Jo det stämmer. Egentligen kan väl detsamma sägas om Tesla också. De har tagit befintliga koncept och applicerat dem på nya sätt. De uppfann inte pekskärmar, eller NFC kort, eller rattknappar, men de använder dem på nya sätt. Men det jag gillar med Tesla är ingenjörstänket, tänk nytt och skala bort allt onödigt. Bilar har i stort sett likadana inuti sedan 90 talet. Var först när Model S och senare Model 3 kom som Tesla introducerade nytänk.MWall skrev:Spelar det nån större roll? Är ju paketeringen och produkten i sin helhet som är viktig. Det har Apple visat med iPhone om inte annat. De har inte heller uppfunnit så mycket utan bara paketerat ihop befintlig teknik till en välfungerande helhet.
Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Kört en hel del teslor, var bara en allmän reflektion däremot men som vanligt måste alla här börja försvara alla val Tesla gör.Tellus skrev:BrooklynS skrev:Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?ObscureEconomist skrev:Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.tesla newbie skrev:Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?
Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Han har nog inte kört en Tesla, kan inte bli enklare.
Däremot blir det mycket svårare att köra alla andra krångliga bilar, när man vant sig vid Tesla
Vi har Volvo xc90 på jobbet, jag och många andra kan knappt ställa in en radiokanal utan att parkera och ett fåtal vågar ge sig på andra inställningar som är busenkelt i Teslan.
Teslans ratthjul är okej för volym men torkarna som man slår på via touch eftersom den automatiska fortfarande verkar fungera kasst vad man läser?
Nej riktiga reglage och knappar är att föredra för viktiga funktioner.
BMW i4 M50 -22
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Med min grötiga skånska måste jag vara lite mer utförlig.Tellus skrev:Det var väl onödigt krångligt "temperatur 22 grader" det tar för lång tid att sägaNicke Nyfiken skrev:Om ”Temperatur 22 grader” är en hel roman för dig så förstår jag att det känns jobbigt med röststyrning.Gargamel skrev:Att behöva berätta en hel roman för bilen att ändra tempen är varken enkelt, smidigt eller bra, en knapp upp och ner ställer in tempen direkt utan att behöva köra roman-snackandet.BrooklynS skrev:Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?ObscureEconomist skrev:Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Sedan har JAG inte haft någon bra röstigenkänning utan har alltid problem att få enheten att fatta något, och då pratar jag inte grötig skånska
Min bil fattar trotts att jag pratar grötig skånska.
Model Y P
Model S P
Model S P
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Detta verkar som en tråd där man vill hylla Tesla eller?
Man brukar väl säga att BMW har varit först med att sätta nån form för standard med M3 och M5 som performance sedan medans Mercedes S klass tidigare har varit känt för att det var här den nyaste teknik kom, långt förre i andra bilar.
Ta ett annat exempel, Porsche 911, för varje ”ny” modell blir den bara bättre och bättre, för mig är det t.ex innovation också, konstant att tweaka och förbättra. Man kan ju även säga, att Tesla gör lite likadan.
Man brukar väl säga att BMW har varit först med att sätta nån form för standard med M3 och M5 som performance sedan medans Mercedes S klass tidigare har varit känt för att det var här den nyaste teknik kom, långt förre i andra bilar.
Ta ett annat exempel, Porsche 911, för varje ”ny” modell blir den bara bättre och bättre, för mig är det t.ex innovation också, konstant att tweaka och förbättra. Man kan ju även säga, att Tesla gör lite likadan.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Finns de på forumet som inte heller gör annat än att kritisera Tesla med precis allt så fort de får chansen. Så bägge sidorna finns.ObscureEconomist skrev:Kört en hel del teslor, var bara en allmän reflektion däremot men som vanligt måste alla här börja försvara alla val Tesla gör.Tellus skrev:BrooklynS skrev:Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?ObscureEconomist skrev:Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.tesla newbie skrev:Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?
Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Han har nog inte kört en Tesla, kan inte bli enklare.
Däremot blir det mycket svårare att köra alla andra krångliga bilar, när man vant sig vid Tesla
Vi har Volvo xc90 på jobbet, jag och många andra kan knappt ställa in en radiokanal utan att parkera och ett fåtal vågar ge sig på andra inställningar som är busenkelt i Teslan.
Teslans ratthjul är okej för volym men torkarna som man slår på via touch eftersom den automatiska fortfarande verkar fungera kasst vad man läser?
Nej, torkarautomatiken är inte bra på Tesla. De är absolut inte perfekta med allt. Långt ifrån.
Men seriöst; vilken tillverkare är det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Hylla vet jag inte, kör min första Tesla nu och min förra bil var en BMW X3 som jag körde i 6 år och var mycket nöjd med. Har länge följt utvecklingen av BMWs elbilar och såg fram emot nya iX, men tycker ärligt talat att det “bidde en tumme“. Känns för mig mer som en designprodukt än att man kommit med någon ny teknik.Credde skrev:Detta verkar som en tråd där man vill hylla Tesla eller?
Man brukar väl säga att BMW har varit först med att sätta nån form för standard med M3 och M5 som performance sedan medans Mercedes S klass tidigare har varit känt för att det var här den nyaste teknik kom, långt förre i andra bilar.
Ta ett annat exempel, Porsche 911, för varje ”ny” modell blir den bara bättre och bättre, för mig är det t.ex innovation också, konstant att tweaka och förbättra. Man kan ju även säga, att Tesla gör lite likadan.
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Ingen tillverkare, därför man har ett normalt reglage så att det går fort att ställa in. Inte gömmer det i någon undermeny på en touchskärm som hela min poäng var, att viktiga funktioner bör ha faktiska dedikerade knappar och reglage för säkerhet när man kör.martinot skrev:Men seriöst; vilken tillverkare är det?
BMW i4 M50 -22
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Jag tror jag har varit delvis missnöjd med alla torkarautomatik på alla blir jag haft, antingen för slö intervall eller på tok för snabbt på nästa steg, med sensorer så kan det ta för lång tid innan den sveper bort vattnet på rutan man knappt ser igenom osvmartinot skrev:ObscureEconomist skrev:Tellus skrev:Finns de på forumet som inte heller gör annat än att kritisera Tesla med precis allt så fort de får chansen. Så bägge sidorna finns.BrooklynS skrev:Kört en hel del teslor, var bara en allmän reflektion däremot men som vanligt måste alla här börja försvara alla val Tesla gör.ObscureEconomist skrev:
Han har nog inte kört en Tesla, kan inte bli enklare.
Däremot blir det mycket svårare att köra alla andra krångliga bilar, när man vant sig vid Tesla
Vi har Volvo xc90 på jobbet, jag och många andra kan knappt ställa in en radiokanal utan att parkera och ett fåtal vågar ge sig på andra inställningar som är busenkelt i Teslan.
Teslans ratthjul är okej för volym men torkarna som man slår på via touch eftersom den automatiska fortfarande verkar fungera kasst vad man läser?
Nej, torkarautomatiken är inte bra på Tesla. De är absolut inte perfekta med allt. Långt ifrån.
Men seriöst; vilken tillverkare är det?
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Finns ju en fysisk knapp för att trigga torkarna (på vänster spak) , då kommer ju meny också så inte så svårt.
Men hade varit smart om man kunna använda knappen mer, t.e.x dubbelklicka för att slå på/av intervall/automatik.
Men hade varit smart om man kunna använda knappen mer, t.e.x dubbelklicka för att slå på/av intervall/automatik.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Hade varit ännu smartare att ha kvar vridreglaget på vänster spak som S och X hade.R2_m3 skrev:Finns ju en fysisk knapp för att trigga torkarna (på vänster spak) , då kommer ju meny också så inte så svårt.
Men hade varit smart om man kunna använda knappen mer, t.e.x dubbelklicka för att slå på/av intervall/automatik.
Men att flytta denna grundläggande funktion till displayen är väl ”nytt och innovativt” vilket är det viktigaste för Tesla och deras fan-boys.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Jo, jag hade gärna sett en spak för vindrutetorkarna. Speciellt då automatiken inte är 100%. Men det räddas någorlunda väl (även om inte perfekt) av att trycka snabbt på den vänstra spakens ändknapp. Då får man extra "vift" de tillfällen man tycker automatiken missar att rensa rutan från vatten.ObscureEconomist skrev:Ingen tillverkare, därför man har ett normalt reglage så att det går fort att ställa in. Inte gömmer det i någon undermeny på en touchskärm som hela min poäng var, att viktiga funktioner bör ha faktiska dedikerade knappar och reglage för säkerhet när man kör.martinot skrev:Men seriöst; vilken tillverkare är det?
Kan rekommendera dig att prova det nästa gång du lånar eller hyr en M3. Fungerar hyfsat väl i praktiken.
Vad jag avsåg med kommentaren ifrån mig (i fetstil ovan) är att jag aldrig ägt eller kört en bil som varit perfekt designad (iaf. inte enligt mina åsikter och önskemål).
Faktum är att mycket annat, som tex. inställning av profiler för speglar, stol, ratt, etc. fungerar mycket smidigare i vår Tesla än i vår Mercedes (som är en mer gammaldags "knappbil"). Så totalt sätt, även med avsaknad av en helt egen vindrutetorkarspak som jag gärna sett, så tycker jag Teslan har överlägset mycket bättre förarmiljö än vår Mercedes.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Jag tycker att det är bättre med spak. Men jag tycker i ärlighetens namn att det faktiskt funkar med displayen också. Detta eftersom man använder det ganska sällan utan autoläget är i för det mesta.
En anledning till 3-ans lösning kan vara kostnaden. Nu är det två exakt likadana spakar som kan programmeras olika beroende på höger- eller vänsterstyrning.
Det man kunde önska sig är en togglingsfunktion så man med knappen på blinkersspaken kunde växla mellan de olika lägena.
En anledning till 3-ans lösning kan vara kostnaden. Nu är det två exakt likadana spakar som kan programmeras olika beroende på höger- eller vänsterstyrning.
Det man kunde önska sig är en togglingsfunktion så man med knappen på blinkersspaken kunde växla mellan de olika lägena.
Tesla Y LR -22 EAP
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Det skulle man kunna lösa med mjukvara, efter man tryckt på manuella torkarknappen så borde man kunna toggla eller ställa in känslighet med vänster scrollhjul inom någon sekund från knapptryckBrooklynS skrev:Jag tycker att det är bättre med spak. Men jag tycker i ärlighetens namn att det faktiskt funkar med displayen också. Detta eftersom man använder det ganska sällan utan autoläget är i för det mesta.
En anledning till 3-ans lösning kan vara kostnaden. Nu är det två exakt likadana spakar som kan programmeras olika beroende på höger- eller vänsterstyrning.
Det man kunde önska sig är en togglingsfunktion så man med knappen på blinkersspaken kunde växla mellan de olika lägena.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Det är faktiskt ingen dum idé alls. Gillar det förslaget! Löser man det snyggt så kan det nog bli lika bra som utan ytterligare rattar/spakar för att sätta manuella torkarintervall. Egentligen borde man skicka det förslaget till Tesla.Tellus skrev:Det skulle man kunna lösa med mjukvara, efter man tryckt på manuella torkarknappen så borde man kunna toggla eller ställa in känslighet med vänster scrollhjul inom någon sekund från knapptryckBrooklynS skrev:Jag tycker att det är bättre med spak. Men jag tycker i ärlighetens namn att det faktiskt funkar med displayen också. Detta eftersom man använder det ganska sällan utan autoläget är i för det mesta.
En anledning till 3-ans lösning kan vara kostnaden. Nu är det två exakt likadana spakar som kan programmeras olika beroende på höger- eller vänsterstyrning.
Det man kunde önska sig är en togglingsfunktion så man med knappen på blinkersspaken kunde växla mellan de olika lägena.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik