Volvo XC90 blir helelektrisk

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Jonathan Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 aug 2020 16:58

Re: Volvo XC90 blir helelektrisk

Inlägg av Jonathan Johansson »

martinot skrev:
Jonathan Johansson skrev:
Ni ska inte läsa ordagrant vad Alrik och Magnus på AMS skriver, det är mycket faktafel och tokiga spekulationer. Jag försöker korrigera dom i kommentarsfältet så gott det går. Nästa Volvo-plattform (SPA2) kommer inte ha någon ICE ryggsäck så bilarna kommer inte bli någon kompromiss. I mitten av decenniet kommer batterierna vara förseglade och en bärande del av konstruktionen och.
Finns det verkligen inga nackdelar med en arkitektur /plattform som ändras på slutet för att få en annan målbild vs. om den från start designats från grunden rätt optimerad?
Jag tror inte nödvändigtvis att plattformen behöver bli en kompromiss. Däremot hade det funnits stor risk att dom färdiga bilarna blivit det om man skulle erbjuda samma bil som både BEV och PHEV. I allt det senaste materialet som Volvo publicerat framgår det att den nya plattformen är "without ICE legacy".
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo XC90 blir helelektrisk

Inlägg av Maw »

Jonathan Johansson skrev:
martinot skrev:
Jonathan Johansson skrev:
Ni ska inte läsa ordagrant vad Alrik och Magnus på AMS skriver, det är mycket faktafel och tokiga spekulationer. Jag försöker korrigera dom i kommentarsfältet så gott det går. Nästa Volvo-plattform (SPA2) kommer inte ha någon ICE ryggsäck så bilarna kommer inte bli någon kompromiss. I mitten av decenniet kommer batterierna vara förseglade och en bärande del av konstruktionen och.
Finns det verkligen inga nackdelar med en arkitektur /plattform som ändras på slutet för att få en annan målbild vs. om den från start designats från grunden rätt optimerad?
Jag tror inte nödvändigtvis att plattformen behöver bli en kompromiss. Däremot hade det funnits stor risk att dom färdiga bilarna blivit det om man skulle erbjuda samma bil som både BEV och PHEV. I allt det senaste materialet som Volvo publicerat framgår det att den nya plattformen är "without ICE legacy".
Hurellerhur så är det en positiv nyhet att Volvo bestämt sig för att gå mot enbart eldrift. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo XC90 blir helelektrisk

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Jonathan Johansson skrev:
martinot skrev:
Jonathan Johansson skrev:
Ni ska inte läsa ordagrant vad Alrik och Magnus på AMS skriver, det är mycket faktafel och tokiga spekulationer. Jag försöker korrigera dom i kommentarsfältet så gott det går. Nästa Volvo-plattform (SPA2) kommer inte ha någon ICE ryggsäck så bilarna kommer inte bli någon kompromiss. I mitten av decenniet kommer batterierna vara förseglade och en bärande del av konstruktionen och.
Finns det verkligen inga nackdelar med en arkitektur /plattform som ändras på slutet för att få en annan målbild vs. om den från start designats från grunden rätt optimerad?
Jag tror inte nödvändigtvis att plattformen behöver bli en kompromiss. Däremot hade det funnits stor risk att dom färdiga bilarna blivit det om man skulle erbjuda samma bil som både BEV och PHEV. I allt det senaste materialet som Volvo publicerat framgår det att den nya plattformen är "without ICE legacy".
Hurellerhur så är det en positiv nyhet att Volvo bestämt sig för att gå mot enbart eldrift. :)
Det håller jag helt med om. Bra att de nu ändrat sig, och inte en dag för tidigt för företaget att göra så.

Däremot så misstänker jag, efter att ha jobbat en del själv för bilindustrin, att de ångrar nu att de inte såg detta tidigare. Då hade de från början kunnat optimera SPA2 för att vara en ren BEV-arkitektur/plattform från start. Troligen hade de då gjort andra val när de satte upp krav och designparameterar för den nya plattformen/arkitekturen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo XC90 blir helelektrisk

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Jonathan Johansson skrev:
martinot skrev:
Jonathan Johansson skrev:
Ni ska inte läsa ordagrant vad Alrik och Magnus på AMS skriver, det är mycket faktafel och tokiga spekulationer. Jag försöker korrigera dom i kommentarsfältet så gott det går. Nästa Volvo-plattform (SPA2) kommer inte ha någon ICE ryggsäck så bilarna kommer inte bli någon kompromiss. I mitten av decenniet kommer batterierna vara förseglade och en bärande del av konstruktionen och.
Finns det verkligen inga nackdelar med en arkitektur /plattform som ändras på slutet för att få en annan målbild vs. om den från start designats från grunden rätt optimerad?
Jag tror inte nödvändigtvis att plattformen behöver bli en kompromiss. Däremot hade det funnits stor risk att dom färdiga bilarna blivit det om man skulle erbjuda samma bil som både BEV och PHEV. I allt det senaste materialet som Volvo publicerat framgår det att den nya plattformen är "without ICE legacy".
Hurellerhur så är det en positiv nyhet att Volvo bestämt sig för att gå mot enbart eldrift. :)
Det håller jag helt med om. Bra att de nu ändrat sig, och inte en dag för tidigt för företaget att göra så.

Däremot så misstänker jag, efter att ha jobbat en del själv för bilindustrin, att de ångrar nu att de inte såg detta tidigare. Då hade de från början kunnat optimera SPA2 för att vara en ren BEV-arkitektur/plattform från start. Troligen hade de då gjort andra val när de satte upp krav och designparameterar för den nya plattformen/arkitekturen.
Ja, om inte annat så hade de sparat en hel del pengar om beslutet tagits några år tidigare :)
Skriv svar