Jag vågade inte föreslå en e-Golf, men nu när du själv nämnde den så får jag väl ändå yttra mig.CrazyGang skrev:Tack för inspel!
Takräcke är en dealbreaker så tyvärr går både id.3 och Ioniq bort. Annars hade de bägge varit bra.
Har svårt att motivera mig bli kund hos ett kinesiskt företag. Valde aktivt bort Huawei av det skälet för solcellsinstallationen.
E-Golf med stora batteriet skulle kunna vara ett alternativ…
Det känns som att e-Golf skulle passa väldigt bra för era behov. Den kan visserligen bara ladda på två faser och inte på tre, men det duger faktiskt. Jag kan dock inte lova att den klarar 15 mil i -20 grader, jag har aldrig testat. Men i mer normala temperaturer klarar den ungefär 20 mil. 23-25 på sommarn.
Den har förvisso ingen batterivärmare, men jag upplever det snarare som en fördel eftersom förbrukningen inte påverkas nämnvärt när man startar med kallt batteri. I motsats till bilar som spenderar massor med energi för att få upp tempen i batteriet när det är kallt. Jag ser detta nu på hösten när jag jämför med min e-tron. E-Golfen ligger som vanligt runt 14-15kWh/100km, oavsett hur långt man kör. E-tronen ligger på mer än det dubbla på kortare sträckor (under 10 mil) eftersom en massa energi går åt för att värma batteriet. Det är uppenbart vilken bil jag föredrar till vardags.
Enda nackdelen med e-Golf som jag ser är att den inte får ha dragkrok. För övrigt är det bästa bilen jag någonsin haft. Jag vågar inte byta bort den eftersom risken att nästa bil blir sämre är överhängande.