Audi Q4 e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi Q4 e-tron
Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.
Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Re: Audi Q4 e-tron
Ja, det låter faktiskt prisvärt. Var är haken? Jag antar att det är 1000 mil/år. Fick du lägga en kontantinsats?OscarA skrev:Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.
Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron
Haken? ingen dragkrokmati skrev:Ja, det låter faktiskt prisvärt. Var är haken? Jag antar att det är 1000 mil/år. Fick du lägga en kontantinsats?OscarA skrev:Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.
Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
1000 mil/år (hon kör i snitt 700 mil /år)
Proline ingår (Sensor fram/bak, farthållare, Apple Carplay / Android Auto, Elbaklucka, värmepump, strålkastarspolare.
Back-kamera hade varit skönt men det ska nog gå ändå.
Ingen kontantinsats, då hade jag nämnt det
Bilen ska komma i slutet av December eller i början av Januari
Re: Audi Q4 e-tron
Låter som helt OK pris, och känns som VAG oftast rabatterar leasingavtal än kontantköp.OscarA skrev:Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.
Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Kanske blir en prisvärd leasingbil, speciellt extra så i december månad.
Synd att backkamera inte är standard på en bil år 2021 dock (borde inte vara alternativ utan, och själv litar jag mer på backkamera än backspegel).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron
Jag skulle faktiskt inte vilja ha en bil utan backkamera, oavsett hur bra leasingavtal man kan få. Jag har haft backkamera sedan 2014 tror jag. Det skulle kännas som ett jättestort kliv tillbaka efter så många år. Det borde vara standard numera, precis som du säger. Framförallt i en bil som påstås komma från en premiumtillverkare. Jag fattar verkligen inte vad tyskarna håller på med. Alla dessa konstiga utrustningsalternativ som exkluderar sånt som är standard hos budgettillverkarna.martinot skrev:Låter som helt OK pris, och känns som VAG oftast rabatterar leasingavtal än kontantköp.OscarA skrev:Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.
Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Kanske blir en prisvärd leasingbil, speciellt extra så i december månad.
Synd att backkamera inte är standard på en bil år 2021 dock (borde inte vara alternativ utan, och själv litar jag mer på backkamera än backspegel).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron
Jag håller med till 100% och jag själv skulle inte leasa/köpa något utan(men min måste-ha lista är ganska lång )Det borde nästan bli ett EU-krav med backkamera...mati skrev:Jag skulle faktiskt inte vilja ha en bil utan backkamera, oavsett hur bra leasingavtal man kan få. Jag har haft backkamera sedan 2014 tror jag. Det skulle kännas som ett jättestort kliv tillbaka efter så många år. Det borde vara standard numera, precis som du säger. Framförallt i en bil som påstås komma från en premiumtillverkare. Jag fattar verkligen inte vad tyskarna håller på med. Alla dessa konstiga utrustningsalternativ som exkluderar sånt som är standard hos budgettillverkarna.martinot skrev:Låter som helt OK pris, och känns som VAG oftast rabatterar leasingavtal än kontantköp.OscarA skrev:Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.
Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Kanske blir en prisvärd leasingbil, speciellt extra så i december månad.
Synd att backkamera inte är standard på en bil år 2021 dock (borde inte vara alternativ utan, och själv litar jag mer på backkamera än backspegel).
Men min fru klarar sig som tur är!
Re: Audi Q4 e-tron
Ja det är ju lite knas att det är lag på det i USA, men inte i EU.
Byråkraterna här får skynda sig lite.
Byråkraterna här får skynda sig lite.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q4 e-tron
P_EL skrev:Håller med! Låter som ett bra pris, var beställde du den?
Audi Göteborg, Sisjön!
Re: Audi Q4 e-tron
Det skulle min också göra. Och jag själv naturligtvis också. Det gick ju förr liksom. Men det är en principsak. Man vänjer sig ju vid vissa bekvämligheter, och det känns du snålt av Audi att exkludera en sådan basic sak.OscarA skrev:Jag håller med till 100% och jag själv skulle inte leasa/köpa något utan(men min måste-ha lista är ganska lång )Det borde nästan bli ett EU-krav med backkamera...
Men min fru klarar sig som tur är!
Jag kommer ihåg när jag hade precis fått min e-tron 55, att säljaren berättade om en kund som hade glömt att bocka i kryssrutan för backkameran. Nu ville han få den eftermonterad eftersom han var rädd att han skulle backa över katten. Jag fick kalla kårar i efterhand, jag trodde nämligen - precis som denna kund - att en backkamera naturligtvis är standard på en bil för långt över en miljon. Men icke. Enda anledningen till att jag råkade få en backkamera på min bil var att jag hade beställt 3D vy, och då ingår ju backkamera såklart. Annars hade jag inte heller haft den.
Jag vet inte hur det gick för den andra kunden, om han kunde eftermontera kameran, eller om om han bytte bort hela bilen till sist.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron
Helt galet att det inte ingår på en så exklusiv bil.mati skrev:Det skulle min också göra. Och jag själv naturligtvis också. Det gick ju förr liksom. Men det är en principsak. Man vänjer sig ju vid vissa bekvämligheter, och det känns du snålt av Audi att exkludera en sådan basic sak.OscarA skrev:Jag håller med till 100% och jag själv skulle inte leasa/köpa något utan(men min måste-ha lista är ganska lång )Det borde nästan bli ett EU-krav med backkamera...
Men min fru klarar sig som tur är!
Jag kommer ihåg när jag hade precis fått min e-tron 55, att säljaren berättade om en kund som hade glömt att bocka i kryssrutan för backkameran. Nu ville han få den eftermonterad eftersom han var rädd att han skulle backa över katten. Jag fick kalla kårar i efterhand, jag trodde nämligen - precis som denna kund - att en backkamera naturligtvis är standard på en bil för långt över en miljon. Men icke. Enda anledningen till att jag råkade få en backkamera på min bil var att jag hade beställt 3D vy, och då ingår ju backkamera såklart. Annars hade jag inte heller haft den.
Jag vet inte hur det gick för den andra kunden, om han kunde eftermontera kameran, eller om om han bytte bort hela bilen till sist.
Re: Audi Q4 e-tron
Det är skamligt.Maw skrev:Helt galet att det inte ingår på en så exklusiv bil.mati skrev:Det skulle min också göra. Och jag själv naturligtvis också. Det gick ju förr liksom. Men det är en principsak. Man vänjer sig ju vid vissa bekvämligheter, och det känns du snålt av Audi att exkludera en sådan basic sak.OscarA skrev:Jag håller med till 100% och jag själv skulle inte leasa/köpa något utan(men min måste-ha lista är ganska lång )Det borde nästan bli ett EU-krav med backkamera...
Men min fru klarar sig som tur är!
Jag kommer ihåg när jag hade precis fått min e-tron 55, att säljaren berättade om en kund som hade glömt att bocka i kryssrutan för backkameran. Nu ville han få den eftermonterad eftersom han var rädd att han skulle backa över katten. Jag fick kalla kårar i efterhand, jag trodde nämligen - precis som denna kund - att en backkamera naturligtvis är standard på en bil för långt över en miljon. Men icke. Enda anledningen till att jag råkade få en backkamera på min bil var att jag hade beställt 3D vy, och då ingår ju backkamera såklart. Annars hade jag inte heller haft den.
Jag vet inte hur det gick för den andra kunden, om han kunde eftermontera kameran, eller om om han bytte bort hela bilen till sist.
Samma gäller väl Porsche Taycan utan stolsvärme fram..
Re: Audi Q4 e-tron
Det är dåligt, iaf standard på GT. Vet att den stora eftermonteringsfirman i Sthlm jobbat mycket med backkameror på Macans. Östermalmsbilen no 1 sen den kom och där är nog många köpare begränsat bilintresserade och kollar förstås inte upp sånt.mati skrev:Jag skulle faktiskt inte vilja ha en bil utan backkamera, oavsett hur bra leasingavtal man kan få. Jag har haft backkamera sedan 2014 tror jag. Det skulle kännas som ett jättestort kliv tillbaka efter så många år. Det borde vara standard numera, precis som du säger. Framförallt i en bil som påstås komma från en premiumtillverkare. Jag fattar verkligen inte vad tyskarna håller på med. Alla dessa konstiga utrustningsalternativ som exkluderar sånt som är standard hos budgettillverkarna.martinot skrev:Låter som helt OK pris, och känns som VAG oftast rabatterar leasingavtal än kontantköp.OscarA skrev:Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.
Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Kanske blir en prisvärd leasingbil, speciellt extra så i december månad.
Synd att backkamera inte är standard på en bil år 2021 dock (borde inte vara alternativ utan, och själv litar jag mer på backkamera än backspegel).
Lite samma som att man betalar för carplay på e-tron men inte på en a1. De vet att de kan ta betalt. Men helt klart borde det vara krav.
Audi Q4 e-tron
Ju dyrare bil, ju mer kostar extra..
(Förutom Tesla då)
(Förutom Tesla då)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q4 e-tron
En stor orsak (förutom brist på SuC och räckvidd) som fick mig att avstå att byta till en Taycan i somras. Basutrustningen är så jäkla utarmad och dålig standard. En Taycan som börjar på 800 hamnar på ca. det dubbla när man har alla _basfunktioner_ som borde ingå från start i en modern bil.
Dessutom är Porsche inte ensamma om detta. Känns som Audi och många andra bilmärken har samma "fattiga" (el)bilar som bas.
Fick bli en Tesla igen. Extremt billig i förhållande till allt som ingår.
Dessutom är Porsche inte ensamma om detta. Känns som Audi och många andra bilmärken har samma "fattiga" (el)bilar som bas.
Fick bli en Tesla igen. Extremt billig i förhållande till allt som ingår.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron
Och i det priset så är väl Taycanen ganska seg med?martinot skrev:En stor orsak (förutom brist på SuC och räckvidd) som fick mig att avstå att byta till en Taycan i somras. Basutrustningen är så jäkla utarmad och dålig standard. En Taycan som börjar på 800 hamnar på ca. det dubbla när man har alla _basfunktioner_ som borde ingå från start i en modern bil.
Dessutom är Porsche inte ensamma om detta. Känns som Audi och många andra bilmärken har samma "fattiga" (el)bilar som bas.
Fick bli en Tesla igen. Extremt billig i förhållande till allt som ingår.
Jag är en utrustningsgalning och avgudar att allt är standard med Tesla!
Re: Audi Q4 e-tron
Ja, och det värsta är ju egentligen inte att bilen i sig blir dyrare. Det kan man eventuellt leva med, eftersom andrahandsvärdet förhoppningsvis också blir bättre när man inte köper en snikvariant. Nej, det som är riktigt illa är ju att förmånsvärdet ökar nåt så in i he*e. Det är ju därför min e-tron är så himla dyr med ett förmånsvärde över 9000kr/mån. Jag valde alla optioner jag ville ha och tänkte inte så mycket på förmånsvärdet. Det kändes ändå "billigt" eftersom min förra Model S 2016 var ännu dyrare i förmån, då ingick nämligen ingenting från start och man fick välja till en massa saker om man inte ville ha en barskrapad bil. Den hade tillval för 200k om jag minns rätt. Det är först på senare år som Tesla har inkluderat allting som standard.martinot skrev:En stor orsak (förutom brist på SuC och räckvidd) som fick mig att avstå att byta till en Taycan i somras. Basutrustningen är så jäkla utarmad och dålig standard. En Taycan som börjar på 800 hamnar på ca. det dubbla när man har alla _basfunktioner_ som borde ingå från start i en modern bil.
Dessutom är Porsche inte ensamma om detta. Känns som Audi och många andra bilmärken har samma "fattiga" (el)bilar som bas.
Fick bli en Tesla igen. Extremt billig i förhållande till allt som ingår.
Hursomhelst så gör ju detta med förmånsvärdet att man inte gärna tar en sådan bil som tjänstebil. Det är samma sak med VW. Jag hade inte haft nånting emot en ID4 GTX, men då villhöver jag en del tillval eftersom bilen är alldeles för klent utrustad från start tycker jag. Bland annat utan backkamera såklart Men detta innebär ju att förmånsvärdet skjuter i höjden. I en Ioniq 5 ingår allt detta utan att förmånsvärdet påverkas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron
mati skrev:Ja, och det värsta är ju egentligen inte att bilen i sig blir dyrare. Det kan man eventuellt leva med, eftersom andrahandsvärdet förhoppningsvis också blir bättre när man inte köper en snikvariant. Nej, det som är riktigt illa är ju att förmånsvärdet ökar nåt så in i he*e. Det är ju därför min e-tron är så himla dyr med ett förmånsvärde över 9000kr/mån. Jag valde alla optioner jag ville ha och tänkte inte så mycket på förmånsvärdet. Det kändes ändå "billigt" eftersom min förra Model S 2016 var ännu dyrare i förmån, då ingick nämligen ingenting från start och man fick välja till en massa saker om man inte ville ha en barskrapad bil. Den hade tillval för 200k om jag minns rätt. Det är först på senare år som Tesla har inkluderat allting som standard.martinot skrev:En stor orsak (förutom brist på SuC och räckvidd) som fick mig att avstå att byta till en Taycan i somras. Basutrustningen är så jäkla utarmad och dålig standard. En Taycan som börjar på 800 hamnar på ca. det dubbla när man har alla _basfunktioner_ som borde ingå från start i en modern bil.
Dessutom är Porsche inte ensamma om detta. Känns som Audi och många andra bilmärken har samma "fattiga" (el)bilar som bas.
Fick bli en Tesla igen. Extremt billig i förhållande till allt som ingår.
Hursomhelst så gör ju detta med förmånsvärdet att man inte gärna tar en sådan bil som tjänstebil. Det är samma sak med VW. Jag hade inte haft nånting emot en ID4 GTX, men då villhöver jag en del tillval eftersom bilen är alldeles för klent utrustad från start tycker jag. Bland annat utan backkamera såklart Men detta innebär ju att förmånsvärdet skjuter i höjden. I en Ioniq 5 ingår allt detta utan att förmånsvärdet påverkas.
Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris.
Re: Audi Q4 e-tron
Är det inte fortfarande baspriset som förmånsvärdet baseras på?MWall skrev:Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron
Förmånsavgiften ökar radikalt med alla extra kryss utöver basmodellenmati skrev:Är det inte fortfarande baspriset som förmånsvärdet baseras på?MWall skrev:Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris.
Re: Audi Q4 e-tron
Det är det jag menar. Förmånsrabatten för elbilar baseras på baspriset, allt utöver det beskattas som för vilken fossilbil som helst. Det kommer bli likadant även nästa år. En elbil med mycket extrautrustning är inget billigt nöje.Gargamel skrev:Förmånsavgiften ökar radikalt med alla extra kryss utöver basmodellenmati skrev:Är det inte fortfarande baspriset som förmånsvärdet baseras på?MWall skrev:Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron
Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är detmati skrev:Det är det jag menar. Förmånsrabatten för elbilar baseras på baspriset, allt utöver det beskattas som för vilken fossilbil som helst. Det kommer bli likadant även nästa år. En elbil med mycket extrautrustning är inget billigt nöje.Gargamel skrev:Förmånsavgiften ökar radikalt med alla extra kryss utöver basmodellenmati skrev:Är det inte fortfarande baspriset som förmånsvärdet baseras på?MWall skrev:Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris.
på baspriset?
Re: Audi Q4 e-tron
Jag äter min sko om det är nåt annat än baspriset. Du får garanterat inget avdrag för extrautrustning. Det får man ju inte idag heller. Avdraget gäller för basbilen, allt som är extra kostar som för en vanlig fossilbil. Jag ser ingen anledning varför det skulle bli annorlunda med de nya reglerna.MWall skrev:Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är det
på baspriset?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron
Jag har uppfattat det som MrWall, att med de nya reglerna minskas totalpriset med 50%, inte bara baspriset. Du behöver dock inte äta upp någon sko för min skull, om det nu visar sig att det är som jag trormati skrev:Jag äter min sko om det är nåt annat än baspriset. Du får garanterat inget avdrag för extrautrustning. Det får man ju inte idag heller. Avdraget gäller för basbilen, allt som är extra kostar som för en vanlig fossilbil. Jag ser ingen anledning varför det skulle bli annorlunda med de nya reglerna.MWall skrev:Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är det
på baspriset?