Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av tesla newbie »

Har sett en del reportage om BMW iX och i4 samt Mercedes EQS. Tidigare har både BMW och Mercedes varit i teknisk framkant och många av de funktioner som finns i moderna bilar idag är uppfunna av dessa två företag, såsom ESP (Mercedes) och att styra flertalet funktioner i bilen från en skärm (BMW med iDrive). Men nu undrar jag vad som har hänt med dessa företag. Har svårt att se vad som är innovativt och intressant med Mercedes och BMW:s nyaste elbilar. De lyckas inte ens få till en frunk. Tycker elbilar från uppstickare som Rivian och Lucid Air känns mycket intressantare.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
Har sett en del reportage om BMW iX och i4 samt Mercedes EQS. Tidigare har både BMW och Mercedes varit i teknisk framkant och många av de funktioner som finns i moderna bilar idag är uppfunna av dessa två företag, såsom ESP (Mercedes) och att styra flertalet funktioner i bilen från en skärm (BMW med iDrive). Men nu undrar jag vad som har hänt med dessa företag. Har svårt att se vad som är innovativt och intressant med Mercedes och BMW:s nyaste elbilar. De lyckas inte ens få till en frunk. Tycker elbilar från uppstickare som Rivian och Lucid Air känns mycket intressantare.
Beror på vad man menar med "innovativt". Jag tycker iX är väldigt spännande. i4 är väl kanske inte det men å andra sidan så är det en bil som har få verkliga konkurrenter och har helt ok spec. Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är. Med halvkombi på 470 liter. Tyvärr lite dyr och med väldigt lång leveranstid...

https://www.i4talk.com/threads/i4-m50-0 ... ation.385/
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av tesla newbie »

Jag ser inget nyskapande med t.ex. iX och i4. Att de är tystare och bekvämare än en Tesla är inte så konstigt, BMW har byggt tysta och bekväma bilar hur länge som helst. Vad jag syftar på är att jag ser inga innovativa funktioner i iX. Det är fortfarande iDrive, dock med större skärm. Den stora innovationen verkar vara att njurarna är självreparerande om man repar dem.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
Jag ser inget nyskapande med t.ex. iX och i4. Att de är tystare och bekvämare än en Tesla är inte så konstigt, BMW har byggt tysta och bekväma bilar hur länge som helst. Vad jag syftar på är att jag ser inga innovativa funktioner i iX. Det är fortfarande iDrive, dock med större skärm. Den stora innovationen verkar vara att njurarna är självreparerande om man repar dem.
Men vad är du ute efter då? Stor pekskärm? Är ju fortfarande en bil.

Interiören i BMW iX är ju helt nyskapande som jag ser det.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av RagWal »

MWall skrev:
Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av tesla newbie »

Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:

- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av mati »

tesla newbie skrev:
Har sett en del reportage om BMW iX och i4 samt Mercedes EQS. Tidigare har både BMW och Mercedes varit i teknisk framkant och många av de funktioner som finns i moderna bilar idag är uppfunna av dessa två företag, såsom ESP (Mercedes) och att styra flertalet funktioner i bilen från en skärm (BMW med iDrive). Men nu undrar jag vad som har hänt med dessa företag. Har svårt att se vad som är innovativt och intressant med Mercedes och BMW:s nyaste elbilar. De lyckas inte ens få till en frunk. Tycker elbilar från uppstickare som Rivian och Lucid Air känns mycket intressantare.
Håller med. Tyskarna har tappat glöden. Eller egentligen inte bara tyskarna. Volvo till exempel går ju samma väg. Det är fortfarande bra bilar i grunden, men när det kommer till elbilar har de inga tekniska finesser som sticker ut. Det enda som faktiskt sticker ut är priset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av ObscureEconomist »

tesla newbie skrev:
Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:

- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
https://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjuda ... l-key.html
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av MWall »

RagWal skrev:
MWall skrev:
Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?
Eftersom den är 0,6 sekunder långsammare 0-100 och 0,6 sekunder snabbare 0-200 så borde den vara 1,2 sekunder snabbare 100-200. :)

Jag vet dock inte exakt och det är inga officiella siffror. Men något är det ju.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MWall skrev:
RagWal skrev:
MWall skrev:
Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?
Eftersom den är 0,6 sekunder långsammare 0-100 och 0,6 sekunder snabbare 0-200 så borde den vara 1,2 sekunder snabbare 100-200. :)

Jag vet dock inte exakt och det är inga officiella siffror. Men något är det ju.
Spannet 100-200 är ju väldigt användbart på de svenska vägarna. :lol:
Det känns nytt och innovativt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:

- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.

Så din kritik går egentligen ut på att de inte gjort samma val som Tesla gjort med 3/Y? :lol:
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:

Så din kritik går egentligen ut på att de inte gjort samma val som Tesla gjort med 3/Y? :lol:
Nej min kritik är att de kör kvar i samma gamla hjulspår men med coolare design.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av Curik »

tesla newbie skrev:
Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:

- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av MWall »

Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:
RagWal skrev:
MWall skrev:
Den är till exempel betydligt rappare upp i fart än vad Model 3 Performance är.
Är de inte rätt lika? Skiljer det i högre hastigheter?
Eftersom den är 0,6 sekunder långsammare 0-100 och 0,6 sekunder snabbare 0-200 så borde den vara 1,2 sekunder snabbare 100-200. :)

Jag vet dock inte exakt och det är inga officiella siffror. Men något är det ju.
Spannet 100-200 är ju väldigt användbart på de svenska vägarna. :lol:
Det känns nytt och innovativt.
Jag tolkar det som att Model 3 är långsammare på allt utom det där rycket från stillastående som är lite av Teslas signum. Dvs stirra dig inte blind på 100-200. Den är säkert snabbare 70-120 också. Sen är det ju självklart så att det inte är något man _behöver_. Det är ju för att det är roligt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av MWall »

Curik skrev:
tesla newbie skrev:
Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:

- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.
Precis, och allt det tycker jag är mycket bättre än att behöva pilla med skärmen.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av tesla newbie »

Dock bara för iphone.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:
Curik skrev:

Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.
Precis, och allt det tycker jag är mycket bättre än att behöva pilla med skärmen.
Att man styra autopilot med en spak, kan väl vara bra, men stolsminnet i 3/Y tycker jag är genialiskt. Speciellt hur det synkar med profilen. Så fort man ändrar stolsinställningen så får man upp en prompt om man vill spara den nya inställningen. Jag tycker det är så det ska funka, istället för att hålla på med minnesknappar. För mig känns det som att minnesknapparna är kvar för att man inte lyckades få till funktionen i mjukvaran, men jag hoppas jag har fel. Och varför har BMW och Mercedes ingen frunk? Det betyder att man inte lyckats frigöra utrymmet under huven. Varför lyckas Lucid, Rivian och Tesla med det, men inte BMW och Mercedes?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
MWall skrev:
Curik skrev:

Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.
Precis, och allt det tycker jag är mycket bättre än att behöva pilla med skärmen.
Att man styra autopilot med en spak, kan väl vara bra, men stolsminnet i 3/Y tycker jag är genialiskt. Speciellt hur det synkar med profilen. Så fort man ändrar stolsinställningen så får man upp en prompt om man vill spara den nya inställningen. Jag tycker det är så det ska funka, istället för att hålla på med minnesknappar. För mig känns det som att minnesknapparna är kvar för att man inte lyckades få till funktionen i mjukvaran, men jag hoppas jag har fel. Och varför har BMW och Mercedes ingen frunk? Det betyder att man inte lyckats frigöra utrymmet under huven. Varför lyckas Lucid, Rivian och Tesla med det, men inte BMW och Mercedes?

Så funkar stolsminnet i Model S också trots fysiska inställningsknappar. För mig är det en smaksak. Minnesknappt fungerar bra också. Den där dialogen försvinner ganska fort också.

Stolsminne brukar synka med profilen på BMW också. Om man vill. Den går på nyckeln.

Frunk är lite tråkigt att den inte har. Är praktiskt med ett utrymme för sladdar, paraplyer o dyl även om jag kanske öppnar frunken max 10 ggr per år.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av tesla newbie »

Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:

- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?

Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av taliz »

Det finns i stort sett inga bolag som blir mer än 150 år.
Anledningen till det är byråkrati som byggs upp som helt enkelt inte går att bryta.
Kommer det någon ny disruptiv teknik så är det få storbolag som mäktar med.
Det är samma historia gång på gång, och varje gång tror de flesta att de stora bolagen skall anpassa sig och fortsätta dominera. Historien visar på motsatsen, dom går under till slut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av wannabee »

MWall skrev:
Curik skrev:
tesla newbie skrev:
Designmässigt kan jag hålla med om att iX är nyskapande, men inte funkionalitetsmässigt. Här är vissa saker jag saknar:

- Möjlighet att styra alla bilfunktioner från pekskärmen, även öppnning av t.ex. baklucka.
- Generella rattknappar a.la Tesla som kan göra allt från att styra volymen till att ställa in halvljuset. I de bilder jag sett är fortfarande rattknapparna i iX hårt bundna till funktioner-
- Varför har man fortfarande en bilnyckel?
- Varför fortfarande minnesknappar för sätet, istället för full integration i pekskärmen?
- Ingen dog mode, camp mode os.v för klimatanläggningen.
Fast dessa saker har inte alla Teslor heller. MS och MX har nyckel samt minnesknappar för sätet. Och du kan inte styra exempelvis speglar eller autopilot från pekskärmen.
Precis, och allt det tycker jag är mycket bättre än att behöva pilla med skärmen.
Lite nyfiken, hur många knappar har du på din mobiltelefon och hur många till skulle du vilja ha?

Min har 3 knappar och jag saknar inga alls.

Munro brukar ju säga att de ett tag framöver kommer göra elbilar som fossilbilister känner igen sig i (med onödiga knappar) men sedan blir de mer som Teslas.
Jag håller med honom om detta.

Kanske är BMW och Mercedes nya elbilar ännu för lika fossilbilarna? Har inte kollat på dem själv.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av dd88 »

tesla newbie skrev:
- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
Varje gång en unge har klättrat i bilen så har jag varit glad att den har en startknapp. Nu sker det inte lika ofta längre, men ser definitivt en god anledning till att ha den då bilarna går över till att bli mer och mer nyckellösa.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av ObscureEconomist »

tesla newbie skrev:
Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:

- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?

Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av BrooklynS »

Vad har MB och BMW uppfunnit?

De har kontrakt på att i sina lyxmodeller vara först med BOSCH-s teknik som tex ABS, ESP, IR-kamera osv men de utvecklar ju inget själv… och har aldrig gjort heller såvitt jag minns.

Stor skillnad gentemot på riktigt innovativa märken som Citroën och Saab.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vad är innovativt med Mercedes och BMW:s nya elbilar?

Inlägg av BrooklynS »

ObscureEconomist skrev:
tesla newbie skrev:
Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar. Jag tycker företag som Tesla och även Rivian försöker tänka nytt när det gäller bilfunktioner. T.ex:

- Varför måste man ha en startknapp när det räcker med att trycka på bromsen?
- Varför måste man ha en bilnyckel?
- Varför måste man ha separata knappar för spegel- och rattinställning och ljusomkopplare?

Tycker man att en bil bör ha dessa knappar och att allt ska fungera som det alltid har gjort så är väl BMW och Mercedes elbilar kanon. Själv gillar jag nytänkandet och nyskapandet hos elbilsuppstickarna.
Finns väl inget värre än att ställa in saker via någon förbannad touchskärm.
Volym och temperatur vill jag absolut ha riktiga knappar eller reglare på, touchen blir alldeles för oprecis när man kör bil och det skakar lite.
Volymen ställs med rullknapp på ratten, temperaturen exakt med rösten. Kan det bli enklare?
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar