Och det känns som att du vill att det inte ska vara så...dd88 skrev:Så alltså inget konkret? Känns snarare som att du vill att det ska vara så.BrooklynS skrev:Det finns ett särskilt begrepp för det logiskt omöjliga att försöka bevisa att något inte finns...dd88 skrev:
Du kan börja med att komma med ett belägg för detta påståendet.
"de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns."
Det jag säger är att dessa tillverkare marknadsför sig som baddare på tekniska innovationer , men sanningen är oftast att det dels inte är de själva som utvecklar dem och dels är fräsiga namn på samma saker som många andra har och som uppfunnits någon annanstans. Undrar fortfarande vad MB och BMW har tillfört bilteknologin egentligen.
Ofta är väldigt innovativa tillverkare som Citroën, Lancia, Saab och NSU inte lika ekonomiskt framgångsrika som tex Ford eller för den delen Toyota.
Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5180
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Vill du att jag skall räkna upp vad MB och BMW INTE har uppfunnit? Konkret alltså?dd88 skrev:
Så alltså inget konkret? Känns snarare som att du vill att det ska vara så.
Om du förfäktar en annan uppfattning så står det dig ju helt fritt att vederlägga min uppfattning istället för att komma med dessa märkliga frågor.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Tänker att du borde ha något konkret som backar upp detta påståendet "de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns."BrooklynS skrev:Vill du att jag skall räkna upp vad MB och BMW INTE har uppfunnit? Konkret alltså?dd88 skrev:
Så alltså inget konkret? Känns snarare som att du vill att det ska vara så.
Om du förfäktar en annan uppfattning så står det dig ju helt fritt att vederlägga min uppfattning istället för att komma med dessa märkliga frågor.
Eller är det bara så? Tänker att det inte riktigt går hand i hand med de tusentals patent som registreras årligen (https://www.statista.com/statistics/117 ... facturers/)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Tja. Jag har pga stort intresse studerat (och från mitten av 1970-talet även noga följt) teknikutvecklingen för bilar under hela efterkrigstiden. Det är slående hur lite teknisk utveckling de stora statusmärkena står för, och på rak arm kommer jag faktiskt inte på något alls som de kommit på eller ens utvecklat själva.
Men du kanske har några exempel på banbrytande teknologi som Mercedes eller BMW stått för?
"Vad är innovativt med MB/BMW-s nya elbilar" är trådrubriken, och den kan nog anses besvarad med "ingenting"; så mycket mer som det inte heller kunde förväntas utifrån tillverkarnas historik.
Men du kanske har några exempel på banbrytande teknologi som Mercedes eller BMW stått för?
"Vad är innovativt med MB/BMW-s nya elbilar" är trådrubriken, och den kan nog anses besvarad med "ingenting"; så mycket mer som det inte heller kunde förväntas utifrån tillverkarnas historik.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Om du ändrar dig från "de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns." till ”banbrytande teknologi” så är det en helt annan sak. Men vi vet båda att det inte var det du menade från början.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Jag har en fyrsiffrig pinkod i Teslan. Är troligen en mycket effektivare metod mot barn/ungdomar än en enkel knapp (sådant kan de lista ut enkelt).dd88 skrev:Varje gång en unge har klättrat i bilen så har jag varit glad att den har en startknapp. Nu sker det inte lika ofta längre, men ser definitivt en god anledning till att ha den då bilarna går över till att bli mer och mer nyckellösa.tesla newbie skrev:- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Mycket är faktiskt enklare via en informativ touchskärm än via tusen knappat och menyer.ObscureEconomist skrev:
Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Gällande volym så har jag en fysisk ratt för det (vänstra sidan av ratten).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Håller med om att den är riktigt bra! Top notch, tillsammans med Tesla. Dessutom fördelen med tredjepartsappar (som Tesla saknar).Maw skrev:Rekommenderar att prova Polestar/AndroidTellus skrev:Android/polestar har jag dock ej testat.
Visst kan man lära sig det i sin egen bil men byter du till ett annat märke så är vi där igen.
Otroligt lätt att använda, svårt att tänka sig något annat när man haft det ett tag.
Tyvärr så är varken Mercedes (som vi också har av senaste snitt) eller BMW (som jag gillar i övrigt) inte riktigt på den nivån som Polestar/Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Att behöva berätta en hel roman för bilen att ändra tempen är varken enkelt, smidigt eller bra, en knapp upp och ner ställer in tempen direkt utan att behöva köra roman-snackandet.BrooklynS skrev:Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?ObscureEconomist skrev:Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.tesla newbie skrev:Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?
Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Sedan har JAG inte haft någon bra röstigenkänning utan har alltid problem att få enheten att fatta något, och då pratar jag inte grötig skånska
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Du har fortfarande bara pratat om vad JAG menar/inte menar och ingenting om själva sakfrågan.dd88 skrev:Om du ändrar dig från "de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns." till ”banbrytande teknologi” så är det en helt annan sak. Men vi vet båda att det inte var det du menade från början.
Slump?
Tesla Y LR -22 EAP
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5180
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Om ”Temperatur 22 grader” är en hel roman för dig så förstår jag att det känns jobbigt med röststyrning.Gargamel skrev:Att behöva berätta en hel roman för bilen att ändra tempen är varken enkelt, smidigt eller bra, en knapp upp och ner ställer in tempen direkt utan att behöva köra roman-snackandet.BrooklynS skrev:Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?ObscureEconomist skrev:Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Sedan har JAG inte haft någon bra röstigenkänning utan har alltid problem att få enheten att fatta något, och då pratar jag inte grötig skånska
Min bil fattar trotts att jag pratar grötig skånska.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Det är inte jag som kommer med idiotiska påståenden.BrooklynS skrev:Du har fortfarande bara pratat om vad JAG menar/inte menar och ingenting om själva sakfrågan.dd88 skrev:Om du ändrar dig från "de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns." till ”banbrytande teknologi” så är det en helt annan sak. Men vi vet båda att det inte var det du menade från början.
Slump?
Hur förklarar du alla patenten?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Finns massor av storföretag som är duktiga på både forskning och patent, som tex. IBM, Xerox, Kodak, mm.
Men det betyder inte att de automatiskt har lyckats vara innovativa med att komma ut med bra lyckade produkter på marknaden.
Men det betyder inte att de automatiskt har lyckats vara innovativa med att komma ut med bra lyckade produkter på marknaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
”Idiotiska” kan snarast sägas om dina inlägg i tråden hittills. Bara för att någonting inte stämmer med den egna världsbilden betyder det inte att det är fel.dd88 skrev:Det är inte jag som kommer med idiotiska påståenden.BrooklynS skrev:Du har fortfarande bara pratat om vad JAG menar/inte menar och ingenting om själva sakfrågan.dd88 skrev:Om du ändrar dig från "de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns." till ”banbrytande teknologi” så är det en helt annan sak. Men vi vet båda att det inte var det du menade från början.
Slump?
Hur förklarar du alla patenten?
Vare sig Mercedes eller BMW har eller har haft någon särskilt innovativ inställning som företag utan är och har alltid varit extremt konservativa, eftersom kundgruppen är konservativ. MB behöll tex pendelaxel och fenor långt in i andra halvan av sextiotalet (som ett exempel). De kom naturligtvis inte heller på dessa ”finesser”…
Patent finns det 13 på dussinet av. Var syns det i bilarna? Var är innovationerna?
Tesla Y LR -22 EAP
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3598
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Det var väl onödigt krångligt "temperatur 22 grader" det tar för lång tid att sägaNicke Nyfiken skrev:Om ”Temperatur 22 grader” är en hel roman för dig så förstår jag att det känns jobbigt med röststyrning.Gargamel skrev:Att behöva berätta en hel roman för bilen att ändra tempen är varken enkelt, smidigt eller bra, en knapp upp och ner ställer in tempen direkt utan att behöva köra roman-snackandet.BrooklynS skrev:Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?ObscureEconomist skrev:Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Sedan har JAG inte haft någon bra röstigenkänning utan har alltid problem att få enheten att fatta något, och då pratar jag inte grötig skånska
Min bil fattar trotts att jag pratar grötig skånska.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Men kom med något konkret, visa för mig att BMW och Mercedes enbart köper in teknik och inte utvecklar något själva. Är det så pass solklart för dig så borde inte det vara några problem att hitta något som pekar på det.BrooklynS skrev:”Idiotiska” kan snarast sägas om dina inlägg i tråden hittills. Bara för att någonting inte stämmer med den egna världsbilden betyder det inte att det är fel.dd88 skrev:Det är inte jag som kommer med idiotiska påståenden.BrooklynS skrev:Du har fortfarande bara pratat om vad JAG menar/inte menar och ingenting om själva sakfrågan.dd88 skrev:Om du ändrar dig från "de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns." till ”banbrytande teknologi” så är det en helt annan sak. Men vi vet båda att det inte var det du menade från början.
Slump?
Hur förklarar du alla patenten?
Vare sig Mercedes eller BMW har eller har haft någon särskilt innovativ inställning som företag utan är och har alltid varit extremt konservativa, eftersom kundgruppen är konservativ. MB behöll tex pendelaxel och fenor långt in i andra halvan av sextiotalet (som ett exempel). De kom naturligtvis inte heller på dessa ”finesser”…
Patent finns det 13 på dussinet av. Var syns det i bilarna? Var är innovationerna?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
De HAR ju inte kommit på något… vilket är poängen. Kan rada upp saker som Lancia, Citroën, Saab osv har bidragit med i bilhistorien och som andra tillverkare sedan anammat. Men MB och BMW - ingenting.dd88 skrev:Men kom med något konkret, visa för mig att BMW och Mercedes enbart köper in teknik och inte utvecklar något själva. Är det så pass solklart för dig så borde inte det vara några problem att hitta något som pekar på det.BrooklynS skrev:”Idiotiska” kan snarast sägas om dina inlägg i tråden hittills. Bara för att någonting inte stämmer med den egna världsbilden betyder det inte att det är fel.dd88 skrev:Det är inte jag som kommer med idiotiska påståenden.BrooklynS skrev:Du har fortfarande bara pratat om vad JAG menar/inte menar och ingenting om själva sakfrågan.dd88 skrev:Om du ändrar dig från "de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns." till ”banbrytande teknologi” så är det en helt annan sak. Men vi vet båda att det inte var det du menade från början.
Slump?
Hur förklarar du alla patenten?
Vare sig Mercedes eller BMW har eller har haft någon särskilt innovativ inställning som företag utan är och har alltid varit extremt konservativa, eftersom kundgruppen är konservativ. MB behöll tex pendelaxel och fenor långt in i andra halvan av sextiotalet (som ett exempel). De kom naturligtvis inte heller på dessa ”finesser”…
Patent finns det 13 på dussinet av. Var syns det i bilarna? Var är innovationerna?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Spelar det nån större roll? Är ju paketeringen och produkten i sin helhet som är viktig. Det har Apple visat med iPhone om inte annat. De har inte heller uppfunnit så mycket utan bara paketerat ihop befintlig teknik till en välfungerande helhet.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Finns det någon som har yttrat sig om det? Chef som försagt sig eller utvecklare som visat sitt missnöje? Någon analytiker som med god grund kunnat påvisa det?BrooklynS skrev:De HAR ju inte kommit på något… vilket är poängen. Kan rada upp saker som Lancia, Citroën, Saab osv har bidragit med i bilhistorien och som andra tillverkare sedan anammat. Men MB och BMW - ingenting.dd88 skrev:Men kom med något konkret, visa för mig att BMW och Mercedes enbart köper in teknik och inte utvecklar något själva. Är det så pass solklart för dig så borde inte det vara några problem att hitta något som pekar på det.BrooklynS skrev:”Idiotiska” kan snarast sägas om dina inlägg i tråden hittills. Bara för att någonting inte stämmer med den egna världsbilden betyder det inte att det är fel.dd88 skrev:
Det är inte jag som kommer med idiotiska påståenden.
Hur förklarar du alla patenten?
Vare sig Mercedes eller BMW har eller har haft någon särskilt innovativ inställning som företag utan är och har alltid varit extremt konservativa, eftersom kundgruppen är konservativ. MB behöll tex pendelaxel och fenor långt in i andra halvan av sextiotalet (som ett exempel). De kom naturligtvis inte heller på dessa ”finesser”…
Patent finns det 13 på dussinet av. Var syns det i bilarna? Var är innovationerna?
Något på denna sidan millennieskiftet?
Försöker hjälpa dig på traven här.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- Inlägg: 500
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
5-länkad bakaxel är en Mercedes-uppfinning. Uppfanns av Manfred von der Ohe och debuterade i Mercedes 190:
https://topgear-autoguide.com/category/ ... 1607511746
Integrallänkbakaxel som används i bland annat Model S är mig veterligen en BMW uppfinning, kom först i 8-serien E31.
https://topgear-autoguide.com/category/ ... 1607511746
Integrallänkbakaxel som används i bland annat Model S är mig veterligen en BMW uppfinning, kom först i 8-serien E31.
-
- Inlägg: 500
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Jo det stämmer. Egentligen kan väl detsamma sägas om Tesla också. De har tagit befintliga koncept och applicerat dem på nya sätt. De uppfann inte pekskärmar, eller NFC kort, eller rattknappar, men de använder dem på nya sätt. Men det jag gillar med Tesla är ingenjörstänket, tänk nytt och skala bort allt onödigt. Bilar har i stort sett likadana inuti sedan 90 talet. Var först när Model S och senare Model 3 kom som Tesla introducerade nytänk.MWall skrev:Spelar det nån större roll? Är ju paketeringen och produkten i sin helhet som är viktig. Det har Apple visat med iPhone om inte annat. De har inte heller uppfunnit så mycket utan bara paketerat ihop befintlig teknik till en välfungerande helhet.
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Kört en hel del teslor, var bara en allmän reflektion däremot men som vanligt måste alla här börja försvara alla val Tesla gör.Tellus skrev:BrooklynS skrev:Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?ObscureEconomist skrev:Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.tesla newbie skrev:Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?
Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Han har nog inte kört en Tesla, kan inte bli enklare.
Däremot blir det mycket svårare att köra alla andra krångliga bilar, när man vant sig vid Tesla
Vi har Volvo xc90 på jobbet, jag och många andra kan knappt ställa in en radiokanal utan att parkera och ett fåtal vågar ge sig på andra inställningar som är busenkelt i Teslan.
Teslans ratthjul är okej för volym men torkarna som man slår på via touch eftersom den automatiska fortfarande verkar fungera kasst vad man läser?
Nej riktiga reglage och knappar är att föredra för viktiga funktioner.
BMW i4 M50 -22
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5180
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Med min grötiga skånska måste jag vara lite mer utförlig.Tellus skrev:Det var väl onödigt krångligt "temperatur 22 grader" det tar för lång tid att sägaNicke Nyfiken skrev:Om ”Temperatur 22 grader” är en hel roman för dig så förstår jag att det känns jobbigt med röststyrning.Gargamel skrev:Att behöva berätta en hel roman för bilen att ändra tempen är varken enkelt, smidigt eller bra, en knapp upp och ner ställer in tempen direkt utan att behöva köra roman-snackandet.BrooklynS skrev:Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?ObscureEconomist skrev:Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Sedan har JAG inte haft någon bra röstigenkänning utan har alltid problem att få enheten att fatta något, och då pratar jag inte grötig skånska
Min bil fattar trotts att jag pratar grötig skånska.
Model Y P
Model S P
Model S P
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1307
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Detta verkar som en tråd där man vill hylla Tesla eller?
Man brukar väl säga att BMW har varit först med att sätta nån form för standard med M3 och M5 som performance sedan medans Mercedes S klass tidigare har varit känt för att det var här den nyaste teknik kom, långt förre i andra bilar.
Ta ett annat exempel, Porsche 911, för varje ”ny” modell blir den bara bättre och bättre, för mig är det t.ex innovation också, konstant att tweaka och förbättra. Man kan ju även säga, att Tesla gör lite likadan.
Man brukar väl säga att BMW har varit först med att sätta nån form för standard med M3 och M5 som performance sedan medans Mercedes S klass tidigare har varit känt för att det var här den nyaste teknik kom, långt förre i andra bilar.
Ta ett annat exempel, Porsche 911, för varje ”ny” modell blir den bara bättre och bättre, för mig är det t.ex innovation också, konstant att tweaka och förbättra. Man kan ju även säga, att Tesla gör lite likadan.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Finns de på forumet som inte heller gör annat än att kritisera Tesla med precis allt så fort de får chansen. Så bägge sidorna finns.ObscureEconomist skrev:Kört en hel del teslor, var bara en allmän reflektion däremot men som vanligt måste alla här börja försvara alla val Tesla gör.Tellus skrev:BrooklynS skrev:Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?ObscureEconomist skrev:Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.tesla newbie skrev:Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?
Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Han har nog inte kört en Tesla, kan inte bli enklare.
Däremot blir det mycket svårare att köra alla andra krångliga bilar, när man vant sig vid Tesla
Vi har Volvo xc90 på jobbet, jag och många andra kan knappt ställa in en radiokanal utan att parkera och ett fåtal vågar ge sig på andra inställningar som är busenkelt i Teslan.
Teslans ratthjul är okej för volym men torkarna som man slår på via touch eftersom den automatiska fortfarande verkar fungera kasst vad man läser?
Nej, torkarautomatiken är inte bra på Tesla. De är absolut inte perfekta med allt. Långt ifrån.
Men seriöst; vilken tillverkare är det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik