Hjälp med val av andrabil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Hjälp med val av andrabil

Inlägg av CrazyGang »

Vi ska flytta till Norrland och har kommit fram till att vi kommer ha nytta av en andrabil. Idag kör jag en 2020 M3 LR och är mycket nöjd med det mesta bortsett från lastegenskaper (eg öppningen till bagaget) och att den är i trängsta laget för oss fem. Men det var egenskaper vi kände till vid valet av bil.

Våra behov för en andrabil är som följer:

- Vore bra om fem personer kan åka vid undantagsfall. Räknar med en del besök som ev kommer med tåg eller flyg. Oftast kommer den dock användas för kortare sträckor (<10 mil) eller av två-tre personer
- Takräcke. Vi planerar åka mycket skidor, såväl alpint som längd.
- Klara runt 15 mil i rejäl norrlandstemperatur, -20 grader
- Helst trefasladdning
- Autobroms krav, helst även andra förarstödssystem
- Bra lysen
- Leverans senast juni

Funderade först över något begagnat men kom inte fram till något vettigt som funkar för oss. Har kört LEAF 2018 men den är alldeles för dyr i förhållande till vad man får tycker jag: föråldrad och bristfällig konstruktion (chademo, ingen tempreglering av batteri osv). tror det kan slå på andrahandsvärdet.

Var och körde Hyundai Kona idag och den överraskade positivt. Lilla motorn räckte till och bilen kändes större än vad den ser ut på bild. Priset känns ok (390') givet att klimatbonusen kommer att betalas ut. Vilket inte är säkert och då blir kalkylen inte lika attraktiv.

Även funderat på e-Niro som våra vänner är mycket nöjda med.

Min tveksamhet är att e-Niro egentligen känns som lite överkurs för våra behov. Långfärdsegenskaperna och extra utrymmet är något som vi till vardags inte egentligen behöver. Dessutom kostar den nästan som Teslan vilket känns magstarkt. (520')

Alternativet till att köpa är att privatleasa en bil istället. Då blir e-Niro plötsligt mer attraktiv än Kona, 3750kr/mån resp 2990kr/mån. Lätt att motivera mtp högre utrustningsnivå, större batteri och motor osv. Dock var vi inte nöjda vid tidigare privatleasing, gillade inte känslan av att inte veta vad det faktiskt skulle kosta när vi väl lämnade in bilen (repor osv). Kändes som att vi hamnade i ett dåligt förhandlingsläge vid ev tvist. Vad det verkar så tar inte de leasingvillkor jag läst höjd för att höja avgiften om klimatbonusen uteblir, gör ni andra samma tolkning?

För mig känns det plötsligt som ett beslut som handlar inte så mycket om olika bilar utan om huruvida jag litar på att riksdagen står fast vid löftet om klimatbonus vs. obehaget att välja privatleasing och osäkerheten kring hur skicket vid återlämnande ska hanteras...

Behöver uppenbarligen lite inspel, tips eller idéer. :)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av Maw »

Polestar 2 2wd med lilla batteriet?
Klarar taklast är lättlastad och med dragkrok får den dra 1500 kg

Dessutom riktigt snygg :)
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av Willerud »

Lät som att du behövde skaffa ny förstabil med större lucka till bagaget.

M3 gör bra jobb som andrabil :)
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av Pasjostrom »

Kanske någon av MG-modellerna om du vill ha privatleasing och framförallt tittar på priset?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bild

En bil som du inte nämner själv är original-Ioniq. Tänker väl bra beg. men ny kanske också kan vara ett alternativ. Gissar att det kan finnas en del prutmån oavsett den är beg. eller ny... Har inte koll på det tekniska, men har den t.ex. dåliga lysen kan man väl kanske bara montera dit lite extralysen eller en ramp...

Annars kan man kanske hitta någon bra beg. ID.3 eller bra beg. Model 3 Standard Range... ID.3 kanske det kan finnas lite prutmån på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av PapaD »

Inget takräcke på ID3. Finns krok att köpa dock, med backbox på får man med mycket. Skidor blir dock bara ett par i bilen eller två.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av CrazyGang »

Tack för inspel!

Takräcke är en dealbreaker så tyvärr går både id.3 och Ioniq bort. Annars hade de bägge varit bra.

Har svårt att motivera mig bli kund hos ett kinesiskt företag. Valde aktivt bort Huawei av det skälet för solcellsinstallationen.

E-Golf med stora batteriet skulle kunna vara ett alternativ…
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av martinot »

Du nämner ingen budget, men mitt spontana förslag är att prova om en MY kan passa som förstabil (ni saknad lite utrymme), och ha kvar M3 som andrabil. Tror det kan vara en fin kombo om budgeten för er tillåter det. Tror inte värdeminskningen kommer vara jättestor, och finns ju olika typer av finansieringsalternativ.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av CrazyGang »

martinot skrev:
Du nämner ingen budget, men mitt spontana förslag är att prova om en MY kan passa som förstabil (ni saknad lite utrymme), och ha kvar M3 som andrabil. Tror det kan vara en fin kombo om budgeten för er tillåter det. Tror inte värdeminskningen kommer vara jättestor, och finns ju olika typer av finansieringsalternativ.
Vi var först inne på att skaffa sjusits MY men landade i att en tvåbilslösning är mer flexibel.

Eftersom det pga flytt är lite osäkert hur mycket långresor det kommer bli närmaste åren så känns det rimligare att försöka hålla nere bilkostnaderna och utvärdera behovet. Har svängt lite angående kravet på takräcke för att möjliggöra fler alternativ. Med fällt baksäte får vi med längdskidor i Teslan och kan köra folk och fä i andra bilen. Eftersom de resorna förväntas bli <15 mil behöver vi inte så stor(och dyr) bil.

Hyundai Ioniq, Kona och Kia e-Niro känns närmast tillhands. E-Golf möjligen men då måste jag komma över bitterheten över hur usel kvalitet och rostskydd var på vår gamla Passat Ecofuel med DSG-låda. Antagligen en av de sämre konstruerade bilarna i historien.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av martinot »

CrazyGang skrev:
martinot skrev:
Du nämner ingen budget, men mitt spontana förslag är att prova om en MY kan passa som förstabil (ni saknad lite utrymme), och ha kvar M3 som andrabil. Tror det kan vara en fin kombo om budgeten för er tillåter det. Tror inte värdeminskningen kommer vara jättestor, och finns ju olika typer av finansieringsalternativ.
Vi var först inne på att skaffa sjusits MY men landade i att en tvåbilslösning är mer flexibel.

Eftersom det pga flytt är lite osäkert hur mycket långresor det kommer bli närmaste åren så känns det rimligare att försöka hålla nere bilkostnaderna och utvärdera behovet. Har svängt lite angående kravet på takräcke för att möjliggöra fler alternativ. Med fällt baksäte får vi med längdskidor i Teslan och kan köra folk och fä i andra bilen. Eftersom de resorna förväntas bli <15 mil behöver vi inte så stor(och dyr) bil.

Hyundai Ioniq, Kona och Kia e-Niro känns närmast tillhands. E-Golf möjligen men då måste jag komma över bitterheten över hur usel kvalitet och rostskydd var på vår gamla Passat Ecofuel med DSG-låda. Antagligen en av de sämre konstruerade bilarna i historien.
Blir det för dyrt med en Model Y tillsammans med er Model 3, och ni behöver lasta lite mer (och inte bryr er om körglädje eller prestanda), så är Hyundai Ioniq 5 ett väldigt bra alternativ (möjligen Skoda Enyaq). Trevlig ljus kupé och förarmiljö. Kika på den är mitt tips.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av mati »

CrazyGang skrev:
Tack för inspel!

Takräcke är en dealbreaker så tyvärr går både id.3 och Ioniq bort. Annars hade de bägge varit bra.

Har svårt att motivera mig bli kund hos ett kinesiskt företag. Valde aktivt bort Huawei av det skälet för solcellsinstallationen.

E-Golf med stora batteriet skulle kunna vara ett alternativ…
Jag vågade inte föreslå en e-Golf, men nu när du själv nämnde den så får jag väl ändå yttra mig. :)
Det känns som att e-Golf skulle passa väldigt bra för era behov. Den kan visserligen bara ladda på två faser och inte på tre, men det duger faktiskt. Jag kan dock inte lova att den klarar 15 mil i -20 grader, jag har aldrig testat. Men i mer normala temperaturer klarar den ungefär 20 mil. 23-25 på sommarn.
Den har förvisso ingen batterivärmare, men jag upplever det snarare som en fördel eftersom förbrukningen inte påverkas nämnvärt när man startar med kallt batteri. I motsats till bilar som spenderar massor med energi för att få upp tempen i batteriet när det är kallt. Jag ser detta nu på hösten när jag jämför med min e-tron. E-Golfen ligger som vanligt runt 14-15kWh/100km, oavsett hur långt man kör. E-tronen ligger på mer än det dubbla på kortare sträckor (under 10 mil) eftersom en massa energi går åt för att värma batteriet. Det är uppenbart vilken bil jag föredrar till vardags.
Enda nackdelen med e-Golf som jag ser är att den inte får ha dragkrok. För övrigt är det bästa bilen jag någonsin haft. Jag vågar inte byta bort den eftersom risken att nästa bil blir sämre är överhängande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av CrazyGang »

Nu frestade lokale Hyundai-handlaren med en demo-Ioniq 5 RWD 72,6 kWh Advanced. Leverans i maj precis som vi vill ha det.

Känns som mycket bil i jämförelse med Kona, e-Niro och Golf. Men vad göra med Teslan?! Två stora/dyra bilar?

Fortsättning följer…
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av martinot »

CrazyGang skrev:
Nu frestade lokale Hyundai-handlaren med en demo-Ioniq 5 RWD 72,6 kWh Advanced. Leverans i maj precis som vi vill ha det.

Känns som mycket bil i jämförelse med Kona, e-Niro och Golf. Men vad göra med Teslan?! Två stora/dyra bilar?

Fortsättning följer…
Jag trodde ni skulle ha två/varsin bil inom familjen, och du ville nu söka en andrabil som jag läste det? Är det mer plan att gå över till en enda bil för hela familjen i Norrland?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av Edis »

Du borde åka och testa denna:
https://mgmotor.eu/sv-SE/model/zs-ev

Denna versionen har längre räckvidd, 3-fasladdning, app, ändrad laddlucka m.m. så förbättrad i jämförelse med den första versionen.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av dstr »

Renault Zoe?
Oscar2
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 mar 2020 19:42

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av Oscar2 »

Edis skrev:
Du borde åka och testa denna:
https://mgmotor.eu/sv-SE/model/zs-ev

Denna versionen har längre räckvidd, 3-fasladdning, app, ändrad laddlucka m.m. så förbättrad i jämförelse med den första versionen.
OP sade "Har svårt att motivera mig bli kund hos ett kinesiskt företag." i respons till någon annan som nämnde MG innan, så jag tycker vi kan exkludera Polestar2 och XC40.

Själv så skulle jag som (billig) 'andrabil' se om MG5 kombi kan levereras innan Juni som OP önskar.
Takräcke ja, 75 kg
SR har 32mil WLTP, men dess LFP Batteri gillar inte kyla. Däremot LR med 40mil har inte LFP batteri, har NMC.
Har 3fas 11kw
Har autobroms och sånt
Okänt/otestade hur bra headlight, annars är det bara fixa LED bar
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av martinot »

Oscar2 skrev:
Edis skrev:
Du borde åka och testa denna:
https://mgmotor.eu/sv-SE/model/zs-ev

Denna versionen har längre räckvidd, 3-fasladdning, app, ändrad laddlucka m.m. så förbättrad i jämförelse med den första versionen.
OP sade "Har svårt att motivera mig bli kund hos ett kinesiskt företag." i respons till någon annan som nämnde MG innan, så jag tycker vi kan exkludera Polestar2 och XC40.
Till på köpet från ett företag som är helägt av den kinesiska staten och styrs 100% direkt av kommunistpartiet.

Tror det blir "nej" på den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av CrazyGang »

martinot skrev:
CrazyGang skrev:
Nu frestade lokale Hyundai-handlaren med en demo-Ioniq 5 RWD 72,6 kWh Advanced. Leverans i maj precis som vi vill ha det.

Känns som mycket bil i jämförelse med Kona, e-Niro och Golf. Men vad göra med Teslan?! Två stora/dyra bilar?

Fortsättning följer…
Jag trodde ni skulle ha två/varsin bil inom familjen, och du ville nu söka en andrabil som jag läste det? Är det mer plan att gå över till en enda bil för hela familjen i Norrland?
Korrekt. Planen var andrabil enligt tidigare kriterier. Börjar dock kännas som att utbudet av billiga bilar som matchar våra behov är begränsat. Därav bryderierna. Hade det funnits ett solklart val hade det inte blivit någon tråd. :D
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av mati »

Jag känner igen problemet på sätt och vis. De billiga elbilarna är lite för dåliga, och de bra elbilarna är för dyra. Ioniq 5 är faktiskt en bil lite mer mitt emellan. Den har allting man kan begära och kostar inte multum. Men jag tycker ändå att den är lite för stor och för dyr för att agera andrabil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av martinot »

CrazyGang skrev:
martinot skrev:
CrazyGang skrev:
Nu frestade lokale Hyundai-handlaren med en demo-Ioniq 5 RWD 72,6 kWh Advanced. Leverans i maj precis som vi vill ha det.

Känns som mycket bil i jämförelse med Kona, e-Niro och Golf. Men vad göra med Teslan?! Två stora/dyra bilar?

Fortsättning följer…
Jag trodde ni skulle ha två/varsin bil inom familjen, och du ville nu söka en andrabil som jag läste det? Är det mer plan att gå över till en enda bil för hela familjen i Norrland?
Korrekt. Planen var andrabil enligt tidigare kriterier. Börjar dock kännas som att utbudet av billiga bilar som matchar våra behov är begränsat. Därav bryderierna. Hade det funnits ett solklart val hade det inte blivit någon tråd. :D
Har ni M3 LR idag, och var ute att komplettera den med en ytterligare elbil innan, men nu letar efter en enda elbil som klarar "allt" så skulle jag (utan att själv ha testat den) föreslå för er att prova en MY LR och se om den kanske kan passa era behov.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av CrazyGang »

Vi är ju fem i familjen så vi behöver minst en sjusits eller två bilar.

När jag vrider och vänder på alternativen för andrabil så är det tyvärr inte så många "billiga" bilar som kommer fylla våra behov (15 mil räckvidd i -20 t.ex). De som ändå funkar är förhållandevis dyra (e-Niro, Kona) och då är det nästan marginell skillnad att ta en Ioniq 5 och ha den parallellt med Teslan. Kanske t.o.m. lägre TCO tack vare modernare konstruktion/bredare användningsområde/bättre andrahandsvärde...

Om 3-4 år lär en stor, rymlig, komfortabel Ioniq 5 med 800v laddning och dragkrok vara betydligt mer eftertraktad än en konverterad fossilare som e-Niro.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av martinot »

CrazyGang skrev:
Vi är ju fem i familjen så vi behöver minst en sjusits eller två bilar.

När jag vrider och vänder på alternativen för andrabil så är det tyvärr inte så många "billiga" bilar som kommer fylla våra behov (15 mil räckvidd i -20 t.ex). De som ändå funkar är förhållandevis dyra (e-Niro, Kona) och då är det nästan marginell skillnad att ta en Ioniq 5 och ha den parallellt med Teslan. Kanske t.o.m. lägre TCO tack vare modernare konstruktion/bredare användningsområde/bättre andrahandsvärde...

Om 3-4 år lär en stor, rymlig, komfortabel Ioniq 5 med 800v laddning och dragkrok vara betydligt mer eftertraktad än en konverterad fossilare som e-Niro.
Jag skulle helt klart tagit den nya Iq5 om den passar er och ni gillar den. Tror också att som du är inne på att den inte kommer tappa mycket i värdeminskning. Det är en modern bil och ny effektiv elbilsplattform som nog kommer hålla ett bra tag framåt. Är nog ett bättre köp totalekonomiskt även om inköpskostnaden är lite högre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av SwedishAdvocate »

CrazyGang skrev:
.../ Takräcke är en dealbreaker så tyvärr går /.../ Ioniq bort. /...


Är du säker på att Ioniq inte kan ha takräcke. Ioniqen här ovan har ju takräcke...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av MrRun »

SwedishAdvocate skrev:
CrazyGang skrev:
.../ Takräcke är en dealbreaker så tyvärr går /.../ Ioniq bort. /...


Är du säker på att Ioniq inte kan ha takräcke. Ioniqen här ovan har ju takräcke...
Jag har också spanat på Ioniq tidigare och sett att det finns de (främst i andra länder) som monterat takräcke. Bilen är dock inte godkänd för det så man tar väl en risk med försäkring osv om man skulle hamna i en olycka med olovligt monterat takräcke? I många andra länder är man väl lite mer avslappnad kring sånt här. :D
Ioniq 5 FE AWD
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av DrDR »

I5 får ha max taklast 80 kg. Så vaddå inte godkänd för det?

Min ÅF sa att Hyundai inte säljer egna takräcken till I5 just nu men att det finns tredjepartsleverantörer som gör der.

Finns en annan post om I5.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Skriv svar