VW nu mindre än ett år efter Tesla

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Om vi tittar YTD för 2021 så säljer VW mer än Tesla, man har dessutom sålt mer än samma period förra året medans Tesla backar... Ojoj, vad säger då detta?

https://www.goodcarbadcar.net/2021-us-v ... -by-brand/
Den tabellen stämmer inte. Tesla sålde 235t i USA 2020. Man har antagligen redan passerat det idag. 2021 kommer vara Teslas bästa år någonsin i USA med råge.
Det är inte för hela 2020(framgår om man läser), det är Jan t.o.m. september för både 2020 och 2021.
Ja men Tesla hade garanterat inte obefintlig försäljning i USA under q4 2020. Det är något som är helt fel med den där statistiken. Tesla hade samma q4-hysteri som man alltid har haft i USA 2020. I år har man ökat produktionen av MY i Freemont samtidigt som man nu helt slutat exportera till övriga länder förutom Kanada. Tesla borde vara upp rätt rejält jämfört med 2020. Freemontfabriken var dessutom stängd under 7 veckor 2020.

Jag har ingen aning, dom verkar då ganska öppna med vilka siffror man använder längre ner på sidan.

Men hittar du säkrare verifierad statistik för samma period för 2020 och 2021 så är det kanon.
Det finns tyvärr ingen bra löpande statistik för USA. Tesla redovisar heller inte hur många bilar de säljer i olika regioner. Men vi kan nog vara helt säkra på att Tesla inte hade sålt 229t av de 238t bilar man sålde i USA 2020 under q1-q3. Det var stora nedstängningar pga pandemin under den perioden.
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Om vi tittar YTD för 2021 så säljer VW mer än Tesla, man har dessutom sålt mer än samma period förra året medans Tesla backar... Ojoj, vad säger då detta?

https://www.goodcarbadcar.net/2021-us-v ... -by-brand/
Den tabellen stämmer inte. Tesla sålde 235t i USA 2020. Man har antagligen redan passerat det idag. 2021 kommer vara Teslas bästa år någonsin i USA med råge.

Det är inte för hela 2020(framgår om man läser), det är Jan t.o.m. september för både 2020 och 2021.
Ja men Tesla hade garanterat inte obefintlig försäljning i USA under q4 2020. Det är något som är helt fel med den där statistiken. Tesla hade samma q4-hysteri som man alltid har haft i USA 2020. I år har man ökat produktionen av MY i Freemont samtidigt som man nu helt slutat exportera till övriga länder förutom Kanada. Tesla borde vara upp rätt rejält jämfört med 2020. Freemontfabriken var dessutom stängd under 7 veckor 2020.

Jag har ingen aning, dom verkar då ganska öppna med vilka siffror man använder längre ner på sidan.

Men hittar du säkrare verifierad statistik för samma period för 2020 och 2021 så är det kanon.
Det finns tyvärr ingen bra löpande statistik för USA. Tesla redovisar heller inte hur många bilar de säljer i olika regioner. Men vi kan nog vara helt säkra på att Tesla inte hade sålt 229t av de 238t bilar man sålde i USA 2020 under q1-q3. Det var stora nedstängningar pga pandemin under den perioden.

Bara lite nyfiken, hur vet du att dom sålde 238 tusen bilar i USA om inte Tesla redovisar det?

Har dom inget liknande car.info där eller är bilregistren mer hemliga där? Kanske inte nationellt?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Dagfinn skrev:
backe skrev:
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.

Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.

Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
https://insideevs.com/news/540397/tesla ... ion-shift/: "For example, it takes VW around 30 hours to produce the ID.3 whereas Tesla needs just 10 to make a Model 3." Detta kan du hitta hur många källor på som helst, inklusive från Diess själv om du letar. VW har problem med omställningen, och som någon sagt; spelar ingen roll hur många biler man producerar och säljer om man inte går med vinst.
Jämför med mobilmarknaden. Aplle säljer inte flest mobiler i världen. Men tar en stor del av mobilvärldens vinster.

Om VW säljer lika många elbilar som Tesla, men Tesla har 5ggr högre vinst per bil.
Då har VW ett problem.

Dessutom har vi detta med batterier.
Tesla köpte 26% av alla världens elbilsbatterier 2020.

Var ska VW få alla sina batterier ifrån?
Är det någon här som vet vad VW-gruppen ha för marginal på sina BEV? Det kanske inte är otroligt att den är lika hög eller högre än Teslas med tanke på VWs förmåga att producera bilar billigt kombinerat med höga bilpriser? VW tar ju precis som Tesla bra betalt för sina elbilar ..
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Bara lite nyfiken, hur vet du att dom sålde 238 tusen bilar i USA om inte Tesla redovisar det?

Har dom inget liknande car.info där eller är bilregistren mer hemliga där? Kanske inte nationellt?
Nej men årsstatistik kan man nog lita på hyggligt. Man kan använda uteslutningsmetoden med. Kina låg på ca 140t. Europa på ca 100t. USA på 238t stämmer nog ganska bra då. Drygt 20t till övriga länder som Kanada och Sydkorea låter troligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Dagfinn skrev:
backe skrev:
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.

Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.

Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
https://insideevs.com/news/540397/tesla ... ion-shift/: "For example, it takes VW around 30 hours to produce the ID.3 whereas Tesla needs just 10 to make a Model 3." Detta kan du hitta hur många källor på som helst, inklusive från Diess själv om du letar. VW har problem med omställningen, och som någon sagt; spelar ingen roll hur många biler man producerar och säljer om man inte går med vinst.
Jämför med mobilmarknaden. Aplle säljer inte flest mobiler i världen. Men tar en stor del av mobilvärldens vinster.

Om VW säljer lika många elbilar som Tesla, men Tesla har 5ggr högre vinst per bil.
Då har VW ett problem.

Dessutom har vi detta med batterier.
Tesla köpte 26% av alla världens elbilsbatterier 2020.

Var ska VW få alla sina batterier ifrån?

Har Tesla 5 ggr högre vinst per bil eller hittar du bara på? Om det är sant så är det ju i högsta grad bevis på att Tesla är minst lika giriga som alla andra företag.

Tesla betalar med pengar som alla andra. Avtal löper ut. Dessutom finns det 74% kvar som Tesla inte köpt.
Vet inte riktigt vad ett negativt värdeord som girighet har med saken att göra? Nåväl.

I kvartalsrapporten för Q2 så hade Tesla i snitt 28.4% i vinstmarginal på bilarna de sålde.

https://tesla-cdn.thron.com/static/Z...ate_DJCVNJ.pdf
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

martinot skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Dagfinn skrev:
backe skrev:
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.

Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.

Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
https://insideevs.com/news/540397/tesla ... ion-shift/: "For example, it takes VW around 30 hours to produce the ID.3 whereas Tesla needs just 10 to make a Model 3." Detta kan du hitta hur många källor på som helst, inklusive från Diess själv om du letar. VW har problem med omställningen, och som någon sagt; spelar ingen roll hur många biler man producerar och säljer om man inte går med vinst.
Jämför med mobilmarknaden. Aplle säljer inte flest mobiler i världen. Men tar en stor del av mobilvärldens vinster.

Om VW säljer lika många elbilar som Tesla, men Tesla har 5ggr högre vinst per bil.
Då har VW ett problem.

Dessutom har vi detta med batterier.
Tesla köpte 26% av alla världens elbilsbatterier 2020.

Var ska VW få alla sina batterier ifrån?

Har Tesla 5 ggr högre vinst per bil eller hittar du bara på? Om det är sant så är det ju i högsta grad bevis på att Tesla är minst lika giriga som alla andra företag.

Tesla betalar med pengar som alla andra. Avtal löper ut. Dessutom finns det 74% kvar som Tesla inte köpt.
Vet inte riktigt vad ett negativt värdeord som girighet har med saken att göra? Nåväl.

I kvartalsrapporten för Q2 så hade Tesla i snitt 28.4% i vinstmarginal på bilarna de sålde.

https://tesla-cdn.thron.com/static/Z...ate_DJCVNJ.pdf

Räknar man på bara kostnaden att tillverka och sälja bilen eller ingår kostnader för att driva hela företaget i den marginalen? Är det på hela företaget så borde deras vinster vara mycket högre än vad man redovisat?

För jag tror inte VW redovisar marginal på det sättet.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av wannabee »

MWall skrev:
wannabee skrev:

Är man inte ingenjör, så kanske man har svårt att förstå vad det Munro säger innebär ? Han har haft nåt motsvarande megacastingen stående i sin lokal i 15 år och alla biltillverkare har bara skakat på huvudet typ, nu går Tesla som enda biltillverkare den vägen, och VW talar om att de bör bygga om fabriken på samma sätt. Naturligtvis kan man fortsätta bygga bilarna som tidigare, men då med betydligt mindre vinst eller tom förlust. Vad är då nyttan med att man säljer fler bilar än konkurrenten om denne tjänar pengar på varje bil och man själv går med förlust.

Beställer man en Tesla så kan man ju ända tills väldigt sent hoppa av om man vill, vet inte hur det är idag med andra bilmärken, men tror inte det är lika lätt att hoppa av.

Så det är uppenbart för alla ingenjörer att gubben Munro är ett mega-geni? Så _alla_ som skakat på huvudet har varit icke-ingenjörer?

Munro är grymt poppis hos Tesla-fantaster eftersom han slickar Teslas röv. Visst, han är säkert duktig, men tror ni inte ingenjörerna hos Mercedes, Toyota och de andra också har ett och annat innanför pannbenet?

Säga vad man vill men VAG och andra kan sälja extremt billiga bilar med vinst trots komplicerad drivlina och massor av utrustningsval. Skoda Octavia t ex vars pris börjar under 250 000:-. Det antyder väl att de kan sätta ihop bilar billigt bara de får lite volym på produktionen?
Nej, väldigt många ingenjörer fattar inte heller..

Jag förstår att du inte sett programmet där Munro pratar om första teardown av model tre, han tycker där att de gjort väldigt många saker dåligt på bilen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Dagfinn skrev:
backe skrev:
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.

Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.

Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
https://insideevs.com/news/540397/tesla ... ion-shift/: "For example, it takes VW around 30 hours to produce the ID.3 whereas Tesla needs just 10 to make a Model 3." Detta kan du hitta hur många källor på som helst, inklusive från Diess själv om du letar. VW har problem med omställningen, och som någon sagt; spelar ingen roll hur många biler man producerar och säljer om man inte går med vinst.
Jämför med mobilmarknaden. Aplle säljer inte flest mobiler i världen. Men tar en stor del av mobilvärldens vinster.

Om VW säljer lika många elbilar som Tesla, men Tesla har 5ggr högre vinst per bil.
Då har VW ett problem.

Dessutom har vi detta med batterier.
Tesla köpte 26% av alla världens elbilsbatterier 2020.

Var ska VW få alla sina batterier ifrån?
Är det någon här som vet vad VW-gruppen ha för marginal på sina BEV? Det kanske inte är otroligt att den är lika hög eller högre än Teslas med tanke på VWs förmåga att producera bilar billigt kombinerat med höga bilpriser? VW tar ju precis som Tesla bra betalt för sina elbilar ..
Pratas om ca 8-10% marginal på bilar bland traditionella biltillverkare.

Screenshot_20211019-234755_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av wannabee »

Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger. Har läst att Musk klagade på att truckarna störde honom när de tutade innan de körde runt ett hörn (tror de fick sätta upp speglar i stället) Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev:
Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande
Som man gjort med model S/X?
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

wannabee skrev:
Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger. Har läst att Musk klagade på att truckarna störde honom när de tutade innan de körde runt ett hörn (tror de fick sätta upp speglar i stället) Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Härligt med såna här små ankedoter som får myterna att frodas.
Fakta är väl ändå att Tesla:s mest effektiva fabrik och även den som verkar leverera bäst kvalitét ut till kund är den i Kina, vad jag vet så är inte Elon där och springer särskilt ofta? Så det kanske inte gör så stor skillnad ändå... Eller åtminstone inte åt det hållet man vill...
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:

Är det någon här som vet vad VW-gruppen ha för marginal på sina BEV? Det kanske inte är otroligt att den är lika hög eller högre än Teslas med tanke på VWs förmåga att producera bilar billigt kombinerat med höga bilpriser? VW tar ju precis som Tesla bra betalt för sina elbilar ..
Pratas om ca 8-10% marginal på bilar bland traditionella biltillverkare.

Screenshot_20211019-234755_YouTube.jpg
Jo, men det är väl på alla bilar? Det var marginalen på BEV hos VW-gruppen jag frågade efter. Jag tror marginalen på BEV är mycket högre än på ICE hos VW.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:

Är det någon här som vet vad VW-gruppen ha för marginal på sina BEV? Det kanske inte är otroligt att den är lika hög eller högre än Teslas med tanke på VWs förmåga att producera bilar billigt kombinerat med höga bilpriser? VW tar ju precis som Tesla bra betalt för sina elbilar ..
Pratas om ca 8-10% marginal på bilar bland traditionella biltillverkare.

Bilagan Screenshot_20211019-234755_YouTube.jpg finns inte längre
Jo, men det är väl på alla bilar? Det var marginalen på BEV hos VW-gruppen jag frågade efter. Jag tror marginalen på BEV är mycket högre än på ICE hos VW.
Det var ju mycket snack om att VW ID3 skulle bli stor succé med priser på ca 250.000kr i Sverige.
Jag förstår inte hur VW:
1. Släpper ut en ofärdig bil.
2. Som har jätteproblem med mjukvaran. Men har inte en fungerande OTA?
Tyvärr har man strulande bilar, har fått folk att ge upp och byta till ett annan märke istället.

Verkligheten blev närmare 400.000kr istället.
Och gigantiska problem, framförallt med mjukvaran.
Det har kostat VW massor.
I AMS kundundersökning från ID3 ägare får man lågt betyg.
Man är missnöjd med kvaliteten och kommer inte köpa en VW igen.
Screenshot_20211020-070140_Chrome.jpg
Screenshot_20211020-070338_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av OvePaHornet »

Alla tillverkare har olika marginal, BMW Sverige har ca. 17% marginal på deras bilar (ICE) och VW likaså. Sen har ju viss extrautrustning GALET hög marginal, så marginalen är ju lite generell.

Jag fick strax under 8% rabatt på min nya Q4:a, sen om det går att utröna hur stor marginal Audi har på BEV-bilar utifrån det tror jag inte… :roll:
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:

Är det någon här som vet vad VW-gruppen ha för marginal på sina BEV? Det kanske inte är otroligt att den är lika hög eller högre än Teslas med tanke på VWs förmåga att producera bilar billigt kombinerat med höga bilpriser? VW tar ju precis som Tesla bra betalt för sina elbilar ..
Pratas om ca 8-10% marginal på bilar bland traditionella biltillverkare.

Screenshot_20211019-234755_YouTube.jpg
Jo, men det är väl på alla bilar? Det var marginalen på BEV hos VW-gruppen jag frågade efter. Jag tror marginalen på BEV är mycket högre än på ICE hos VW.
Det var ju mycket snack om att VW ID3 skulle bli stor succé med priser på ca 250.000kr i Sverige.
Jag förstår inte hur VW:
1. Släpper ut en ofärdig bil.
2. Som har jätteproblem med mjukvaran. Men har inte en fungerande OTA?
Tyvärr har man strulande bilar, har fått folk att ge upp och byta till ett annan märke istället.

Verkligheten blev närmare 400.000kr istället.
Och gigantiska problem, framförallt med mjukvaran.
Det har kostat VW massor.
I AMS kundundersökning från ID3 ägare får man lågt betyg.
Man är missnöjd med kvaliteten och kommer inte köpa en VW igen.
Screenshot_20211020-070140_Chrome.jpg
Screenshot_20211020-070338_Chrome.jpg
"Goddag. Yxskaft!" ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av mati »

wannabee skrev:
Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet.
Och vad säger detta? En halvtimme är absolut ingenting. Om man någonsin har varit i Wolfsburg och sett volkswagenfabriken så har man svårt att förstå att allt detta faktiskt tillhör ett och samma företag. Staden Wolfsburg fanns inte ens innan Volkswagen fanns. Och numera är fabriksområdet så stort att det är en stad i staden. Man tror inte att det är sant. Och då är detta ändå bara en fabrik av många som VW har i hela världen.
I en jättekoncern som VW är det inte lätt för ledningen att hälsa på varje anställd på verkstadsgolvet, även om de försöker. Herbert Diess kan ibland ses sitta bakom ratten i bilkön inför fabriksporten, på väg till jobbet. Precis som alla andra anställda. Det ska åtminstone ge en känsla av "han är en av oss". Jag vet inte hur bra han lyckas med detta. Men ambitionen finns nog.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av MWall »

backe skrev:
wannabee skrev:
Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger. Har läst att Musk klagade på att truckarna störde honom när de tutade innan de körde runt ett hörn (tror de fick sätta upp speglar i stället) Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Härligt med såna här små ankedoter som får myterna att frodas.
Fakta är väl ändå att Tesla:s mest effektiva fabrik och även den som verkar leverera bäst kvalitét ut till kund är den i Kina, vad jag vet så är inte Elon där och springer särskilt ofta? Så det kanske inte gör så stor skillnad ändå... Eller åtminstone inte åt det hållet man vill...

Att en fabrik och organisation så toppstyrd av en enda persons nycker skulle vara bättre än andra är ju såklart inte sant. Tvärtom!

Vet inte vilken fabrik som avses med anekdoten om spegeln men om det är Fremont så är ju resultatet ganska uselt.

Att fabriken i Kina är bättre beror nog snarare på frånvaron av Elons direktinflytande.

Tänk er själva om ni sitter på jobbet och så dyker VD:n ner som en hök i små detaljer som ni håller på med. Har jämfört Elon med Nordkoreas diktator förut. Kan väl göra det igen. :lol:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av dd88 »

wannabee skrev:
Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger.
Vet inte varför denna myten har fått sånt fäste, men de större tillverkarna uppdaterar sina bilar regelbundet. Finns en rätt så etablerad branschstandard där man byter modell och sen en facelift på det, 3-4 års intervall på dom. Mellan dessa uppdateringarna så kommer det massor med småuppdateringar, både sånt som syns och inte syns.

De större uppdateringarna gör man vid modellbyte och facelift, men det betyder inte att man inte kontinuerligt ger bilarna en massa småuppdateringar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av HenrikC »

ID3 skulle kosta 250 tkr och Model 3 kosta 350 tkr. Är det inte dags att släppa dessa skrönor från 2017? Bägge bilarna finns, bägge kostar 200 tkr mer än skrönorna.
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av OvePaHornet »

dd88 skrev:
wannabee skrev:
Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger.
Vet inte varför denna myten har fått sånt fäste…Mellan dessa uppdateringarna så kommer det massor med småuppdateringar, både sånt som syns och inte syns…
Oklart vilka större biltillverkare du syftar på, BMW och VAG gör inga synliga förbättringar på bilarna innan facelift/ny modell. Man gör, precis som du säger, ständigt förbättringar/ändringar på icke synliga komponenter (t.ex. tätningar).
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av wannabee »

MWall skrev:
backe skrev:
wannabee skrev:
Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger. Har läst att Musk klagade på att truckarna störde honom när de tutade innan de körde runt ett hörn (tror de fick sätta upp speglar i stället) Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Härligt med såna här små ankedoter som får myterna att frodas.
Fakta är väl ändå att Tesla:s mest effektiva fabrik och även den som verkar leverera bäst kvalitét ut till kund är den i Kina, vad jag vet så är inte Elon där och springer särskilt ofta? Så det kanske inte gör så stor skillnad ändå... Eller åtminstone inte åt det hållet man vill...

Att en fabrik och organisation så toppstyrd av en enda persons nycker skulle vara bättre än andra är ju såklart inte sant. Tvärtom!

Vet inte vilken fabrik som avses med anekdoten om spegeln men om det är Fremont så är ju resultatet ganska uselt.

Att fabriken i Kina är bättre beror nog snarare på frånvaron av Elons direktinflytande.

Tänk er själva om ni sitter på jobbet och så dyker VD:n ner som en hök i små detaljer som ni håller på med. Har jämfört Elon med Nordkoreas diktator förut. Kan väl göra det igen. :lol:

Du kunde inte ha mer fel än du har typ, I traditionella bilfabriker så har du en en toppstyrning, allt ska gå till närmaste chef och har du tur för denne vidare det till sin chef osv, osv så mycket sorteras bort på vägen av någon som ofta inte förstått idén.

I Tesla så kan man hoppa förbi cheferna och gå direkt till den som jobbar med det man fått en idé om, så man jobbar annorlunda på en massa olika sätt. I början var man nybörjare och en hel del gick galet och blev sämre än hos traditionella tillverkare, men det har man åtgärdat och ofta blivit bättre än andra tillverkare.

Man utvecklar mer själva i stället för att lägga ut hos underleverantörer, man gör en egen styrdator med egendesignade chip så man gör väldigt mycket andra saker än vad andra tillverkare gör, att då bara räkna antal bilar gör att detta i princip faller bort.

Men jag förstår att jag inte kommer att övertyga dig oavsett vad jag skriver. :roll:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Hur Tesla jobbar.
Screenshot_20211020-083133_YouTube.jpg
Screenshot_20211020-083149_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Hur Tesla jobbar.
Screenshot_20211020-083133_YouTube.jpg
Screenshot_20211020-083149_YouTube.jpg

Har man gjort 27 ändringar/vecka(1134) på Tesla MX i år, Kanske därför man lyckats leverera den första till kund den här veckan. Verkligen en överlägsen strategi.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Hur Tesla jobbar.
Screenshot_20211020-083133_YouTube.jpg
Screenshot_20211020-083149_YouTube.jpg

Har man gjort 27 ändringar/vecka(1134) på Tesla MX i år, Kanske därför man lyckats leverera den första till kund den här veckan. Verkligen en överlägsen strategi.
Har du sett Joe Justice film?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Hur Tesla jobbar.
Screenshot_20211020-083133_YouTube.jpg
Screenshot_20211020-083149_YouTube.jpg

Har man gjort 27 ändringar/vecka(1134) på Tesla MX i år, Kanske därför man lyckats leverera den första till kund den här veckan. Verkligen en överlägsen strategi.
Har du sett Joe Justice film?

Inte sett den, berättar han om varför man inte kunnat producera MX?
Skriv svar