Audi Q4 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Audi Q4 e-tron

Inlägg av Erxon »

Då det inte skrivs en rad om denna bil börjar man undra om den är helt värdelös?

Körmässigt av de bilar jag provkört senaste tiden är Q4 och Polestar 2 de bilar jag trivdes och satt bäst bakom ratten i.
Enyaqen och ID4 var för mig inte i närheten körmässigt jämfört med Q4. Även Ionic 5 var för mig ingen höjdare bakom ratten, sen att den kanske snabbladdningsmässigt slår de andra på fingrarna gör för mig inget då jag hittills snabbladdar i snitt 1 ggr/mån.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Bjelke »

Sitter precis och läser om den i elbilstidningen :) lång artikel när han åker neråt i Europa
med dottern (som skulle till Paris), upplägget var även ”en laddbricka och ingen planering” typ :)
Han verkade vääääldigt nöjd med komforten och hur bra det funkade med en enda bricka (lite dyrare
men smidigare än flera olika brickor) :)
Sedan tror jag han tyckte den var lite ”klen” och något kort räckvidd för priset…
Infotainmentsystem har jag för mig han tyckte var lite segt/krångligt också.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av taliz »

Vad var körmässigt bättre med Q4 vs ID4 och Enyaq?
Jag har ju en ID4 och har provat Q4. Märkte ingen skillnad körmässigt.
Det som skiljer är ju främst infotainment och övrig interiör.
Även om ratten var skum så var infotainment bättre än i ID4, särskilt att man kan få Google maps med satellitvy.
Men skulle jag ge 150k extra för det? Inte en chans.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Erxon skrev:
Då det inte skrivs en rad om denna bil börjar man undra om den är helt värdelös?

Körmässigt av de bilar jag provkört senaste tiden är Q4 och Polestar 2 de bilar jag trivdes och satt bäst bakom ratten i.
Enyaqen och ID4 var för mig inte i närheten körmässigt jämfört med Q4. Även Ionic 5 var för mig ingen höjdare bakom ratten, sen att den kanske snabbladdningsmässigt slår de andra på fingrarna gör för mig inget då jag hittills snabbladdar i snitt 1 ggr/mån.
Har provkört Audi Q4. Kändes tung, klumpig och trött.
Väljer hellre en Ioniq 5 eller Tesla MY.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Thed75 »

Dyr och tråkig Q4an
Inte speciellt energieffektiv heller
Komfortmässigt ok
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Bagaget i Q4 är väl också mindre, jämfört med de andra MEB-bilarna. Jag har inte ens övervägt en Q4. Vad får man för pengarna jämfört med en ID4? Fyra ringar i grillen. Tack, men nej tack.
Helt uppenbarligen resonerar de flesta likadant. Jag tycker att jag ser ID4:or mer eller mindre hela tiden, Enyaq har också börjat synas överallt. En Q4 har jag sett en enda gång hittills. Det säger en del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Mats E »

När jag byter bil brukar jag vara så fördomsfri som möjligt och låta alla märken få en chans att imponera på mig. Jag har provat de flesta konkurrenterna till Q4 och förstås även Q4:an själv. Jag provade 50 quattrovarianten. Den var riktigt fin på vägen. Audi känns som ett säkert kort. Interiören är fin, men kanske inte riktigt den toppkänsla som man är van vid på Audi. Dessutom tycker jag att instrumentpanel och interiören i stort ser aggressiv ut. Jag har inte riktigt smält utseendet, men antar att det handlar om personlig preferens. Den känns trängre i kupén än I5 och ID4. Tyvärr blir det en dyr bil där man ska kryssa i massor i beställningslistan för att komma upp i samma utrustningsnivå som Ioniq 5.
Jag gillar bilen och skulle absolut kunna tänka mig att äga och köra Q4, men fick inte riktigt den där WOW-känslan av bilen. Bilen är ganska dyr, men å andra sidan lär den ha ett högt andrahandsvärde, om det nu inte ligger den i fatet att varken laddning eller dess tekniska finesser andas framtid.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Mats E skrev:
När jag byter bil brukar jag vara så fördomsfri som möjligt och låta alla märken få en chans att imponera på mig. Jag har provat de flesta konkurrenterna till Q4 och förstås även Q4:an själv. Jag provade 50 quattrovarianten. Den var riktigt fin på vägen. Audi känns som ett säkert kort. Interiören är fin, men kanske inte riktigt den toppkänsla som man är van vid på Audi. Dessutom tycker jag att instrumentpanel och interiören i stort ser aggressiv ut. Jag har inte riktigt smält utseendet, men antar att det handlar om personlig preferens. Den känns trängre i kupén än I5 och ID4. Tyvärr blir det en dyr bil där man ska kryssa i massor i beställningslistan för att komma upp i samma utrustningsnivå som Ioniq 5.
Jag gillar bilen och skulle absolut kunna tänka mig att äga och köra Q4, men fick inte riktigt den där WOW-känslan av bilen. Bilen är ganska dyr, men å andra sidan lär den ha ett högt andrahandsvärde, om det nu inte ligger den i fatet att varken laddning eller dess tekniska finesser andas framtid.
Lilla Cupra Born laddar ju i 170kW.
Varför gör inte Q4 det då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Mats E skrev:
Bilen är ganska dyr, men å andra sidan lär den ha ett högt andrahandsvärde, om det nu inte ligger den i fatet att varken laddning eller dess tekniska finesser andas framtid.
Det trodde jag också när jag beställde min nuvarande e-tron 55 för 3 år sedan. Och även Audi själv tyckte det då. Trots mina vid den tiden uppskattade 2500mil/år påstod VW-finans att bilen borde ha ett restvärde på minst 55% efter 3 år. Ett år senare toksänkte de priset på e-tron eftersom den uppenbarligen såldes för dåligt.
Tack och lov bestämde jag ett lägre restvärde, samtidigt har jag inte ens kört hälften så mycket som jag trodde då. Det är troligtvis det som kommer rädda mig från att behöva lägga massor med pengar emellan när jag snart ska göra mig av med den.
MEB-bilarna är ju precis som du säger redan föråldrade på sätt och vis. Relativt dålig laddning, brist på finesser, och ingen V2L eller V2G på nuvarande modeller kan bli en nackdel när bilen ska säljas om några år. Det är ingen som vet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Mats E »

mati skrev:
Mats E skrev:
Bilen är ganska dyr, men å andra sidan lär den ha ett högt andrahandsvärde, om det nu inte ligger den i fatet att varken laddning eller dess tekniska finesser andas framtid.
Det trodde jag också när jag beställde min nuvarande e-tron 55 för 3 år sedan. Och även Audi själv tyckte det då. Trots mina vid den tiden uppskattade 2500mil/år påstod VW-finans att bilen borde ha ett restvärde på minst 55% efter 3 år. Ett år senare toksänkte de priset på e-tron eftersom den uppenbarligen såldes för dåligt.
Tack och lov bestämde jag ett lägre restvärde, samtidigt har jag inte ens kört hälften så mycket som jag trodde då. Det är troligtvis det som kommer rädda mig från att behöva lägga massor med pengar emellan när jag snart ska göra mig av med den.
MEB-bilarna är ju precis som du säger redan föråldrade på sätt och vis. Relativt dålig laddning, brist på finesser, och ingen V2L eller V2G på nuvarande modeller kan bli en nackdel när bilen ska säljas om några år. Det är ingen som vet.
Det är svårvärderat. Det som förstås är positivt för Audi (och VAG i stort) är att det är bra bilar i grunden med bra chassi och köregenskaper. Dessutom finns ju trovärdigheten för märket i sig. Det kanske är egenskaper som man uppskattar om man inte måste ha det senaste.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Mats E skrev:
Bilen är ganska dyr, men å andra sidan lär den ha ett högt andrahandsvärde, om det nu inte ligger den i fatet att varken laddning eller dess tekniska finesser andas framtid.
Det trodde jag också när jag beställde min nuvarande e-tron 55 för 3 år sedan. Och även Audi själv tyckte det då. Trots mina vid den tiden uppskattade 2500mil/år påstod VW-finans att bilen borde ha ett restvärde på minst 55% efter 3 år. Ett år senare toksänkte de priset på e-tron eftersom den uppenbarligen såldes för dåligt.
Tack och lov bestämde jag ett lägre restvärde, samtidigt har jag inte ens kört hälften så mycket som jag trodde då. Det är troligtvis det som kommer rädda mig från att behöva lägga massor med pengar emellan när jag snart ska göra mig av med den.
MEB-bilarna är ju precis som du säger redan föråldrade på sätt och vis. Relativt dålig laddning, brist på finesser, och ingen V2L eller V2G på nuvarande modeller kan bli en nackdel när bilen ska säljas om några år. Det är ingen som vet.
Om MEB har dålig laddning så har etron 55 också det. Restiden blir ju i praktiken densamma, vilket tex Teslabjörns 1000km-test visar.
170kw kommer inom kort, då inte bara matchar MEB etron 55 utan överträffar den.
V2L har minst sagt begränsad nytta idag, känns mest som en plojgrej.
V2G har VW stor fokus på, känns som de kommit längre än Koreanerna där.

Kanske har jag fel, men jag har fått uppfattningen att i5 mest intresserar nördar som vill ha 800V. "Vanligt folk" föredrar tyska bilar framför koreanska, särskilt om priset är i samma härad.
Det som kan pressa MEB är nog främst Model Y SR+.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Mats E skrev:
mati skrev:
Mats E skrev:
Bilen är ganska dyr, men å andra sidan lär den ha ett högt andrahandsvärde, om det nu inte ligger den i fatet att varken laddning eller dess tekniska finesser andas framtid.
Det trodde jag också när jag beställde min nuvarande e-tron 55 för 3 år sedan. Och även Audi själv tyckte det då. Trots mina vid den tiden uppskattade 2500mil/år påstod VW-finans att bilen borde ha ett restvärde på minst 55% efter 3 år. Ett år senare toksänkte de priset på e-tron eftersom den uppenbarligen såldes för dåligt.
Tack och lov bestämde jag ett lägre restvärde, samtidigt har jag inte ens kört hälften så mycket som jag trodde då. Det är troligtvis det som kommer rädda mig från att behöva lägga massor med pengar emellan när jag snart ska göra mig av med den.
MEB-bilarna är ju precis som du säger redan föråldrade på sätt och vis. Relativt dålig laddning, brist på finesser, och ingen V2L eller V2G på nuvarande modeller kan bli en nackdel när bilen ska säljas om några år. Det är ingen som vet.
Det är svårvärderat. Det som förstås är positivt för Audi (och VAG i stort) är att det är bra bilar i grunden med bra chassi och köregenskaper. Dessutom finns ju trovärdigheten för märket i sig. Det kanske är egenskaper som man uppskattar om man inte måste ha det senaste.
Recharge har frågat ID ägare om de kommer att köpa en VW igen.
Många svarar nej på den frågan.
Tyvärr släppte VW ut en ofärdig produkt.
Och får ta konsekvenserna av det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Mats E »

taliz skrev:
mati skrev:
Mats E skrev:
Bilen är ganska dyr, men å andra sidan lär den ha ett högt andrahandsvärde, om det nu inte ligger den i fatet att varken laddning eller dess tekniska finesser andas framtid.
Det trodde jag också när jag beställde min nuvarande e-tron 55 för 3 år sedan. Och även Audi själv tyckte det då. Trots mina vid den tiden uppskattade 2500mil/år påstod VW-finans att bilen borde ha ett restvärde på minst 55% efter 3 år. Ett år senare toksänkte de priset på e-tron eftersom den uppenbarligen såldes för dåligt.
Tack och lov bestämde jag ett lägre restvärde, samtidigt har jag inte ens kört hälften så mycket som jag trodde då. Det är troligtvis det som kommer rädda mig från att behöva lägga massor med pengar emellan när jag snart ska göra mig av med den.
MEB-bilarna är ju precis som du säger redan föråldrade på sätt och vis. Relativt dålig laddning, brist på finesser, och ingen V2L eller V2G på nuvarande modeller kan bli en nackdel när bilen ska säljas om några år. Det är ingen som vet.
Om MEB har dålig laddning så har etron 55 också det. Restiden blir ju i praktiken densamma, vilket tex Teslabjörns 1000km-test visar.
170kw kommer inom kort, då inte bara matchar MEB etron 55 utan överträffar den.
V2L har minst sagt begränsad nytta idag, känns mest som en plojgrej.
V2G har VW stor fokus på, känns som de kommit längre än Koreanerna där.

Kanske har jag fel, men jag har fått uppfattningen att i5 mest intresserar nördar som vill ha 800V. "Vanligt folk" föredrar tyska bilar framför koreanska, särskilt om priset är i samma härad.
Det som kan pressa MEB är nog främst Model Y SR+.
Bilar väcker ju många känslor. Jag tror nog att många av dessa "nördar" inte bara faller för 800V-laddningen, utan även för dess design, som inte verkar lämna så många oberörd. Sedan vet man inte riktigt hur framtidens bilköpare kommer att se på olika märken nu när det händer så mycket med "nya" tillverkare. Senast jag bytte bil hade jag inte ens hört talas om Tesla. Hur kommer man att se på koreanska bilar framöver? KIA eNiro är ju idag en storsäljare.
För att återknyta till Q4 som tråden handlar om så håller jag nog ändå med dig om att vanligt folk (=icke nördar) gärna väljer bilar från VAG - om både pris och prestanda är likvärdigt.
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Edward123 »

Zalman3 skrev:
Mats E skrev:
mati skrev:
Mats E skrev:
Bilen är ganska dyr, men å andra sidan lär den ha ett högt andrahandsvärde, om det nu inte ligger den i fatet att varken laddning eller dess tekniska finesser andas framtid.
Det trodde jag också när jag beställde min nuvarande e-tron 55 för 3 år sedan. Och även Audi själv tyckte det då. Trots mina vid den tiden uppskattade 2500mil/år påstod VW-finans att bilen borde ha ett restvärde på minst 55% efter 3 år. Ett år senare toksänkte de priset på e-tron eftersom den uppenbarligen såldes för dåligt.
Tack och lov bestämde jag ett lägre restvärde, samtidigt har jag inte ens kört hälften så mycket som jag trodde då. Det är troligtvis det som kommer rädda mig från att behöva lägga massor med pengar emellan när jag snart ska göra mig av med den.
MEB-bilarna är ju precis som du säger redan föråldrade på sätt och vis. Relativt dålig laddning, brist på finesser, och ingen V2L eller V2G på nuvarande modeller kan bli en nackdel när bilen ska säljas om några år. Det är ingen som vet.
Det är svårvärderat. Det som förstås är positivt för Audi (och VAG i stort) är att det är bra bilar i grunden med bra chassi och köregenskaper. Dessutom finns ju trovärdigheten för märket i sig. Det kanske är egenskaper som man uppskattar om man inte måste ha det senaste.
Recharge har frågat ID ägare om de kommer att köpa en VW igen.
Många svarar nej på den frågan.
Tyvärr släppte VW ut en ofärdig produkt.
Och får ta konsekvenserna av det.
Var inte frågan om de hade köpt samma bil, inte samma bilmärke. Ganska stor skillnad. Sen sa väl över 70% "ja"?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Walker »

Mats E: ”Senast jag bytte bil hade jag inte ens hört talas om Tesla.”
Ursäkta, men kör du en Volvo 740 eller bor under en sten? :lol: :lol: :lol:
Vem, som bytt bil de senaste 5 åren, har inte hört talas om Tesla? Även gammelmormor, som inte ens har körkort, vet ju vad en Tesla är.
”En jättedyr såndäringa bil från Amerikat” :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Om MEB har dålig laddning så har etron 55 också det.
Absolut. Det har den ju också om man jämför med en Ioniq 5. Man får som bäst knappt 1 mil/minut i e-tron 55. Ioniq 5 och EV6 är dubbelt så snabba. Hur man än vrider och vänder på det så är Audin sämre vid snabbladdaren. Mycket sämre till och med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Mats E skrev:
Det är svårvärderat. Det som förstås är positivt för Audi (och VAG i stort) är att det är bra bilar i grunden med bra chassi och köregenskaper. Dessutom finns ju trovärdigheten för märket i sig. Det kanske är egenskaper som man uppskattar om man inte måste ha det senaste.
Just trovärdigheten för VW vet jag inte om den är så stor. Men jag förstår vad du menar. Jag är själv inte främmande för att skaffa en MEB-bil. Jag gillar ID4 faktiskt. Den relativt långsamma laddningen bryr jag mig inte så mycket om. Jag har inte snabbladdat min e-tron på två år, det finns alltså en stor chans att en bil som jag skaffar inom närmaste året aldrig någonsin kommer att snabbladdas under min ägo. Det är väl i så fall det relativt höga priset och bristande utrustning i basmodellen som avskräcker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av martinot »

Walker skrev:
Mats E: ”Senast jag bytte bil hade jag inte ens hört talas om Tesla.”
Ursäkta, men kör du en Volvo 740 eller bor under en sten? :lol: :lol: :lol:
Vem, som bytt bil de senaste 5 åren, har inte hört talas om Tesla? Även gammelmormor, som inte ens har körkort, vet ju vad en Tesla är.
”En jättedyr såndäringa bil från Amerikat” :lol:
Absolut att det fortfarande finns globala varumärken som är mycket mer kända än Tesla, som tex. techbolag som Apple, Microsoft, Google och många andra. Men samtidigt så verkar Tesla ökat kännedom och värde i sitt varumärke nu på senare tid. Har säkert med elektrifiering att göra, men även att Tesla nu bygger fabriker i både Asien och Europa.

Verkar som det nu är ett rätt hyfsat känt bland allmänheten, även om en hyfsad bit kvar till större bilvarumärken som Toyota, BMW och Mercedes.

https://mma.prnewswire.com/media/166129 ... p=original

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Mats E »

Walker skrev:
Mats E: ”Senast jag bytte bil hade jag inte ens hört talas om Tesla.”
Ursäkta, men kör du en Volvo 740 eller bor under en sten? :lol: :lol: :lol:
Vem, som bytt bil de senaste 5 åren, har inte hört talas om Tesla? Även gammelmormor, som inte ens har körkort, vet ju vad en Tesla är.
”En jättedyr såndäringa bil från Amerikat” :lol:
Jag lägger en viss reservation i min formulering. Jag bytte bil senast 2011 och det är så länge sedan att jag inte riktigt minns hur mycket koll jag hade på Teslas verksamhet. Min Subaru har varit så bra att jag inte velat byta bort den förrän nu när jag känner att jag vill ha förnyelse.
Din gammelmormor kommer säkert ihåg när det tillverkades saker som höll längre än garantitiden :D :D :D
I mångt och mycket har min nyfikenhet för elbilar väckts efter ett flertal resor till Kalifornien (och senast Silicon Valley) de senaste 7 åren.

(Ursäkta alla som vill läsa om Q4 att denna kommentar hamnar i denna tråd)
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Hmpftfhdns »

551 Q4 e-tron hittills i Sverige enligt car.info

Registrerades faktiskt marginellt fler (606) av vanliga e-tron under samma period (jun-okt).

Det är ju rätt skralt jämfört med ID4 (3101) och Enyaq (1583).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av martinot »

Hmpftfhdns skrev:
551 Q4 e-tron hittills i Sverige enligt car.info

Registrerades faktiskt marginellt fler (606) av vanliga e-tron under samma period (jun-okt).

Det är ju rätt skralt jämfört med ID4 (3101) och Enyaq (1583).
Kommer väl tillbaka till frågan om varumärken som vi var löst inne på nyss.

Verkar som Audi-loggan kanske inte är så extremt mycket mer värd att folka är beredda att ta prisökningen vs en motsvarande bil med loggan från VW eller Skoda?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Force-Walker »

Hmpftfhdns skrev:
551 Q4 e-tron hittills i Sverige enligt car.info

Registrerades faktiskt marginellt fler (606) av vanliga e-tron under samma period (jun-okt).

Det är ju rätt skralt jämfört med ID4 (3101) och Enyaq (1583).

Id4 lanserades i september 2020.

Q4 etron i April i år.
Är väl inte konstigt att de finns fler id4 då?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Hmpftfhdns »

Force-Walker skrev:
Hmpftfhdns skrev:
551 Q4 e-tron hittills i Sverige enligt car.info

Registrerades faktiskt marginellt fler (606) av vanliga e-tron under samma period (jun-okt).

Det är ju rätt skralt jämfört med ID4 (3101) och Enyaq (1583).

Id4 lanserades i september 2020.

Q4 etron i April i år.
Är väl inte konstigt att de finns fler id4 då?
Siffrorna för ID4 och Enyaq är under samma period — finns ännu fler av dem totalt.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Nect »

Hmpftfhdns skrev:
551 Q4 e-tron hittills i Sverige enligt car.info

Registrerades faktiskt marginellt fler (606) av vanliga e-tron under samma period (jun-okt).

Det är ju rätt skralt jämfört med ID4 (3101) och Enyaq (1583).
Audi har och har haft problem med att få fram bilar. Det är otroligt lång leveranstid om man inte tar en basic Q4 vilket jag inte tror många gör. Säkert en del av förklaringen. En kollega beställde sin Q4 50 quattro så fort det gick. Hans leverans är just nu satt till januari… med risk att den hamnar i mars-april om han inte väljer bort några tillval.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av dd88 »

Beställer du med drag eller phonebox så är det leverans till sommaren.

Provkörde en 40, som förutom slö drivlina även kändes lite tafatt. Sen lansering så har vi varit övertygade om att det är bilen vi vill ha men när vi väl körde den så föll allt. Fick ett bra pris på en välutrustad 45 för att komma under 700kkr-spärren men lockar inte alls i dagsläget.

Körde en IX3 direkt efter och trots att det bara är en gammal BMW med annan drivlina så var den betydligt trevligare, dock med högre pris.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar