Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 500
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Har sett en del reportage om BMW iX och i4 samt Mercedes EQS. Tidigare har både BMW och Mercedes varit i teknisk framkant och många av de funktioner som finns i moderna bilar idag är uppfunna av dessa två företag, såsom ESP (Mercedes) och att styra flertalet funktioner i bilen från en skärm (BMW med iDrive). Men nu undrar jag vad som har hänt med dessa företag. Har svårt att se vad som är innovativt och intressant med Mercedes och BMW:s nyaste elbilar. De lyckas inte ens få till en frunk. Tycker elbilar från uppstickare som Rivian och Lucid Air känns mycket intressantare.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Beror på vad man menar med "innovativt". Jag tycker iX är väldigt spännande. i4 är väl kanske inte det men å andra sidan så är det en bil som har få verkliga konkurrenter och har helt ok spec. Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är. Med halvkombi på 470 liter. Tyvärr lite dyr och med väldigt lång leveranstid...tesla newbie skrev:Har sett en del reportage om BMW iX och i4 samt Mercedes EQS. Tidigare har både BMW och Mercedes varit i teknisk framkant och många av de funktioner som finns i moderna bilar idag är uppfunna av dessa två företag, såsom ESP (Mercedes) och att styra flertalet funktioner i bilen från en skärm (BMW med iDrive). Men nu undrar jag vad som har hänt med dessa företag. Har svårt att se vad som är innovativt och intressant med Mercedes och BMW:s nyaste elbilar. De lyckas inte ens få till en frunk. Tycker elbilar från uppstickare som Rivian och Lucid Air känns mycket intressantare.
https://www.i4talk.com/threads/i4-m50-0 ... ation.385/
-
- Inlägg: 500
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Jag ser inget nyskapande med t.ex. iX och i4. Att de är tystare och bekvämare än en Tesla är inte så konstigt, BMW har byggt tysta och bekväma bilar hur länge som helst. Vad jag syftar på är att jag ser inga innovativa funktioner i iX. Det är fortfarande iDrive, dock med större skärm. Den stora innovationen verkar vara att njurarna är självreparerande om man repar dem.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Men vad är du ute efter då? Stor pekskärm? Är ju fortfarande en bil.tesla newbie skrev:Jag ser inget nyskapande med t.ex. iX och i4. Att de är tystare och bekvämare än en Tesla är inte så konstigt, BMW har byggt tysta och bekväma bilar hur länge som helst. Vad jag syftar på är att jag ser inga innovativa funktioner i iX. Det är fortfarande iDrive, dock med större skärm. Den stora innovationen verkar vara att njurarna är självreparerande om man repar dem.
Interiören i BMW iX är ju helt nyskapande som jag ser det.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?MWall skrev:Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
-
- Inlägg: 500
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:
- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Håller med. Tyskarna har tappat glöden. Eller egentligen inte bara tyskarna. Volvo till exempel går ju samma väg. Det är fortfarande bra bilar i grunden, men när det kommer till elbilar har de inga tekniska finesser som sticker ut. Det enda som faktiskt sticker ut är priset.tesla newbie skrev:Har sett en del reportage om BMW iX och i4 samt Mercedes EQS. Tidigare har både BMW och Mercedes varit i teknisk framkant och många av de funktioner som finns i moderna bilar idag är uppfunna av dessa två företag, såsom ESP (Mercedes) och att styra flertalet funktioner i bilen från en skärm (BMW med iDrive). Men nu undrar jag vad som har hänt med dessa företag. Har svårt att se vad som är innovativt och intressant med Mercedes och BMW:s nyaste elbilar. De lyckas inte ens få till en frunk. Tycker elbilar från uppstickare som Rivian och Lucid Air känns mycket intressantare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
https://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjuda ... l-key.htmltesla newbie skrev:Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:
- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
BMW i4 M50 -22
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Eftersom den är 0,6 sekunder långsammare 0-100 och 0,6 sekunder snabbare 0-200 så borde den vara 1,2 sekunder snabbare 100-200.RagWal skrev:Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?MWall skrev:Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
Jag vet dock inte exakt och det är inga officiella siffror. Men något är det ju.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Spannet 100-200 är ju väldigt användbart på de svenska vägarna.MWall skrev:Eftersom den är 0,6 sekunder långsammare 0-100 och 0,6 sekunder snabbare 0-200 så borde den vara 1,2 sekunder snabbare 100-200.RagWal skrev:Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?MWall skrev:Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
Jag vet dock inte exakt och det är inga officiella siffror. Men något är det ju.
Det känns nytt och innovativt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
tesla newbie skrev:Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:
- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
Så din kritik går egentligen ut på att de inte gjort samma val som Tesla gjort med 3/Y?
-
- Inlägg: 500
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Nej min kritik är att de kör kvar i samma gamla hjulspår men med coolare design.MWall skrev:
Så din kritik går egentligen ut på att de inte gjort samma val som Tesla gjort med 3/Y?
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.tesla newbie skrev:Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:
- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Jag tolkar det som att Model 3 är långsammare på allt utom det där rycket från stillastående som är lite av Teslas signum. Dvs stirra dig inte blind på 100-200. Den är säkert snabbare 70-120 också. Sen är det ju självklart så att det inte är något man _behöver_. Det är ju för att det är roligt.Nicke Nyfiken skrev:Spannet 100-200 är ju väldigt användbart på de svenska vägarna.MWall skrev:Eftersom den är 0,6 sekunder långsammare 0-100 och 0,6 sekunder snabbare 0-200 så borde den vara 1,2 sekunder snabbare 100-200.RagWal skrev:Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?MWall skrev:Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
Jag vet dock inte exakt och det är inga officiella siffror. Men något är det ju.
Det känns nytt och innovativt.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Precis, och allt det tycker jag är mycket bättre än att behöva pilla med skärmen.Curik skrev:Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.tesla newbie skrev:Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:
- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
-
- Inlägg: 500
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Dock bara för iphone.ObscureEconomist skrev:
-
- Inlägg: 500
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Att man styra autopilot med en spak, kan väl vara bra, men stolsminnet i 3/Y tycker jag är genialiskt. Speciellt hur det synkar med profilen. Så fort man ändrar stolsinställningen så får man upp en prompt om man vill spara den nya inställningen. Jag tycker det är så det ska funka, istället för att hålla på med minnesknappar. För mig känns det som att minnesknapparna är kvar för att man inte lyckades få till funktionen i mjukvaran, men jag hoppas jag har fel. Och varför har BMW och Mercedes ingen frunk? Det betyder att man inte lyckats frigöra utrymmet under huven. Varför lyckas Lucid, Rivian och Tesla med det, men inte BMW och Mercedes?MWall skrev:Precis, och allt det tycker jag är mycket bättre än att behöva pilla med skärmen.Curik skrev:
Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
tesla newbie skrev:Att man styra autopilot med en spak, kan väl vara bra, men stolsminnet i 3/Y tycker jag är genialiskt. Speciellt hur det synkar med profilen. Så fort man ändrar stolsinställningen så får man upp en prompt om man vill spara den nya inställningen. Jag tycker det är så det ska funka, istället för att hålla på med minnesknappar. För mig känns det som att minnesknapparna är kvar för att man inte lyckades få till funktionen i mjukvaran, men jag hoppas jag har fel. Och varför har BMW och Mercedes ingen frunk? Det betyder att man inte lyckats frigöra utrymmet under huven. Varför lyckas Lucid, Rivian och Tesla med det, men inte BMW och Mercedes?MWall skrev:Precis, och allt det tycker jag är mycket bättre än att behöva pilla med skärmen.Curik skrev:
Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.
Så funkar stolsminnet i Model S också trots fysiska inställningsknappar. För mig är det en smaksak. Minnesknappt fungerar bra också. Den där dialogen försvinner ganska fort också.
Stolsminne brukar synka med profilen på BMW också. Om man vill. Den går på nyckeln.
Frunk är lite tråkigt att den inte har. Är praktiskt med ett utrymme för sladdar, paraplyer o dyl även om jag kanske öppnar frunken max 10 ggr per år.
-
- Inlägg: 500
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?
Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?
Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Det finns i stort sett inga bolag som blir mer än 150 år.
Anledningen till det är byråkrati som byggs upp som helt enkelt inte går att bryta.
Kommer det någon ny disruptiv teknik så är det få storbolag som mäktar med.
Det är samma historia gång på gång, och varje gång tror de flesta att de stora bolagen skall anpassa sig och fortsätta dominera. Historien visar på motsatsen, dom går under till slut.
Anledningen till det är byråkrati som byggs upp som helt enkelt inte går att bryta.
Kommer det någon ny disruptiv teknik så är det få storbolag som mäktar med.
Det är samma historia gång på gång, och varje gång tror de flesta att de stora bolagen skall anpassa sig och fortsätta dominera. Historien visar på motsatsen, dom går under till slut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Lite nyfiken, hur många knappar har du på din mobiltelefon och hur många till skulle du vilja ha?MWall skrev:Precis, och allt det tycker jag är mycket bättre än att behöva pilla med skärmen.Curik skrev:Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.tesla newbie skrev:Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:
- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
Min har 3 knappar och jag saknar inga alls.
Munro brukar ju säga att de ett tag framöver kommer göra elbilar som fossilbilister känner igen sig i (med onödiga knappar) men sedan blir de mer som Teslas.
Jag håller med honom om detta.
Kanske är BMW och Mercedes nya elbilar ännu för lika fossilbilarna? Har inte kollat på dem själv.
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Varje gång en unge har klättrat i bilen så har jag varit glad att den har en startknapp. Nu sker det inte lika ofta längre, men ser definitivt en god anledning till att ha den då bilarna går över till att bli mer och mer nyckellösa.tesla newbie skrev:- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.tesla newbie skrev:Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?
Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
BMW i4 M50 -22
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Vad har MB och BMW uppfunnit?
De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.
Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.
De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.
Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?
Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?ObscureEconomist skrev:Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.tesla newbie skrev:Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?
Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Tesla Y LR -22 EAP