Nuvarande Volvo V90/S90 blir BEV?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Nuvarande Volvo V90/S90 blir BEV?

Inlägg av Maw »

Verkar som Volvo börjar förstå att framtiden är elektrisk, synd att de inte kom på det några år tidigare :)

Undrar vart de ska stoppa batteriet?

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... lektriska/
Eftersom Volvos SUV-modeller står för omkring 75 procent av försäljningen kan en helelektrifiering av S90 och V90 vara ett enkelt sätt att bredda det elektriska modellprogrammet utan att för stora resurser tas från utvecklingen av kommande XC90, XC60 och XC40. 
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nuvarande Volvo V90/S90 blir BEV?

Inlägg av taliz »

CMA som XC40 BEV, PS2 & C40 bygger på var ju designad för det från början.
SPA som 60 och 90-serierna bygger på var inte det.
Dvs skulle dom försöka konvertera nuvarande plattform blir det en ännu större kompromiss än CMA-bilarna.
Samtidigt är det ju större bilar, men att trycka i ett stort batteri i dom blir nog inte lätt.
Kanske dom kan häkta på ett batteri under CC-modellerna? De har ju iaf lite markfrigång att spela med... skulle då blir typ som Kia eNiro..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Nuvarande Volvo V90/S90 blir BEV?

Inlägg av ObscureEconomist »

Låter besvärligt men jag tror att en eldriven V90 skulle sälja bra i Sverige ändå.
En eldriven kombi är väl vad många skriker efter även om SUVar har ersatt till stor del.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nuvarande Volvo V90/S90 blir BEV?

Inlägg av mikebike »

ObscureEconomist skrev:
Låter besvärligt men jag tror att en eldriven V90 skulle sälja bra i Sverige ändå.
En eldriven kombi är väl vad många skriker efter även om SUVar har ersatt till stor del.
Även om den bara skulle ha 300 km WLTP?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nuvarande Volvo V90/S90 blir BEV?

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
ObscureEconomist skrev:
Låter besvärligt men jag tror att en eldriven V90 skulle sälja bra i Sverige ändå.
En eldriven kombi är väl vad många skriker efter även om SUVar har ersatt till stor del.
Även om den bara skulle ha 300 km WLTP?
Blir det så kort range är det nog bättre att de låter bli. En V90 behöver ha mnst 500 km WLTP-range tycker jag.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nuvarande Volvo V90/S90 blir BEV?

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
mikebike skrev:
ObscureEconomist skrev:
Låter besvärligt men jag tror att en eldriven V90 skulle sälja bra i Sverige ändå.
En eldriven kombi är väl vad många skriker efter även om SUVar har ersatt till stor del.
Även om den bara skulle ha 300 km WLTP?
Blir det så kort range är det nog bättre att de låter bli. En V90 behöver ha mnst 500 km WLTP-range tycker jag.
XC40 P8 har 418 km. V90 är större, tyngre, och har troligen mindre plats för batteri.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nuvarande Volvo V90/S90 blir BEV?

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
Maw skrev:
mikebike skrev:
ObscureEconomist skrev:
Låter besvärligt men jag tror att en eldriven V90 skulle sälja bra i Sverige ändå.
En eldriven kombi är väl vad många skriker efter även om SUVar har ersatt till stor del.
Även om den bara skulle ha 300 km WLTP?
Blir det så kort range är det nog bättre att de låter bli. En V90 behöver ha mnst 500 km WLTP-range tycker jag.
XC40 P8 har 418 km. V90 är större, tyngre, och har troligen mindre plats för batteri.
Ja, jag förstår inte riktigt hur de ska få ihop det. V90 har väl troligrvis lite bättre aerodynamik än xc40 men behöver säkert drygt 90 kWh för att nå 500 km WLTP. Med tanke på biltypen tycker jag det krävs 500 km för att ha ett existensberättigande...

Edit med 2wd skulle den kanske klara det med typ 85 kWh användbart?
Användarvisningsbild
100miljoner
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 feb 2021 10:20
Referralkod: ts.la/jens245393

Re: Nuvarande Volvo V90/S90 blir BEV?

Inlägg av 100miljoner »

Spontant känns inte detta som något de verkligen kommer att göra utan snarare något de öppet talar om för att få mer buzz och intresse inför börsnoteringen.

OM det skulle bli verklighet blir den: bra med för dyr, eller helt okej prissatt men dålig och full av kompromisser.
Model 3 LR - 22
Skriv svar