Eftersom Volvos SUV-modeller står för omkring 75 procent av försäljningen kan en helelektrifiering av S90 och V90 vara ett enkelt sätt att bredda det elektriska modellprogrammet utan att för stora resurser tas från utvecklingen av kommande XC90, XC60 och XC40.
CMA som XC40 BEV, PS2 & C40 bygger på var ju designad för det från början.
SPA som 60 och 90-serierna bygger på var inte det.
Dvs skulle dom försöka konvertera nuvarande plattform blir det en ännu större kompromiss än CMA-bilarna.
Samtidigt är det ju större bilar, men att trycka i ett stort batteri i dom blir nog inte lätt.
Kanske dom kan häkta på ett batteri under CC-modellerna? De har ju iaf lite markfrigång att spela med... skulle då blir typ som Kia eNiro..
Låter besvärligt men jag tror att en eldriven V90 skulle sälja bra i Sverige ändå.
En eldriven kombi är väl vad många skriker efter även om SUVar har ersatt till stor del.
Låter besvärligt men jag tror att en eldriven V90 skulle sälja bra i Sverige ändå.
En eldriven kombi är väl vad många skriker efter även om SUVar har ersatt till stor del.
Låter besvärligt men jag tror att en eldriven V90 skulle sälja bra i Sverige ändå.
En eldriven kombi är väl vad många skriker efter även om SUVar har ersatt till stor del.
Även om den bara skulle ha 300 km WLTP?
Blir det så kort range är det nog bättre att de låter bli. En V90 behöver ha mnst 500 km WLTP-range tycker jag.
Låter besvärligt men jag tror att en eldriven V90 skulle sälja bra i Sverige ändå.
En eldriven kombi är väl vad många skriker efter även om SUVar har ersatt till stor del.
Även om den bara skulle ha 300 km WLTP?
Blir det så kort range är det nog bättre att de låter bli. En V90 behöver ha mnst 500 km WLTP-range tycker jag.
XC40 P8 har 418 km. V90 är större, tyngre, och har troligen mindre plats för batteri.
Låter besvärligt men jag tror att en eldriven V90 skulle sälja bra i Sverige ändå.
En eldriven kombi är väl vad många skriker efter även om SUVar har ersatt till stor del.
Även om den bara skulle ha 300 km WLTP?
Blir det så kort range är det nog bättre att de låter bli. En V90 behöver ha mnst 500 km WLTP-range tycker jag.
XC40 P8 har 418 km. V90 är större, tyngre, och har troligen mindre plats för batteri.
Ja, jag förstår inte riktigt hur de ska få ihop det. V90 har väl troligrvis lite bättre aerodynamik än xc40 men behöver säkert drygt 90 kWh för att nå 500 km WLTP. Med tanke på biltypen tycker jag det krävs 500 km för att ha ett existensberättigande...
Edit med 2wd skulle den kanske klara det med typ 85 kWh användbart?
Spontant känns inte detta som något de verkligen kommer att göra utan snarare något de öppet talar om för att få mer buzz och intresse inför börsnoteringen.
OM det skulle bli verklighet blir den: bra med för dyr, eller helt okej prissatt men dålig och full av kompromisser.