2024 kommer massor av folk att byta till en ny bensindriven under 2023 istället för att ändå välja en överlägsen elektrisk 2024-30 när den befintliga ändå tjänat ut.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:

Ja det låter ju verkligen enkelt. Hur många polisbilar uppskattar du skulle behöva glida runt?
Du är verkligen usel på att läsa av ett uppenbart skämt. ;)

Men ok, for the sake of it... En enda polisbil kan nog täcka många villaområden på ett pass. :D Sen ska vi inte underskatta "tips från allmänheten". Dvs grannar som inte uppskattar oväsendet eller som sätter dit grannar bara för att jävlas. Finns alltid en "Ove" i området. :lol:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Teslaspolen »

Om inte förbud så borde de kanske beskattas vid inköp. Malus!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av MWall »

Franz skrev:
Bensingräsklippare är det bästa av två världar. Alla grannarna uppskattar det trevliga ljudet lika mycket som väsnande mopeder eller skrikande ungar och den som klipper får komma ut och andas friska avgaser...
Att begränsa användning av redan sålda gräsklippare tror jag förlöjligar miljö- och klimatarbetet mer än det hjälper.
Skall man vara riktigt ärlig tror jag egentligen inte att ett förbud mot nyförsäljning påverkar så väldigt mycket. Elektriska klippare och robotar har en smittande effekt och tar över i en ganska bra takt som det är. Inför man ett förbud t.ex. 2024 kommer massor av folk att byta till en ny bensindriven under 2023 istället för att ändå välja en överlägsen elektrisk 2024-30 när den befintliga ändå tjänat ut.

Så är det. Tror jag nästan var först med robot i vårt kvarter för 5 år sen. Nu är det väl nån enstaka som INTE har robot. Det har såklart ingenting med miljö att göra utan med bekvämlighet.
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av rollo »

Kalifornien införde krav på katalysator på alla gräsklippare redan 2007.
Har själv kört med Flymo elgräsklippare med sladd sedan 1984.
På en mindre gräsmatta typ 1-300 kvm fungerar det utmärkt. Bytte upp mig med en större modell (Begagnad 400kr) för 15 år sen. Service o reparationer 0kr på alla dessa år. Grannarna svär varje vår när de inte får igång fossilen och minst vart fjärde år köper de nytt….
Förbjud skiten, det finns bättre alternativ!
P85D 2015-4 fyrsitsig
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:

Ja det låter ju verkligen enkelt. Hur många polisbilar uppskattar du skulle behöva glida runt?
Du är verkligen usel på att läsa av ett uppenbart skämt. ;)

Men ok, for the sake of it... En enda polisbil kan nog täcka många villaområden på ett pass. :D Sen ska vi inte underskatta "tips från allmänheten". Dvs grannar som inte uppskattar oväsendet eller som sätter dit grannar bara för att jävlas. Finns alltid en "Ove" i området. :lol:
Ja, jag har lite svårt att förstå om du skojar eller är allvarlig i många av dina inlägg.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av LarsA »

Vi har minst 1500 kvm gräs på tomten (2740kvm).
När vi köpte bensin gräsklipparen med drivning fanns det bara små elgräsklippare med småbatteriet, kompromissen är att vi tankar med aspen.
Robot kommer inte in på vår tomt då vi har igelkottar och med handkörning så kan jag lämna kvar lite blommor som bi samt humlor gillar 8-)
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av ovelundkvist »

LarsA skrev:
Vi har minst 1500 kvm gräs på tomten (2740kvm).
När vi köpte bensin gräsklipparen med drivning fanns det bara små elgräsklippare med småbatteriet, kompromissen är att vi tankar med aspen.
Robot kommer inte in på vår tomt då vi har igelkottar och med handkörning så kan jag lämna kvar lite blommor som bi samt humlor gillar 8-)
Ok, men numera finns det ju sedan länge elektriska klippare som klarar er gräsmatta?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av ovelundkvist »

Och för att svara på trådskaparens fråga: Självklart ska fossildrivna gräsklippare och andra trädgårdsredskap förbjudas. Det är fullständigt hål i huvudet att det fortfarande är tillåtet att blåsa runt löv i sin trädgård med ett fossildrivet redskap! Hur går det ihop med de ambitioner om det fossilfria samhälle som vi i Sverige påstår att vi strävar efter?!?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Fredrik j »

ovelundkvist skrev:
Och för att svara på trådskaparens fråga: Självklart ska fossildrivna gräsklippare och andra trädgårdsredskap förbjudas. Det är fullständigt hål i huvudet att det fortfarande är tillåtet att blåsa runt löv i sin trädgård med ett fossildrivet redskap! Hur går det ihop med de ambitioner om det fossilfria samhälle som vi i Sverige påstår att vi strävar efter?!?
Det är försäljning av nya klippare Zalman pratar om.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av LarsL »

Jag har fortfarande en bensindriven åkgräsklippare, en Dixon ZTR. Jag har tittat på en robotgräsklippare men tror det går bort eftersom jag har en uppdelad gräsmatta i flera nivåer på totalt 4000kvm. Det skulle behövas ett antal robotar för att fixa ytan tänker jag och då blir det dyrt.
Kostnadsmässigt går det ju inte att motivera något annat än bensinklipparen. Den drar ju ”bara” bensin för några hundralappar per år och det skulle ju ta många år att betala för en elklippare med den besparingen. Har däremot funderingar på att konvertera den till el och har börjat titta på motorer och controllers. Mitt problem har hittills varit att jag inte är riktigt hundra på att jag kan hitta något tillräckligt billigt som kan köra framåt och bakåt snabbt utan paus emellan, eftersom det är så man styr.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:

Ja det låter ju verkligen enkelt. Hur många polisbilar uppskattar du skulle behöva glida runt?
Du är verkligen usel på att läsa av ett uppenbart skämt. ;)

Men ok, for the sake of it... En enda polisbil kan nog täcka många villaområden på ett pass. :D Sen ska vi inte underskatta "tips från allmänheten". Dvs grannar som inte uppskattar oväsendet eller som sätter dit grannar bara för att jävlas. Finns alltid en "Ove" i området. :lol:
Ja, jag har lite svårt att förstå om du skojar eller är allvarlig i många av dina inlägg.

Ja ironi och humor textform är svårt. Eller så är jag urusel på det. Vem vet.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av wannabee »

Ni som har gräsklipparrobotar, hur gör ni om det inte blivit klippt på några veckor, någon månad, då är det ju knappt en bensinklippare klarar det, utan man får köra med halva klipparen på det redan klippta för att den ska orka?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Klintan »

wannabee skrev:
Ni som har gräsklipparrobotar, hur gör ni om det inte blivit klippt på några veckor, någon månad, då är det ju knappt en bensinklippare klarar det, utan man får köra med halva klipparen på det redan klippta för att den ska orka?
När skulle det hända? Har haft robot sedan 2012 och aldrig något längre uppehåll. Nuförtiden är det väldigt sällsynt att roboten stannar. Har en 40V batteriklippare för de områden som roboten inte når, den är även bra för att suga upp löv vilket roboten inte klarar. Samma batteri som till lövblås och trimmer, smidigt och billigt.
Elbilist sedan 2014
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju en vanlig missuppfattning att eldrivna redskap skulle vara svagare än bensindrivna. Man tror att om en bensinmaskin går trögt har batterimaskinen inte en chans.
När vi jagar älg har vi en batteridriven motorsåg i fyrhjulingen. Den sågar lika bra som en bensindriven om inte bättre då man kan köra saktare.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av themax »

Nackdelen med robot är att den klipper kliniskt rent, och alla blommor som bin och humlor behöver på vårkanten försvinner. Jag låter gräset växa tills dess att blommorna försvunnit och klipper sen inte där de fortfarande blommar. Blir en mer levande gräsmatta tycker jag, inte fotbollsplan som är resultatet av robotens arbete.

Har tre fastigheter. Kolvmotorer på två och kabelklippare på en. Kolvmotorerna matas med akrylat tills dess att de ger upp. Då blir det batteri (har svårt att göra mig av med sånt som funkar, ”bara för att”).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av mati »

Robotar är ju anpassade för relativt normala villaträdgårdar. Jag har en naturtomt med en massa ojämnheter, träd, rötter, hål och annat jobbigt. Dessutom går landsvägen rätt igenom fastigheten. En robot skulle aldrig fungera här. Jag har haft en robot för en mindre och enklare del av gräsmattan för några sedan, men den gav upp efter två säsonger. Och även när den var igång så fick jag "rädda" den minst en gång om dagen. Det funkade skitdåligt helt enkelt.
En granne skaffade en Huskvarna-robot förra året, men hans gräsmatta - som ungefär liknar min - har definitivt inte blivit bättre sedan dess. För det första så klarar inte roboten storleken på gräsmattan, han skulle behövt skaffa två stycken tror jag. Gräset är rufsigt och ser allt annat än välklippt ut. Och dessutom drabbas han av samma problem som jag hade. Roboten kör fast och går vilse hela tiden. Det går inte många dagar mellan gångerna som man ser roboten stå nånstans, fastklämd mellan grenar, eller så ligger den bara upp och ner i diket. Det är nästan tragiskt att se, det var ju ingen billig pryl att skaffa antar jag.
En annan granne har en likadan robot, men en pedantskött trädgård. Och den gräsmattan fixar roboten till stor del utan knussel.
Jag tycker att batteriåkgräsklipparen var en av bästa investeringarna jag har gjort på senare tid. Det går ju dessutom att dra släp och lövuppsamlamlare med den, osv. Jag använder den till allt möjligt. Och den startar alltid. Min gamla bensinåkklippare krävde alltid flera timmars arbete på våren innan den till slut hostade igång.
Okej, för ärlighetens skull så funkade inte batteriåkgräsklipparen heller förra veckan. Den gick att köra, men knivarna gick plötsligt inte längre. Det visade sig att en mus hade gnagt av en liiiiten kabel nånstans långt inne i elektroniken. Den var jobbig att hitta. Jag höll på i flera timmar. Men å andra sidan har mössen också käkat upp alla bensinslangar på gamla bensinklipparen. Shit happens.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Förbjuda fossildrivna gräsklippare?

Inlägg av Olten »

Fredrik j skrev:
Det är ju en vanlig missuppfattning att eldrivna redskap skulle vara svagare än bensindrivna. Man tror att om en bensinmaskin går trögt har batterimaskinen inte en chans.
När vi jagar älg har vi en batteridriven motorsåg i fyrhjulingen. Den sågar lika bra som en bensindriven om inte bättre då man kan köra saktare.


Jag har en hel del Ryobiverktyg/maskiner och deras 36V prylar är riktigt bra, portabel högtryckstvätt som är suverän. Motorsåg som klår motsvarande fossilsåg rejält och nu senast deras självgående klippare som är både starkare, lättare, snabbare och rena drömmen när jag klipper i dikesslänten. Nu är det bara elbåt kvar
Skriv svar