VW nu mindre än ett år efter Tesla

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

wannabee skrev:
Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger. Har läst att Musk klagade på att truckarna störde honom när de tutade innan de körde runt ett hörn (tror de fick sätta upp speglar i stället) Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Härligt med såna här små ankedoter som får myterna att frodas.
Fakta är väl ändå att Tesla:s mest effektiva fabrik och även den som verkar leverera bäst kvalitét ut till kund är den i Kina, vad jag vet så är inte Elon där och springer särskilt ofta? Så det kanske inte gör så stor skillnad ändå... Eller åtminstone inte åt det hållet man vill...
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:

Är det någon här som vet vad VW-gruppen ha för marginal på sina BEV? Det kanske inte är otroligt att den är lika hög eller högre än Teslas med tanke på VWs förmåga att producera bilar billigt kombinerat med höga bilpriser? VW tar ju precis som Tesla bra betalt för sina elbilar ..
Pratas om ca 8-10% marginal på bilar bland traditionella biltillverkare.

Screenshot_20211019-234755_YouTube.jpg
Jo, men det är väl på alla bilar? Det var marginalen på BEV hos VW-gruppen jag frågade efter. Jag tror marginalen på BEV är mycket högre än på ICE hos VW.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:

Är det någon här som vet vad VW-gruppen ha för marginal på sina BEV? Det kanske inte är otroligt att den är lika hög eller högre än Teslas med tanke på VWs förmåga att producera bilar billigt kombinerat med höga bilpriser? VW tar ju precis som Tesla bra betalt för sina elbilar ..
Pratas om ca 8-10% marginal på bilar bland traditionella biltillverkare.

Bilagan Screenshot_20211019-234755_YouTube.jpg finns inte längre
Jo, men det är väl på alla bilar? Det var marginalen på BEV hos VW-gruppen jag frågade efter. Jag tror marginalen på BEV är mycket högre än på ICE hos VW.
Det var ju mycket snack om att VW ID3 skulle bli stor succé med priser på ca 250.000kr i Sverige.
Jag förstår inte hur VW:
1. Släpper ut en ofärdig bil.
2. Som har jätteproblem med mjukvaran. Men har inte en fungerande OTA?
Tyvärr har man strulande bilar, har fått folk att ge upp och byta till ett annan märke istället.

Verkligheten blev närmare 400.000kr istället.
Och gigantiska problem, framförallt med mjukvaran.
Det har kostat VW massor.
I AMS kundundersökning från ID3 ägare får man lågt betyg.
Man är missnöjd med kvaliteten och kommer inte köpa en VW igen.
Screenshot_20211020-070140_Chrome.jpg
Screenshot_20211020-070338_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av OvePaHornet »

Alla tillverkare har olika marginal, BMW Sverige har ca. 17% marginal på deras bilar (ICE) och VW likaså. Sen har ju viss extrautrustning GALET hög marginal, så marginalen är ju lite generell.

Jag fick strax under 8% rabatt på min nya Q4:a, sen om det går att utröna hur stor marginal Audi har på BEV-bilar utifrån det tror jag inte… :roll:
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:

Är det någon här som vet vad VW-gruppen ha för marginal på sina BEV? Det kanske inte är otroligt att den är lika hög eller högre än Teslas med tanke på VWs förmåga att producera bilar billigt kombinerat med höga bilpriser? VW tar ju precis som Tesla bra betalt för sina elbilar ..
Pratas om ca 8-10% marginal på bilar bland traditionella biltillverkare.

Screenshot_20211019-234755_YouTube.jpg
Jo, men det är väl på alla bilar? Det var marginalen på BEV hos VW-gruppen jag frågade efter. Jag tror marginalen på BEV är mycket högre än på ICE hos VW.
Det var ju mycket snack om att VW ID3 skulle bli stor succé med priser på ca 250.000kr i Sverige.
Jag förstår inte hur VW:
1. Släpper ut en ofärdig bil.
2. Som har jätteproblem med mjukvaran. Men har inte en fungerande OTA?
Tyvärr har man strulande bilar, har fått folk att ge upp och byta till ett annan märke istället.

Verkligheten blev närmare 400.000kr istället.
Och gigantiska problem, framförallt med mjukvaran.
Det har kostat VW massor.
I AMS kundundersökning från ID3 ägare får man lågt betyg.
Man är missnöjd med kvaliteten och kommer inte köpa en VW igen.
Screenshot_20211020-070140_Chrome.jpg
Screenshot_20211020-070338_Chrome.jpg
"Goddag. Yxskaft!" ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av mati »

wannabee skrev:
Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet.
Och vad säger detta? En halvtimme är absolut ingenting. Om man någonsin har varit i Wolfsburg och sett volkswagenfabriken så har man svårt att förstå att allt detta faktiskt tillhör ett och samma företag. Staden Wolfsburg fanns inte ens innan Volkswagen fanns. Och numera är fabriksområdet så stort att det är en stad i staden. Man tror inte att det är sant. Och då är detta ändå bara en fabrik av många som VW har i hela världen.
I en jättekoncern som VW är det inte lätt för ledningen att hälsa på varje anställd på verkstadsgolvet, även om de försöker. Herbert Diess kan ibland ses sitta bakom ratten i bilkön inför fabriksporten, på väg till jobbet. Precis som alla andra anställda. Det ska åtminstone ge en känsla av "han är en av oss". Jag vet inte hur bra han lyckas med detta. Men ambitionen finns nog.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av MWall »

backe skrev:
wannabee skrev:
Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger. Har läst att Musk klagade på att truckarna störde honom när de tutade innan de körde runt ett hörn (tror de fick sätta upp speglar i stället) Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Härligt med såna här små ankedoter som får myterna att frodas.
Fakta är väl ändå att Tesla:s mest effektiva fabrik och även den som verkar leverera bäst kvalitét ut till kund är den i Kina, vad jag vet så är inte Elon där och springer särskilt ofta? Så det kanske inte gör så stor skillnad ändå... Eller åtminstone inte åt det hållet man vill...

Att en fabrik och organisation så toppstyrd av en enda persons nycker skulle vara bättre än andra är ju såklart inte sant. Tvärtom!

Vet inte vilken fabrik som avses med anekdoten om spegeln men om det är Fremont så är ju resultatet ganska uselt.

Att fabriken i Kina är bättre beror nog snarare på frånvaron av Elons direktinflytande.

Tänk er själva om ni sitter på jobbet och så dyker VD:n ner som en hök i små detaljer som ni håller på med. Har jämfört Elon med Nordkoreas diktator förut. Kan väl göra det igen. :lol:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av dd88 »

wannabee skrev:
Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger.
Vet inte varför denna myten har fått sånt fäste, men de större tillverkarna uppdaterar sina bilar regelbundet. Finns en rätt så etablerad branschstandard där man byter modell och sen en facelift på det, 3-4 års intervall på dom. Mellan dessa uppdateringarna så kommer det massor med småuppdateringar, både sånt som syns och inte syns.

De större uppdateringarna gör man vid modellbyte och facelift, men det betyder inte att man inte kontinuerligt ger bilarna en massa småuppdateringar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av HenrikC »

ID3 skulle kosta 250 tkr och Model 3 kosta 350 tkr. Är det inte dags att släppa dessa skrönor från 2017? Bägge bilarna finns, bägge kostar 200 tkr mer än skrönorna.
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av OvePaHornet »

dd88 skrev:
wannabee skrev:
Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger.
Vet inte varför denna myten har fått sånt fäste…Mellan dessa uppdateringarna så kommer det massor med småuppdateringar, både sånt som syns och inte syns…
Oklart vilka större biltillverkare du syftar på, BMW och VAG gör inga synliga förbättringar på bilarna innan facelift/ny modell. Man gör, precis som du säger, ständigt förbättringar/ändringar på icke synliga komponenter (t.ex. tätningar).
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av wannabee »

MWall skrev:
backe skrev:
wannabee skrev:
Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger. Har läst att Musk klagade på att truckarna störde honom när de tutade innan de körde runt ett hörn (tror de fick sätta upp speglar i stället) Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Härligt med såna här små ankedoter som får myterna att frodas.
Fakta är väl ändå att Tesla:s mest effektiva fabrik och även den som verkar leverera bäst kvalitét ut till kund är den i Kina, vad jag vet så är inte Elon där och springer särskilt ofta? Så det kanske inte gör så stor skillnad ändå... Eller åtminstone inte åt det hållet man vill...

Att en fabrik och organisation så toppstyrd av en enda persons nycker skulle vara bättre än andra är ju såklart inte sant. Tvärtom!

Vet inte vilken fabrik som avses med anekdoten om spegeln men om det är Fremont så är ju resultatet ganska uselt.

Att fabriken i Kina är bättre beror nog snarare på frånvaron av Elons direktinflytande.

Tänk er själva om ni sitter på jobbet och så dyker VD:n ner som en hök i små detaljer som ni håller på med. Har jämfört Elon med Nordkoreas diktator förut. Kan väl göra det igen. :lol:

Du kunde inte ha mer fel än du har typ, I traditionella bilfabriker så har du en en toppstyrning, allt ska gå till närmaste chef och har du tur för denne vidare det till sin chef osv, osv så mycket sorteras bort på vägen av någon som ofta inte förstått idén.

I Tesla så kan man hoppa förbi cheferna och gå direkt till den som jobbar med det man fått en idé om, så man jobbar annorlunda på en massa olika sätt. I början var man nybörjare och en hel del gick galet och blev sämre än hos traditionella tillverkare, men det har man åtgärdat och ofta blivit bättre än andra tillverkare.

Man utvecklar mer själva i stället för att lägga ut hos underleverantörer, man gör en egen styrdator med egendesignade chip så man gör väldigt mycket andra saker än vad andra tillverkare gör, att då bara räkna antal bilar gör att detta i princip faller bort.

Men jag förstår att jag inte kommer att övertyga dig oavsett vad jag skriver. :roll:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Hur Tesla jobbar.
Screenshot_20211020-083133_YouTube.jpg
Screenshot_20211020-083149_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Hur Tesla jobbar.
Screenshot_20211020-083133_YouTube.jpg
Screenshot_20211020-083149_YouTube.jpg

Har man gjort 27 ändringar/vecka(1134) på Tesla MX i år, Kanske därför man lyckats leverera den första till kund den här veckan. Verkligen en överlägsen strategi.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Hur Tesla jobbar.
Screenshot_20211020-083133_YouTube.jpg
Screenshot_20211020-083149_YouTube.jpg

Har man gjort 27 ändringar/vecka(1134) på Tesla MX i år, Kanske därför man lyckats leverera den första till kund den här veckan. Verkligen en överlägsen strategi.
Har du sett Joe Justice film?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Hur Tesla jobbar.
Screenshot_20211020-083133_YouTube.jpg
Screenshot_20211020-083149_YouTube.jpg

Har man gjort 27 ändringar/vecka(1134) på Tesla MX i år, Kanske därför man lyckats leverera den första till kund den här veckan. Verkligen en överlägsen strategi.
Har du sett Joe Justice film?

Inte sett den, berättar han om varför man inte kunnat producera MX?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Hur Tesla jobbar.
Screenshot_20211020-083133_YouTube.jpg
Screenshot_20211020-083149_YouTube.jpg

Har man gjort 27 ändringar/vecka(1134) på Tesla MX i år, Kanske därför man lyckats leverera den första till kund den här veckan. Verkligen en överlägsen strategi.
Har du sett Joe Justice film?
De flesta av oss har inte så mycket dödtid att slå ihjäl som du verkar ha ;) J
ag är imponerad av att du hinner hitta så mycket som du gör per dygn.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av wannabee »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Hur Tesla jobbar.
Screenshot_20211020-083133_YouTube.jpg
Screenshot_20211020-083149_YouTube.jpg

Har man gjort 27 ändringar/vecka(1134) på Tesla MX i år, Kanske därför man lyckats leverera den första till kund den här veckan. Verkligen en överlägsen strategi.
Har du sett Joe Justice film?
De flesta av oss har inte så mycket dödtid att slå ihjäl som du verkar ha ;) J
ag är imponerad av att du hinner hitta så mycket som du gör per dygn.
Väldigt intressant video, inte många som verkar sett den, jag har mest sett Munro och lite här och där och sen pusslat ihop, så intressant att se beskrivet så här mer från insidan. :).
Verkar vara ännu mer revolutionerande än jag trodde..
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Hur Tesla jobbar.
Screenshot_20211020-083133_YouTube.jpg
Screenshot_20211020-083149_YouTube.jpg

Har man gjort 27 ändringar/vecka(1134) på Tesla MX i år, Kanske därför man lyckats leverera den första till kund den här veckan. Verkligen en överlägsen strategi.
Har du sett Joe Justice film?
De flesta av oss har inte så mycket dödtid att slå ihjäl som du verkar ha ;) J
ag är imponerad av att du hinner hitta så mycket som du gör per dygn.
Om du är seriöst intresserad av hur Tesla jobbar tycker jag att du ska ta dig tiden och se filmen.
Fler än jag tycker att den är intressant.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av MWall »

wannabee skrev:


Du kunde inte ha mer fel än du har typ, I traditionella bilfabriker så har du en en toppstyrning, allt ska gå till närmaste chef och har du tur för denne vidare det till sin chef osv, osv så mycket sorteras bort på vägen av någon som ofta inte förstått idén.

I Tesla så kan man hoppa förbi cheferna och gå direkt till den som jobbar med det man fått en idé om, så man jobbar annorlunda på en massa olika sätt. I början var man nybörjare och en hel del gick galet och blev sämre än hos traditionella tillverkare, men det har man åtgärdat och ofta blivit bättre än andra tillverkare.

Man utvecklar mer själva i stället för att lägga ut hos underleverantörer, man gör en egen styrdator med egendesignade chip så man gör väldigt mycket andra saker än vad andra tillverkare gör, att då bara räkna antal bilar gör att detta i princip faller bort.

Men jag förstår att jag inte kommer att övertyga dig oavsett vad jag skriver. :roll:

Trots det så producerar Fremont bilar med en något ojämn kvalitet och bristande kontroller. Finns många videos på Plaid-bilar med massa småfel och missljud. Så vad de nu än gör där så fungerar det inte så bra. Som jag ser det. De kanske tjänar en massa pengar men det är i så fall på kundernas bekostnad.

Jag förstår att du äger TSLA men ingen Tesla. Jag äger en Tesla men inga TSLA. Kanske det är skillnaden på hur vi ser på saker och ting?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av dd88 »

OvePaHornet skrev:
dd88 skrev:
wannabee skrev:
Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger.
Vet inte varför denna myten har fått sånt fäste…Mellan dessa uppdateringarna så kommer det massor med småuppdateringar, både sånt som syns och inte syns…
Oklart vilka större biltillverkare du syftar på, BMW och VAG gör inga synliga förbättringar på bilarna innan facelift/ny modell. Man gör, precis som du säger, ständigt förbättringar/ändringar på icke synliga komponenter (t.ex. tätningar).
Har beställt både BMW och Audi som har fått matchas efter behov för att få/slippa få mindre och större uppdateringar. Min M3 hade ett smalt fönster mellan att kunna få competition utan att bli av med drivaxel i kolfiber eller få äkta läder i stolarna. Vår E-klass fick nya multibeam. Vår nuvarande Audi har exteriöra delar från facelift innan den kom som facelift. Senaste två åren så har det blivit extremt många förändringar men det beror mer eller mindre på pandemin och ofta försämringar pga komponentbrist, men det är inte det jag syftar på.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av wannabee »

MWall skrev:
wannabee skrev:


Du kunde inte ha mer fel än du har typ, I traditionella bilfabriker så har du en en toppstyrning, allt ska gå till närmaste chef och har du tur för denne vidare det till sin chef osv, osv så mycket sorteras bort på vägen av någon som ofta inte förstått idén.

I Tesla så kan man hoppa förbi cheferna och gå direkt till den som jobbar med det man fått en idé om, så man jobbar annorlunda på en massa olika sätt. I början var man nybörjare och en hel del gick galet och blev sämre än hos traditionella tillverkare, men det har man åtgärdat och ofta blivit bättre än andra tillverkare.

Man utvecklar mer själva i stället för att lägga ut hos underleverantörer, man gör en egen styrdator med egendesignade chip så man gör väldigt mycket andra saker än vad andra tillverkare gör, att då bara räkna antal bilar gör att detta i princip faller bort.

Men jag förstår att jag inte kommer att övertyga dig oavsett vad jag skriver. :roll:

Trots det så producerar Fremont bilar med en något ojämn kvalitet och bristande kontroller. Finns många videos på Plaid-bilar med massa småfel och missljud. Så vad de nu än gör där så fungerar det inte så bra. Som jag ser det. De kanske tjänar en massa pengar men det är i så fall på kundernas bekostnad.

Jag förstår att du äger TSLA men ingen Tesla. Jag äger en Tesla men inga TSLA. Kanske det är skillnaden på hur vi ser på saker och ting?
Jag har inga aktier överhuvudtaget, har mina pengar på ett antal bankkonton (pga bankgarantins begränsningar). Jag har ingen Tesla ännu, för jag byter bil väldigt sällan men börjar bli dags snart (typ snart skrotfärdig) men då jag läser bla här så vill jag helst inte ha en från USA och inte från Kina heller, mest för batterierna därifrån. Utan jag hoppas på Berlin när de börjat med de nya batterierna.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Jordad »

Det här är världens största bilfabrik med en kapacitet på runt 1 miljon bilar per år. VAG ska konvertera den till elbilar först 2026 med Trinity. Det kommer vara försent.
Screenshot_20211020-141734_Twitter.png
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

[quote="Jordad"]Det här är världens största bilfabrik med en kapacitet på runt 1 miljon bilar per år. VAG ska konvertera den till elbilar först 2026 med Trinity. Det kommer vara försent.

Jag förstår inte, ni är så väldigt uttråkade av att det finns en massa domedagsprofeter som tycker saker om Tesla, ändå sitter du och några till och tror er kunna spå framtiden och vet exakt hur det kommer gå?

Exakt hur har du kommit fram till att det är försent? Vart går deadline för att det hade varit ok? 2025-12-31?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av dd88 »

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Jordad skrev:
Det här är världens största bilfabrik med en kapacitet på runt 1 miljon bilar per år. VAG ska konvertera den till elbilar först 2026 med Trinity. Det kommer vara försent.

Jag förstår inte, ni är så väldigt uttråkade av att det finns en massa domedagsprofeter som tycker saker om Tesla, ändå sitter du och några till och tror er kunna spå framtiden och vet exakt hur det kommer gå?

Exakt hur har du kommit fram till att det är försent? Vart går deadline för att det hade varit ok? 2025-12-31?
Ja ursäkta man kan inte veta säkert. Men att VAG väntar så länge med att konvertera sin största fabrik kan vara farligt. Vi ser hur snabbt omställningen sker i många länder i framförallt norra Europa.
Skriv svar