Heart Aerospace ett svenskt Tesla inom elflyget?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Heart Aerospace ett svenskt Tesla inom elflyget?

Inlägg av Volt »

Kan Heart Aerospace bli ett svenskt Tesla inom elflyget? :D

I ny en exklusiv lång intervju i Evolution Show samtalar jag med Anders Forslund, VD och grundare av världsledande elflygsutvecklaren Heart Aerospace där vi blanda annat pratar om hur 19-sitsiga elflygplan kan skapa nya förbindelser inom Sverige, Norden och inom regionalflyget i USA och på Nya Zealand. Planet Heart ES19 utecklas nu vid Säve-flygplats utanför Göteborg och kommer ha en räckvidd på 400km (plus ca 100 km i reserv) och ska vara certifierat och klart för kommersiell användning redan 2026.

Ett av världens största flygbolag, United Airlines har precis beställt 100 plan och världens största flygbolag inom regionalflyg, Mesa Airlines i USA lika många men även mindre flygbolag på Nya Zeland har redan lagt flera order. Så sent som 1994 hade Mesa Airlines hundratals sträckor inom USA där 19-sitsiga flygplan trafikerade små regionala flygplatser och samhällen. Norge har som mål att bara ha elflyg 2030 och kommer sannolikt beställa många av Heart Aerospace flygplan. Kanske har elflyget en viktig om än liten del i framtidens transportsystem ändå, vad tycker ni?

I del 2, i nästa veckas avsnitt av Evolution Show pratar jag med Anders Forslund om tekniken bakom Heart Aerospace flygplan, så missa inte det!

Allt gott,
Johan

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Heart Aerospace ett svenskt Tesla inom elflyget?

Inlägg av TiborBlomhall »

Blir lite orolig för dem med tanke på att MP vill förbjuda korta flyglinjer.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Heart Aerospace ett svenskt Tesla inom elflyget?

Inlägg av Vasp »

MP förslag som ännu bara är ett förslag är baserat på Frankrikes förbud.

I Frankrike är korta anslutningsflyglinjer fortfarande tillåtet. Och de korta flyglinjerna som är borta är de som har väldigt bra tågtrafik. Så korta linjer så att tåget ändå går snabbare stad till stad.

Anslutningsflyget är en stor marknad som Heart Aerospace kan etablera sig på.

Och direktlinjer där det inte finns bra möjligheter att åka längs marken.

Linjer som det har pratas om från min flygplats är. Skellefte-Vasa, Skellefte-jakopstad/karleby, Skellefte-Lycksele, Skellefte-Gällivare, Skellefte-Kiruna. (jag har glömt några)

Så en marknad för korta flyglinjer med små elektriska flygplan kommer finnas med eller utan förbud.

Ett svenskt förbud kommer nog att ha undantag för elflygplan skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Heart Aerospace ett svenskt Tesla inom elflyget?

Inlägg av Volt »

Vasp skrev:
MP förslag som ännu bara är ett förslag är baserat på Frankrikes förbud.

I Frankrike är korta anslutningsflyglinjer fortfarande tillåtet. Och de korta flyglinjerna som är borta är de som har väldigt bra tågtrafik. Så korta linjer så att tåget ändå går snabbare stad till stad.

Anslutningsflyget är en stor marknad som Heart Aerospace kan etablera sig på.

Och direktlinjer där det inte finns bra möjligheter att åka längs marken.

Linjer som det har pratas om från min flygplats är. Skellefte-Vasa, Skellefte-jakopstad/karleby, Skellefte-Lycksele, Skellefte-Gällivare, Skellefte-Kiruna. (jag har glömt några)

Så en marknad för korta flyglinjer med små elektriska flygplan kommer finnas med eller utan förbud.

Ett svenskt förbud kommer nog att ha undantag för elflygplan skulle jag tro.
Stockholm-Visby blir nog den första direktlinjen i Sverige, Anders Forslund har nämnt det under våra samtal och finns stort intresse för det. Planet behöver bara ladda 45min och kan sen resa tillbaka med god marginal. Östersund ligger ju även långt framme med snabbladdning och elflygsanpassning av flygplatsen så resor inom Norrland blir nog inga problem och finns stort intresse där.

Gällande förbud kommer det spela mindre marginal på sikt, när Heart Aerospace etablerar flygningar med United Airlines och Mesa Airlines samt på Nya Zealand för att inte tala om vår granne Norge kommer svenska regeringen tvingas att underlätta för elflyget. Vore annars som att försöka lägga krokben för Volvo, dvs Heart Aerospace kommer skapa arbetstillfällen och nya affärsmöjligheter i Sverige. Det är mest okunskap just nu vad som faktiskt går att göra redan med dagens batteriteknik.

Betänker en även att det finns ett riktigt business case för tex tex regionalflyget i USA redan idag förstår man varför Mesa och United är så övertygade av ett plan med endast 40 mils räckvidd. Så sent som 1994 trafikerade nämligen Mesa Airlines hundratals sträckor inom USA där mindre flygplan med cirka 19 passagerare knöt samman hundratals mindre samhällen med små regionala flygplatser. Men med ett högre bränslepris/olejpris, extremt höga underhållskostnader för turboprop-planen med tillhörande infrastruktur för bränsleförsörjning vid flygplatserna gick affären till slut inte ihop. Men med eldrivna flygplan för samma sträckor blir ekvationen en helt annan.

Heart Aerospace VD vet vilka tekniska utmaningar som väntar och Anders Forslund är själv doktorerad flyg och rymdingenjör och har rekryterat en legend inom flygindustrin, Nigel Pippard bland annat med förflutet som chefsingenjör för SAAB Aerospace. Många talangfulla ingenjörer från 16 nationer har redan anställts av Heart Aerospace och fler lär det bli framöver. Själv är jag helt övertygad om att Heart Aeropace kommer att lyckas så de som tvivlar får vara beredda att äta sin hatt med senap på!

Blir spännande att följa Heart Aerospace!

Allt gott,
Johan
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Heart Aerospace ett svenskt Tesla inom elflyget?

Inlägg av NiklasTesla »

Volt skrev:
Vasp skrev:
MP förslag som ännu bara är ett förslag är baserat på Frankrikes förbud.

I Frankrike är korta anslutningsflyglinjer fortfarande tillåtet. Och de korta flyglinjerna som är borta är de som har väldigt bra tågtrafik. Så korta linjer så att tåget ändå går snabbare stad till stad.

Anslutningsflyget är en stor marknad som Heart Aerospace kan etablera sig på.

Och direktlinjer där det inte finns bra möjligheter att åka längs marken.

Linjer som det har pratas om från min flygplats är. Skellefte-Vasa, Skellefte-jakopstad/karleby, Skellefte-Lycksele, Skellefte-Gällivare, Skellefte-Kiruna. (jag har glömt några)

Så en marknad för korta flyglinjer med små elektriska flygplan kommer finnas med eller utan förbud.

Ett svenskt förbud kommer nog att ha undantag för elflygplan skulle jag tro.
Stockholm-Visby blir nog den första direktlinjen i Sverige, Anders Forslund har nämnt det under våra samtal och finns stort intresse för det. Planet behöver bara ladda 45min och kan sen resa tillbaka med god marginal. Östersund ligger ju även långt framme med snabbladdning och elflygsanpassning av flygplatsen så resor inom Norrland blir nog inga problem och finns stort intresse där.

Gällande förbud kommer det spela mindre marginal på sikt, när Heart Aerospace etablerar flygningar med United Airlines och Mesa Airlines samt på Nya Zealand för att inte tala om vår granne Norge kommer svenska regeringen tvingas att underlätta för elflyget. Vore annars som att försöka lägga krokben för Volvo, dvs Heart Aerospace kommer skapa arbetstillfällen och nya affärsmöjligheter i Sverige. Det är mest okunskap just nu vad som faktiskt går att göra redan med dagens batteriteknik.

Betänker en även att det finns ett riktigt business case för tex tex regionalflyget i USA redan idag förstår man varför Mesa och United är så övertygade av ett plan med endast 40 mils räckvidd. Så sent som 1994 trafikerade nämligen Mesa Airlines hundratals sträckor inom USA där mindre flygplan med cirka 19 passagerare knöt samman hundratals mindre samhällen med små regionala flygplatser. Men med ett högre bränslepris/olejpris, extremt höga underhållskostnader för turboprop-planen med tillhörande infrastruktur för bränsleförsörjning vid flygplatserna gick affären till slut inte ihop. Men med eldrivna flygplan för samma sträckor blir ekvationen en helt annan.

Heart Aerospace VD vet vilka tekniska utmaningar som väntar och Anders Forslund är själv doktorerad flyg och rymdingenjör och har rekryterat en legend inom flygindustrin, Nigel Pippard bland annat med förflutet som chefsingenjör för SAAB Aerospace. Många talangfulla ingenjörer från 16 nationer har redan anställts av Heart Aerospace och fler lär det bli framöver. Själv är jag helt övertygad om att Heart Aeropace kommer att lyckas så de som tvivlar får vara beredda att äta sin hatt med senap på!

Blir spännande att följa Heart Aerospace!

Allt gott,
Johan
Håller med. Få bolag är så intressanta som Heart Aero.

Hoppas på börsintroduktion för jag vill köpa in mig.

Misstänker att MP lär se förbi elflyg då det har potential att vara både snabbare än snabbtåg samt mer miljövänligt än nylagd järnväg.

Misstänker tom att mesta av flyget inom Europa lär vara elflyg på ett antal år sikt (ser fram emot elflyg).

Det är den interkontinentala flygtrafiken som är den kanske svåraste nötten att knäcka.

Tack för video samt MVH
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Heart Aerospace ett svenskt Tesla inom elflyget?

Inlägg av Vasp »

Finns en väldigt stor marknad för små flygplan som flyger korta sträckor.
19 passagerare som Heart Aerospace håller på att ta fram är en bra storlek men på många linjer kommer det att vara för stort.

I USA finns exempelvis ett bolag som heter Cape Air de har över 100 plan i sin flotta. Alla är för 9 passagerare mestadels Cessna 402. De har inte en enda linje som är längre än 400 miles(640 kilometer).
De har lagt en beställning på ett okänt antal Eviation Alice som är ett elflygplan för 9 passagerare som är under utveckling.

Läste att här i Skellefte ska det börjas med testflygningar över till Finland så fort det finns nått elflyg som kan ta 4-5 passagerare över bottenviken.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Heart Aerospace ett svenskt Tesla inom elflyget?

Inlägg av Vasp »

Förändringar i planerna. Helelektriska ES-19 är utbytt mot ES-30 ett hybrid plan 30 platser istället för 19.

https://heartaerospace.com/es-30/
https://www.nyteknik.se/fordon/heart-ae ... re-7037777
Skriv svar