Servar du din elbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Servar du din elbil?

Jag har Tesla, lämnar in den på årlig service
12
7%
Jag har Tesla, lämnar INTE in den på service
114
66%
Jag har annan elbil, lämnar in den på årlig service
34
20%
Jag har annan elbil, lämnar INTE in den på service
12
7%
 
Antal röster: 172

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av Bjelke »

Vill minnas att jag betalade över 3 tusen per service på Leafen :evil: och som
sagt så gör dom inte mycket då, två gånger i mitt fall har jag för mig, och precis som många
andra så var det mest för garantin och värdet i princip.
Jag röstade dock på nej eftersom jag inte gör det på mina nuvarande Teslor…
Skulle jag köpa tex en Etron eller nåt och det även då skulle krävas för garantin så skulle jag antagligen
göra det…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av ChristerSjo »

Det är väl en kvarleva att alla gamla fosilbilsmärken/försäljare håller kvar vid att det måste vara årlig service för att garantin skall gälla. Detta mycket pga av säkra intäkter. Men samtidigt visar det ju att det inte har förstått skillnaden mellan fossil och eldrivna bilar vad gäller serviceunderhåll.

Frugan har en Zoe och det enda vettiga de kunde säga efter 1:a servicen var att vi hade fått ett märke på en av fälgarna. Kostar runt 2 500 kr per år.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av Jerker »

ChristerSjo skrev:
Frugan har en Zoe och det enda vettiga de kunde säga efter 1:a servicen var att vi hade fått ett märke på en av fälgarna. Kostar runt 2 500 kr per år.
Zoen verkar det vara väldigt olika kostnad på. Jag betalade 1200:-/service som var 1 år eller 3000 mil, vill jag minnas. Jag frågade servicekillen vad han gjort. Tja, det är ju inte mycket, sa han. Byta luftfilter och kolla så inga starkströmskablar har fått några skador. Jo, och så sparka på däcken, förstås...
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av Klintan »

Efter att garantin gått ut på Leafen har jag bytt luftfilter själv och låtit lokala meken fixa något med framvagnen som jag fick påpekan på vid bes. Om den är kvar i vår ägo så är det kanske dags för en originalservice nästa år igen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av d3marcus »

Servar inte men betalar Teslas reparationer istället. 12:-/mil har det kostat efter att garantin gått ut.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av bonath »

Bara bytt torkarblad på Teslan. (själv)
Såg ett serviceerbjudande på nån av mina tidigare bilar.
"Kontroll av däckens mönsterdjup och däcktryck ingår gratis". :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av dd88 »

Blev ju livrädd att se hur mycket dyrare det är att serva en elbil jämfört med fossilbilarna jag haft så var tvungen att kolla i kontraktet för EV6. 89kr per månad (privatleasing) och intervall på 2 år/3000 mil. 71 öre per mil jämfört med vår a4 som kostar 80 öre per mil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av mikebike »

dd88 skrev:
Blev ju livrädd att se hur mycket dyrare det är att serva en elbil jämfört med fossilbilarna jag haft så var tvungen att kolla i kontraktet för EV6. 89kr per månad (privatleasing) och intervall på 2 år/3000 mil. 71 öre per mil jämfört med vår a4 som kostar 80 öre per mil.
Gamla (bensin-) bilen kostade 444 kr/månad i serviceavtal.
När jag förhörde mig om XC40 P8 fick jag veta att serviceavtalet skulle kosta 400 kr/månad. Jag ifrågasatte detta och de återkom med ett nytt förslag: 200 kr/månad. :)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av JoeMad »

mikebike skrev:
dd88 skrev:
Blev ju livrädd att se hur mycket dyrare det är att serva en elbil jämfört med fossilbilarna jag haft så var tvungen att kolla i kontraktet för EV6. 89kr per månad (privatleasing) och intervall på 2 år/3000 mil. 71 öre per mil jämfört med vår a4 som kostar 80 öre per mil.
Gamla (bensin-) bilen kostade 444 kr/månad i serviceavtal.
När jag förhörde mig om XC40 P8 fick jag veta att serviceavtalet skulle kosta 400 kr/månad. Jag ifrågasatte detta och de återkom med ett nytt förslag: 200 kr/månad. :)
:roll: De verkar inte ha löst affärsmodellen riktigt ännu.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av Jerker »

Det var samma när jag privatleasade min Zoe 2016. Försäljaren hade redan noterat att det skulle bli mycket dyrare att ta en månadskostnad för servicen än att betala kontant vid varje service. De hade väl bara slentrianmässigt prissatt servicen som på en fossil, men när han kollade med verkstaden vad en service kostade på en elbil så insåg han bedrägeriet och förvarnade mig.
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av Antti V »

Jag svarade Nej.
Jag servar inte min Tesla SR+.
Dock har den varit inne för garantiåtgärd då bakrutan sprack (två gånger).
När den ändå var inne hos SC smörjde de länkarmarna fram..
Den har rullat 6 400 mil utan några problem alls.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av Swede1 »

Jerker skrev:
ChristerSjo skrev:
Frugan har en Zoe och det enda vettiga de kunde säga efter 1:a servicen var att vi hade fått ett märke på en av fälgarna. Kostar runt 2 500 kr per år.
Zoen verkar det vara väldigt olika kostnad på. Jag betalade 1200:-/service som var 1 år eller 3000 mil, vill jag minnas. Jag frågade servicekillen vad han gjort. Tja, det är ju inte mycket, sa han. Byta luftfilter och kolla så inga starkströmskablar har fått några skador. Jo, och så sparka på däcken, förstås...
Ingen som känner behov av att byta bromsvätska varannat år?
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av wheels »

Swede1 skrev:
Jerker skrev:
ChristerSjo skrev:
Frugan har en Zoe och det enda vettiga de kunde säga efter 1:a servicen var att vi hade fått ett märke på en av fälgarna. Kostar runt 2 500 kr per år.
Zoen verkar det vara väldigt olika kostnad på. Jag betalade 1200:-/service som var 1 år eller 3000 mil, vill jag minnas. Jag frågade servicekillen vad han gjort. Tja, det är ju inte mycket, sa han. Byta luftfilter och kolla så inga starkströmskablar har fått några skador. Jo, och så sparka på däcken, förstås...
Ingen som känner behov av att byta bromsvätska varannat år?
Nej
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:
Jerker skrev:
ChristerSjo skrev:
Frugan har en Zoe och det enda vettiga de kunde säga efter 1:a servicen var att vi hade fått ett märke på en av fälgarna. Kostar runt 2 500 kr per år.
Zoen verkar det vara väldigt olika kostnad på. Jag betalade 1200:-/service som var 1 år eller 3000 mil, vill jag minnas. Jag frågade servicekillen vad han gjort. Tja, det är ju inte mycket, sa han. Byta luftfilter och kolla så inga starkströmskablar har fått några skador. Jo, och så sparka på däcken, förstås...
Ingen som känner behov av att byta bromsvätska varannat år?
Räcker med en kontroll av vatten %. Det är så servicen varit för mina fossiler. Vätskan byts bara om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av Jerker »

Swede1 skrev:
Ingen som känner behov av att byta bromsvätska varannat år?
Nja... Jag vet att det finns sådana rekommendationer och kanske är det befogat just för en sån högprestandabil som Tesla där det kan bli fråga om att bromsarna utsätts för väldigt stora påfrestningar. Men personligen kör jag inte på det sättet, så jag tror att jag har god marginal där, ur ett säkerhetsperspektiv sett.

Jag har ju kört gamla skrotbilar under större delen av mitt liv och varit med om bilar med ganska dåliga bromsar, så jag vet hur det känns när de börjar ge sig och vet hur den där svampiga känslan är när antingen det är luft i bromssystemet eller bromscylinderns packningar inte är helt OK. Min bil är nu två år och har gått 7300 mil och jag känner inte av det minsta lilla om antyder att något skulle vara fel på bromsarna. Det enda jag kan tänka mig att göra i nuläget är att smörja upp bromsoken för att förebygga att de kärvar igen med tanke på hur lite man använder bromsarna.
Skriv svar