Jag har inga aktier överhuvudtaget, har mina pengar på ett antal bankkonton (pga bankgarantins begränsningar). Jag har ingen Tesla ännu, för jag byter bil väldigt sällan men börjar bli dags snart (typ snart skrotfärdig) men då jag läser bla här så vill jag helst inte ha en från USA och inte från Kina heller, mest för batterierna därifrån. Utan jag hoppas på Berlin när de börjat med de nya batterierna.MWall skrev:wannabee skrev:
Du kunde inte ha mer fel än du har typ, I traditionella bilfabriker så har du en en toppstyrning, allt ska gå till närmaste chef och har du tur för denne vidare det till sin chef osv, osv så mycket sorteras bort på vägen av någon som ofta inte förstått idén.
I Tesla så kan man hoppa förbi cheferna och gå direkt till den som jobbar med det man fått en idé om, så man jobbar annorlunda på en massa olika sätt. I början var man nybörjare och en hel del gick galet och blev sämre än hos traditionella tillverkare, men det har man åtgärdat och ofta blivit bättre än andra tillverkare.
Man utvecklar mer själva i stället för att lägga ut hos underleverantörer, man gör en egen styrdator med egendesignade chip så man gör väldigt mycket andra saker än vad andra tillverkare gör, att då bara räkna antal bilar gör att detta i princip faller bort.
Men jag förstår att jag inte kommer att övertyga dig oavsett vad jag skriver.
Trots det så producerar Fremont bilar med en något ojämn kvalitet och bristande kontroller. Finns många videos på Plaid-bilar med massa småfel och missljud. Så vad de nu än gör där så fungerar det inte så bra. Som jag ser det. De kanske tjänar en massa pengar men det är i så fall på kundernas bekostnad.
Jag förstår att du äger TSLA men ingen Tesla. Jag äger en Tesla men inga TSLA. Kanske det är skillnaden på hur vi ser på saker och ting?
VW nu mindre än ett år efter Tesla
Moderator: Redaktion
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Det här är världens största bilfabrik med en kapacitet på runt 1 miljon bilar per år. VAG ska konvertera den till elbilar först 2026 med Trinity. Det kommer vara försent.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
[quote="Jordad"]Det här är världens största bilfabrik med en kapacitet på runt 1 miljon bilar per år. VAG ska konvertera den till elbilar först 2026 med Trinity. Det kommer vara försent.
Jag förstår inte, ni är så väldigt uttråkade av att det finns en massa domedagsprofeter som tycker saker om Tesla, ändå sitter du och några till och tror er kunna spå framtiden och vet exakt hur det kommer gå?
Exakt hur har du kommit fram till att det är försent? Vart går deadline för att det hade varit ok? 2025-12-31?
Jag förstår inte, ni är så väldigt uttråkade av att det finns en massa domedagsprofeter som tycker saker om Tesla, ändå sitter du och några till och tror er kunna spå framtiden och vet exakt hur det kommer gå?
Exakt hur har du kommit fram till att det är försent? Vart går deadline för att det hade varit ok? 2025-12-31?
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Ja ursäkta man kan inte veta säkert. Men att VAG väntar så länge med att konvertera sin största fabrik kan vara farligt. Vi ser hur snabbt omställningen sker i många länder i framförallt norra Europa.backe skrev:Jordad skrev:Det här är världens största bilfabrik med en kapacitet på runt 1 miljon bilar per år. VAG ska konvertera den till elbilar först 2026 med Trinity. Det kommer vara försent.
Jag förstår inte, ni är så väldigt uttråkade av att det finns en massa domedagsprofeter som tycker saker om Tesla, ändå sitter du och några till och tror er kunna spå framtiden och vet exakt hur det kommer gå?
Exakt hur har du kommit fram till att det är försent? Vart går deadline för att det hade varit ok? 2025-12-31?
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Jordad skrev:Ja ursäkta man kan inte veta säkert. Men att VAG väntar så länge med att konvertera sin största fabrik kan vara farligt. Vi ser hur snabbt omställningen sker i många länder i framförallt norra Europa.backe skrev:Jordad skrev:Det här är världens största bilfabrik med en kapacitet på runt 1 miljon bilar per år. VAG ska konvertera den till elbilar först 2026 med Trinity. Det kommer vara försent.
Jag förstår inte, ni är så väldigt uttråkade av att det finns en massa domedagsprofeter som tycker saker om Tesla, ändå sitter du och några till och tror er kunna spå framtiden och vet exakt hur det kommer gå?
Exakt hur har du kommit fram till att det är försent? Vart går deadline för att det hade varit ok? 2025-12-31?
Det är lugnt, jag har dock så svårt att förstå att det sitter massa människor och lägger upp strategier för hundratals miljarder och du kan bara direkt avfärda allt med säkerhet, då känns det ok att fråga hur du kommit fram till det tycker jag.
Verkar finnas krafter som försöker få Wolfsburg att producera elbilar redan 2024 dock.
https://techstory.in/vw-labor-head-want ... t-by-2024/
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ets-volym/
Nyhetsbyrån Reuters uppger att Volkswagens stora fabrik i hemstaden Wolfsburg går på halvfart. Tillverkningsvolymen är nere på 1958 års volym.
Fabriken brukar bygga 800.000 bilar per år. Hittills i år ligger siffran på 300.000 bilar. Anledningen ska inte vara sviktande efterfrågan utan den globala bristen på halvledare.
De flesta biltillverkare har idag problem med att tillverka lika många bilar som de kan sälja, eller som Volvo Cars vd uttryckte det "för varje halvledare vi får tag på bygger vi en bil". Bristen leder till långa väntetider på vissa bilmodeller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Det svåra är väl att göra förändringar i produktionen utan att påverka försäljning/produktion/leverans under tiden?
Tidigare var man tvingad till att lägga större förändringar under sommarsemestern.
Tidigare var man tvingad till att lägga större förändringar under sommarsemestern.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Ännu en tabell med osannolika siffror... varför skulle VW-koncernen bara leverera 650 000 BEV nästa år?Zalman3 skrev:
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Inte alls bra! Tyvärr bromsar ju detta övergången till en elektrifiering av fordonsflottan.Zalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ets-volym/
Nyhetsbyrån Reuters uppger att Volkswagens stora fabrik i hemstaden Wolfsburg går på halvfart. Tillverkningsvolymen är nere på 1958 års volym.
Fabriken brukar bygga 800.000 bilar per år. Hittills i år ligger siffran på 300.000 bilar. Anledningen ska inte vara sviktande efterfrågan utan den globala bristen på halvledare.
De flesta biltillverkare har idag problem med att tillverka lika många bilar som de kan sälja, eller som Volvo Cars vd uttryckte det "för varje halvledare vi får tag på bygger vi en bil". Bristen leder till långa väntetider på vissa bilmodeller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Glr det verkligen det? En orsak till den stora minskningen nedgången i Wolfsburg är väl att VW prioriterar de chip de har tillgång till, till fabriker som tillverkar BEV?martinot skrev:Inte alls bra! Tyvärr bromsar ju detta övergången till en elektrifiering av fordonsflottan.Zalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ets-volym/
Nyhetsbyrån Reuters uppger att Volkswagens stora fabrik i hemstaden Wolfsburg går på halvfart. Tillverkningsvolymen är nere på 1958 års volym.
Fabriken brukar bygga 800.000 bilar per år. Hittills i år ligger siffran på 300.000 bilar. Anledningen ska inte vara sviktande efterfrågan utan den globala bristen på halvledare.
De flesta biltillverkare har idag problem med att tillverka lika många bilar som de kan sälja, eller som Volvo Cars vd uttryckte det "för varje halvledare vi får tag på bygger vi en bil". Bristen leder till långa väntetider på vissa bilmodeller.
-
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Det är precis som du skriver. Tidigare i våras var leverans på en ny Golf satt till december, ID-bilarna var prioriterade. I dagsläget prioriterar VAG fortsatt ID-bilarna före Skoda/Audi (MEB-bilar).Maw skrev:Glr det verkligen det? En orsak till den stora minskningen nedgången i Wolfsburg är väl att VW prioriterar de chip de har tillgång till, till fabriker som tillverkar BEV?
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Chips rosten gäller väl bara gamla utdaterade kretsar, stoppar verkligen VW in sådana i ID serien?OvePaHornet skrev:Det är precis som du skriver. Tidigare i våras var leverans på en ny Golf satt till december, ID-bilarna var prioriterade. I dagsläget prioriterar VAG fortsatt ID-bilarna före Skoda/Audi (MEB-bilar).Maw skrev:Glr det verkligen det? En orsak till den stora minskningen nedgången i Wolfsburg är väl att VW prioriterar de chip de har tillgång till, till fabriker som tillverkar BEV?
(Jag vet att Munro klagade på att det satt mycket gamla onödiga komponenter under huven på ID, men ändå)
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Nej, en kollega beställde en ID4 nu och har leverans januari. Säljaren sade att om han valde en fossilbil är leveransen ett halvår längre bort. Så det verkar främst vara legacykretsar, nya bilarna har nya kretsar som inte berörs lika hårt tycks det som.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Tillverkarna prioriterar elbilarna pga utsläppsböter.
Även minibussarna får vänta.
Även minibussarna får vänta.
Tesla Y LR -22 EAP
-
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Om jag förstod det hela korrekt så delar BEV och ICE vissa kretsar, men generellt är det som du säger.wannabee skrev:Chips rosten gäller väl bara gamla utdaterade kretsar, stoppar verkligen VW in sådana i ID serien?OvePaHornet skrev:Det är precis som du skriver. Tidigare i våras var leverans på en ny Golf satt till december, ID-bilarna var prioriterade. I dagsläget prioriterar VAG fortsatt ID-bilarna före Skoda/Audi (MEB-bilar).Maw skrev:Glr det verkligen det? En orsak till den stora minskningen nedgången i Wolfsburg är väl att VW prioriterar de chip de har tillgång till, till fabriker som tillverkar BEV?
(Jag vet att Munro klagade på att det satt mycket gamla onödiga komponenter under huven på ID, men ändå)
-
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Både jag och farsgubben beställde en Q4 direkt när den var beställningsbar. Vi väntar fortfarande och Audi har inget datum att ge oss…PapaD skrev:Nej, en kollega beställde en ID4 nu och har leverans januari. Säljaren sade att om han valde en fossilbil är leveransen ett halvår längre bort. Så det verkar främst vara legacykretsar, nya bilarna har nya kretsar som inte berörs lika hårt tycks det som.
Som jag skrev ovan så prioriterar VAG sina ID-bilar över Skoda och Audi (när det kommer till MEB).
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Har hört någon i branschen påstå att ID-bilarna är billigare att tillverka för VAG (är verkligen optimerade för att hålla nere produktionskostnaderna) och att de generellt har högre vinstmarginal på ID4 än motsvarande MEB hos Skoda och Audi. Finns det då brister av komponenter så kan jag förstå att de prioriterar ID-köparna.OvePaHornet skrev:Både jag och farsgubben beställde en Q4 direkt när den var beställningsbar. Vi väntar fortfarande och Audi har inget datum att ge oss…PapaD skrev:Nej, en kollega beställde en ID4 nu och har leverans januari. Säljaren sade att om han valde en fossilbil är leveransen ett halvår längre bort. Så det verkar främst vara legacykretsar, nya bilarna har nya kretsar som inte berörs lika hårt tycks det som.
Som jag skrev ovan så prioriterar VAG sina ID-bilar över Skoda och Audi (när det kommer till MEB).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
MEB är billigare att tillverka, ja. Sen är det ju från fall till fall med vinstmarginal, en fullutrustad Q4:a har högre vinstmarginal än en ”snikutrustad” ID4:a. Men sett till det stora hela så är ju ID-bilarna ”bättre” att tillverka rent ekonomiskt.martinot skrev:Har hört någon i branschen påstå att ID-bilarna är billigare att tillverka för VAG (är verkligen optimerade för att hålla nere produktionskostnaderna) och att de generellt har högre vinstmarginal på ID4 än motsvarande MEB hos Skoda och Audi. Finns det då brister av komponenter så kan jag förstå att de prioriterar ID-köparna.
Sen kommer ju biten med hierarkin in också, som verkar vara helt ändrad när det kommer till MEB. Exempelvis går det att få 360-kameror på både ID4 och Enyaq, men inte på Q4 (i dagsläget).
Tror att just den biten med ”hierarkin” också har ett finger med i spelet när det kommer till att just ID-bilarna prioriteras. Just den informationen kommer jag inte åt, så det är bara spekulationer
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Jag tror inte det är någon större skillnad i marginaler. Audi Q4, Cupra Born, VW ID3 och ID4 tillverkas alla med samma delar, på samma linor i Zwickau. Skoda Enyaq är kanske större skillnad för den tillverkas väl i Tjeckien?martinot skrev:Har hört någon i branschen påstå att ID-bilarna är billigare att tillverka för VAG (är verkligen optimerade för att hålla nere produktionskostnaderna) och att de generellt har högre vinstmarginal på ID4 än motsvarande MEB hos Skoda och Audi. Finns det då brister av komponenter så kan jag förstå att de prioriterar ID-köparna.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.
I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Räcker väl med att kolla hur bilarna ser ut interiört…
Och ja, Enyaq tillverkas i Tjeckien!
Och ja, Enyaq tillverkas i Tjeckien!
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Ja, ID-bilarna är ganska avskalade och är nog betydligt enklare och billigare att tillverka interiören på. Väldigt lyckad design i mitt tycke. Jag misstänker att de är kraftigt inspirerade av Teslas interiör men utfört på VW-vis och med smarta materialval.martinot skrev:Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.
I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Enligt vad jag har hört så är det samma team som utvecklade BMW i3. Det är därför ID3 och i3 har liknande lösning på tex växelväljare. De kan säkert ha varit inspirerade av Tesla med.Maw skrev:Ja, ID-bilarna är ganska avskalade och är nog betydligt enklare och billigare att tillverka interiören på. Väldigt lyckad design i mitt tycke. Jag misstänker att de är kraftigt inspirerade av Teslas interiör men utfört på VW-vis och med smarta materialval.martinot skrev:Tydligen är det främst interiörmässigt som det är en lägre kostnad och lite enklare att tillverka ID4 jämfört med sina syskon. Vet ej varför. Har inte fått till mig de exakta detaljerna.
I grunden är det ju exakt samma MEB-bil, precis som du påpekar.