Audi Q4 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

OscarA skrev:
Jag håller med till 100% och jag själv skulle inte leasa/köpa något utan(men min måste-ha lista är ganska lång :mrgreen: )Det borde nästan bli ett EU-krav med backkamera...
Men min fru klarar sig som tur är!
Det skulle min också göra. Och jag själv naturligtvis också. Det gick ju förr liksom. Men det är en principsak. Man vänjer sig ju vid vissa bekvämligheter, och det känns du snålt av Audi att exkludera en sådan basic sak.
Jag kommer ihåg när jag hade precis fått min e-tron 55, att säljaren berättade om en kund som hade glömt att bocka i kryssrutan för backkameran. Nu ville han få den eftermonterad eftersom han var rädd att han skulle backa över katten. Jag fick kalla kårar i efterhand, jag trodde nämligen - precis som denna kund - att en backkamera naturligtvis är standard på en bil för långt över en miljon. Men icke. Enda anledningen till att jag råkade få en backkamera på min bil var att jag hade beställt 3D vy, och då ingår ju backkamera såklart. Annars hade jag inte heller haft den.
Jag vet inte hur det gick för den andra kunden, om han kunde eftermontera kameran, eller om om han bytte bort hela bilen till sist.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Maw »

mati skrev:
OscarA skrev:
Jag håller med till 100% och jag själv skulle inte leasa/köpa något utan(men min måste-ha lista är ganska lång :mrgreen: )Det borde nästan bli ett EU-krav med backkamera...
Men min fru klarar sig som tur är!
Det skulle min också göra. Och jag själv naturligtvis också. Det gick ju förr liksom. Men det är en principsak. Man vänjer sig ju vid vissa bekvämligheter, och det känns du snålt av Audi att exkludera en sådan basic sak.
Jag kommer ihåg när jag hade precis fått min e-tron 55, att säljaren berättade om en kund som hade glömt att bocka i kryssrutan för backkameran. Nu ville han få den eftermonterad eftersom han var rädd att han skulle backa över katten. Jag fick kalla kårar i efterhand, jag trodde nämligen - precis som denna kund - att en backkamera naturligtvis är standard på en bil för långt över en miljon. Men icke. Enda anledningen till att jag råkade få en backkamera på min bil var att jag hade beställt 3D vy, och då ingår ju backkamera såklart. Annars hade jag inte heller haft den.
Jag vet inte hur det gick för den andra kunden, om han kunde eftermontera kameran, eller om om han bytte bort hela bilen till sist.
Helt galet att det inte ingår på en så exklusiv bil. :roll:
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av OscarA »

Maw skrev:
mati skrev:
OscarA skrev:
Jag håller med till 100% och jag själv skulle inte leasa/köpa något utan(men min måste-ha lista är ganska lång :mrgreen: )Det borde nästan bli ett EU-krav med backkamera...
Men min fru klarar sig som tur är!
Det skulle min också göra. Och jag själv naturligtvis också. Det gick ju förr liksom. Men det är en principsak. Man vänjer sig ju vid vissa bekvämligheter, och det känns du snålt av Audi att exkludera en sådan basic sak.
Jag kommer ihåg när jag hade precis fått min e-tron 55, att säljaren berättade om en kund som hade glömt att bocka i kryssrutan för backkameran. Nu ville han få den eftermonterad eftersom han var rädd att han skulle backa över katten. Jag fick kalla kårar i efterhand, jag trodde nämligen - precis som denna kund - att en backkamera naturligtvis är standard på en bil för långt över en miljon. Men icke. Enda anledningen till att jag råkade få en backkamera på min bil var att jag hade beställt 3D vy, och då ingår ju backkamera såklart. Annars hade jag inte heller haft den.
Jag vet inte hur det gick för den andra kunden, om han kunde eftermontera kameran, eller om om han bytte bort hela bilen till sist.
Helt galet att det inte ingår på en så exklusiv bil. :roll:
Det är skamligt.
Samma gäller väl Porsche Taycan utan stolsvärme fram..
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
martinot skrev:
OscarA skrev:
Beställt en Q4 35 till frun som stadsbil med barnstol. 4180:- inkl försäkring, privatleasing.

Personligen tycker jag att det är väldigt billigt!
Låter som helt OK pris, och känns som VAG oftast rabatterar leasingavtal än kontantköp.

Kanske blir en prisvärd leasingbil, speciellt extra så i december månad.

Synd att backkamera inte är standard på en bil år 2021 dock (borde inte vara alternativ utan, och själv litar jag mer på backkamera än backspegel).
Jag skulle faktiskt inte vilja ha en bil utan backkamera, oavsett hur bra leasingavtal man kan få. Jag har haft backkamera sedan 2014 tror jag. Det skulle kännas som ett jättestort kliv tillbaka efter så många år. Det borde vara standard numera, precis som du säger. Framförallt i en bil som påstås komma från en premiumtillverkare. Jag fattar verkligen inte vad tyskarna håller på med. Alla dessa konstiga utrustningsalternativ som exkluderar sånt som är standard hos budgettillverkarna.
Det är dåligt, iaf standard på GT. Vet att den stora eftermonteringsfirman i Sthlm jobbat mycket med backkameror på Macans. Östermalmsbilen no 1 sen den kom och där är nog många köpare begränsat bilintresserade och kollar förstås inte upp sånt.
Lite samma som att man betalar för carplay på e-tron men inte på en a1. De vet att de kan ta betalt. Men helt klart borde det vara krav.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi Q4 e-tron

Inlägg av taliz »

Ju dyrare bil, ju mer kostar extra..
(Förutom Tesla då)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av martinot »

En stor orsak (förutom brist på SuC och räckvidd) som fick mig att avstå att byta till en Taycan i somras. Basutrustningen är så jäkla utarmad och dålig standard. En Taycan som börjar på 800 hamnar på ca. det dubbla när man har alla _basfunktioner_ som borde ingå från start i en modern bil.

Dessutom är Porsche inte ensamma om detta. Känns som Audi och många andra bilmärken har samma "fattiga" (el)bilar som bas.

Fick bli en Tesla igen. Extremt billig i förhållande till allt som ingår.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av OscarA »

martinot skrev:
En stor orsak (förutom brist på SuC och räckvidd) som fick mig att avstå att byta till en Taycan i somras. Basutrustningen är så jäkla utarmad och dålig standard. En Taycan som börjar på 800 hamnar på ca. det dubbla när man har alla _basfunktioner_ som borde ingå från start i en modern bil.

Dessutom är Porsche inte ensamma om detta. Känns som Audi och många andra bilmärken har samma "fattiga" (el)bilar som bas.

Fick bli en Tesla igen. Extremt billig i förhållande till allt som ingår.
Och i det priset så är väl Taycanen ganska seg med?
Jag är en utrustningsgalning och avgudar att allt är standard med Tesla!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

martinot skrev:
En stor orsak (förutom brist på SuC och räckvidd) som fick mig att avstå att byta till en Taycan i somras. Basutrustningen är så jäkla utarmad och dålig standard. En Taycan som börjar på 800 hamnar på ca. det dubbla när man har alla _basfunktioner_ som borde ingå från start i en modern bil.

Dessutom är Porsche inte ensamma om detta. Känns som Audi och många andra bilmärken har samma "fattiga" (el)bilar som bas.

Fick bli en Tesla igen. Extremt billig i förhållande till allt som ingår.
Ja, och det värsta är ju egentligen inte att bilen i sig blir dyrare. Det kan man eventuellt leva med, eftersom andrahandsvärdet förhoppningsvis också blir bättre när man inte köper en snikvariant. Nej, det som är riktigt illa är ju att förmånsvärdet ökar nåt så in i he*e. Det är ju därför min e-tron är så himla dyr med ett förmånsvärde över 9000kr/mån. Jag valde alla optioner jag ville ha och tänkte inte så mycket på förmånsvärdet. Det kändes ändå "billigt" eftersom min förra Model S 2016 var ännu dyrare i förmån, då ingick nämligen ingenting från start och man fick välja till en massa saker om man inte ville ha en barskrapad bil. Den hade tillval för 200k om jag minns rätt. Det är först på senare år som Tesla har inkluderat allting som standard.
Hursomhelst så gör ju detta med förmånsvärdet att man inte gärna tar en sådan bil som tjänstebil. Det är samma sak med VW. Jag hade inte haft nånting emot en ID4 GTX, men då villhöver jag en del tillval eftersom bilen är alldeles för klent utrustad från start tycker jag. Bland annat utan backkamera såklart Men detta innebär ju att förmånsvärdet skjuter i höjden. I en Ioniq 5 ingår allt detta utan att förmånsvärdet påverkas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av MWall »

mati skrev:
martinot skrev:
En stor orsak (förutom brist på SuC och räckvidd) som fick mig att avstå att byta till en Taycan i somras. Basutrustningen är så jäkla utarmad och dålig standard. En Taycan som börjar på 800 hamnar på ca. det dubbla när man har alla _basfunktioner_ som borde ingå från start i en modern bil.

Dessutom är Porsche inte ensamma om detta. Känns som Audi och många andra bilmärken har samma "fattiga" (el)bilar som bas.

Fick bli en Tesla igen. Extremt billig i förhållande till allt som ingår.
Ja, och det värsta är ju egentligen inte att bilen i sig blir dyrare. Det kan man eventuellt leva med, eftersom andrahandsvärdet förhoppningsvis också blir bättre när man inte köper en snikvariant. Nej, det som är riktigt illa är ju att förmånsvärdet ökar nåt så in i he*e. Det är ju därför min e-tron är så himla dyr med ett förmånsvärde över 9000kr/mån. Jag valde alla optioner jag ville ha och tänkte inte så mycket på förmånsvärdet. Det kändes ändå "billigt" eftersom min förra Model S 2016 var ännu dyrare i förmån, då ingick nämligen ingenting från start och man fick välja till en massa saker om man inte ville ha en barskrapad bil. Den hade tillval för 200k om jag minns rätt. Det är först på senare år som Tesla har inkluderat allting som standard.
Hursomhelst så gör ju detta med förmånsvärdet att man inte gärna tar en sådan bil som tjänstebil. Det är samma sak med VW. Jag hade inte haft nånting emot en ID4 GTX, men då villhöver jag en del tillval eftersom bilen är alldeles för klent utrustad från start tycker jag. Bland annat utan backkamera såklart Men detta innebär ju att förmånsvärdet skjuter i höjden. I en Ioniq 5 ingår allt detta utan att förmånsvärdet påverkas.

Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris. :)
Är det inte fortfarande baspriset som förmånsvärdet baseras på?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
MWall skrev:
Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris. :)
Är det inte fortfarande baspriset som förmånsvärdet baseras på?
Förmånsavgiften ökar radikalt med alla extra kryss utöver basmodellen
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris. :)
Är det inte fortfarande baspriset som förmånsvärdet baseras på?
Förmånsavgiften ökar radikalt med alla extra kryss utöver basmodellen
Det är det jag menar. Förmånsrabatten för elbilar baseras på baspriset, allt utöver det beskattas som för vilken fossilbil som helst. Det kommer bli likadant även nästa år. En elbil med mycket extrautrustning är inget billigt nöje.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Gargamel skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris. :)
Är det inte fortfarande baspriset som förmånsvärdet baseras på?
Förmånsavgiften ökar radikalt med alla extra kryss utöver basmodellen
Det är det jag menar. Förmånsrabatten för elbilar baseras på baspriset, allt utöver det beskattas som för vilken fossilbil som helst. Det kommer bli likadant även nästa år. En elbil med mycket extrautrustning är inget billigt nöje.
Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är det
på baspriset?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är det
på baspriset?
Jag äter min sko om det är nåt annat än baspriset. Du får garanterat inget avdrag för extrautrustning. Det får man ju inte idag heller. Avdraget gäller för basbilen, allt som är extra kostar som för en vanlig fossilbil. Jag ser ingen anledning varför det skulle bli annorlunda med de nya reglerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av Maw »

mati skrev:
MWall skrev:
Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är det
på baspriset?
Jag äter min sko om det är nåt annat än baspriset. Du får garanterat inget avdrag för extrautrustning. Det får man ju inte idag heller. Avdraget gäller för basbilen, allt som är extra kostar som för en vanlig fossilbil. Jag ser ingen anledning varför det skulle bli annorlunda med de nya reglerna.
Jag har uppfattat det som MrWall, att med de nya reglerna minskas totalpriset med 50%, inte bara baspriset. Du behöver dock inte äta upp någon sko för min skull, om det nu visar sig att det är som jag tror :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av mati »

Maw skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är det
på baspriset?
Jag äter min sko om det är nåt annat än baspriset. Du får garanterat inget avdrag för extrautrustning. Det får man ju inte idag heller. Avdraget gäller för basbilen, allt som är extra kostar som för en vanlig fossilbil. Jag ser ingen anledning varför det skulle bli annorlunda med de nya reglerna.
Jag har uppfattat det som MrWall, att med de nya reglerna minskas totalpriset med 50%, inte bara baspriset. Du behöver dock inte äta upp någon sko för min skull, om det nu visar sig att det är som jag tror :D
Det skulle vända hela min världsbild upp och ner om det skulle visa sig att det är så. Nedsättningen av förmånsvärdet ska ju gynna eldriften, eller snarare sagt kompensera för merkostnaden som den elektriska drivlinan medför. Att förmånsvärdet skulle sättas ned även för extrautrustning som inte har nånting med själva eldriften att göra, känns ganska så osannolikt. Så har det ju inte varit hittills heller. Och att förmånsreglerna skulle bli förmånligare än vad de någonsin varit känns mer som önsketänkande.
Jag har förstått det som så att förmånsreglerna inte ändras egentligen. Det som ändras är enbart beräkningsmodellen för nedsättningen. Istället för att slumpa fram ett belopp som idag (som ju också bygger på baspriset) så använder man formeln nedsättning = min(50%, 350kkr).
Men visst skulle jag bli glad om det visar sig att jag har fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar