Val av största/bästa elsuv

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Robbans
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 okt 2021 20:52

Val av största/bästa elsuv

Inlägg av Robbans »

Hej!

Håller på och försöka bestämma mig för vilken av ID4, Marvel R eller Ioniq 5 man ska välja? Vill ha en stor rymlig familjebil med plats för 2 barn och 1 spädbarn, samt ha plats för en barnvagn i bagaget.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av ChristerSjo »

Varför en SUV? Vi klarade oss på 90 talet med en Mazda 323 med 3 barn födda 92,94 och 96.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av MWall »

ChristerSjo skrev:
Varför en SUV? Vi klarade oss på 90 talet med en Mazda 323 med 3 barn födda 92,94 och 96.
Klart man gör. Om man aldrig åker iväg med packning.

Man kan bo i en liten lägenhet med tre barn också. Men det är trevligare för alla att bo i en stor villa. Så har man råd med en villa så varför leta efter en liten etta med kokvrå?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av NiklasTesla »

Robbans skrev:
Hej!

Håller på och försöka bestämma mig för vilken av ID4, Marvel R eller Ioniq 5 man ska välja? Vill ha en stor rymlig familjebil med plats för 2 barn och 1 spädbarn, samt ha plats för en barnvagn i bagaget.
Skulle säga Model Y pga SuC-Nätverket.

Annars Ioniq 5 (om du kan ladda hemma/bor i hus och bara kommer köra kortare sträckor) pga eluttag 230v i bilen (pga preppingtänk om det blir strömavbrott/fortsatt höga elpriser stundvis).

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av Dexter86 »

Vi testade Ioniq 5, finns Väldigt mycket plats invändigt i den, bagaget är rymligt men kunde kanske varit lite lite större, men taket sluttar ju en del så d dödar väl lite plats, men du kommer troligtvis få plats med det du ska.
ID4 ska väl vara lite vassare där ?
Dock känns det som Ioniq5 är mer Bang for the buck.
Marvel R är betydligt mindre.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Robbans skrev:
Hej!

Håller på och försöka bestämma mig för vilken av ID4, Marvel R eller Ioniq 5 man ska välja? Vill ha en stor rymlig familjebil med plats för 2 barn och 1 spädbarn, samt ha plats för en barnvagn i bagaget.
Audi E-tron 55 nu när de lämnar 200 000:- i rabatt på vissa bilar?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av SwedishAdvocate »

Off Grid Byggaren skrev:
Robbans skrev:
Hej!

Håller på och försöka bestämma mig för vilken av ID4, Marvel R eller Ioniq 5 man ska välja? Vill ha en stor rymlig familjebil med plats för 2 barn och 1 spädbarn, samt ha plats för en barnvagn i bagaget.
Audi E-tron 55 nu när de lämnar 200 000:- i rabatt på vissa bilar?
Vad kostar det att byta däck på E-tron. Har för mig att en ny uppsättning monterade på Skoda Enyaq kostar ~16.000. Så det borde väl vara samma på E-tron...

Tänker att det kanske är intressant att känna till om man även kollar på en Marvel R...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har 19 tum och kollade på Däckonline.

5600:- för fyra däck, brukar ju gå att få dem skiftade för cirka 2500:-
Screenshot_20211020-223437_Chrome.jpg
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av Cyprezz »

Lite i samma sits. Bäst om det skall vara hållbart med 3 barn när de blir större är nog 5 eller helst 6 sittsig model x.

Jag har provat alla utom Marvel. Alla har ju mer eller mindre nödsäten i mitten bak tyvärr. Fattar inte varför det skall vara så.

Ioniq 5 har i mitt tycke aldeles för litet bagage.

ID4 eller Enyaq skulle jag säga. För min del blev det enyaq. Skulle gärna köpt en X men betala 250tkr mer för en bil som gått 10000 mil och är 4-5 år gammal i jämförelse med en ny. Det är ju lite väl saftigt i min värld i.a.f.
Robbans
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 okt 2021 20:52

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av Robbans »

Cyprezz skrev:
Lite i samma sits. Bäst om det skall vara hållbart med 3 barn när de blir större är nog 5 eller helst 6 sittsig model x.

Jag har provat alla utom Marvel. Alla har ju mer eller mindre nödsäten i mitten bak tyvärr. Fattar inte varför det skall vara så.

Ioniq 5 har i mitt tycke aldeles för litet bagage.

ID4 eller Enyaq skulle jag säga. För min del blev det enyaq. Skulle gärna köpt en X men betala 250tkr mer för en bil som gått 10000 mil och är 4-5 år gammal i jämförelse med en ny. Det är ju lite väl saftigt i min värld i.a.f.
Har även varit inne på samma tankar.. Har en laddbox installerad och som är redo.
Robbans
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 okt 2021 20:52

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av Robbans »

Off Grid Byggaren skrev:
Robbans skrev:
Hej!

Håller på och försöka bestämma mig för vilken av ID4, Marvel R eller Ioniq 5 man ska välja? Vill ha en stor rymlig familjebil med plats för 2 barn och 1 spädbarn, samt ha plats för en barnvagn i bagaget.
Audi E-tron 55 nu när de lämnar 200 000:- i rabatt på vissa bilar?
Men vad hamnar vi på i pris då? Rent storlekmässigt och utrustningsmässigt så är Tesla Modell Y jäkligt intressant men lite väl dyr tycker jag.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Robbans skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Robbans skrev:
Hej!

Håller på och försöka bestämma mig för vilken av ID4, Marvel R eller Ioniq 5 man ska välja? Vill ha en stor rymlig familjebil med plats för 2 barn och 1 spädbarn, samt ha plats för en barnvagn i bagaget.
Audi E-tron 55 nu när de lämnar 200 000:- i rabatt på vissa bilar?
Men vad hamnar vi på i pris då? Rent storlekmässigt och utrustningsmässigt så är Tesla Modell Y jäkligt intressant men lite väl dyr tycker jag.
Kolla i E-tron tråden, någon hade fått detta erbjudande:

Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Val av största/bästa elsuv

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev:
Robbans skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Robbans skrev:
Hej!

Håller på och försöka bestämma mig för vilken av ID4, Marvel R eller Ioniq 5 man ska välja? Vill ha en stor rymlig familjebil med plats för 2 barn och 1 spädbarn, samt ha plats för en barnvagn i bagaget.
Audi E-tron 55 nu när de lämnar 200 000:- i rabatt på vissa bilar?
Men vad hamnar vi på i pris då? Rent storlekmässigt och utrustningsmässigt så är Tesla Modell Y jäkligt intressant men lite väl dyr tycker jag.
Kolla i E-tron tråden, någon hade fått detta erbjudande:

Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Den saknar ju dock rätt mkt utrustning. Man får väl upp till runt 800 för att få det nödvändigaste.

Då är en fullutrustad AWD ID4 eller Enyaq sisådär 100k billigare, har länge räckvidd och man kan säkert pruta 7-8%.
Nöjer man sig med mindre utrustning kan man spara flera hundra tusen.
Min ID4 1st kostade 430 efter bonus..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av dd88 »

Tycker definitivt EV6 kan vara värd att kika på, inte lika speciell som Ioniq 5 men fått fina omdömen och känns överlag som en vettig bil även om den har sina brister.

Att välja elbil idag är dessvärre inget vidare, finns inte det utbud och variation som man är van vid och ingen bil känns helrätt. För några år sen hade det inte funnits på kartan att vi skulle leasa en KIA för 7000kr i månaden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av Walker »

taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Robbans skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Robbans skrev:
Hej!

Håller på och försöka bestämma mig för vilken av ID4, Marvel R eller Ioniq 5 man ska välja? Vill ha en stor rymlig familjebil med plats för 2 barn och 1 spädbarn, samt ha plats för en barnvagn i bagaget.
Audi E-tron 55 nu när de lämnar 200 000:- i rabatt på vissa bilar?
Men vad hamnar vi på i pris då? Rent storlekmässigt och utrustningsmässigt så är Tesla Modell Y jäkligt intressant men lite väl dyr tycker jag.
Kolla i E-tron tråden, någon hade fått detta erbjudande:

Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Den saknar ju dock rätt mkt utrustning. Man får väl upp till runt 800 för att få det nödvändigaste.

Då är en fullutrustad AWD ID4 eller Enyaq sisådär 100k billigare, har länge räckvidd och man kan säkert pruta 7-8%.
Nöjer man sig med mindre utrustning kan man spara flera hundra tusen.
Min ID4 1st kostade 430 efter bonus..
Pruta 7-8% på en ID4/Enyaq?
Lycka till.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av taliz »

Walker skrev:
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Robbans skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Audi E-tron 55 nu när de lämnar 200 000:- i rabatt på vissa bilar?
Men vad hamnar vi på i pris då? Rent storlekmässigt och utrustningsmässigt så är Tesla Modell Y jäkligt intressant men lite väl dyr tycker jag.
Kolla i E-tron tråden, någon hade fått detta erbjudande:

Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Den saknar ju dock rätt mkt utrustning. Man får väl upp till runt 800 för att få det nödvändigaste.

Då är en fullutrustad AWD ID4 eller Enyaq sisådär 100k billigare, har länge räckvidd och man kan säkert pruta 7-8%.
Nöjer man sig med mindre utrustning kan man spara flera hundra tusen.
Min ID4 1st kostade 430 efter bonus..
Pruta 7-8% på en ID4/Enyaq?
Lycka till.
På en fullutrustad så går det fint. Har en bekant som just fick det. Man får dock sätta flera handlare mot varandra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av martinot »

Dexter86 skrev:
Vi testade Ioniq 5, finns Väldigt mycket plats invändigt i den, bagaget är rymligt men kunde kanske varit lite lite större, men taket sluttar ju en del så d dödar väl lite plats, men du kommer troligtvis få plats med det du ska.
ID4 ska väl vara lite vassare där ?
Dock känns det som Ioniq5 är mer Bang for the buck.
Marvel R är betydligt mindre.
Kika på denna jämförelse.

Gällande utrustningsnivå, laddning och prestanda så skulle jag nog säga att MY ger mest för pengarna. Men det beror ju självklart på vad man värderar och viken budget man har.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... oda-enyaq/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av martinot »

Robbans skrev:
Hej!

Håller på och försöka bestämma mig för vilken av ID4, Marvel R eller Ioniq 5 man ska välja? Vill ha en stor rymlig familjebil med plats för 2 barn och 1 spädbarn, samt ha plats för en barnvagn i bagaget.
Kika på denna utmärkt jämförelse mellan Ioniq 5, Skoda Enyqa (lika med ID4, men bättre) och inte minst MY som jag skulle starkt överväga också i din sits (inköpspriset kanske är lite högre, men enormt bra laddnät och högt andrahansvärde som håller nere TCO).



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
Gällande utrustningsnivå, laddning och prestanda så skulle jag nog säga att MY ger mest för pengarna. Men det beror ju självklart på vad man värderar och viken budget man har.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... oda-enyaq/
Jag skulle aldrig kalla Model Y prisvärd och "mest för pengarna" med det priset vi får betala i Sverige.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
martinot skrev:
Gällande utrustningsnivå, laddning och prestanda så skulle jag nog säga att MY ger mest för pengarna. Men det beror ju självklart på vad man värderar och viken budget man har.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... oda-enyaq/
Jag skulle aldrig kalla Model Y prisvärd och "mest för pengarna" med det priset vi får betala i Sverige.
Ok, håller med att den kanske går att få billigare i andra länder.

Men jag menar att det är den mest prisvärda elSUV som går att köpa i Sverige, jämfört med andra alternativ tillgängliga i Sverige.

Personligen orkar jag inte med besväret att importera bilar (blir också extra krångligt med MOMS och annat på firman).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av PoloPrinsen »

Har du kollat på en minibuss istället? Nissans e-nv200 evalia är väl den som är mest känd och finns i prisklassen 100-500kkr beroende på om du vill ha en helt ny eller en begagnad. 5 sits med enormt bagageutrymme eller 7 sitsig betydligt mindre bagageutrymme kvar pga 3e stolsraden. Relativt klen räckvidd och inte den snabbaste snabbladdningen jämfört med de flesta "riktiga elbilarna", men det är mycket elbils volym för pengarna.

MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
martinot skrev:
Gällande utrustningsnivå, laddning och prestanda så skulle jag nog säga att MY ger mest för pengarna. Men det beror ju självklart på vad man värderar och viken budget man har.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... oda-enyaq/
Jag skulle aldrig kalla Model Y prisvärd och "mest för pengarna" med det priset vi får betala i Sverige.
Ok, håller med att den kanske går att få billigare i andra länder.

Men jag menar att det är den mest prisvärda elSUV som går att köpa i Sverige, jämfört med andra alternativ tillgängliga i Sverige.

Personligen orkar jag inte med besväret att importera bilar (blir också extra krångligt med MOMS och annat på firman).
Risken är väl att andrahandsvärdet i Sverige riskerar bli dåligt när MY är betydligt billigare i Tyskland som begagnad. När bilen är ett par år har momsen minskat i betydelse. Dåligt andrahandsvärde ger förstås automatiskt hög TCO.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av NiklasTesla »

Som jag ser så håller Teslas bilar bra andrahandsvärde (pga tillgång till SuC-Nätverket samt att dom är elektriska).

Allt är mer intressant om man ser saker i Procent.

MVH
Robbans
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 okt 2021 20:52

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av Robbans »

PoloPrinsen skrev:
Har du kollat på en minibuss istället? Nissans e-nv200 evalia är väl den som är mest känd och finns i prisklassen 100-500kkr beroende på om du vill ha en helt ny eller en begagnad. 5 sits med enormt bagageutrymme eller 7 sitsig betydligt mindre bagageutrymme kvar pga 3e stolsraden. Relativt klen räckvidd och inte den snabbaste snabbladdningen jämfört med de flesta "riktiga elbilarna", men det är mycket elbils volym för pengarna.

MVH PP.
Nja, jag vill gärna ha en bil i storlek mellan en XC60 och XC90 fast i elbil och gärna med minst 40 mil och bra teknik.... I dagens läge så känner man sig väldigt begränsad då. I början av nästa år kommer där ju även finnas batteri från Sverige som säljs kommersiellt, ska man vänta vad som händer eller ska man hugga något klipp nu? Är Marvel R så stor egentligen? Skodan har jag tittat på och tycker den är stabil men hur är de med tekniken jämfört med de nya som kommit nu egentligen tänker jag?
Senast redigerad av Robbans, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Val av största/bästa elsuv

Inlägg av martinot »

Robbans skrev:

Nja, jag vill gärna ha en bil i storlek mellan en XC60 och XC90 fast i elbil och gärna med minst 40 mil och bra teknik.... I dagens läge så känner man såg väldigt begränsad då. I början av nästa år kommer där även finnas batteri från Sverige kommersiellt, ska man vänta vad som händer eller ska man hugga något klipp nu. Är Marvel R så stor egentligen? Skodan har jag tittat på och tycker den är stabil men hur är de med tekniken jämfört med de nya som kommit nu egentligen tänker jag?
Svårt att ge råd om. Behöver man en ny bil just nu så behöver.

Men det kommer garanterat ett klart större utbud med tiden.

Köper man rätt elbil så är det inte säkert att den tappar så signifikant mycket på ett år. Tex. har Helectric och en del andra på forumet gjort många bra affärer på det sättet att byta nästan varje år till en ny elbil. Blir låg kostnad per körd mil ibland.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar