VW nu mindre än ett år efter Tesla

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av wannabee »

MWall skrev:
wannabee skrev:


Du kunde inte ha mer fel än du har typ, I traditionella bilfabriker så har du en en toppstyrning, allt ska gå till närmaste chef och har du tur för denne vidare det till sin chef osv, osv så mycket sorteras bort på vägen av någon som ofta inte förstått idén.

I Tesla så kan man hoppa förbi cheferna och gå direkt till den som jobbar med det man fått en idé om, så man jobbar annorlunda på en massa olika sätt. I början var man nybörjare och en hel del gick galet och blev sämre än hos traditionella tillverkare, men det har man åtgärdat och ofta blivit bättre än andra tillverkare.

Man utvecklar mer själva i stället för att lägga ut hos underleverantörer, man gör en egen styrdator med egendesignade chip så man gör väldigt mycket andra saker än vad andra tillverkare gör, att då bara räkna antal bilar gör att detta i princip faller bort.

Men jag förstår att jag inte kommer att övertyga dig oavsett vad jag skriver. :roll:

Trots det så producerar Fremont bilar med en något ojämn kvalitet och bristande kontroller. Finns många videos på Plaid-bilar med massa småfel och missljud. Så vad de nu än gör där så fungerar det inte så bra. Som jag ser det. De kanske tjänar en massa pengar men det är i så fall på kundernas bekostnad.

Jag förstår att du äger TSLA men ingen Tesla. Jag äger en Tesla men inga TSLA. Kanske det är skillnaden på hur vi ser på saker och ting?
Jag har inga aktier överhuvudtaget, har mina pengar på ett antal bankkonton (pga bankgarantins begränsningar). Jag har ingen Tesla ännu, för jag byter bil väldigt sällan men börjar bli dags snart (typ snart skrotfärdig) men då jag läser bla här så vill jag helst inte ha en från USA och inte från Kina heller, mest för batterierna därifrån. Utan jag hoppas på Berlin när de börjat med de nya batterierna.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Jordad »

Det här är världens största bilfabrik med en kapacitet på runt 1 miljon bilar per år. VAG ska konvertera den till elbilar först 2026 med Trinity. Det kommer vara försent.
Screenshot_20211020-141734_Twitter.png
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

[quote="Jordad"]Det här är världens största bilfabrik med en kapacitet på runt 1 miljon bilar per år. VAG ska konvertera den till elbilar först 2026 med Trinity. Det kommer vara försent.

Jag förstår inte, ni är så väldigt uttråkade av att det finns en massa domedagsprofeter som tycker saker om Tesla, ändå sitter du och några till och tror er kunna spå framtiden och vet exakt hur det kommer gå?

Exakt hur har du kommit fram till att det är försent? Vart går deadline för att det hade varit ok? 2025-12-31?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av dd88 »

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Jordad skrev:
Det här är världens största bilfabrik med en kapacitet på runt 1 miljon bilar per år. VAG ska konvertera den till elbilar först 2026 med Trinity. Det kommer vara försent.

Jag förstår inte, ni är så väldigt uttråkade av att det finns en massa domedagsprofeter som tycker saker om Tesla, ändå sitter du och några till och tror er kunna spå framtiden och vet exakt hur det kommer gå?

Exakt hur har du kommit fram till att det är försent? Vart går deadline för att det hade varit ok? 2025-12-31?
Ja ursäkta man kan inte veta säkert. Men att VAG väntar så länge med att konvertera sin största fabrik kan vara farligt. Vi ser hur snabbt omställningen sker i många länder i framförallt norra Europa.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Jordad skrev:
Det här är världens största bilfabrik med en kapacitet på runt 1 miljon bilar per år. VAG ska konvertera den till elbilar först 2026 med Trinity. Det kommer vara försent.

Jag förstår inte, ni är så väldigt uttråkade av att det finns en massa domedagsprofeter som tycker saker om Tesla, ändå sitter du och några till och tror er kunna spå framtiden och vet exakt hur det kommer gå?

Exakt hur har du kommit fram till att det är försent? Vart går deadline för att det hade varit ok? 2025-12-31?
Ja ursäkta man kan inte veta säkert. Men att VAG väntar så länge med att konvertera sin största fabrik kan vara farligt. Vi ser hur snabbt omställningen sker i många länder i framförallt norra Europa.

Det är lugnt, jag har dock så svårt att förstå att det sitter massa människor och lägger upp strategier för hundratals miljarder och du kan bara direkt avfärda allt med säkerhet, då känns det ok att fråga hur du kommit fram till det tycker jag.

Verkar finnas krafter som försöker få Wolfsburg att producera elbilar redan 2024 dock.

https://techstory.in/vw-labor-head-want ... t-by-2024/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20211021-095536_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Zalman3 »


Nyhetsbyrån Reuters uppger att Volkswagens stora fabrik i hemstaden Wolfsburg går på halvfart. Tillverkningsvolymen är nere på 1958 års volym.

Fabriken brukar bygga 800.000 bilar per år. Hittills i år ligger siffran på 300.000 bilar. Anledningen ska inte vara sviktande efterfrågan utan den globala bristen på halvledare.

De flesta biltillverkare har idag problem med att tillverka lika många bilar som de kan sälja, eller som Volvo Cars vd uttryckte det "för varje halvledare vi får tag på bygger vi en bil". Bristen leder till långa väntetider på vissa bilmodeller.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ets-volym/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Fredrik j »

Det svåra är väl att göra förändringar i produktionen utan att påverka försäljning/produktion/leverans under tiden?
Tidigare var man tvingad till att lägga större förändringar under sommarsemestern.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Screenshot_20211021-095536_YouTube.jpg
Ännu en tabell med osannolika siffror... varför skulle VW-koncernen bara leverera 650 000 BEV nästa år?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:

Nyhetsbyrån Reuters uppger att Volkswagens stora fabrik i hemstaden Wolfsburg går på halvfart. Tillverkningsvolymen är nere på 1958 års volym.

Fabriken brukar bygga 800.000 bilar per år. Hittills i år ligger siffran på 300.000 bilar. Anledningen ska inte vara sviktande efterfrågan utan den globala bristen på halvledare.

De flesta biltillverkare har idag problem med att tillverka lika många bilar som de kan sälja, eller som Volvo Cars vd uttryckte det "för varje halvledare vi får tag på bygger vi en bil". Bristen leder till långa väntetider på vissa bilmodeller.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ets-volym/
Inte alls bra! Tyvärr bromsar ju detta övergången till en elektrifiering av fordonsflottan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Nyhetsbyrån Reuters uppger att Volkswagens stora fabrik i hemstaden Wolfsburg går på halvfart. Tillverkningsvolymen är nere på 1958 års volym.

Fabriken brukar bygga 800.000 bilar per år. Hittills i år ligger siffran på 300.000 bilar. Anledningen ska inte vara sviktande efterfrågan utan den globala bristen på halvledare.

De flesta biltillverkare har idag problem med att tillverka lika många bilar som de kan sälja, eller som Volvo Cars vd uttryckte det "för varje halvledare vi får tag på bygger vi en bil". Bristen leder till långa väntetider på vissa bilmodeller.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ets-volym/
Inte alls bra! Tyvärr bromsar ju detta övergången till en elektrifiering av fordonsflottan.
Glr det verkligen det? En orsak till den stora minskningen nedgången i Wolfsburg är väl att VW prioriterar de chip de har tillgång till, till fabriker som tillverkar BEV?
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av OvePaHornet »

Maw skrev:
Glr det verkligen det? En orsak till den stora minskningen nedgången i Wolfsburg är väl att VW prioriterar de chip de har tillgång till, till fabriker som tillverkar BEV?
Det är precis som du skriver. Tidigare i våras var leverans på en ny Golf satt till december, ID-bilarna var prioriterade. I dagsläget prioriterar VAG fortsatt ID-bilarna före Skoda/Audi (MEB-bilar).
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av wannabee »

OvePaHornet skrev:
Maw skrev:
Glr det verkligen det? En orsak till den stora minskningen nedgången i Wolfsburg är väl att VW prioriterar de chip de har tillgång till, till fabriker som tillverkar BEV?
Det är precis som du skriver. Tidigare i våras var leverans på en ny Golf satt till december, ID-bilarna var prioriterade. I dagsläget prioriterar VAG fortsatt ID-bilarna före Skoda/Audi (MEB-bilar).
Chips rosten gäller väl bara gamla utdaterade kretsar, stoppar verkligen VW in sådana i ID serien?
(Jag vet att Munro klagade på att det satt mycket gamla onödiga komponenter under huven på ID, men ändå)
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av PapaD »

Nej, en kollega beställde en ID4 nu och har leverans januari. Säljaren sade att om han valde en fossilbil är leveransen ett halvår längre bort. Så det verkar främst vara legacykretsar, nya bilarna har nya kretsar som inte berörs lika hårt tycks det som.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av BrooklynS »

Tillverkarna prioriterar elbilarna pga utsläppsböter.

Även minibussarna får vänta.
Tesla Y LR -22 EAP
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av OvePaHornet »

wannabee skrev:
OvePaHornet skrev:
Maw skrev:
Glr det verkligen det? En orsak till den stora minskningen nedgången i Wolfsburg är väl att VW prioriterar de chip de har tillgång till, till fabriker som tillverkar BEV?
Det är precis som du skriver. Tidigare i våras var leverans på en ny Golf satt till december, ID-bilarna var prioriterade. I dagsläget prioriterar VAG fortsatt ID-bilarna före Skoda/Audi (MEB-bilar).
Chips rosten gäller väl bara gamla utdaterade kretsar, stoppar verkligen VW in sådana i ID serien?
(Jag vet att Munro klagade på att det satt mycket gamla onödiga komponenter under huven på ID, men ändå)
Om jag förstod det hela korrekt så delar BEV och ICE vissa kretsar, men generellt är det som du säger.
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av OvePaHornet »

PapaD skrev:
Nej, en kollega beställde en ID4 nu och har leverans januari. Säljaren sade att om han valde en fossilbil är leveransen ett halvår längre bort. Så det verkar främst vara legacykretsar, nya bilarna har nya kretsar som inte berörs lika hårt tycks det som.
Både jag och farsgubben beställde en Q4 direkt när den var beställningsbar. Vi väntar fortfarande och Audi har inget datum att ge oss… :roll:
Som jag skrev ovan så prioriterar VAG sina ID-bilar över Skoda och Audi (när det kommer till MEB).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av martinot »

OvePaHornet skrev:
PapaD skrev:
Nej, en kollega beställde en ID4 nu och har leverans januari. Säljaren sade att om han valde en fossilbil är leveransen ett halvår längre bort. Så det verkar främst vara legacykretsar, nya bilarna har nya kretsar som inte berörs lika hårt tycks det som.
Både jag och farsgubben beställde en Q4 direkt när den var beställningsbar. Vi väntar fortfarande och Audi har inget datum att ge oss… :roll:
Som jag skrev ovan så prioriterar VAG sina ID-bilar över Skoda och Audi (när det kommer till MEB).
Har hört någon i branschen påstå att ID-bilarna är billigare att tillverka för VAG (är verkligen optimerade för att hålla nere produktionskostnaderna) och att de generellt har högre vinstmarginal på ID4 än motsvarande MEB hos Skoda och Audi. Finns det då brister av komponenter så kan jag förstå att de prioriterar ID-köparna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av OvePaHornet »

martinot skrev:
Har hört någon i branschen påstå att ID-bilarna är billigare att tillverka för VAG (är verkligen optimerade för att hålla nere produktionskostnaderna) och att de generellt har högre vinstmarginal på ID4 än motsvarande MEB hos Skoda och Audi. Finns det då brister av komponenter så kan jag förstå att de prioriterar ID-köparna.
MEB är billigare att tillverka, ja. Sen är det ju från fall till fall med vinstmarginal, en fullutrustad Q4:a har högre vinstmarginal än en ”snikutrustad” ID4:a. Men sett till det stora hela så är ju ID-bilarna ”bättre” att tillverka rent ekonomiskt.
Sen kommer ju biten med hierarkin in också, som verkar vara helt ändrad när det kommer till MEB. Exempelvis går det att få 360-kameror på både ID4 och Enyaq, men inte på Q4 (i dagsläget).
Tror att just den biten med ”hierarkin” också har ett finger med i spelet när det kommer till att just ID-bilarna prioriteras. Just den informationen kommer jag inte åt, så det är bara spekulationer :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Jordad »

martinot skrev:
Har hört någon i branschen påstå att ID-bilarna är billigare att tillverka för VAG (är verkligen optimerade för att hålla nere produktionskostnaderna) och att de generellt har högre vinstmarginal på ID4 än motsvarande MEB hos Skoda och Audi. Finns det då brister av komponenter så kan jag förstå att de prioriterar ID-köparna.
Jag tror inte det är någon större skillnad i marginaler. Audi Q4, Cupra Born, VW ID3 och ID4 tillverkas alla med samma delar, på samma linor i Zwickau. Skoda Enyaq är kanske större skillnad för den tillverkas väl i Tjeckien?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av martinot »

Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.

I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av OvePaHornet »

Räcker väl med att kolla hur bilarna ser ut interiört… :roll:
Och ja, Enyaq tillverkas i Tjeckien!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.

I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
Ja, ID-bilarna är ganska avskalade och är nog betydligt enklare och billigare att tillverka interiören på. Väldigt lyckad design i mitt tycke. Jag misstänker att de är kraftigt inspirerade av Teslas interiör men utfört på VW-vis och med smarta materialval.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Jordad »

Maw skrev:
martinot skrev:
Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.

I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
Ja, ID-bilarna är ganska avskalade och är nog betydligt enklare och billigare att tillverka interiören på. Väldigt lyckad design i mitt tycke. Jag misstänker att de är kraftigt inspirerade av Teslas interiör men utfört på VW-vis och med smarta materialval.
Enligt vad jag har hört så är det samma team som utvecklade BMW i3. Det är därför ID3 och i3 har liknande lösning på tex växelväljare. De kan säkert ha varit inspirerade av Tesla med.
Skriv svar