Audi Q4 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
MWall skrev:
Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris. :)
Är det inte fortfarande baspriset som förmånsvärdet baseras på?
Förmånsavgiften ökar radikalt med alla extra kryss utöver basmodellen
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris. :)
Är det inte fortfarande baspriset som förmånsvärdet baseras på?
Förmånsavgiften ökar radikalt med alla extra kryss utöver basmodellen
Det är det jag menar. Förmånsrabatten för elbilar baseras på baspriset, allt utöver det beskattas som för vilken fossilbil som helst. Det kommer bli likadant även nästa år. En elbil med mycket extrautrustning är inget billigt nöje.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Gargamel skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris. :)
Är det inte fortfarande baspriset som förmånsvärdet baseras på?
Förmånsavgiften ökar radikalt med alla extra kryss utöver basmodellen
Det är det jag menar. Förmånsrabatten för elbilar baseras på baspriset, allt utöver det beskattas som för vilken fossilbil som helst. Det kommer bli likadant även nästa år. En elbil med mycket extrautrustning är inget billigt nöje.
Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är det
på baspriset?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är det
på baspriset?
Jag äter min sko om det är nåt annat än baspriset. Du får garanterat inget avdrag för extrautrustning. Det får man ju inte idag heller. Avdraget gäller för basbilen, allt som är extra kostar som för en vanlig fossilbil. Jag ser ingen anledning varför det skulle bli annorlunda med de nya reglerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3270
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Maw »

mati skrev:
MWall skrev:
Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är det
på baspriset?
Jag äter min sko om det är nåt annat än baspriset. Du får garanterat inget avdrag för extrautrustning. Det får man ju inte idag heller. Avdraget gäller för basbilen, allt som är extra kostar som för en vanlig fossilbil. Jag ser ingen anledning varför det skulle bli annorlunda med de nya reglerna.
Jag har uppfattat det som MrWall, att med de nya reglerna minskas totalpriset med 50%, inte bara baspriset. Du behöver dock inte äta upp någon sko för min skull, om det nu visar sig att det är som jag tror :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Maw skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är det
på baspriset?
Jag äter min sko om det är nåt annat än baspriset. Du får garanterat inget avdrag för extrautrustning. Det får man ju inte idag heller. Avdraget gäller för basbilen, allt som är extra kostar som för en vanlig fossilbil. Jag ser ingen anledning varför det skulle bli annorlunda med de nya reglerna.
Jag har uppfattat det som MrWall, att med de nya reglerna minskas totalpriset med 50%, inte bara baspriset. Du behöver dock inte äta upp någon sko för min skull, om det nu visar sig att det är som jag tror :D
Det skulle vända hela min världsbild upp och ner om det skulle visa sig att det är så. Nedsättningen av förmånsvärdet ska ju gynna eldriften, eller snarare sagt kompensera för merkostnaden som den elektriska drivlinan medför. Att förmånsvärdet skulle sättas ned även för extrautrustning som inte har nånting med själva eldriften att göra, känns ganska så osannolikt. Så har det ju inte varit hittills heller. Och att förmånsreglerna skulle bli förmånligare än vad de någonsin varit känns mer som önsketänkande.
Jag har förstått det som så att förmånsreglerna inte ändras egentligen. Det som ändras är enbart beräkningsmodellen för nedsättningen. Istället för att slumpa fram ett belopp som idag (som ju också bygger på baspriset) så använder man formeln nedsättning = min(50%, 350kkr).
Men visst skulle jag bli glad om det visar sig att jag har fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar