VW-gruppen fortsätter att öka sin elbilsförsäljning snabbare än Tesla och ligger nu bara ett år efter. VW ökning YoY var 138%. VW är därmed nu försäljningsmässigt där Tesla var för ett år sedan. VW ökning flr Q3 var 108% medan Tesla "bara" ökade 73%.
Volkswagen’s ID family of EVs has seen impressive sales in multiple global markets the past year or so and is joined by EVs from other big names under the VW umbrella such as Audi, Porsche, and ŠKODA among others.
While Tesla still continues out front as the pace car of the booming EV industry, Volkswagen’s early numbers show an even quicker rate of deliveries, now falling less than a year behind Tesla’s numbers.
Är väl ganska självklart att VAG kommer sälja fler elbilar än Tesla inom kort. Är ju ett jätteföretag med massor av märken och modeller. Tesla säljer i princip bara en modell, i två utföranden.
Det är också ganska klart att det är lätt att öka från låga nivåer till fortsatt låga nivåer, sälja 2 bilar är 100% fler än 1 bil.
Nej VW är inte 1år efter VW, dom är många år efter, dom har ingen inhouse mjukvaru-utveckling, gammaldags monteringsteknik (mycket folk, många timmar), inga innovativa kostnadseffektiviseringar såsom megacasting, structural battery pack etc.
Det är bla därför Herbert Diess försöker o försöker få den stora oljetankern att vrida om, det är mer el mindre ett omöjligt uppdrag då han redan försökt i flera år nu.
I antalet bilar så är det nog bara en tidsfråga innan VW går förbi Tesla. Huvuddelen av Teslas försäljning utgörs ju av två modeller. Det funkar för att sälja ett stort antal när bilarna lanseras på nya marknader, men på sikt måste Tesla ta fram fler modeller, och framförallt billigare modeller.
Sen kan man ju diskutera om Tesla är flera år före eller efter, men det beror ju på vad man jämför. Elektrisk drivlina, förarassistanssystem, mjukvaruppdatering mm javisst. Men vad gäller design, komfort, premiumkänsla, kvalitet mm - där ligger Tesla flera år efter i mitt tycke.
Det är också ganska klart att det är lätt att öka från låga nivåer till fortsatt låga nivåer, sälja 2 bilar är 100% fler än 1 bil.
Nej VW är inte 1år efter VW, dom är många år efter, dom har ingen inhouse mjukvaru-utveckling, gammaldags monteringsteknik (mycket folk, många timmar), inga innovativa kostnadseffektiviseringar såsom megacasting, structural battery pack etc.
Det är bla därför Herbert Diess försöker o försöker få den stora oljetankern att vrida om, det är mer el mindre ett omöjligt uppdrag då han redan försökt i flera år nu.
Ok, ett år efter i antal BEV.
Antal år i utvecklingstid kan säkert variera beroende vad man tittar på. I vissa avseenden ligger VW före Tesla, i andra efter.
Det är också ganska klart att det är lätt att öka från låga nivåer till fortsatt låga nivåer, sälja 2 bilar är 100% fler än 1 bil.
Nej VW är inte 1år efter VW, dom är många år efter, dom har ingen inhouse mjukvaru-utveckling, gammaldags monteringsteknik (mycket folk, många timmar), inga innovativa kostnadseffektiviseringar såsom megacasting, structural battery pack etc.
Det är bla därför Herbert Diess försöker o försöker få den stora oljetankern att vrida om, det är mer el mindre ett omöjligt uppdrag då han redan försökt i flera år nu.
Förstår inte vad du menar. De är uppe på samma nivå som Tesla var på förra året. Ytterligare tillväxt ska de nog klara av. Är ju fortfarande ganska låga volymer för VAG.
Blir intressant att se vad som händer när Giga Texas / Berlin är i gång och vad den stora kapacitetsökiningen kommer att innebära till för hela elbilsmarknaden.
I antalet bilar så är det nog bara en tidsfråga innan VW går förbi Tesla. Huvuddelen av Teslas försäljning utgörs ju av två modeller. Det funkar för att sälja ett stort antal när bilarna lanseras på nya marknader, men på sikt måste Tesla ta fram fler modeller, och framförallt billigare modeller.
Sen kan man ju diskutera om Tesla är flera år före eller efter, men det beror ju på vad man jämför. Elektrisk drivlina, förarassistanssystem, mjukvaruppdatering mm javisst. Men vad gäller design, komfort, premiumkänsla, kvalitet mm - där ligger Tesla flera år efter i mitt tycke.
VAG levererade dåligt H1 2020 och därför har de imponerande tillväxt om man jämför så. Men det kommer inte se lika fint ut om man jämför H2. Här är årets siffror. Tesla vs tysk bilindustri.
Tesla bygger mer kapacitet för både batteri och biltillverkning i närtid. Expansion i Shanghai och nya fabriker i Austin och Berlin innebär högre kapacitet än VAGs satsning på Zwickau och enstaka linor på andra fabriker. Ombyggnad av Wolfsburg är långt bort. Teslas långsiktiga mål är även tre gånger högre än VAGs. Tesla har alltså dubbelt så hög kapacitet idag, bygger mer kapacitet i närtid och har ett långsiktigt mål som är långt mycket högre än VAGs. Hur ska VAG lyckas gå om då? Ska de använda magi?
För att VAG ska ha en chans att gå om Tesla måste de investera mer än Tesla och ha ett högre långsiktigt mål. Man är inte i närheten av det idag. Önsketänkande hjälper inte. Däremot är det fantastiskt att VAG bygger elbilar. Flera av dem är grymt bra elbilar med
I antalet bilar så är det nog bara en tidsfråga innan VW går förbi Tesla. Huvuddelen av Teslas försäljning utgörs ju av två modeller. Det funkar för att sälja ett stort antal när bilarna lanseras på nya marknader, men på sikt måste Tesla ta fram fler modeller, och framförallt billigare modeller.
Sen kan man ju diskutera om Tesla är flera år före eller efter, men det beror ju på vad man jämför. Elektrisk drivlina, förarassistanssystem, mjukvaruppdatering mm javisst. Men vad gäller design, komfort, premiumkänsla, kvalitet mm - där ligger Tesla flera år efter i mitt tycke.
VAG levererade dåligt H1 2020 och därför har de imponerande tillväxt om man jämför så. Men det kommer inte se lika fint ut om man jämför H2. Här är årets siffror. Tesla vs tysk bilindustri.
20211019_113336.jpg
Tesla bygger mer kapacitet för både batteri och biltillverkning i närtid. Expansion i Shanghai och nya fabriker i Austin och Berlin innebär högre kapacitet än VAGs satsning på Zwickau och enstaka linor på andra fabriker. Ombyggnad av Wolfsburg är långt bort. Teslas långsiktiga mål är även tre gånger högre än VAGs. Tesla har alltså dubbelt så hög kapacitet idag, bygger mer kapacitet i närtid och har ett långsiktigt mål som är långt mycket högre än VAGs. Hur ska VAG lyckas gå om då? Ska de använda magi?
För att VAG ska ha en chans att gå om Tesla måste de investera mer än Tesla och ha ett högre långsiktigt mål. Man är inte i närheten av det idag. Önsketänkande hjälper inte. Däremot är det fantastiskt att VAG bygger elbilar. Flera av dem är grymt bra elbilar med
Nu förstår jag inte vad du menar. VW gruppen har som mål att producera MEB bilar i åtta fabriker på tre kontinenter 2022. I Kina har de precis påbörjat bygget av en fabrik i Anhui, som tillsammans med de två de redan har i Anting och and Foshan ska kunna producera 1,5 miljoner bilar. I USA öppnar snart Chattanooga fabriken och i Europa tillverkas redan MEB bilar på flera ställen. Så nog kommer de ha kapacitet att få om Tesla försäljningsmässigt. Frågan är bara om de kommer kunna sälja bilarna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
I antalet bilar så är det nog bara en tidsfråga innan VW går förbi Tesla. Huvuddelen av Teslas försäljning utgörs ju av två modeller. Det funkar för att sälja ett stort antal när bilarna lanseras på nya marknader, men på sikt måste Tesla ta fram fler modeller, och framförallt billigare modeller.
Sen kan man ju diskutera om Tesla är flera år före eller efter, men det beror ju på vad man jämför. Elektrisk drivlina, förarassistanssystem, mjukvaruppdatering mm javisst. Men vad gäller design, komfort, premiumkänsla, kvalitet mm - där ligger Tesla flera år efter i mitt tycke.
VAG levererade dåligt H1 2020 och därför har de imponerande tillväxt om man jämför så. Men det kommer inte se lika fint ut om man jämför H2. Här är årets siffror. Tesla vs tysk bilindustri.
20211019_113336.jpg
Tesla bygger mer kapacitet för både batteri och biltillverkning i närtid. Expansion i Shanghai och nya fabriker i Austin och Berlin innebär högre kapacitet än VAGs satsning på Zwickau och enstaka linor på andra fabriker. Ombyggnad av Wolfsburg är långt bort. Teslas långsiktiga mål är även tre gånger högre än VAGs. Tesla har alltså dubbelt så hög kapacitet idag, bygger mer kapacitet i närtid och har ett långsiktigt mål som är långt mycket högre än VAGs. Hur ska VAG lyckas gå om då? Ska de använda magi?
För att VAG ska ha en chans att gå om Tesla måste de investera mer än Tesla och ha ett högre långsiktigt mål. Man är inte i närheten av det idag. Önsketänkande hjälper inte. Däremot är det fantastiskt att VAG bygger elbilar. Flera av dem är grymt bra elbilar med
Förstår inte varför VW skulle ha svårare att öka tillverkningen av BEV än Tesla? Om något så är det väl Tesla som behöver använda magi för att växa i enlighet med sina mål.
Din bild visar ju tydligt att VW ökat mycket snabbare än Tesla under det här året. VW växer inte bara snabbare i procent räknat utan även i absoluta tal om man ska tro din bild.
I antalet bilar så är det nog bara en tidsfråga innan VW går förbi Tesla. Huvuddelen av Teslas försäljning utgörs ju av två modeller. Det funkar för att sälja ett stort antal när bilarna lanseras på nya marknader, men på sikt måste Tesla ta fram fler modeller, och framförallt billigare modeller.
Sen kan man ju diskutera om Tesla är flera år före eller efter, men det beror ju på vad man jämför. Elektrisk drivlina, förarassistanssystem, mjukvaruppdatering mm javisst. Men vad gäller design, komfort, premiumkänsla, kvalitet mm - där ligger Tesla flera år efter i mitt tycke.
VAG levererade dåligt H1 2020 och därför har de imponerande tillväxt om man jämför så. Men det kommer inte se lika fint ut om man jämför H2. Här är årets siffror. Tesla vs tysk bilindustri.
20211019_113336.jpg
Tesla bygger mer kapacitet för både batteri och biltillverkning i närtid. Expansion i Shanghai och nya fabriker i Austin och Berlin innebär högre kapacitet än VAGs satsning på Zwickau och enstaka linor på andra fabriker. Ombyggnad av Wolfsburg är långt bort. Teslas långsiktiga mål är även tre gånger högre än VAGs. Tesla har alltså dubbelt så hög kapacitet idag, bygger mer kapacitet i närtid och har ett långsiktigt mål som är långt mycket högre än VAGs. Hur ska VAG lyckas gå om då? Ska de använda magi?
För att VAG ska ha en chans att gå om Tesla måste de investera mer än Tesla och ha ett högre långsiktigt mål. Man är inte i närheten av det idag. Önsketänkande hjälper inte. Däremot är det fantastiskt att VAG bygger elbilar. Flera av dem är grymt bra elbilar med
Förstår inte varför VW skulle ha svårare att öka tillverkningen av BEV än Tesla? Om något så är det väl Tesla som behöver använda magi för att växa i enlighet med sina mål.
Din bild visar ju tydligt att VW ökat mycket snabbare än Tesla under det här året. VW växer inte bara snabbare i procent räknat utan även i absoluta tal om man ska tro din bild.
Volkswagen väntade med att påbörja leveranserna av ID4 till Q2 för att få ordning på mjukvara. Så flera bilar som producerades i Q1 fick vänta med att bli levererade och du blir det väldigt missvisande att jämföra den procentuella ökningen mellan Q1 och Q3.
Herbert Diess har sammankallat till krismöte 2ggr på kort tid senaste månaden. Vad beror det på?
Jag skulle gissa politik, klassiskt knep om man vill genomföra stora förändringar. Man presenterar först ett betydligt värre scenario, när det väl satt sig så presenterar man ett lite mindre dåligt men lyfter det som något bra.
Företagsledning 101.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Volkswagen väntade med att påbörja leveranserna av ID4 till Q2 för att få ordning på mjukvara. Så flera bilar som producerades i Q1 fick vänta med att bli levererade och du blir det väldigt missvisande att jämföra den procentuella ökningen mellan Q1 och Q3.
Var det inte snarare så att det var en hel del fördröjningar av ID3 och ID4 från Q4 -20 till Q1 -20? Även om det också var fördröjningar från Q1 till Q2. Lite svårt att veta hur det påverkar siffrorna. Även Tesla har ju tvingats förskjuta tillverkning till Q3 så deras tillväxtsiffror är antagligen (också?) dopade
Volkswagen väntade med att påbörja leveranserna av ID4 till Q2 för att få ordning på mjukvara. Så flera bilar som producerades i Q1 fick vänta med att bli levererade och du blir det väldigt missvisande att jämföra den procentuella ökningen mellan Q1 och Q3.
Var det inte snarare så att det var en hel del fördröjningar av ID3 och ID4 från Q4 -20 till Q1 -20? Även om det också var fördröjningar från Q1 till Q2. Lite svårt att veta hur det påverkar siffrorna. Även Tesla har ju tvingats förskjuta tillverkning till Q3 så deras tillväxtsiffror är antagligen (också?) dopade
Snarare motsatta, Volkswagen förregistrerade väldigt mycket bilar i Q4 för att få ner koncernens genomsnittliga utsläpp för 2020 vilket gjorde att de registrerades väldigt få de första månaderna i år. Så ja, det skulle vara intressant att se samma tabell fast med Q4 2020.
VW har inte batterikapaciteten det är ett problem, ett annat problem är avsaknaden av kunder.
Vad man vill resp vad som sedan faktiskt blir verklighet är oftast inte samma sak, Tesla har däremot skapligt bra trackrecord i vad man anser om framtiden och vad som därefter faktiskt infallit.
Att en ID4 tar 3x längre tid + dubbelt så många människor i anspråk som hos Tesla är ju ett ganska tydligt kvitto på att man inte är i närheten av att konkurrera med just Tesla.
Det handlar ju till slut om marginalerna och där är det ganska vitt skilda siffror som redovisas.
Drömmar är fint men med en otroligt konservativ ägarstruktur hos VW är det inte lätt för dem att ratta runt bolaget och alla uppgraderingar som behövs organisatoriskt, personalmässigt etc.
VW har inte batterikapaciteten det är ett problem, ett annat problem är avsaknaden av kunder.
Vad man vill resp vad som sedan faktiskt blir verklighet är oftast inte samma sak, Tesla har däremot skapligt bra trackrecord i vad man anser om framtiden och vad som därefter faktiskt infallit.
Att en ID4 tar 3x längre tid + dubbelt så många människor i anspråk som hos Tesla är ju ett ganska tydligt kvitto på att man inte är i närheten av att konkurrera med just Tesla.
Det handlar ju till slut om marginalerna och där är det ganska vitt skilda siffror som redovisas.
Drömmar är fint men med en otroligt konservativ ägarstruktur hos VW är det inte lätt för dem att ratta runt bolaget och alla uppgraderingar som behövs organisatoriskt, personalmässigt etc.
VW har inte batterikapaciteten det är ett problem, ett annat problem är avsaknaden av kunder.
Vad man vill resp vad som sedan faktiskt blir verklighet är oftast inte samma sak, Tesla har däremot skapligt bra trackrecord i vad man anser om framtiden och vad som därefter faktiskt infallit.
Att en ID4 tar 3x längre tid + dubbelt så många människor i anspråk som hos Tesla är ju ett ganska tydligt kvitto på att man inte är i närheten av att konkurrera med just Tesla.
Det handlar ju till slut om marginalerna och där är det ganska vitt skilda siffror som redovisas.
Drömmar är fint men med en otroligt konservativ ägarstruktur hos VW är det inte lätt för dem att ratta runt bolaget och alla uppgraderingar som behövs organisatoriskt, personalmässigt etc.
Jag gissar att ditt främsta intresse i Tesla är aktien?
VW har inte batterikapaciteten det är ett problem, ett annat problem är avsaknaden av kunder.
Vad man vill resp vad som sedan faktiskt blir verklighet är oftast inte samma sak, Tesla har däremot skapligt bra trackrecord i vad man anser om framtiden och vad som därefter faktiskt infallit.
Att en ID4 tar 3x längre tid + dubbelt så många människor i anspråk som hos Tesla är ju ett ganska tydligt kvitto på att man inte är i närheten av att konkurrera med just Tesla.
Det handlar ju till slut om marginalerna och där är det ganska vitt skilda siffror som redovisas.
Drömmar är fint men med en otroligt konservativ ägarstruktur hos VW är det inte lätt för dem att ratta runt bolaget och alla uppgraderingar som behövs organisatoriskt, personalmässigt etc.
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.
Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.
Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.
Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.
Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
https://insideevs.com/news/540397/tesla ... ion-shift/: "For example, it takes VW around 30 hours to produce the ID.3 whereas Tesla needs just 10 to make a Model 3." Detta kan du hitta hur många källor på som helst, inklusive från Diess själv om du letar. VW har problem med omställningen, och som någon sagt; spelar ingen roll hur många biler man producerar och säljer om man inte går med vinst.
Kul detta med statistik egentligen. Många använder ju argumentet att Tesla tappar marknadsandelar bland elbilar, och då fattar man inte grejen; Dom andra producenterna byter från såld fossilbil till såld elbil. Dom tar inte Teslas andelar, dom tar sina egna, och i totalen (fossil + el) är det fortfarande Tesla som ökar sin marknadsandel.
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.
Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.
Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
https://insideevs.com/news/540397/tesla ... ion-shift/: "For example, it takes VW around 30 hours to produce the ID.3 whereas Tesla needs just 10 to make a Model 3." Detta kan du hitta hur många källor på som helst, inklusive från Diess själv om du letar. VW har problem med omställningen, och som någon sagt; spelar ingen roll hur många biler man producerar och säljer om man inte går med vinst.
Jag ställde två frågor där, det du svarade på var inte någon av dom?
Det där med att göra vinst är väl inte något som Tesla är så erfarna av, men man verkar ändå ha kommit ganska långt, så att VW som gör vinst och har gjort i många år ska klara sig igenom den här omställningen känns inte helt omöjligt.
Något jag sett så många gånger nu är sedan 2012 om inte tidigare hur ofta VW & co ska slå ut Tesla, gång efter gång efter gång har det visat sig att det inte är så.
Din bild visar ju tydligt att VW ökat mycket snabbare än Tesla under det här året. VW växer inte bara snabbare i procent räknat utan även i absoluta tal om man ska tro din bild.
Nej den visar att VAG hade ett oerhört dåligt första kvartal. Det berodde på att man gjorde en manöver innan årsskiftet där man sålde alla elbilar som inte var levererade ännu till sig själv för att undkomma utsläppsböter. Försäljningen var egentligen högre under q1 eftersom man sålde vidare bilar som man redan sålt till sig själv men det betyder samtidigt att försäljningen 2020 var 20% lägre än officiella siffror. VAG kommer antagligen göra samma manöver innan nästa årsskifte. Därför svårt att hålla koll på VAGs försäljning. Försäljningen 2020 var även den uppblåst när VAG hamstrade bilar under slutet av 2019 för att sälja dem under 2020 för att undkomma böter.
Tesla är enklare att följa yoy för där är det bara leverans till kund som räknas och inte massa fiffel. Men räknar vi bara på årets officiella siffror så leder VAG i procentuell ökning. Problemet är bara att man ligger så långt efter Tesla redan från början. Det räcker inte för att man ska komma ikapp. Tesla ska precis påbörja produktion i två av världens potentiellt största bilfabriker. VAG gör tyvärr inte sådana investeringar i närtid. Det man talar om är Trinity i Wolfsburg runt 2026 och det är alldeles för långt bort.
Kul detta med statistik egentligen. Många använder ju argumentet att Tesla tappar marknadsandelar bland elbilar, och då fattar man inte grejen; Dom andra producenterna byter från såld fossilbil till såld elbil. Dom tar inte Teslas andelar, dom tar sina egna, och i totalen (fossil + el) är det fortfarande Tesla som ökar sin marknadsandel.
Så har det varit i alla tider för alla biltillverkare, ska man sälja mer bilar så måste man ta andelar från någon annan eller öka totalen av sålda bilar, inget nytt med detta.