MWall skrev:backe skrev:wannabee skrev:Det traditionella biltillverkarna brukar ju införa förändringar när de tex byter årsmodell, Tesla inför dem ju löpande, det innebär ju att det dröjer längre innan något blir uppdaterat, vissa saker har ju Munro sett uppdateras väldigt många gånger. Har läst att Musk klagade på att truckarna störde honom när de tutade innan de körde runt ett hörn (tror de fick sätta upp speglar i stället) Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..Härligt med såna här små ankedoter som får myterna att frodas.Nån skulle besöka huvudkontoret hos VW, han kördes dit med bil från porten och det tog en halvtimma innan den var framme vid huvudkontoret, så det verkar skilja väldigt mycket i hur mycket kontakt de styrande har med de på verkstadsgolvet. Men en del kanske inte tror att det gör någon skillnad..
Fakta är väl ändå att Tesla:s mest effektiva fabrik och även den som verkar leverera bäst kvalitét ut till kund är den i Kina, vad jag vet så är inte Elon där och springer särskilt ofta? Så det kanske inte gör så stor skillnad ändå... Eller åtminstone inte åt det hållet man vill...
Att en fabrik och organisation så toppstyrd av en enda persons nycker skulle vara bättre än andra är ju såklart inte sant. Tvärtom!
Vet inte vilken fabrik som avses med anekdoten om spegeln men om det är Fremont så är ju resultatet ganska uselt.
Att fabriken i Kina är bättre beror nog snarare på frånvaron av Elons direktinflytande.
Tänk er själva om ni sitter på jobbet och så dyker VD:n ner som en hök i små detaljer som ni håller på med. Har jämfört Elon med Nordkoreas diktator förut. Kan väl göra det igen.
Du kunde inte ha mer fel än du har typ, I traditionella bilfabriker så har du en en toppstyrning, allt ska gå till närmaste chef och har du tur för denne vidare det till sin chef osv, osv så mycket sorteras bort på vägen av någon som ofta inte förstått idén.
I Tesla så kan man hoppa förbi cheferna och gå direkt till den som jobbar med det man fått en idé om, så man jobbar annorlunda på en massa olika sätt. I början var man nybörjare och en hel del gick galet och blev sämre än hos traditionella tillverkare, men det har man åtgärdat och ofta blivit bättre än andra tillverkare.
Man utvecklar mer själva i stället för att lägga ut hos underleverantörer, man gör en egen styrdator med egendesignade chip så man gör väldigt mycket andra saker än vad andra tillverkare gör, att då bara räkna antal bilar gör att detta i princip faller bort.
Men jag förstår att jag inte kommer att övertyga dig oavsett vad jag skriver.