Hjälp med val av andrabil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av CrazyGang »

Vi är ju fem i familjen så vi behöver minst en sjusits eller två bilar.

När jag vrider och vänder på alternativen för andrabil så är det tyvärr inte så många "billiga" bilar som kommer fylla våra behov (15 mil räckvidd i -20 t.ex). De som ändå funkar är förhållandevis dyra (e-Niro, Kona) och då är det nästan marginell skillnad att ta en Ioniq 5 och ha den parallellt med Teslan. Kanske t.o.m. lägre TCO tack vare modernare konstruktion/bredare användningsområde/bättre andrahandsvärde...

Om 3-4 år lär en stor, rymlig, komfortabel Ioniq 5 med 800v laddning och dragkrok vara betydligt mer eftertraktad än en konverterad fossilare som e-Niro.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av martinot »

CrazyGang skrev:
Vi är ju fem i familjen så vi behöver minst en sjusits eller två bilar.

När jag vrider och vänder på alternativen för andrabil så är det tyvärr inte så många "billiga" bilar som kommer fylla våra behov (15 mil räckvidd i -20 t.ex). De som ändå funkar är förhållandevis dyra (e-Niro, Kona) och då är det nästan marginell skillnad att ta en Ioniq 5 och ha den parallellt med Teslan. Kanske t.o.m. lägre TCO tack vare modernare konstruktion/bredare användningsområde/bättre andrahandsvärde...

Om 3-4 år lär en stor, rymlig, komfortabel Ioniq 5 med 800v laddning och dragkrok vara betydligt mer eftertraktad än en konverterad fossilare som e-Niro.
Jag skulle helt klart tagit den nya Iq5 om den passar er och ni gillar den. Tror också att som du är inne på att den inte kommer tappa mycket i värdeminskning. Det är en modern bil och ny effektiv elbilsplattform som nog kommer hålla ett bra tag framåt. Är nog ett bättre köp totalekonomiskt även om inköpskostnaden är lite högre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av SwedishAdvocate »

CrazyGang skrev:
.../ Takräcke är en dealbreaker så tyvärr går /.../ Ioniq bort. /...


Är du säker på att Ioniq inte kan ha takräcke. Ioniqen här ovan har ju takräcke...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av MrRun »

SwedishAdvocate skrev:
CrazyGang skrev:
.../ Takräcke är en dealbreaker så tyvärr går /.../ Ioniq bort. /...


Är du säker på att Ioniq inte kan ha takräcke. Ioniqen här ovan har ju takräcke...
Jag har också spanat på Ioniq tidigare och sett att det finns de (främst i andra länder) som monterat takräcke. Bilen är dock inte godkänd för det så man tar väl en risk med försäkring osv om man skulle hamna i en olycka med olovligt monterat takräcke? I många andra länder är man väl lite mer avslappnad kring sånt här. :D
Ioniq 5 FE AWD
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av DrDR »

I5 får ha max taklast 80 kg. Så vaddå inte godkänd för det?

Min ÅF sa att Hyundai inte säljer egna takräcken till I5 just nu men att det finns tredjepartsleverantörer som gör der.

Finns en annan post om I5.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av SwedishAdvocate »

DrDR skrev:
I5 får ha max taklast 80 kg. Så vaddå inte godkänd för det?

Min ÅF sa att Hyundai inte säljer egna takräcken till I5 just nu men att det finns tredjepartsleverantörer som gör der.

Finns en annan post om I5.
Vi diskuterar inte I5. Vi diskuterar Ioniq...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av DrDR »

SwedishAdvocate skrev:
DrDR skrev:
I5 får ha max taklast 80 kg. Så vaddå inte godkänd för det?

Min ÅF sa att Hyundai inte säljer egna takräcken till I5 just nu men att det finns tredjepartsleverantörer som gör der.

Finns en annan post om I5.
Vi diskuterar inte I5. Vi diskuterar Ioniq...
Aah, sorry. Får skylla på att det är sent på kvällen. :cry:
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av CrazyGang »

Nu har jag börjat koka ner behovet:

Måsten
- 4 sittplatser och halvkombilucka, fällbart säte
- 15 mils räckvidd i -15 grader
- bagage för 4-5 matkassar
- hög säkerhet, autobroms osv
- CCS
- fjärrstyrning av värme med app

Trevligt att ha men inte krav
- 3-fasladdning
- 5 sittplatser
- takräcke

Hetaste kandidaterna är kust nu
- e-Niro (från 2020)
- Kona 64kWh (från 2020)
- e-Soul
- MX-30, dock osäker på om räckvidden duger

Bubblare
- Honde e, egentligen för liten men cool :D
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av PapaD »

Mazdan kan du stryka på räckviddskravet.
ID.3 tycker jag är kandidat om Kona är en kandidat. De är väldigt jämförbara i pris och alla data.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av Crius »

e-Golf är väl på gränsen. Med originalfälgar och om du lägger skidor i skidluckan istället för takbox borde den klara 15 mil på vintern i runt 100kph.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av Maw »

Vad har du för budget?
För strax över 400 000 efter bonus får du en helt ny Polestar 2. Skulle säga att den spelar i en högre division än t ex eNiro :)

Edit: sorry, såg nu att jag redan föreslagit det en gång i den här tråden :)
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av CrazyGang »

Försöker sikta på en TCO på 3000kr/mån.

Planerar att hålla bilen minst 4-5 år så långa garantier och låga servicekostnader blir såklart ett plus. Liksom lägre inköpspris även om det inte är avgörande.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av mati »

Crius skrev:
e-Golf är väl på gränsen. Med originalfälgar och om du lägger skidor i skidluckan istället för takbox borde den klara 15 mil på vintern i runt 100kph.
Det gör den. E-Golfen är en snål jäkel. Däremot så tror jag inte att Honda e gör det. Alldeles för hög förbrukning. Jag klassar den som en ren stadsbil. Men den är rolig. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av CrazyGang »

mati skrev:
Crius skrev:
e-Golf är väl på gränsen. Med originalfälgar och om du lägger skidor i skidluckan istället för takbox borde den klara 15 mil på vintern i runt 100kph.
Det gör den. E-Golfen är en snål jäkel. Däremot så tror jag inte att Honda e gör det. Alldeles för hög förbrukning. Jag klassar den som en ren stadsbil. Men den är rolig. :)
Har e-Golf fungerande app nuförtiden? App med förvärmning känns som ett måste i Jämtländsk vinter.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Vad har du för budget?
För strax över 400 000 efter bonus får du en helt ny Polestar 2. Skulle säga att den spelar i en högre division än t ex eNiro :)
Är ju en fantastiskt mycket bättre bilupplevelse. Hade 100% gått på det förslaget bland dessa bilar. Utan tvekan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av Gargamel »

Är man ute efter en elbil så är väl inte en e-golf HYBRID ens på kartan?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av mati »

CrazyGang skrev:
mati skrev:
Crius skrev:
e-Golf är väl på gränsen. Med originalfälgar och om du lägger skidor i skidluckan istället för takbox borde den klara 15 mil på vintern i runt 100kph.
Det gör den. E-Golfen är en snål jäkel. Däremot så tror jag inte att Honda e gör det. Alldeles för hög förbrukning. Jag klassar den som en ren stadsbil. Men den är rolig. :)
Har e-Golf fungerande app nuförtiden? App med förvärmning känns som ett måste i Jämtländsk vinter.
Ja, den funkar bra. Inte samma korta responstid som Tesla-appen såklart. Men den gör det den ska. Man kan i viss utsträckning även använda ID3-appen. Den är av någon anledning mycket rappare och funkar alltså även för e-Golf. Men man får inte alla funktioner. Fördelen är att man ser state-of-charge i procent, vilket varken bilen eller original appen visar.
Gargamel skrev:
Är man ute efter en elbil så är väl inte en e-golf HYBRID ens på kartan?
Hybrid???? Var har du fått det ifrån? Senast jag tittat hade den bara en elmotor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
CrazyGang skrev:
mati skrev:
Crius skrev:
e-Golf är väl på gränsen. Med originalfälgar och om du lägger skidor i skidluckan istället för takbox borde den klara 15 mil på vintern i runt 100kph.
Det gör den. E-Golfen är en snål jäkel. Däremot så tror jag inte att Honda e gör det. Alldeles för hög förbrukning. Jag klassar den som en ren stadsbil. Men den är rolig. :)
Har e-Golf fungerande app nuförtiden? App med förvärmning känns som ett måste i Jämtländsk vinter.
Ja, den funkar bra. Inte samma korta responstid som Tesla-appen såklart. Men den gör det den ska. Man kan i viss utsträckning även använda ID3-appen. Den är av någon anledning mycket rappare och funkar alltså även för e-Golf. Men man får inte alla funktioner. Fördelen är att man ser state-of-charge i procent, vilket varken bilen eller original appen visar.
Gargamel skrev:
Är man ute efter en elbil så är väl inte en e-golf HYBRID ens på kartan?
Hybrid???? Var har du fått det ifrån? Senast jag tittat hade den bara en elmotor.
Gjorde precis en snabbsökning innan mitt inlägg, fick bara fram hybrid-modellen på vw, och under "våra elbilar" så fanns inte e-golfen listad alls.. Den listas som el-hybrid
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar.html
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av PapaD »

Egolf blir alltså en begagnad. De upphörde tillsammans med golf7.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
Gjorde precis en snabbsökning innan mitt inlägg, fick bara fram hybrid-modellen på vw, och under "våra elbilar" så fanns inte e-golfen listad alls.. Den listas som el-hybrid
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar.html
Det är Golf GTE du menar. Det är en laddhybrid som går på bensin. E-Golf är en ren elbil som numera inte längre tillverkas. Man kan säga att den har ersatts av ID3.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Gargamel skrev:
Gjorde precis en snabbsökning innan mitt inlägg, fick bara fram hybrid-modellen på vw, och under "våra elbilar" så fanns inte e-golfen listad alls.. Den listas som el-hybrid
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar.html
Det är Golf GTE du menar. Det är en laddhybrid som går på bensin. E-Golf är en ren elbil som numera inte längre tillverkas. Man kan säga att den har ersatts av ID3.
På gott och ont. Min förra kund hade e-Golf som bilar för IT att åka runt. Jäkligt trevliga bilar. ID3 är givet klart modernare, men bortsett från den elektriska drivlinan så tycker jag känslan i e-Golfen är mycket bättre.

Förstår dig mati att du håller kvar med din. VW har klart tappa lite känsla och kvalitet med ID3 (med vunnit som sagt annat som räckvidd).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av CrazyGang »

Reserverade en e-Soul idag. Finfina utrymmen i kupén, bra garantier, rimligt modern och säker. Fungerande app. Dessutom skönt fulsnygg!
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av mati »

martinot skrev:
På gott och ont. Min förra kund hade e-Golf som bilar för IT att åka runt. Jäkligt trevliga bilar. ID3 är givet klart modernare, men bortsett från den elektriska drivlinan så tycker jag känslan i e-Golfen är mycket bättre.

Förstår dig mati att du håller kvar med din. VW har klart tappa lite känsla och kvalitet med ID3 (med vunnit som sagt annat som räckvidd).
Ja, men behöver man inte räckvidden så är e-Golf ett bättre val. Jäkligt synd att VW valde att inte fortsätta bygga den. Den fyller 4 år till våren och har varit helt problemfri hittills.
Igår tänkte jag slänga lite skräp, eller inte så lite faktiskt. Vi hade samlat på oss en massa kartonger och bråte. Allt låg i en stor hög på bilsläpet, men jag orkade inte ta fram e-tron för att dra släpet till återvinningen. E-tron brukar stå längst in i garaget, e-Golfen står alltid först eftersom det är den vi använder till vardags.
Så fällde jag istället ner baksätet i Golfen och tryckte in skiten. Otroligt nog fick jag in allt utom en euro-pall. Golfen sväljer massor. Roligt nog finns en liknande historia i senaste tidning Elbilen, där de trycker in en diskmaskin i en e-Golf. Synd bara att den inte får dra släp. Då hade den varit fulländad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av CrazyGang »

Svarta pärlan!

2021 KIA e-Soul LR Advanced Plus, 420 mil.

~350’ ink nya vinterhjul.

Kommer efter årsskiftet. Riktigt nöjd!
93869FA5-C3E1-4F36-ACCF-B40A43EF7941.jpeg
4C32248B-84D7-443E-8EB0-A2F568175634.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hjälp med val av andrabil

Inlägg av CrazyGang »

Första turen med Kian idag.

Går riktigt bra! Stabilt och fint även i motorvägsfart och filhållningsassistansen är nästan i Tesla-klass. Återupptas automatiskt efter filbyten dessutom!

Känns stor, rejäl och hyggligt modern - mycket mer bil än e-208, Zoe eller Leaf. Bra kupéutrymmen, bekväma stolar och helt ok infotainment. Appen funkar felfritt än så länge.

Mycket nöjd!
689A25C1-1D1A-433D-ADA1-FF1B194EFAB9.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Skriv svar