Servar du din elbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Servar du din elbil?

Jag har Tesla, lämnar in den på årlig service
12
7%
Jag har Tesla, lämnar INTE in den på service
114
66%
Jag har annan elbil, lämnar in den på årlig service
34
20%
Jag har annan elbil, lämnar INTE in den på service
12
7%
 
Antal röster: 172

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Servar du din elbil?

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi frågar framför allt dem som har en annan elbil än Tesla: tänker du lämna in bilen på service? (årlig eller för vissa modeller tvåårig, spelar ingen roll. Vi snackar iaf om regelbundna servicet som ska utföras efter viss sträcka/tid)

Har du lämnat in bilen på service, eller planerar du göra det i framtiden?

Ni som har fått första servicen gratis (ingår i priset): tänker du lämna in bilen på service efter det, när det börjar kosta i framtiden?

Så frågan är egentligen tänker du betala för service?

VÄNLIGEN BORTSE FRÅN "årlig" I FRÅGORNA. DET GÄLLER SERVICE OAVSETT INTERVALL. DET GÅR INTE ATT ÄNDRA PÅ ALTERNATIVEN NU UTAN ATT RESULTATEN NOLLSTÄLLS.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av dd88 »

Är inte 24+ månader ett vanligare intervall än 12?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av Zalman3 »

Många privatleasar och har 3 års gratis service.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av TiborBlomhall »

dd88 skrev:
Är inte 24+ månader ett vanligare intervall än 12?
Kanske. Men spelar ingen roll. Vi snackar iaf om den regelbundna servicen man förväntas göra efter viss tid/sträcka "för säkerhets skull".
Jag har förtydligat frågan.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av TiborBlomhall »

Zalman3 skrev:
Många privatleasar och har 3 års gratis service.
Tänker du sen lämna tillbaka bilen ska du inte fylla i.
Tänker du behålla bilen svara då om du tänker betala för service i framtiden när den väl börjar kosta?
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av wheels »

Servar min Kona. Mest för att få assistanspaketet, kartuppdateringar och en originalstämpel i serviceboken
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av mati »

Vi har servat vår e-Golf två gånger hittills. Den är 3,5 år och har gått 7500 mil. Ingen av servicarna var gratis. Men för den lilla kostnaden som det faktiskt var tyckte jag att det var värt det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av MWall »

Jag har servat min i3. Är vartannat år och min bil är drygt 5 år gammal så den har alltså servats 2 ggr. Första var gratis då BMW ju kör "3 års fri service". Andra betalade mitt bolag för precis innan jag köpte ut den. Då ingick 2 års fri service om man finansierade bilen via BMW finans. Så 6-års servicen nästa höst blir också gratis. Möjligt att jag kommer skippa 8-års servicen om vi har kvar bilen då men troligen inte.

Orkar inte ha några felmeddelanden om det och efterföljande tjafs vid försäljning. Kostar nog mer i ökad värdeminskning att försöka sälja en bil som inte servats än vad servicen kostar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Orkar inte ha några felmeddelanden om det och efterföljande tjafs vid försäljning. Kostar nog mer i ökad värdeminskning att försöka sälja en bil som inte servats än vad servicen kostar.
Jag resonerar likadant. Dessutom måste ju vissa saker ändå göras oavsett om det är en elbil eller inte. Byte av kupéfilter, kolla bromsar osv. Bara för att motorn inte har någon kamrem som behöver bytas är ju bilen inte underhållsfri liksom. Och visst skulle man kunna göra en del saker själv. Men det tar ju också tid. Och det är knappast roligt heller. Man måste ju orka också. Det känns som en ganska försumbar insats att behöva betala 2000 kr eller vad det nu är för att få det gjort av någon som förhoppningsvis är bättre på det än vad jag själv är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av Elmil »

Servade min Soul27 två gånger per år eftersom jag då körde 3000 mil om året och Kias intervall som bekant är 1500. Hann med sju tillfällen innan inbyte till ny Soul30 efter 11.500 mil. Kostade totalt ca 1:-/mil.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av chaffis75 »

Tycker id3 har en bra kompromiss, vartannat år.. Sålänge kostnaden inte är helt galen så blir de service då. Som redan sagts, bara för man inte måste byta olja så är ju inte bilen underhålls fri.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av Tellus »

Jag har under åren upplevt att bilen är i sämre skick vid uthämtning minst hälften av gångerna jag besökt auktoriserad serviceverkstad.
Bland annat fuskjobb, uteblivet jobb, felaktig fakturering, smutsig inredning, överfullt med olja med mera.
Nu sist var den en i3 REX som bmw glömt skruva på oljelocket, så det blev ett oljebad i hela motorutrymmet innan det upptäcktes. Annan bmw verkstad på hemort skulle sanera i 2 dagar. Vid uthämtning droppade det fortfarande olja under bilen och smutsigt i motorutrymmet.
Så jag uppskattar verkligen Teslas system där man kan/får göra enkel service själv och behöver endast besöka verkstad eller få en ranger hem vid fel på bilen.
Jag tycker en elbil i princip är underhållsfri om man kan kolla enkla saker själv.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av Thed75 »

Bilverkstäder verkar generellt inte ha världens elit som jobbar där. Två ggr har jag haft in en bil på service och båda blev det fel
1.Vid kopplingsbyte glömde dom nån packning till drivaxel=vxl lådsoljan rann sakta ut under några veckors tid. Åtgärdades förvisso utan kostnad och vi fick låna en ur personalens bil :D
2.Bytte avgassystem. Rasslade loss en vecka senare. Åtgärdades utan extra kostnad

Sen har jag reagerat vid däckskifte på elbilen. Då ville unge herr däckskiftare hissa upp bilen med domkraften på battpacket :shock:
Man måste tydligen vara med som en hök i bakgrunden. Hade gummi med till domkraften för det hade han inte heller

Har haft bil senaste 10åren som var plättlätt att byta kamrem och dylikt på så har gjort allt själv förutom koppling och avgas
Senast redigerad av Thed75, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av taliz »

Tellus skrev:
Jag har under åren upplevt att bilen är i sämre skick vid uthämtning minst hälften av gångerna jag besökt auktoriserad serviceverkstad.
Bland annat fuskjobb, uteblivet jobb, felaktig fakturering, smutsig inredning, överfullt med olja med mera.
Nu sist var den en i3 REX som bmw glömt skruva på oljelocket, så det blev ett oljebad i hela motorutrymmet innan det upptäcktes. Annan bmw verkstad på hemort skulle sanera i 2 dagar. Vid uthämtning droppade det fortfarande olja under bilen och smutsigt i motorutrymmet.
Så jag uppskattar verkligen Teslas system där man kan/får göra enkel service själv och behöver endast besöka verkstad eller få en ranger hem vid fel på bilen.
Jag tycker en elbil i princip är underhållsfri om man kan kolla enkla saker själv.
Yep, när jag sist servade min V60 så hade dom i fel olja(skulle vara 0W-20, stod 5W-30 på kvittot..), och för mkt dessutom så det kom upp felmeddelanden om det efter några mil.
Jag fixade det själv och begärde(och fick) pengarna tillbaka. Klantarslen...

Nu med ID4an så lyckades leveranspersonalen orsaka ett märke i instrumentbrädan + polera in klister i klarlacken.
Måste lämna in den för fix av dörruppslag snart, bävar för att de skall orsaka fler problem...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av JoeMad »

Har min TM3LR inne nu på lite lackjobb och valde att ta en årlig service när den ändå är där.
Mest för att de kollar hjulinställningen och enligt vad jag sett på forumet så kan det var sisådär med det från fabrik.

Trots att jag har den på operationell leasing tycker jag att det är värt att ta en årlig koll med uppsmörjning av bromsar, byte av luftfilter mm...
Kostnaden är ju bara kaffepengar jämfört min tidigare Audi :roll:
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av frippe »

Har haft bilen inne på service en gång under fyra år. Annars räcker det för mig att hantera löpande händelser när de uppstår.

Tycker inte att den service bilen var på gav speciellt mycket, kändes lite som att de sparkade däck, bytte torkarblad och fyllde spolarvätska. Inte mer än så.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av DanneLKPG »

Min BMW i3S är det också serviceintervall på två år så kan ej svara på omröstningen. :|
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av Teslaspolen »

Ja men bara för garantin. Annars tycker jag det är mest lurendrejeri med vad dom tar för det.

Hyundai Ioniq EV 2017.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av Aida »

Måste inte koreanerna servas för att förlängda garantin (totalt 5 resp 7 år) ska gälla??
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av iAkita »

Ja, jag lämnar in den. Orkar inte göra de kontroller och den servis som måste göras även på elbilar själv. Sen ryker ju garantin också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av TiborBlomhall »

DanneLKPG skrev:
Min BMW i3S är det också serviceintervall på två år så kan ej svara på omröstningen. :|
Jo det kan du. Intervallen spelar ingen roll, frågan var om du är beredd att betala eller inte. Läs första inlägget i tråden. Kan inte ändra omröstningsalternativen utan att resultaten nollställs.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av DanneLKPG »

TiborBlomhall skrev:
DanneLKPG skrev:
Min BMW i3S är det också serviceintervall på två år så kan ej svara på omröstningen. :|
Jo det kan du. Intervallen spelar ingen roll, frågan var om du är beredd att betala eller inte. Läs första inlägget i tråden. Kan inte ändra omröstningsalternativen utan att resultaten nollställs.
Röstat! :D :!:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av LarsA »

Stor skillnad på kostnaderna vid service.

Nissan Leaf ska in varje år och kostar dubbelt så mycket ( om man kan lita på prisuppgiften vi fått ) som vår Polestar 2 men den ska "bara" in vart annat år.
Nu köpte vi Leafen med 3 års service och sparad någon hundralapp. Fast nu säljs den så ingen mer service av oss.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av LarsL »

Röstade nej för Teslan. Jag lämnar in den när den har ett fel som med alla andra prylar jag har.


För andra bilar, i mitt fall Leaf, så lämnade jag in den varje år till en hutlös kostnad. Tyvärr lyckades de missa att stämpla serviceboken sista gången så när jag skulle sälja den så saknades det en stämpel. Skulle ha struntat i servicen och sparat 20-25 000kr under mitt ägande. De gjorde inget vettigt på servicen utom att fixa sina återkallelser då.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Servar du din elbil?

Inlägg av Jerker »

Nej på Teslan och ja på sambons begagnatköpta e-Golf. Den är det garanti kvar på så den får gå på service enligt schema även om vi inte hunnit med nån än.
Skriv svar