https://www.electrive.net/2021/10/27/fi ... -bev-vans/Stellantis har meddelat lanseringen av två nya Fiat-modeller, som också kommer att lanseras som helelektriska fordon. Närmare bestämt är det en skåpbil och en lastbil. Namnen är välkända: Ulysse för skåpbilen, Scudo för leveransbilen.
Med det aktuella tillkännagivandet kommer de två modellerna full cirkel: De har använts för de så kallade "Eurovans" sedan mitten av 1990-talet. Det var ett gemensamt projekt av PSA och Fiat att bygga MPV och lastbilar under varumärkena Fiat, Lancia, Peugeot och Citroën på en gemensam grund. Båda generationerna av Eurovans tillverkades i Frankrike. Från 2014 lade PSA sina Citroën Jumpy / Spacetourer och Peugeot Expert / Traveller-modeller på sin egen EMP2-plattform - medan Fiat bytte till Renault Trafic, Opel Vivaro och Nissan Primastar-plattformen med nya Talento.
Eftersom PSA och FiatChrysler är kända för att ha gått samman för att bilda Stellantis kommer Fiat-bilarna återigen att dela tekniken med Peugeot och Citroën (och nu även Opel). Som Stellantis meddelade är de nya utgåvorna av Scudo och Ulysse baserade på EMP2-plattformen och kommer att börja produceras vid Hordain-fabriken nära Valenciennes i norra Frankrike.
Stellantis tillhandahåller ännu inga tekniska data om BEV-versionerna av de två modellerna i kommunikationen. Allt annat än det välkända 100 kW-drevet skulle vara en överraskning. I den kortaste versionen av fordonen (cirka 4,60 meter) finns endast 50 kWh-batteriet tillgängligt, i längderna L2 (cirka 4,95 meter) och L3 (5,30 meter) kan ett 75 kWh-batteri valfritt beställas kommer. Räckvidden med det lilla batteriet är runt 220 kilometer enligt WLTP-standarden, med det stora batteriet är 330 kilometer enligt WLTP möjliga.
Fiat skåpbilar Ulysse och Scudo
Moderator: Redaktion
Fiat skåpbilar Ulysse och Scudo
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension