Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Structual batterypack?
– Genom att förenkla konstruktionen och integrationen av våra battericeller kan vi sänka vikten och maximera innerutrymmena. Det möjliggör i sin tur stora förbättringar vad gäller batterikapacitet, räckvidd och laddningstider, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.
Energitätheten i batteriet från Northvolt verkar riktigt lovande
Volvo säger också att den tredje generationen kommer att få modernare batterier (1000 Wh/kg energitäthet) från Northvolt och snabb laddning över 200 kW. Elmotorerna ska göras av Volvo själva.
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Structual batterypack?
– Genom att förenkla konstruktionen och integrationen av våra battericeller kan vi sänka vikten och maximera innerutrymmena. Det möjliggör i sin tur stora förbättringar vad gäller batterikapacitet, räckvidd och laddningstider, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.
Energitätheten i batteriet från Northvolt verkar riktigt lovande
Volvo säger också att den tredje generationen kommer att få modernare batterier (1000 Wh/kg energitäthet) från Northvolt och snabb laddning över 200 kW. Elmotorerna ska göras av Volvo själva.
Låter verkligen mycket mer intressant än nuvarande XC40 och C40. Men synd att tredje generationen fortfarande är ett bra tag bort och att XC90 då bara är andra generationen. Men 5G, V2X och mer självkörning är så klart trevligt och bra steg i rätt riktning.
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Structual batterypack?
– Genom att förenkla konstruktionen och integrationen av våra battericeller kan vi sänka vikten och maximera innerutrymmena. Det möjliggör i sin tur stora förbättringar vad gäller batterikapacitet, räckvidd och laddningstider, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.
Energitätheten i batteriet från Northvolt verkar riktigt lovande
Volvo säger också att den tredje generationen kommer att få modernare batterier (1000 Wh/kg energitäthet) från Northvolt och snabb laddning över 200 kW. Elmotorerna ska göras av Volvo själva.
Låter verkligen mycket mer intressant än nuvarande XC40 och C40. Men synd att tredje generationen fortfarande är ett bra tag bort och att XC90 då bara är andra generationen. Men 5G, V2X och mer självkörning är så klart trevligt och bra steg i rätt riktning.
Allt är trevligt tills man ser prislappen. Skall vi gissa på pris runt 1,3 miljoner ?
Låter verkligen mycket mer intressant än nuvarande XC40 och C40. Men synd att tredje generationen fortfarande är ett bra tag bort och att XC90 då bara är andra generationen. Men 5G, V2X och mer självkörning är så klart trevligt och bra steg i rätt riktning.
Vad menar du? Det är ju tredje generationen som lanseras nästa år.
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Låter verkligen mycket mer intressant än nuvarande XC40 och C40. Men synd att tredje generationen fortfarande är ett bra tag bort och att XC90 då bara är andra generationen. Men 5G, V2X och mer självkörning är så klart trevligt och bra steg i rätt riktning.
Vad menar du? Det är ju tredje generationen som lanseras nästa år.
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Han menar spa3.
Spa2 som lanseras med nya XC90 är blandplatform för både el och fossilbränsle.
Spa3 lär bara vara för el.
Låter verkligen mycket mer intressant än nuvarande XC40 och C40. Men synd att tredje generationen fortfarande är ett bra tag bort och att XC90 då bara är andra generationen. Men 5G, V2X och mer självkörning är så klart trevligt och bra steg i rätt riktning.
Vad menar du? Det är ju tredje generationen som lanseras nästa år.
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Han menar spa3.
Spa2 som lanseras med nya XC90 är blandplatform för både el och fossilbränsle.
Spa3 lär bara vara för el.
Det var en blandplattform, den har gjorts om till ren elbilsplattform, det är därför nya XC90 är försenad till nästa år.
Låter verkligen mycket mer intressant än nuvarande XC40 och C40. Men synd att tredje generationen fortfarande är ett bra tag bort och att XC90 då bara är andra generationen. Men 5G, V2X och mer självkörning är så klart trevligt och bra steg i rätt riktning.
Vad menar du? Det är ju tredje generationen som lanseras nästa år.
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Han menar spa3.
Spa2 som lanseras med nya XC90 är blandplatform för både el och fossilbränsle.
Spa3 lär bara vara för el.
Det var en blandplattform, den har gjorts om till ren elbilsplattform, det är därför nya XC90 är försenad till nästa år.
Ja, men det var ju inte tänkt så från början.
Alrik säger att den inte kommer ha samma utrymmen som en elbilsplattform.
Det var ju tänkt att en stor motor skulle få plats där fram.
Låter verkligen mycket mer intressant än nuvarande XC40 och C40. Men synd att tredje generationen fortfarande är ett bra tag bort och att XC90 då bara är andra generationen. Men 5G, V2X och mer självkörning är så klart trevligt och bra steg i rätt riktning.
Vad menar du? Det är ju tredje generationen som lanseras nästa år.
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Han menar spa3.
Spa2 som lanseras med nya XC90 är blandplatform för både el och fossilbränsle.
Spa3 lär bara vara för el.
Det var en blandplattform, den har gjorts om till ren elbilsplattform, det är därför nya XC90 är försenad till nästa år.
Ja, men det var ju inte tänkt så från början.
Alrik säger att den inte kommer ha samma utrymmen som en elbilsplattform.
Det var ju tänkt att en stor motor skulle få plats där fram.
Tror man fick panik för ett år sen och började tänka om.
Alrik vet inte, han spekulerar.
Om ett år eller så kan vi se om XC90 är tillräckligt rymlig. Den kommer i alla fall inte vara mindre rymlig än nuvarande XC90
Today's lithium-ion batteries do a wonderful job of keeping the modern world running, from electric vehicles to smartphones, to laptop computers, but scientists see a lot of potential that could be unlocked through tweaks to their architecture. One of the more promising possibilities is swapping out the graphite used in one of the battery's electrodes for pure lithium metal, a material that can hold as much as 10 times the energy.
Den kommer i alla fall inte vara mindre rymlig än nuvarande XC90
Återstår väl att se, nuvarande XC90 har ju inte ett 100kwh batteri i golvet liksom.
Nej, men en stor kardantunnel och plats för motor, växellåda, bränsletank och AdBluetank kanske?
Ja, och problemet verkar vara att den fortfarande kommer ha det, plus ett batteri. Dvs det är risk att det blir trängre, vilket det tenderar att bli i konverterade avgasbilar.
Den kommer i alla fall inte vara mindre rymlig än nuvarande XC90
Återstår väl att se, nuvarande XC90 har ju inte ett 100kwh batteri i golvet liksom.
Nej, men en stor kardantunnel och plats för motor, växellåda, bränsletank och AdBluetank kanske?
Ja, och problemet verkar vara att den fortfarande kommer ha det, plus ett batteri. Dvs det är risk att det blir trängre, vilket det tenderar att bli i konverterade avgasbilar.
Den kommer i alla fall inte vara mindre rymlig än nuvarande XC90
Återstår väl att se, nuvarande XC90 har ju inte ett 100kwh batteri i golvet liksom.
Nej, men en stor kardantunnel och plats för motor, växellåda, bränsletank och AdBluetank kanske?
Ja, och problemet verkar vara att den fortfarande kommer ha det, plus ett batteri. Dvs det är risk att det blir trängre, vilket det tenderar att bli i konverterade avgasbilar.
Varför tror du att den kommer ha kvar det?
Från artiklarna som länkats:
Som alla vet och Volvo också säger, är en blandplattformbil en kompromiss. Men trots att Volvo lägger ner laddhybridplanerna för nästa XC90 och lägger ett extra år på större elbilsfokus, är de ändå begränsade av att nästa XC90 byggd på en blandbilsplattform.
Det är först i tredje generationens elbil, som kommer efter SPA2 i mitten av 2020-talet, som Volvo fullt ut kan dra nytta av elektrifieringens fördelar, exempelvis med större kupéutrymme.
Återstår väl att se, nuvarande XC90 har ju inte ett 100kwh batteri i golvet liksom.
Nej, men en stor kardantunnel och plats för motor, växellåda, bränsletank och AdBluetank kanske?
Ja, och problemet verkar vara att den fortfarande kommer ha det, plus ett batteri. Dvs det är risk att det blir trängre, vilket det tenderar att bli i konverterade avgasbilar.
Varför tror du att den kommer ha kvar det?
Från artiklarna som länkats:
Som alla vet och Volvo också säger, är en blandplattformbil en kompromiss. Men trots att Volvo lägger ner laddhybridplanerna för nästa XC90 och lägger ett extra år på större elbilsfokus, är de ändå begränsade av att nästa XC90 byggd på en blandbilsplattform.
Det är först i tredje generationens elbil, som kommer efter SPA2 i mitten av 2020-talet, som Volvo fullt ut kan dra nytta av elektrifieringens fördelar, exempelvis med större kupéutrymme.
Men SPA2 har hela tiden planerats ha skateboarddesign för BEV, varför teoe du att det skulle ändras nu när den gjorts om från kombiplattform till ren BEV-plattform?
Tanken var att göra två olika golv, ett för elbilen med batterierna i så kallad platt "skateboard-konstruktion" och ett golv med allt som behövs för en förbränningsmotor med kraftfördelning och avgassystem. Nu är planerna på laddhybridversionen skrotade.
Men SPA2 har hela tiden planerats ha skateboarddesign för BEV, varför teoe du att det skulle ändras nu när den gjorts om från kombiplattform till ren BEV-plattform?
Läste du texten ovan?
"Det är först i tredje generationens elbil, som kommer efter SPA2 i mitten av 2020-talet, som Volvo fullt ut kan dra nytta av elektrifieringens fördelar, exempelvis med större kupéutrymme."
Dvs SPA2 är ingen ren elbilsplatta, det är fortfarande en kompromiss.
Men SPA2 har hela tiden planerats ha skateboarddesign för BEV, varför teoe du att det skulle ändras nu när den gjorts om från kombiplattform till ren BEV-plattform?
Läste du texten ovan?
"Det är först i tredje generationens elbil, som kommer efter SPA2 i mitten av 2020-talet, som Volvo fullt ut kan dra nytta av elektrifieringens fördelar, exempelvis med större kupéutrymme."
Dvs SPA2 är ingen ren elbilsplatta, det är fortfarande en kompromiss.
Ditt citat är väl från Alriks krönika, dvs det är hans spekulationer. Volvo säger ifs att innerutrymmena kommer bli ännu bättre med 3 e generationens elbil men det är väl för att batterierna de har då förväntad ha mer än 1kW per dm3.
SPA2 har hela tiden haft skateboarddesign för BEV men du tror alltså att de sätter dit en kardantunnel nu när de strukit laddhybridplanerna och gjort SPA2 till en ren BEV-plattform?
Jag tror du har fel när du säger att nästa generations XC90 kommer ha sämre innerutrymmen än den nuvarande men vi får se när den kommer.
Men SPA2 har hela tiden planerats ha skateboarddesign för BEV, varför teoe du att det skulle ändras nu när den gjorts om från kombiplattform till ren BEV-plattform?
Läste du texten ovan?
"Det är först i tredje generationens elbil, som kommer efter SPA2 i mitten av 2020-talet, som Volvo fullt ut kan dra nytta av elektrifieringens fördelar, exempelvis med större kupéutrymme."
Dvs SPA2 är ingen ren elbilsplatta, det är fortfarande en kompromiss.
Ditt citat är väl från Alriks krönika, dvs det är hans spekulationer. Volvo säger ifs att innerutrymmena kommer bli ännu bättre med 3 e generationens elbil men det är väl för att batterierna de har då förväntad ha mer än 1kW per dm3.
SPA2 har hela tiden haft skateboarddesign för BEV men du tror alltså att de sätter dit en kardantunnel nu när de strukit laddhybridplanerna och gjort SPA2 till en ren BEV-plattform?
Jag tror du har fel när du säger att nästa generations XC90 kommer ha sämre innerutrymmen än den nuvarande men vi får se när den kommer.
Svårt med läsförståelsen?
Jag har varken påstått att den kommer ha kardantunnel eller sämre innerutrymmen.
Jag har påstått att det kommer vara en kompromiss pga att den är designad för att klara flera drivlinor.
Därmed är det långt ifrån säkert att den kommer få bättre utrymmen, vilket du tvärsäkert hävdade.
Men SPA2 har hela tiden planerats ha skateboarddesign för BEV, varför teoe du att det skulle ändras nu när den gjorts om från kombiplattform till ren BEV-plattform?
Läste du texten ovan?
"Det är först i tredje generationens elbil, som kommer efter SPA2 i mitten av 2020-talet, som Volvo fullt ut kan dra nytta av elektrifieringens fördelar, exempelvis med större kupéutrymme."
Dvs SPA2 är ingen ren elbilsplatta, det är fortfarande en kompromiss.
Ditt citat är väl från Alriks krönika, dvs det är hans spekulationer. Volvo säger ifs att innerutrymmena kommer bli ännu bättre med 3 e generationens elbil men det är väl för att batterierna de har då förväntad ha mer än 1kW per dm3.
SPA2 har hela tiden haft skateboarddesign för BEV men du tror alltså att de sätter dit en kardantunnel nu när de strukit laddhybridplanerna och gjort SPA2 till en ren BEV-plattform?
Jag tror du har fel när du säger att nästa generations XC90 kommer ha sämre innerutrymmen än den nuvarande men vi får se när den kommer.
Svårt med läsförståelsen?
Jag har varken påstått att den kommer ha kardantunnel eller sämre innerutrymmen.
Jag har påstått att det kommer vara en kompromiss pga att den är designad för att klara flera drivlinor.
Därmed är det långt ifrån säkert att den kommer få bättre utrymmen, vilket du tvärsäkert hävdade.
Min läsförståelse är utmärkt, tack för att du frågar.
Hur har du det med attityden mot dina medmänniskor?
Ja, jag har svårt att tro att Volvo gör den nya XC90 mindre än den gamla. Vi får se hur det blir.
Min läsförståelse är utmärkt, tack för att du frågar.
Hur har du det med attityden mot dina medmänniskor?
Hävdar du att jag påstått saker som jag inte gjort så får du nog vara beredd på mothugg.
Det är inte första gången du försöker lägga ord i munnen på folk heller.
Men nog med tjafs.