Volkswagens Mission T

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Volkswagens Mission T

Inlägg av Zalman3 »

Volkswagen har startat ett Mission T.
Det är att försöka komma ikapp Tesla på 4-5 år.

I april 2020 pratade man om Mission T.
Screenshot_20211019-075216_YouTube.jpg
Problemet är att nu ca 1,5 år senare har inte mycket hänt.
Man har fortfarande brainstorm möten om, vad ska vi göra?
Nu pratas det inte längre om att man ska hinna ikapp Tesla 2024, utan 2026( med Trinity).

Varför får man känslan av att man ska hinna ikapp Tesla " om 5 år".
Screenshot_20211019-074907_YouTube.jpg
Screenshot_20211019-075026_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volkswagens Mission T

Inlägg av mati »

Ganska spännande att VW bjuder in Elon Musk till sina möten så de kan lära sig hur man konkurrerar med Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Volkswagens Mission T

Inlägg av fth »

mati skrev:
Ganska spännande att VW bjuder in Elon Musk till sina möten så de kan lära sig hur man konkurrerar med Tesla.
Ja, det måste väl vara tämligen unikt?

Att Elon ställer upp måste väl också betyda att a) Elon menar allvar med Teslas "mission statement" och b) att Elon inte är särskilt oroad att VW faktiskt skall springa förbi Tesla i närtid.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Volkswagens Mission T

Inlägg av Bjelke »

Dom kanske ska merga bolagen :mrgreen: 8-) :lol: :lol:
Jyst att dom ger Tesla bra cred för det dom är bra på iaf :)
Dom har sedan en tid tillbaks byggt upp lite av en ny företagskultur faktiskt, lite
gentlemen inom en bransch, det gillar jag för man vinner kunder på egna meriter och inte genom
att smutskasta andra osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volkswagens Mission T

Inlägg av mati »

fth skrev:
mati skrev:
Ganska spännande att VW bjuder in Elon Musk till sina möten så de kan lära sig hur man konkurrerar med Tesla.
Ja, det måste väl vara tämligen unikt?

Att Elon ställer upp måste väl också betyda att a) Elon menar allvar med Teslas "mission statement" och b) att Elon inte är särskilt oroad att VW faktiskt skall springa förbi Tesla i närtid.

/fth
Troligen både och. Nu är det ju iofs ingen hemlighet att Herbert Diess och Elon är kompisar. De träffas och pratar regelbundet, provkör varandras bilar osv, vilket ju också är ganska unikt antar jag. Vet inte om det är så att Elon inte betraktar VW som en riktig konkurrent. VW är nog den tillverkaren som menar mest allvar med min elbilssatsning. Är det någon av de gamla tillverkarna som har störst chans att lyckas så är det VW. Och om Elon menar allvar med sin mission så är det ju bara logiskt att det är VW han ska hjälpa. Allt annat vore slöseri med tid. Och Elon vet ju också att Tesla inte kan stå för hela världens bilproduktion.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Volkswagens Mission T

Inlägg av fth »

mati skrev:
Troligen både och. Nu är det ju iofs ingen hemlighet att Herbert Diess och Elon är kompisar. De träffas och pratar regelbundet, provkör varandras bilar osv, vilket ju också är ganska unikt antar jag. Vet inte om det är så att Elon inte betraktar VW som en riktig konkurrent. VW är nog den tillverkaren som menar mest allvar med min elbilssatsning. Är det någon av de gamla tillverkarna som har störst chans att lyckas så är det VW. Och om Elon menar allvar med sin mission så är det ju bara logiskt att det är VW han ska hjälpa. Allt annat vore slöseri med tid. Och Elon vet ju också att Tesla inte kan stå för hela världens bilproduktion.
Ja, jag håller helt med, Elon ser nog VW som kanske den bästa "partnern" i omställningen, men det är nog också så att Elon inte är särskilt oroad över att VW skall kunna konkurrera ut Tesla under överskådlig tid.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Volkswagens Mission T

Inlägg av Bjelke »

Och öppnar dom upp SuC så vill ju Elon att det ska finnas massor med bra elbilar som behöver ladda där också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volkswagens Mission T

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Dom kanske ska merga bolagen :mrgreen: 8-) :lol: :lol:
Jyst att dom ger Tesla bra cred för det dom är bra på iaf :)
Dom har sedan en tid tillbaks byggt upp lite av en ny företagskultur faktiskt, lite
gentlemen inom en bransch, det gillar jag för man vinner kunder på egna meriter och inte genom
att smutskasta andra osv :)
Ja, Diess är ju en man som gillar raka rör. Han säger som det är, och det får han otroligt mycket skit för. Nu senast sa han ju att det finns risk att VW måste sparka en massa folk, och ojojoj vad ramaskri det blev. Dålig ledarstil, skrämseltaktik och allt möjligt, beskylldes han för. Men jag förstår absolut vad han syftar på. Tesla kan bygga samma antal bilar med mindre än hälften så många anställda. Det är ett faktum som VW måste förhålla sig till, om de vill eller inte. De har två val. Antingen så lär de sig hur man bygger dubbelt så många bilar med samma personalstyrka eller så halverar de personalstyrkan. Annars är de inte konkurrenskraftiga längre. Svårare än så är det inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Volkswagens Mission T

Inlägg av Mickep »

Vw vd var ju en av dem som var aktuella att ta över efter musk (om denna inte fick fortsätta). Så att han är mån att hålla dörren öppen är inte förvånade.
Sedan hade de netflix förutom musk som talare. (så antar att de bjuder in olika även konkurrenter, men det betyder inte att de utbyter företagshemligheter).
Jag tror att vw har något på gång. (de är dock liksom tesla alldeles för dyra) men jag tror de kan få fram något bra kompromiss pris och funktion i framtiden.
Skriv svar