Beställer du med drag eller phonebox så är det leverans till sommaren.
Vet du med säkerhet det? Min och farsgubbens säljare menar på att ”ingen vet”
Jag börjar faktiskt tro att det är någonstans där vi (om vi väljer att ha kvar beställningen) kommer att få våra bilar…
Registrerades faktiskt marginellt fler (606) av vanliga e-tron under samma period (jun-okt).
Det är ju rätt skralt jämfört med ID4 (3101) och Enyaq (1583).
Audi har och har haft problem med att få fram bilar. Det är otroligt lång leveranstid om man inte tar en basic Q4 vilket jag inte tror många gör. Säkert en del av förklaringen. En kollega beställde sin Q4 50 quattro så fort det gick. Hans leverans är just nu satt till januari… med risk att den hamnar i mars-april om han inte väljer bort några tillval.
Är ju i stort exakt samma teknik och komponenter mellan de olika MEB-bilarna, så komponentbristen borde i stort vara den samma.
Känns som VAG medvetet prioriterat VW/ID framför Audi och Skoda.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Beställer du med drag eller phonebox så är det leverans till sommaren.
Vet du med säkerhet det? Min och farsgubbens säljare menar på att ”ingen vet”
Jag börjar faktiskt tro att det är någonstans där vi (om vi väljer att ha kvar beställningen) kommer att få våra bilar…
Ja min säljare är på mig med olika erbjudanden men skriver hela tiden att kroken måste bort om vi vill ha den innan sommaren.
Det gäller alltså om du beställer idag. När jag tog in offert för ett par månader sen så var det maj som gällde så datumet flyttas iaf.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Registrerades faktiskt marginellt fler (606) av vanliga e-tron under samma period (jun-okt).
Det är ju rätt skralt jämfört med ID4 (3101) och Enyaq (1583).
Audi har och har haft problem med att få fram bilar. Det är otroligt lång leveranstid om man inte tar en basic Q4 vilket jag inte tror många gör. Säkert en del av förklaringen. En kollega beställde sin Q4 50 quattro så fort det gick. Hans leverans är just nu satt till januari… med risk att den hamnar i mars-april om han inte väljer bort några tillval.
Är ju i stort exakt samma teknik och komponenter mellan de olika MEB-bilarna, så komponentbristen borde i stort vara den samma.
Känns som VAG medvetet prioriterat VW/ID framför Audi och Skoda.
De delar samma bottenplatta, drivlina och batteri plus en del till. Men forfarande mycket som de inte delar. Q4an delar även komponenter med övriga bilar inom Audi. Bilar som har samma långa leveranstid. Så VAG försöker nog få ut de bilar som de kan få ut fortast, ID4?
Beställer du med drag eller phonebox så är det leverans till sommaren.
Vet du med säkerhet det? Min och farsgubbens säljare menar på att ”ingen vet”
Jag börjar faktiskt tro att det är någonstans där vi (om vi väljer att ha kvar beställningen) kommer att få våra bilar…
Ja min säljare är på mig med olika erbjudanden men skriver hela tiden att kroken måste bort om vi vill ha den innan sommaren.
Det gäller alltså om du beställer idag. När jag tog in offert för ett par månader sen så var det maj som gällde så datumet flyttas iaf.
OK… Jag och farsan beställde direkt när bilen gick att beställa, ”leverans i slutet på sommaren” hette det då
Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.
Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Ja, det låter faktiskt prisvärt. Var är haken? Jag antar att det är 1000 mil/år. Fick du lägga en kontantinsats?
Haken? ingen dragkrok
1000 mil/år (hon kör i snitt 700 mil /år)
Proline ingår (Sensor fram/bak, farthållare, Apple Carplay / Android Auto, Elbaklucka, värmepump, strålkastarspolare.
Back-kamera hade varit skönt men det ska nog gå ändå.
Ingen kontantinsats, då hade jag nämnt det
Bilen ska komma i slutet av December eller i början av Januari
Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.
Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Låter som helt OK pris, och känns som VAG oftast rabatterar leasingavtal än kontantköp.
Kanske blir en prisvärd leasingbil, speciellt extra så i december månad.
Synd att backkamera inte är standard på en bil år 2021 dock (borde inte vara alternativ utan, och själv litar jag mer på backkamera än backspegel).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.
Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Låter som helt OK pris, och känns som VAG oftast rabatterar leasingavtal än kontantköp.
Kanske blir en prisvärd leasingbil, speciellt extra så i december månad.
Synd att backkamera inte är standard på en bil år 2021 dock (borde inte vara alternativ utan, och själv litar jag mer på backkamera än backspegel).
Jag skulle faktiskt inte vilja ha en bil utan backkamera, oavsett hur bra leasingavtal man kan få. Jag har haft backkamera sedan 2014 tror jag. Det skulle kännas som ett jättestort kliv tillbaka efter så många år. Det borde vara standard numera, precis som du säger. Framförallt i en bil som påstås komma från en premiumtillverkare. Jag fattar verkligen inte vad tyskarna håller på med. Alla dessa konstiga utrustningsalternativ som exkluderar sånt som är standard hos budgettillverkarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.
Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Låter som helt OK pris, och känns som VAG oftast rabatterar leasingavtal än kontantköp.
Kanske blir en prisvärd leasingbil, speciellt extra så i december månad.
Synd att backkamera inte är standard på en bil år 2021 dock (borde inte vara alternativ utan, och själv litar jag mer på backkamera än backspegel).
Jag skulle faktiskt inte vilja ha en bil utan backkamera, oavsett hur bra leasingavtal man kan få. Jag har haft backkamera sedan 2014 tror jag. Det skulle kännas som ett jättestort kliv tillbaka efter så många år. Det borde vara standard numera, precis som du säger. Framförallt i en bil som påstås komma från en premiumtillverkare. Jag fattar verkligen inte vad tyskarna håller på med. Alla dessa konstiga utrustningsalternativ som exkluderar sånt som är standard hos budgettillverkarna.
Jag håller med till 100% och jag själv skulle inte leasa/köpa något utan(men min måste-ha lista är ganska lång )Det borde nästan bli ett EU-krav med backkamera...
Men min fru klarar sig som tur är!
Jag håller med till 100% och jag själv skulle inte leasa/köpa något utan(men min måste-ha lista är ganska lång )Det borde nästan bli ett EU-krav med backkamera...
Men min fru klarar sig som tur är!
Det skulle min också göra. Och jag själv naturligtvis också. Det gick ju förr liksom. Men det är en principsak. Man vänjer sig ju vid vissa bekvämligheter, och det känns du snålt av Audi att exkludera en sådan basic sak.
Jag kommer ihåg när jag hade precis fått min e-tron 55, att säljaren berättade om en kund som hade glömt att bocka i kryssrutan för backkameran. Nu ville han få den eftermonterad eftersom han var rädd att han skulle backa över katten. Jag fick kalla kårar i efterhand, jag trodde nämligen - precis som denna kund - att en backkamera naturligtvis är standard på en bil för långt över en miljon. Men icke. Enda anledningen till att jag råkade få en backkamera på min bil var att jag hade beställt 3D vy, och då ingår ju backkamera såklart. Annars hade jag inte heller haft den.
Jag vet inte hur det gick för den andra kunden, om han kunde eftermontera kameran, eller om om han bytte bort hela bilen till sist.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag håller med till 100% och jag själv skulle inte leasa/köpa något utan(men min måste-ha lista är ganska lång )Det borde nästan bli ett EU-krav med backkamera...
Men min fru klarar sig som tur är!
Det skulle min också göra. Och jag själv naturligtvis också. Det gick ju förr liksom. Men det är en principsak. Man vänjer sig ju vid vissa bekvämligheter, och det känns du snålt av Audi att exkludera en sådan basic sak.
Jag kommer ihåg när jag hade precis fått min e-tron 55, att säljaren berättade om en kund som hade glömt att bocka i kryssrutan för backkameran. Nu ville han få den eftermonterad eftersom han var rädd att han skulle backa över katten. Jag fick kalla kårar i efterhand, jag trodde nämligen - precis som denna kund - att en backkamera naturligtvis är standard på en bil för långt över en miljon. Men icke. Enda anledningen till att jag råkade få en backkamera på min bil var att jag hade beställt 3D vy, och då ingår ju backkamera såklart. Annars hade jag inte heller haft den.
Jag vet inte hur det gick för den andra kunden, om han kunde eftermontera kameran, eller om om han bytte bort hela bilen till sist.
Helt galet att det inte ingår på en så exklusiv bil.
Jag håller med till 100% och jag själv skulle inte leasa/köpa något utan(men min måste-ha lista är ganska lång )Det borde nästan bli ett EU-krav med backkamera...
Men min fru klarar sig som tur är!
Det skulle min också göra. Och jag själv naturligtvis också. Det gick ju förr liksom. Men det är en principsak. Man vänjer sig ju vid vissa bekvämligheter, och det känns du snålt av Audi att exkludera en sådan basic sak.
Jag kommer ihåg när jag hade precis fått min e-tron 55, att säljaren berättade om en kund som hade glömt att bocka i kryssrutan för backkameran. Nu ville han få den eftermonterad eftersom han var rädd att han skulle backa över katten. Jag fick kalla kårar i efterhand, jag trodde nämligen - precis som denna kund - att en backkamera naturligtvis är standard på en bil för långt över en miljon. Men icke. Enda anledningen till att jag råkade få en backkamera på min bil var att jag hade beställt 3D vy, och då ingår ju backkamera såklart. Annars hade jag inte heller haft den.
Jag vet inte hur det gick för den andra kunden, om han kunde eftermontera kameran, eller om om han bytte bort hela bilen till sist.
Helt galet att det inte ingår på en så exklusiv bil.
Det är skamligt.
Samma gäller väl Porsche Taycan utan stolsvärme fram..
Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.
Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Låter som helt OK pris, och känns som VAG oftast rabatterar leasingavtal än kontantköp.
Kanske blir en prisvärd leasingbil, speciellt extra så i december månad.
Synd att backkamera inte är standard på en bil år 2021 dock (borde inte vara alternativ utan, och själv litar jag mer på backkamera än backspegel).
Jag skulle faktiskt inte vilja ha en bil utan backkamera, oavsett hur bra leasingavtal man kan få. Jag har haft backkamera sedan 2014 tror jag. Det skulle kännas som ett jättestort kliv tillbaka efter så många år. Det borde vara standard numera, precis som du säger. Framförallt i en bil som påstås komma från en premiumtillverkare. Jag fattar verkligen inte vad tyskarna håller på med. Alla dessa konstiga utrustningsalternativ som exkluderar sånt som är standard hos budgettillverkarna.
Det är dåligt, iaf standard på GT. Vet att den stora eftermonteringsfirman i Sthlm jobbat mycket med backkameror på Macans. Östermalmsbilen no 1 sen den kom och där är nog många köpare begränsat bilintresserade och kollar förstås inte upp sånt.
Lite samma som att man betalar för carplay på e-tron men inte på en a1. De vet att de kan ta betalt. Men helt klart borde det vara krav.
En stor orsak (förutom brist på SuC och räckvidd) som fick mig att avstå att byta till en Taycan i somras. Basutrustningen är så jäkla utarmad och dålig standard. En Taycan som börjar på 800 hamnar på ca. det dubbla när man har alla _basfunktioner_ som borde ingå från start i en modern bil.
Dessutom är Porsche inte ensamma om detta. Känns som Audi och många andra bilmärken har samma "fattiga" (el)bilar som bas.
Fick bli en Tesla igen. Extremt billig i förhållande till allt som ingår.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En stor orsak (förutom brist på SuC och räckvidd) som fick mig att avstå att byta till en Taycan i somras. Basutrustningen är så jäkla utarmad och dålig standard. En Taycan som börjar på 800 hamnar på ca. det dubbla när man har alla _basfunktioner_ som borde ingå från start i en modern bil.
Dessutom är Porsche inte ensamma om detta. Känns som Audi och många andra bilmärken har samma "fattiga" (el)bilar som bas.
Fick bli en Tesla igen. Extremt billig i förhållande till allt som ingår.
Och i det priset så är väl Taycanen ganska seg med?
Jag är en utrustningsgalning och avgudar att allt är standard med Tesla!
En stor orsak (förutom brist på SuC och räckvidd) som fick mig att avstå att byta till en Taycan i somras. Basutrustningen är så jäkla utarmad och dålig standard. En Taycan som börjar på 800 hamnar på ca. det dubbla när man har alla _basfunktioner_ som borde ingå från start i en modern bil.
Dessutom är Porsche inte ensamma om detta. Känns som Audi och många andra bilmärken har samma "fattiga" (el)bilar som bas.
Fick bli en Tesla igen. Extremt billig i förhållande till allt som ingår.
Ja, och det värsta är ju egentligen inte att bilen i sig blir dyrare. Det kan man eventuellt leva med, eftersom andrahandsvärdet förhoppningsvis också blir bättre när man inte köper en snikvariant. Nej, det som är riktigt illa är ju att förmånsvärdet ökar nåt så in i he*e. Det är ju därför min e-tron är så himla dyr med ett förmånsvärde över 9000kr/mån. Jag valde alla optioner jag ville ha och tänkte inte så mycket på förmånsvärdet. Det kändes ändå "billigt" eftersom min förra Model S 2016 var ännu dyrare i förmån, då ingick nämligen ingenting från start och man fick välja till en massa saker om man inte ville ha en barskrapad bil. Den hade tillval för 200k om jag minns rätt. Det är först på senare år som Tesla har inkluderat allting som standard.
Hursomhelst så gör ju detta med förmånsvärdet att man inte gärna tar en sådan bil som tjänstebil. Det är samma sak med VW. Jag hade inte haft nånting emot en ID4 GTX, men då villhöver jag en del tillval eftersom bilen är alldeles för klent utrustad från start tycker jag. Bland annat utan backkamera såklart Men detta innebär ju att förmånsvärdet skjuter i höjden. I en Ioniq 5 ingår allt detta utan att förmånsvärdet påverkas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En stor orsak (förutom brist på SuC och räckvidd) som fick mig att avstå att byta till en Taycan i somras. Basutrustningen är så jäkla utarmad och dålig standard. En Taycan som börjar på 800 hamnar på ca. det dubbla när man har alla _basfunktioner_ som borde ingå från start i en modern bil.
Dessutom är Porsche inte ensamma om detta. Känns som Audi och många andra bilmärken har samma "fattiga" (el)bilar som bas.
Fick bli en Tesla igen. Extremt billig i förhållande till allt som ingår.
Ja, och det värsta är ju egentligen inte att bilen i sig blir dyrare. Det kan man eventuellt leva med, eftersom andrahandsvärdet förhoppningsvis också blir bättre när man inte köper en snikvariant. Nej, det som är riktigt illa är ju att förmånsvärdet ökar nåt så in i he*e. Det är ju därför min e-tron är så himla dyr med ett förmånsvärde över 9000kr/mån. Jag valde alla optioner jag ville ha och tänkte inte så mycket på förmånsvärdet. Det kändes ändå "billigt" eftersom min förra Model S 2016 var ännu dyrare i förmån, då ingick nämligen ingenting från start och man fick välja till en massa saker om man inte ville ha en barskrapad bil. Den hade tillval för 200k om jag minns rätt. Det är först på senare år som Tesla har inkluderat allting som standard.
Hursomhelst så gör ju detta med förmånsvärdet att man inte gärna tar en sådan bil som tjänstebil. Det är samma sak med VW. Jag hade inte haft nånting emot en ID4 GTX, men då villhöver jag en del tillval eftersom bilen är alldeles för klent utrustad från start tycker jag. Bland annat utan backkamera såklart Men detta innebär ju att förmånsvärdet skjuter i höjden. I en Ioniq 5 ingår allt detta utan att förmånsvärdet påverkas.
Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris.