Jag tror inte det är någon större skillnad i marginaler. Audi Q4, Cupra Born, VW ID3 och ID4 tillverkas alla med samma delar, på samma linor i Zwickau. Skoda Enyaq är kanske större skillnad för den tillverkas väl i Tjeckien?martinot skrev:Har hört någon i branschen påstå att ID-bilarna är billigare att tillverka för VAG (är verkligen optimerade för att hålla nere produktionskostnaderna) och att de generellt har högre vinstmarginal på ID4 än motsvarande MEB hos Skoda och Audi. Finns det då brister av komponenter så kan jag förstå att de prioriterar ID-köparna.
VW nu mindre än ett år efter Tesla
Moderator: Redaktion
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.
I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Räcker väl med att kolla hur bilarna ser ut interiört…
Och ja, Enyaq tillverkas i Tjeckien!
Och ja, Enyaq tillverkas i Tjeckien!
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Ja, ID-bilarna är ganska avskalade och är nog betydligt enklare och billigare att tillverka interiören på. Väldigt lyckad design i mitt tycke. Jag misstänker att de är kraftigt inspirerade av Teslas interiör men utfört på VW-vis och med smarta materialval.martinot skrev:Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.
I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Enligt vad jag har hört så är det samma team som utvecklade BMW i3. Det är därför ID3 och i3 har liknande lösning på tex växelväljare. De kan säkert ha varit inspirerade av Tesla med.Maw skrev:Ja, ID-bilarna är ganska avskalade och är nog betydligt enklare och billigare att tillverka interiören på. Väldigt lyckad design i mitt tycke. Jag misstänker att de är kraftigt inspirerade av Teslas interiör men utfört på VW-vis och med smarta materialval.martinot skrev:Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.
I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Jordad skrev:Enligt vad jag har hört så är det samma team som utvecklade BMW i3. Det är därför ID3 och i3 har liknande lösning på tex växelväljare. De kan säkert ha varit inspirerade av Tesla med.Maw skrev:Ja, ID-bilarna är ganska avskalade och är nog betydligt enklare och billigare att tillverka interiören på. Väldigt lyckad design i mitt tycke. Jag misstänker att de är kraftigt inspirerade av Teslas interiör men utfört på VW-vis och med smarta materialval.martinot skrev:Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.
I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
Ja fast i3 är väl samtida med Model S? Så särskilt mycket kan de inte ha tagit därifrån.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Makes senseJordad skrev:Enligt vad jag har hört så är det samma team som utvecklade BMW i3. Det är därför ID3 och i3 har liknande lösning på tex växelväljare. De kan säkert ha varit inspirerade av Tesla med.Maw skrev:Ja, ID-bilarna är ganska avskalade och är nog betydligt enklare och billigare att tillverka interiören på. Väldigt lyckad design i mitt tycke. Jag misstänker att de är kraftigt inspirerade av Teslas interiör men utfört på VW-vis och med smarta materialval.martinot skrev:Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.
I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Apropå komponentbristen:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ets-volym/
Volkswagen-fabriken i Wolfsburg går på sparlåga – de har inte tillverkat så få bilar sedan 1958.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ets-volym/
Volkswagen-fabriken i Wolfsburg går på sparlåga – de har inte tillverkat så få bilar sedan 1958.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik