VW nu mindre än ett år efter Tesla

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1729
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Om vi tittar YTD för 2021 så säljer VW mer än Tesla, man har dessutom sålt mer än samma period förra året medans Tesla backar... Ojoj, vad säger då detta?

https://www.goodcarbadcar.net/2021-us-v ... -by-brand/
Den tabellen stämmer inte. Tesla sålde 235t i USA 2020. Man har antagligen redan passerat det idag. 2021 kommer vara Teslas bästa år någonsin i USA med råge.
Det är inte för hela 2020(framgår om man läser), det är Jan t.o.m. september för både 2020 och 2021.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Maw »

flipmac skrev:
backe skrev:
flipmac skrev:
backe skrev:

Har du källan så man kan läsa eller har Herbert Diess och Ralf Brandstätter berättat det till dig personligen?
Detta har ju varit på alla elbilssajter senaste veckorna. Annars Reuters och så TCS:s Tibor också :)

https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-10-13/
https://chargedevs.com/newswire/a-lesso ... onference/
https://teslaclubsweden.se/volkswagens- ... -om-tesla/

Visst, men innan det här är verklighet så kan det vara ett helt annat scenario.

Wolfsburg gör inga elbilar idag, Tesla Berlin gör inga elbilar idag, så att VW:s elbilssatsning ska vara dömd till undergång utifrån att jämföra dessa fabriker i dagsläget känns inte så vägvisande för framtiden.

Däremot så tycker jag Herbert Diess är smart som nyttjar detta för att sätta press på facket så man kan driva igenom de förändringar som måste göras för att fortsatt vara konkurrenskraftiga i framtiden.
Absolut, jag tänker snarare att allt detta talar till VW:s fördel. Att Diess inser allvaret och behovet av förändring och omställning. Jag är betydligt mer orolig för t.ex. Volvo som fokuserar på att börsnotera sig med en helt orimlig värdering utan tydlig plan framåt. Om inte planen är att ta alla pengar de får in genom noteringen för att snabba på omställningen.
Vet inte om Volvos värdering är så konstig? 25 miljarder av börsnoteringen går in i Volvo..

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... forvantat/
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av wannabee »

backe skrev:
wannabee skrev:
VW har ju ingen trunk i vare sig id3 eller id4, Munro förfasade sig ju över den första Model3 han skruvade isär, men numera har ju Tesla ändrat på allt som han anmärkte på, införde megacasting och oktavalve tex.

När Munro lyfte på motorhuven på VW så såg han en massa kombinationskomponenter som sitter i vanliga bilar där bara någon mindre del av komponenten gjorde någon nytta i en elbil, alltså en massa onödiga saker som kan krångla. Så VW lär behöva förbättra väldigt många saker på sina elbilar för att komma ikapp Tesla. Så det känns ganska fel i att bara prata om hur många elbilar de tillverkar, utan att ta hänsyn till om bilen är onödigt komplicerat byggd, det lär ju vara mindre kvar av vinsten om bilen är dåligt optimerad under skalet.

Tesla inför ju hela tiden förbättringar i befintliga modeller, tror inte alls att VW har eller kan börja jobba på det sättet?
Att Munro ska vara någon slags enväldig domare för vad som är bra eller dåliga bilar känns dumt, han har aldrig varit det tidigare och jag ser inte någon anledning till att han ska vara det nu heller.

Finns många saker jag gillar med Tesla men det finns en hel del saker jag uppskattar mer hos både VW och en del andra märken som Tesla inte erbjuder idag, så att det ska vara något ensidigt race att alla ska komma ikapp stämmer inte enligt mig.

Vad menar du, att VW aldrig förbättrar sina bilar?
Alla bilmärken uppgraderar sina bilar, vanligaste är att man gör det när man släpper ett nytt modellår, men det har hänt att det har ändrats på innevarande order/modellår också men då jag har blivit kontaktad och haft möjlighet att dra mig ur affären.
Personligen så vill jag gärna få en spec på vad bilen innehåller när jag beställer den, inte att det ska vara ett lotteri. Jag vet att många här på forumet tycker att "det kan bara bli bättre" men det är inte något som jag håller med om. Vill jag ha en bil med värmepump(eller matrixlysen, rattvärme eller vad det än kan vara) så ska den ha det, jag ska inte beställa en utan och har jag tur så sitter det där.
Är man inte ingenjör, så kanske man har svårt att förstå vad det Munro säger innebär ? Han har haft nåt motsvarande megacastingen stående i sin lokal i 15 år och alla biltillverkare har bara skakat på huvudet typ, nu går Tesla som enda biltillverkare den vägen, och VW talar om att de bör bygga om fabriken på samma sätt. Naturligtvis kan man fortsätta bygga bilarna som tidigare, men då med betydligt mindre vinst eller tom förlust. Vad är då nyttan med att man säljer fler bilar än konkurrenten om denne tjänar pengar på varje bil och man själv går med förlust.

Beställer man en Tesla så kan man ju ända tills väldigt sent hoppa av om man vill, vet inte hur det är idag med andra bilmärken, men tror inte det är lika lätt att hoppa av.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Om vi tittar YTD för 2021 så säljer VW mer än Tesla, man har dessutom sålt mer än samma period förra året medans Tesla backar... Ojoj, vad säger då detta?

https://www.goodcarbadcar.net/2021-us-v ... -by-brand/
Den tabellen stämmer inte. Tesla sålde 235t i USA 2020. Man har antagligen redan passerat det idag. 2021 kommer vara Teslas bästa år någonsin i USA med råge.
Det är inte för hela 2020(framgår om man läser), det är Jan t.o.m. september för både 2020 och 2021.
Ja men Tesla hade garanterat inte obefintlig försäljning i USA under q4 2020. Det är något som är helt fel med den där statistiken. Tesla hade samma q4-hysteri som man alltid har haft i USA 2020. I år har man ökat produktionen av MY i Freemont samtidigt som man nu helt slutat exportera till övriga länder förutom Kanada. Tesla borde vara upp rätt rejält jämfört med 2020. Freemontfabriken var dessutom stängd under 7 veckor 2020.
backe
Inlägg: 1729
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Om vi tittar YTD för 2021 så säljer VW mer än Tesla, man har dessutom sålt mer än samma period förra året medans Tesla backar... Ojoj, vad säger då detta?

https://www.goodcarbadcar.net/2021-us-v ... -by-brand/
Den tabellen stämmer inte. Tesla sålde 235t i USA 2020. Man har antagligen redan passerat det idag. 2021 kommer vara Teslas bästa år någonsin i USA med råge.
Det är inte för hela 2020(framgår om man läser), det är Jan t.o.m. september för både 2020 och 2021.
Ja men Tesla hade garanterat inte obefintlig försäljning i USA under q4 2020. Det är något som är helt fel med den där statistiken. Tesla hade samma q4-hysteri som man alltid har haft i USA 2020. I år har man ökat produktionen av MY i Freemont samtidigt som man nu helt slutat exportera till övriga länder förutom Kanada. Tesla borde vara upp rätt rejält jämfört med 2020. Freemontfabriken var dessutom stängd under 7 veckor 2020.

Jag har ingen aning, dom verkar då ganska öppna med vilka siffror man använder längre ner på sidan.

Men hittar du säkrare verifierad statistik för samma period för 2020 och 2021 så är det kanon.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Dagfinn skrev:
backe skrev:
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.

Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.

Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
https://insideevs.com/news/540397/tesla ... ion-shift/: "For example, it takes VW around 30 hours to produce the ID.3 whereas Tesla needs just 10 to make a Model 3." Detta kan du hitta hur många källor på som helst, inklusive från Diess själv om du letar. VW har problem med omställningen, och som någon sagt; spelar ingen roll hur många biler man producerar och säljer om man inte går med vinst.
Jämför med mobilmarknaden. Aplle säljer inte flest mobiler i världen. Men tar en stor del av mobilvärldens vinster.

Om VW säljer lika många elbilar som Tesla, men Tesla har 5ggr högre vinst per bil.
Då har VW ett problem.

Dessutom har vi detta med batterier.
Tesla köpte 26% av alla världens elbilsbatterier 2020.

Var ska VW få alla sina batterier ifrån?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av MWall »

wannabee skrev:

Är man inte ingenjör, så kanske man har svårt att förstå vad det Munro säger innebär ? Han har haft nåt motsvarande megacastingen stående i sin lokal i 15 år och alla biltillverkare har bara skakat på huvudet typ, nu går Tesla som enda biltillverkare den vägen, och VW talar om att de bör bygga om fabriken på samma sätt. Naturligtvis kan man fortsätta bygga bilarna som tidigare, men då med betydligt mindre vinst eller tom förlust. Vad är då nyttan med att man säljer fler bilar än konkurrenten om denne tjänar pengar på varje bil och man själv går med förlust.

Beställer man en Tesla så kan man ju ända tills väldigt sent hoppa av om man vill, vet inte hur det är idag med andra bilmärken, men tror inte det är lika lätt att hoppa av.

Så det är uppenbart för alla ingenjörer att gubben Munro är ett mega-geni? Så _alla_ som skakat på huvudet har varit icke-ingenjörer?

Munro är grymt poppis hos Tesla-fantaster eftersom han slickar Teslas röv. Visst, han är säkert duktig, men tror ni inte ingenjörerna hos Mercedes, Toyota och de andra också har ett och annat innanför pannbenet?

Säga vad man vill men VAG och andra kan sälja extremt billiga bilar med vinst trots komplicerad drivlina och massor av utrustningsval. Skoda Octavia t ex vars pris börjar under 250 000:-. Det antyder väl att de kan sätta ihop bilar billigt bara de får lite volym på produktionen?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Jordad »

wannabee skrev:
Är man inte ingenjör, så kanske man har svårt att förstå vad det Munro säger innebär ? Han har haft nåt motsvarande megacastingen stående i sin lokal i 15 år och alla biltillverkare har bara skakat på huvudet typ, nu går Tesla som enda biltillverkare den vägen, och VW talar om att de bör bygga om fabriken på samma sätt. Naturligtvis kan man fortsätta bygga bilarna som tidigare, men då med betydligt mindre vinst eller tom förlust. Vad är då nyttan med att man säljer fler bilar än konkurrenten om denne tjänar pengar på varje bil och man själv går med förlust.

Beställer man en Tesla så kan man ju ända tills väldigt sent hoppa av om man vill, vet inte hur det är idag med andra bilmärken, men tror inte det är lika lätt att hoppa av.
Det chassie som Munro har haft var mycket mer primitivt än vad Tesla gör. Gigapress är också enligt Munro något som endast är relevant om man har riktigt hög volym på endast ett fåtal modeller. Traditionella biltillverkare sprider ut tillverkning över en mängd mindre fabriker och man har inte så enkla modellprogram som Tesla hur utan man gör varje bilmodell i en mängd olika konfigurationer. Det är svårt att få ekonomi i Gigapress då. Det krävs att man gör som Tesla som har ett fåtal fabriker med riktigt hög produktion och att man gör varje modell i endast en konfiguration. Man kan alltså inte göra sedan, kombi etc.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Dagfinn skrev:
backe skrev:
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.

Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.

Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
https://insideevs.com/news/540397/tesla ... ion-shift/: "For example, it takes VW around 30 hours to produce the ID.3 whereas Tesla needs just 10 to make a Model 3." Detta kan du hitta hur många källor på som helst, inklusive från Diess själv om du letar. VW har problem med omställningen, och som någon sagt; spelar ingen roll hur många biler man producerar och säljer om man inte går med vinst.
Jämför med mobilmarknaden. Aplle säljer inte flest mobiler i världen. Men tar en stor del av mobilvärldens vinster.

Om VW säljer lika många elbilar som Tesla, men Tesla har 5ggr högre vinst per bil.
Då har VW ett problem.

Dessutom har vi detta med batterier.
Tesla köpte 26% av alla världens elbilsbatterier 2020.

Var ska VW få alla sina batterier ifrån?

Har Tesla 5 ggr högre vinst per bil eller hittar du bara på? Om det är sant så är det ju i högsta grad bevis på att Tesla är minst lika giriga som alla andra företag.

Tesla betalar med pengar som alla andra. Avtal löper ut. Dessutom finns det 74% kvar som Tesla inte köpt.
backe
Inlägg: 1729
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

wannabee skrev:
backe skrev:
wannabee skrev:
VW har ju ingen trunk i vare sig id3 eller id4, Munro förfasade sig ju över den första Model3 han skruvade isär, men numera har ju Tesla ändrat på allt som han anmärkte på, införde megacasting och oktavalve tex.

När Munro lyfte på motorhuven på VW så såg han en massa kombinationskomponenter som sitter i vanliga bilar där bara någon mindre del av komponenten gjorde någon nytta i en elbil, alltså en massa onödiga saker som kan krångla. Så VW lär behöva förbättra väldigt många saker på sina elbilar för att komma ikapp Tesla. Så det känns ganska fel i att bara prata om hur många elbilar de tillverkar, utan att ta hänsyn till om bilen är onödigt komplicerat byggd, det lär ju vara mindre kvar av vinsten om bilen är dåligt optimerad under skalet.

Tesla inför ju hela tiden förbättringar i befintliga modeller, tror inte alls att VW har eller kan börja jobba på det sättet?
Att Munro ska vara någon slags enväldig domare för vad som är bra eller dåliga bilar känns dumt, han har aldrig varit det tidigare och jag ser inte någon anledning till att han ska vara det nu heller.

Finns många saker jag gillar med Tesla men det finns en hel del saker jag uppskattar mer hos både VW och en del andra märken som Tesla inte erbjuder idag, så att det ska vara något ensidigt race att alla ska komma ikapp stämmer inte enligt mig.

Vad menar du, att VW aldrig förbättrar sina bilar?
Alla bilmärken uppgraderar sina bilar, vanligaste är att man gör det när man släpper ett nytt modellår, men det har hänt att det har ändrats på innevarande order/modellår också men då jag har blivit kontaktad och haft möjlighet att dra mig ur affären.
Personligen så vill jag gärna få en spec på vad bilen innehåller när jag beställer den, inte att det ska vara ett lotteri. Jag vet att många här på forumet tycker att "det kan bara bli bättre" men det är inte något som jag håller med om. Vill jag ha en bil med värmepump(eller matrixlysen, rattvärme eller vad det än kan vara) så ska den ha det, jag ska inte beställa en utan och har jag tur så sitter det där.
Är man inte ingenjör, så kanske man har svårt att förstå vad det Munro säger innebär ? Han har haft nåt motsvarande megacastingen stående i sin lokal i 15 år och alla biltillverkare har bara skakat på huvudet typ, nu går Tesla som enda biltillverkare den vägen, och VW talar om att de bör bygga om fabriken på samma sätt. Naturligtvis kan man fortsätta bygga bilarna som tidigare, men då med betydligt mindre vinst eller tom förlust. Vad är då nyttan med att man säljer fler bilar än konkurrenten om denne tjänar pengar på varje bil och man själv går med förlust.

Beställer man en Tesla så kan man ju ända tills väldigt sent hoppa av om man vill, vet inte hur det är idag med andra bilmärken, men tror inte det är lika lätt att hoppa av.
Är man inte ingenjör, så kanske man har svårt att förstå vad det Munro säger innebär ?
Bra försök att mästra mig...
Beställer man en Tesla så kan man ju ända tills väldigt sent hoppa av om man vill, vet inte hur det är idag med andra bilmärken, men tror inte det är lika lätt att hoppa av.
Spelar inte så stor roll hur sent man kan hoppa av om man inte vet förrän leverans vilken faktisk spec det är på bilen, sen oavsett så vill jag inte sitta och vänta på en bil i x antal månader för att sen hoppa av beställning för att den inte hade det jag förväntade mig.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Om vi tittar YTD för 2021 så säljer VW mer än Tesla, man har dessutom sålt mer än samma period förra året medans Tesla backar... Ojoj, vad säger då detta?

https://www.goodcarbadcar.net/2021-us-v ... -by-brand/
Den tabellen stämmer inte. Tesla sålde 235t i USA 2020. Man har antagligen redan passerat det idag. 2021 kommer vara Teslas bästa år någonsin i USA med råge.
Det är inte för hela 2020(framgår om man läser), det är Jan t.o.m. september för både 2020 och 2021.
Ja men Tesla hade garanterat inte obefintlig försäljning i USA under q4 2020. Det är något som är helt fel med den där statistiken. Tesla hade samma q4-hysteri som man alltid har haft i USA 2020. I år har man ökat produktionen av MY i Freemont samtidigt som man nu helt slutat exportera till övriga länder förutom Kanada. Tesla borde vara upp rätt rejält jämfört med 2020. Freemontfabriken var dessutom stängd under 7 veckor 2020.

Jag har ingen aning, dom verkar då ganska öppna med vilka siffror man använder längre ner på sidan.

Men hittar du säkrare verifierad statistik för samma period för 2020 och 2021 så är det kanon.
Det finns tyvärr ingen bra löpande statistik för USA. Tesla redovisar heller inte hur många bilar de säljer i olika regioner. Men vi kan nog vara helt säkra på att Tesla inte hade sålt 229t av de 238t bilar man sålde i USA 2020 under q1-q3. Det var stora nedstängningar pga pandemin under den perioden.
backe
Inlägg: 1729
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Om vi tittar YTD för 2021 så säljer VW mer än Tesla, man har dessutom sålt mer än samma period förra året medans Tesla backar... Ojoj, vad säger då detta?

https://www.goodcarbadcar.net/2021-us-v ... -by-brand/
Den tabellen stämmer inte. Tesla sålde 235t i USA 2020. Man har antagligen redan passerat det idag. 2021 kommer vara Teslas bästa år någonsin i USA med råge.

Det är inte för hela 2020(framgår om man läser), det är Jan t.o.m. september för både 2020 och 2021.
Ja men Tesla hade garanterat inte obefintlig försäljning i USA under q4 2020. Det är något som är helt fel med den där statistiken. Tesla hade samma q4-hysteri som man alltid har haft i USA 2020. I år har man ökat produktionen av MY i Freemont samtidigt som man nu helt slutat exportera till övriga länder förutom Kanada. Tesla borde vara upp rätt rejält jämfört med 2020. Freemontfabriken var dessutom stängd under 7 veckor 2020.

Jag har ingen aning, dom verkar då ganska öppna med vilka siffror man använder längre ner på sidan.

Men hittar du säkrare verifierad statistik för samma period för 2020 och 2021 så är det kanon.
Det finns tyvärr ingen bra löpande statistik för USA. Tesla redovisar heller inte hur många bilar de säljer i olika regioner. Men vi kan nog vara helt säkra på att Tesla inte hade sålt 229t av de 238t bilar man sålde i USA 2020 under q1-q3. Det var stora nedstängningar pga pandemin under den perioden.

Bara lite nyfiken, hur vet du att dom sålde 238 tusen bilar i USA om inte Tesla redovisar det?

Har dom inget liknande car.info där eller är bilregistren mer hemliga där? Kanske inte nationellt?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Dagfinn skrev:
backe skrev:
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.

Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.

Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
https://insideevs.com/news/540397/tesla ... ion-shift/: "For example, it takes VW around 30 hours to produce the ID.3 whereas Tesla needs just 10 to make a Model 3." Detta kan du hitta hur många källor på som helst, inklusive från Diess själv om du letar. VW har problem med omställningen, och som någon sagt; spelar ingen roll hur många biler man producerar och säljer om man inte går med vinst.
Jämför med mobilmarknaden. Aplle säljer inte flest mobiler i världen. Men tar en stor del av mobilvärldens vinster.

Om VW säljer lika många elbilar som Tesla, men Tesla har 5ggr högre vinst per bil.
Då har VW ett problem.

Dessutom har vi detta med batterier.
Tesla köpte 26% av alla världens elbilsbatterier 2020.

Var ska VW få alla sina batterier ifrån?
Är det någon här som vet vad VW-gruppen ha för marginal på sina BEV? Det kanske inte är otroligt att den är lika hög eller högre än Teslas med tanke på VWs förmåga att producera bilar billigt kombinerat med höga bilpriser? VW tar ju precis som Tesla bra betalt för sina elbilar ..
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Bara lite nyfiken, hur vet du att dom sålde 238 tusen bilar i USA om inte Tesla redovisar det?

Har dom inget liknande car.info där eller är bilregistren mer hemliga där? Kanske inte nationellt?
Nej men årsstatistik kan man nog lita på hyggligt. Man kan använda uteslutningsmetoden med. Kina låg på ca 140t. Europa på ca 100t. USA på 238t stämmer nog ganska bra då. Drygt 20t till övriga länder som Kanada och Sydkorea låter troligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Dagfinn skrev:
backe skrev:
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.

Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.

Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
https://insideevs.com/news/540397/tesla ... ion-shift/: "For example, it takes VW around 30 hours to produce the ID.3 whereas Tesla needs just 10 to make a Model 3." Detta kan du hitta hur många källor på som helst, inklusive från Diess själv om du letar. VW har problem med omställningen, och som någon sagt; spelar ingen roll hur många biler man producerar och säljer om man inte går med vinst.
Jämför med mobilmarknaden. Aplle säljer inte flest mobiler i världen. Men tar en stor del av mobilvärldens vinster.

Om VW säljer lika många elbilar som Tesla, men Tesla har 5ggr högre vinst per bil.
Då har VW ett problem.

Dessutom har vi detta med batterier.
Tesla köpte 26% av alla världens elbilsbatterier 2020.

Var ska VW få alla sina batterier ifrån?

Har Tesla 5 ggr högre vinst per bil eller hittar du bara på? Om det är sant så är det ju i högsta grad bevis på att Tesla är minst lika giriga som alla andra företag.

Tesla betalar med pengar som alla andra. Avtal löper ut. Dessutom finns det 74% kvar som Tesla inte köpt.
Vet inte riktigt vad ett negativt värdeord som girighet har med saken att göra? Nåväl.

I kvartalsrapporten för Q2 så hade Tesla i snitt 28.4% i vinstmarginal på bilarna de sålde.

https://tesla-cdn.thron.com/static/Z...ate_DJCVNJ.pdf
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1729
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

martinot skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Dagfinn skrev:
backe skrev:
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.

Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.

Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
https://insideevs.com/news/540397/tesla ... ion-shift/: "For example, it takes VW around 30 hours to produce the ID.3 whereas Tesla needs just 10 to make a Model 3." Detta kan du hitta hur många källor på som helst, inklusive från Diess själv om du letar. VW har problem med omställningen, och som någon sagt; spelar ingen roll hur många biler man producerar och säljer om man inte går med vinst.
Jämför med mobilmarknaden. Aplle säljer inte flest mobiler i världen. Men tar en stor del av mobilvärldens vinster.

Om VW säljer lika många elbilar som Tesla, men Tesla har 5ggr högre vinst per bil.
Då har VW ett problem.

Dessutom har vi detta med batterier.
Tesla köpte 26% av alla världens elbilsbatterier 2020.

Var ska VW få alla sina batterier ifrån?

Har Tesla 5 ggr högre vinst per bil eller hittar du bara på? Om det är sant så är det ju i högsta grad bevis på att Tesla är minst lika giriga som alla andra företag.

Tesla betalar med pengar som alla andra. Avtal löper ut. Dessutom finns det 74% kvar som Tesla inte köpt.
Vet inte riktigt vad ett negativt värdeord som girighet har med saken att göra? Nåväl.

I kvartalsrapporten för Q2 så hade Tesla i snitt 28.4% i vinstmarginal på bilarna de sålde.

https://tesla-cdn.thron.com/static/Z...ate_DJCVNJ.pdf

Räknar man på bara kostnaden att tillverka och sälja bilen eller ingår kostnader för att driva hela företaget i den marginalen? Är det på hela företaget så borde deras vinster vara mycket högre än vad man redovisat?

För jag tror inte VW redovisar marginal på det sättet.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av wannabee »

MWall skrev:
wannabee skrev:

Är man inte ingenjör, så kanske man har svårt att förstå vad det Munro säger innebär ? Han har haft nåt motsvarande megacastingen stående i sin lokal i 15 år och alla biltillverkare har bara skakat på huvudet typ, nu går Tesla som enda biltillverkare den vägen, och VW talar om att de bör bygga om fabriken på samma sätt. Naturligtvis kan man fortsätta bygga bilarna som tidigare, men då med betydligt mindre vinst eller tom förlust. Vad är då nyttan med att man säljer fler bilar än konkurrenten om denne tjänar pengar på varje bil och man själv går med förlust.

Beställer man en Tesla så kan man ju ända tills väldigt sent hoppa av om man vill, vet inte hur det är idag med andra bilmärken, men tror inte det är lika lätt att hoppa av.

Så det är uppenbart för alla ingenjörer att gubben Munro är ett mega-geni? Så _alla_ som skakat på huvudet har varit icke-ingenjörer?

Munro är grymt poppis hos Tesla-fantaster eftersom han slickar Teslas röv. Visst, han är säkert duktig, men tror ni inte ingenjörerna hos Mercedes, Toyota och de andra också har ett och annat innanför pannbenet?

Säga vad man vill men VAG och andra kan sälja extremt billiga bilar med vinst trots komplicerad drivlina och massor av utrustningsval. Skoda Octavia t ex vars pris börjar under 250 000:-. Det antyder väl att de kan sätta ihop bilar billigt bara de får lite volym på produktionen?
Nej, väldigt många ingenjörer fattar inte heller..

Jag förstår att du inte sett programmet där Munro pratar om första teardown av model tre, han tycker där att de gjort väldigt många saker dåligt på bilen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Dagfinn skrev:
backe skrev:
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.

Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.

Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
https://insideevs.com/news/540397/tesla ... ion-shift/: "For example, it takes VW around 30 hours to produce the ID.3 whereas Tesla needs just 10 to make a Model 3." Detta kan du hitta hur många källor på som helst, inklusive från Diess själv om du letar. VW har problem med omställningen, och som någon sagt; spelar ingen roll hur många biler man producerar och säljer om man inte går med vinst.
Jämför med mobilmarknaden. Aplle säljer inte flest mobiler i världen. Men tar en stor del av mobilvärldens vinster.

Om VW säljer lika många elbilar som Tesla, men Tesla har 5ggr högre vinst per bil.
Då har VW ett problem.

Dessutom har vi detta med batterier.
Tesla köpte 26% av alla världens elbilsbatterier 2020.

Var ska VW få alla sina batterier ifrån?
Är det någon här som vet vad VW-gruppen ha för marginal på sina BEV? Det kanske inte är otroligt att den är lika hög eller högre än Teslas med tanke på VWs förmåga att producera bilar billigt kombinerat med höga bilpriser? VW tar ju precis som Tesla bra betalt för sina elbilar ..
Pratas om ca 8-10% marginal på bilar bland traditionella biltillverkare.

Screenshot_20211019-234755_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av wannabee »

Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger. Har läst att Musk klagade på att truckarna störde honom när de tutade innan de körde runt ett hörn (tror de fick sätta upp speglar i stället) Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev:
Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande
Som man gjort med model S/X?
backe
Inlägg: 1729
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av backe »

wannabee skrev:
Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger. Har läst att Musk klagade på att truckarna störde honom när de tutade innan de körde runt ett hörn (tror de fick sätta upp speglar i stället) Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Härligt med såna här små ankedoter som får myterna att frodas.
Fakta är väl ändå att Tesla:s mest effektiva fabrik och även den som verkar leverera bäst kvalitét ut till kund är den i Kina, vad jag vet så är inte Elon där och springer särskilt ofta? Så det kanske inte gör så stor skillnad ändå... Eller åtminstone inte åt det hållet man vill...
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:

Är det någon här som vet vad VW-gruppen ha för marginal på sina BEV? Det kanske inte är otroligt att den är lika hög eller högre än Teslas med tanke på VWs förmåga att producera bilar billigt kombinerat med höga bilpriser? VW tar ju precis som Tesla bra betalt för sina elbilar ..
Pratas om ca 8-10% marginal på bilar bland traditionella biltillverkare.

Screenshot_20211019-234755_YouTube.jpg
Jo, men det är väl på alla bilar? Det var marginalen på BEV hos VW-gruppen jag frågade efter. Jag tror marginalen på BEV är mycket högre än på ICE hos VW.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:

Är det någon här som vet vad VW-gruppen ha för marginal på sina BEV? Det kanske inte är otroligt att den är lika hög eller högre än Teslas med tanke på VWs förmåga att producera bilar billigt kombinerat med höga bilpriser? VW tar ju precis som Tesla bra betalt för sina elbilar ..
Pratas om ca 8-10% marginal på bilar bland traditionella biltillverkare.

Bilagan Screenshot_20211019-234755_YouTube.jpg finns inte längre
Jo, men det är väl på alla bilar? Det var marginalen på BEV hos VW-gruppen jag frågade efter. Jag tror marginalen på BEV är mycket högre än på ICE hos VW.
Det var ju mycket snack om att VW ID3 skulle bli stor succé med priser på ca 250.000kr i Sverige.
Jag förstår inte hur VW:
1. Släpper ut en ofärdig bil.
2. Som har jätteproblem med mjukvaran. Men har inte en fungerande OTA?
Tyvärr har man strulande bilar, har fått folk att ge upp och byta till ett annan märke istället.

Verkligheten blev närmare 400.000kr istället.
Och gigantiska problem, framförallt med mjukvaran.
Det har kostat VW massor.
I AMS kundundersökning från ID3 ägare får man lågt betyg.
Man är missnöjd med kvaliteten och kommer inte köpa en VW igen.
Screenshot_20211020-070140_Chrome.jpg
Screenshot_20211020-070338_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
OvePaHornet
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av OvePaHornet »

Alla tillverkare har olika marginal, BMW Sverige har ca. 17% marginal på deras bilar (ICE) och VW likaså. Sen har ju viss extrautrustning GALET hög marginal, så marginalen är ju lite generell.

Jag fick strax under 8% rabatt på min nya Q4:a, sen om det går att utröna hur stor marginal Audi har på BEV-bilar utifrån det tror jag inte… :roll:
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:

Är det någon här som vet vad VW-gruppen ha för marginal på sina BEV? Det kanske inte är otroligt att den är lika hög eller högre än Teslas med tanke på VWs förmåga att producera bilar billigt kombinerat med höga bilpriser? VW tar ju precis som Tesla bra betalt för sina elbilar ..
Pratas om ca 8-10% marginal på bilar bland traditionella biltillverkare.

Screenshot_20211019-234755_YouTube.jpg
Jo, men det är väl på alla bilar? Det var marginalen på BEV hos VW-gruppen jag frågade efter. Jag tror marginalen på BEV är mycket högre än på ICE hos VW.
Det var ju mycket snack om att VW ID3 skulle bli stor succé med priser på ca 250.000kr i Sverige.
Jag förstår inte hur VW:
1. Släpper ut en ofärdig bil.
2. Som har jätteproblem med mjukvaran. Men har inte en fungerande OTA?
Tyvärr har man strulande bilar, har fått folk att ge upp och byta till ett annan märke istället.

Verkligheten blev närmare 400.000kr istället.
Och gigantiska problem, framförallt med mjukvaran.
Det har kostat VW massor.
I AMS kundundersökning från ID3 ägare får man lågt betyg.
Man är missnöjd med kvaliteten och kommer inte köpa en VW igen.
Screenshot_20211020-070140_Chrome.jpg
Screenshot_20211020-070338_Chrome.jpg
"Goddag. Yxskaft!" ;)
Skriv svar