Om MEB har dålig laddning så har etron 55 också det. Restiden blir ju i praktiken densamma, vilket tex Teslabjörns 1000km-test visar.mati skrev:Det trodde jag också när jag beställde min nuvarande e-tron 55 för 3 år sedan. Och även Audi själv tyckte det då. Trots mina vid den tiden uppskattade 2500mil/år påstod VW-finans att bilen borde ha ett restvärde på minst 55% efter 3 år. Ett år senare toksänkte de priset på e-tron eftersom den uppenbarligen såldes för dåligt.Mats E skrev:Bilen är ganska dyr, men å andra sidan lär den ha ett högt andrahandsvärde, om det nu inte ligger den i fatet att varken laddning eller dess tekniska finesser andas framtid.
Tack och lov bestämde jag ett lägre restvärde, samtidigt har jag inte ens kört hälften så mycket som jag trodde då. Det är troligtvis det som kommer rädda mig från att behöva lägga massor med pengar emellan när jag snart ska göra mig av med den.
MEB-bilarna är ju precis som du säger redan föråldrade på sätt och vis. Relativt dålig laddning, brist på finesser, och ingen V2L eller V2G på nuvarande modeller kan bli en nackdel när bilen ska säljas om några år. Det är ingen som vet.
170kw kommer inom kort, då inte bara matchar MEB etron 55 utan överträffar den.
V2L har minst sagt begränsad nytta idag, känns mest som en plojgrej.
V2G har VW stor fokus på, känns som de kommit längre än Koreanerna där.
Kanske har jag fel, men jag har fått uppfattningen att i5 mest intresserar nördar som vill ha 800V. "Vanligt folk" föredrar tyska bilar framför koreanska, särskilt om priset är i samma härad.
Det som kan pressa MEB är nog främst Model Y SR+.