Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3626
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Inlägg av Tellus »

Var inne vid en Hyundai återförsäljare i annat beg bil ärende. Där stod en ny ioniq 5 som jag ej kollat live förut.

Har läst mycket om den ombonade och lite lyxiga interiören.
Jag blev dock besviken på inredningen, det var nog en essential om det påverkar.
Alltså hårdplasten...

- Mugghållare hårdplast
- Armbågsstöden högst upp dörr hårdplast
- Insidan dörr flera ytor hårdplast
- Framför skärmarna hårdplast
- Spärren till mittkonsolen hårdplast
Plasten är dessutom av en tråkig rugglig yta och stenhård.

Jag hade väl för stora förväntningar, som när man hört bra recensioner om en film...

Satte mig i 3an och tänkte är jag en fanboi som inte ser all hårdplast?
- ingen plast någonstans på dörrsidan, mjukt eller gummerat
- Mittkonsoll i pianolack, visserligen hård, men känns så mycket bättre vs hårdplast.
- Mugghållare gummerade, både i mitten och i dörrsidorna.
- Handtag till mittkonsoll känns lite gummerad.
Hårdplasten jag hittar är om man sträcker sig fram till luftutblåsen och lite i ratten, dock ej av tråkig räfflad yta.
Rattkonsoll i plast, men det är det väl i alla bilar.

I min värld är model 3 mer premium i inredningen och skillnaden är rätt stor.

Men totalintrycket av ioniq 5 inredningen är bra, fick lite flashbacks till när jag hämtade min första Leaf 2012. Och Leaf gen1 interiör har jag alltid gillat.

Det känns lite extra konstigt då konsensus är att model 3 är plastig och ioniq 5 lyxig, iallafall om man läser biltidningar.
D22AF2F0-8D83-46B6-878F-EA4AD0EBA083.jpeg
411F6C18-4963-406F-B891-FCADA8C5FA7A.jpeg
A03B3723-D955-421A-B2B3-33A6DC62EC34.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1112
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Inlägg av DanneLKPG »

Problemet är att du satt i en Essential och inte i en Advanced. Stor skillnad på dessa...

Förutom det som nämns här så är det bland annat akustikglas och läder på dörrsidorna både fram och bak.
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... er/?page=2

Trist att göra ett så långt inlägg och sen ha suttit i den tråkigaste versionen. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Inlägg av Walker »

Det är väl en smaksak, men jag tycker personligen att jag byter ner mig även till en Advaced från min 3’a. Känns så bil 1.0 nu när man vant sig vid 2.0….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Inlägg av martinot »

Håller med i det mesta du säger. Tesla M3 (MY) är ljusår för Iq5 i premiumkänsla.

Men å andra sidan skall man komma ihåg att Iq5 är en budget bil och som är väldigt lågpris för sin storlek. Är ingen bil för mig (gillar att köra bilar aktivt), men måste ändå säga att för pengarna så får man enormt mycket elbil för pengarna med en Hyundai.

Tycker ändå att de i stort lyckats väldigt väl med insidan och interiören av bilen. Även om den känns billig och plastig, så är den ändå modern, ljus, trevlig och välkomnande. Med den lilla budgeten som de troligen haft till förfogande så har de generellt gjort ett mycket bra jobb tycker jag. Mycket bättre än de mesta budget japanare/koreraner på marknaden. Att de inte kan slå tyskar, Volvo och Tesla förstår jag med tanke på olika budget/pris-segment.

Utsidan gillar jag dock inte alls (riktigt ful IMO, men det är ju verkligen en smaksak och OT för denna tråden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Inlägg av mati »

Nånstans måste det ju vara skillnad i kvalitetskänslan mellan en I5 och en bil som kostar flera 100k mer. Jämför man däremot med en ID3, som i runda slängar kostar samma som en I5, så vinner Hyundaien lätt tycker jag.
Och även en ID4 når inte upp till samma nivå i inredningen, trots att den faktiskt är dyrare.
Men visst är det lite överdrivet att prata om premiumnivå i I5. Jag tror att förväntningar har blivit lite för höga efter alla hyllningar av motorjournalister som i princip inte har kunnat hitta en enda nackdel i Hyundaien. Det är fortfarande en budgetbil, även om den kostar över en halv miljon. Gränserna har förskjutits lite uppåt kan man säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1112
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Inlägg av DanneLKPG »

Kvalitetskänslan i interiören är enligt mig:

Essential = ID.4
Advanced = Maxutrustad Enyaq

IONIQ 5 är i en helt annan liga än E-Niro och gamla IONIQ så det är fel att kalla den budget tycker jag.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3626
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Inlägg av Tellus »

DanneLKPG skrev:
Problemet är att du satt i en Essential och inte i en Advanced. Stor skillnad på dessa...

Förutom det som nämns här så är det bland annat akustikglas och läder på dörrsidorna både fram och bak.
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... er/?page=2

Trist att göra ett så långt inlägg och sen ha suttit i den tråkigaste versionen. :)
Jag gillar ioniq 5. Skulle inte Tesla finnas så skulle jag provköra den och Kia ev6 och någon audi.

Men är prisskillnaden så stor som någon skriver flera hundra tusen. Inredningen i model 3 sr+ 448km är exakt samma, en ny sådan kostar 490 tusen efter premie.
Kollade nu, essential rwd 480km kostar 430k efter premie. Så det skiljer 60.000kr. En no brainer för mig.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Inlägg av mati »

Tellus skrev:
Men är prisskillnaden så stor som någon skriver flera hundra tusen. Inredningen i model 3 sr+ 448km är exakt samma, en ny sådan kostar 490 tusen efter premie.
Kollade nu, essential rwd 480km kostar 430k efter premie. Så det skiljer 60.000kr. En no brainer för mig.
Fast det är ju en helt annan typ av bil. Det skulle aldrig falla mig in att välja mellan en M3 och en I5. Bortsett från att 60k fortfarande är en massa pengar så är ju Ioniq en större bil, man får 1.6 ton dragvikt och en riktig baklucka osv osv. Man får ju inte bara titta på räckvidden för att jämföra två elbilar med varandra. I så fall får man ju jämföra med en MY istället, och då blir prisskillnaden betydligt större.
Det är möjligt att det är motiverat, att MY är mycket bättre. Ingen aning. Men jag skulle inte vilja betala de pengarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1112
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Fast det är ju en helt annan typ av bil. Det skulle aldrig falla mig in att välja mellan en M3 och en I5. Bortsett från att 60k fortfarande är en massa pengar så är ju Ioniq en större bil, man får 1.6 ton dragvikt och en riktig baklucka osv osv. Man får ju inte bara titta på räckvidden för att jämföra två elbilar med varandra. I så fall får man ju jämföra med en MY istället, och då blir prisskillnaden betydligt större.
Det är möjligt att det är motiverat, att MY är mycket bättre. Ingen aning. Men jag skulle inte vilja betala de pengarna.
Det är ganska vanligt att folk jämför två helt olika bilar. Äpplen med Päron.
På senare tid har jag sett många som frågar om man ska köpa Polestar 2 eller IONIQ 5. En klaustrofobisk bil som är mer körglädjeinriktad vs en luftig bil som är gjord för att lasta och glida i...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Inlägg av mati »

Ja, historiskt har det ju varit så. Det är inte länge sedan - till och med här på forumet - att Model X och Renault Zoe ställdes bredvid varandra, bara för att de hade ungefär samma deklarerade räckvidd. Allt annat olika.
Men jag tycker att nu borde vi vuxit ifrån detta så småningom. Nu kan man faktiskt begränsa sig till att jämföra bilar i samma storlek med varandra. Tyvärr är det fortfarande svårt med samma prisklass pga det skrala utbudet. Egentligen tycker jag ju inte att I5 och MY borde jämföras heller, eftersom prislappen är en helt annan. Jag hade aldrig köpt en MY, den spelar ju i en helt annan liga prismässigt.
Ska man jämföra bilar så är det ID4, Enyaq, EV6 och I5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Inlägg av Mats E »

Nu är det som sagt olika typer av bilar med olika utrymmen och egenskaper. Jag har provat M3, ID4, MachE, Q4 och fick mest premiumkänsla av I5:s interiör. Det är ju dock en smaksak. Det kanske till viss del beror på att man såg något som man inte förväntade sig i en Hyundai, som dessutom harmonierar med dess yttre. Interiören i Audi och Tesla har man ju sett många ggr förut och blivit van vid den. Även om den är fin så överraskar den ju inte längre. Kollar man på tester så har ju Ioniq 5 fått en hel del beröm för sin interiör. Sedan finns det förstås alltid de som inte gillar den. Det är ju en udda bil som väcker en hel del känslor åt olika håll.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Inlägg av martinot »

Mats E skrev:
Nu är det som sagt olika typer av bilar med olika utrymmen och egenskaper. Jag har provat M3, ID4, MachE, Q4 och fick mest premiumkänsla av I5:s interiör. Det är ju dock en smaksak. Det kanske till viss del beror på att man såg något som man inte förväntade sig i en Hyundai, som dessutom harmonierar med dess yttre. Interiören i Audi och Tesla har man ju sett många ggr förut och blivit van vid den. Även om den är fin så överraskar den ju inte längre. Kollar man på tester så har ju Ioniq 5 fått en hel del beröm för sin interiör. Sedan finns det förstås alltid de som inte gillar den. Det är ju en udda bil som väcker en hel del känslor åt olika håll.
Nja, för sin budget/budgetklass så tycker jag de lyckats väl med interiören hos Iq5. Den är som sagt rätt ljus och modern.

Men i jämförelse med Tesla så är den ändå bra gammaldags och mycket mer konservativ. Mer knappar, mer plast, mer pling-plong, och inte alls i närheten lika minimalistisk.

De bilar som är avgjort mest futuristiska, och kontroversiella, är nog ändå fortfarande Tesla (av de bilar som serieproduceras). Sedan kan man tycka vad man vill om det, men den Tesla är nog ändå bra mycket större vattendelare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Inlägg av Mats E »

martinot skrev:
Mats E skrev:
Nu är det som sagt olika typer av bilar med olika utrymmen och egenskaper. Jag har provat M3, ID4, MachE, Q4 och fick mest premiumkänsla av I5:s interiör. Det är ju dock en smaksak. Det kanske till viss del beror på att man såg något som man inte förväntade sig i en Hyundai, som dessutom harmonierar med dess yttre. Interiören i Audi och Tesla har man ju sett många ggr förut och blivit van vid den. Även om den är fin så överraskar den ju inte längre. Kollar man på tester så har ju Ioniq 5 fått en hel del beröm för sin interiör. Sedan finns det förstås alltid de som inte gillar den. Det är ju en udda bil som väcker en hel del känslor åt olika håll.
Nja, för sin budget/budgetklass så tycker jag de lyckats väl med interiören hos Iq5. Den är som sagt rätt ljus och modern.

Men i jämförelse med Tesla så är den ändå bra gammaldags och mycket mer konservativ. Mer knappar, mer plast, mer pling-plong, och inte alls i närheten lika minimalistisk.

De bilar som är avgjort mest futuristiska, och kontroversiella, är nog ändå fortfarande Tesla (av de bilar som serieproduceras). Sedan kan man tycka vad man vill om det, men den Tesla är nog ändå bra mycket större vattendelare.
Det är väl så med I5 att den inte är helt futuristisk, utan snarare retrofuturistisk, såsom man trodde framtiden skulle se ut på 80-talet. Tesla är väl snarare "facit", alltså hur framtiden egentligen ser ut. Jag gillar verkligen Tesla. Men jag tycker också om att I5 inte helt kopierat Teslas utseende, utan lite gått sin egen väg.
Nu har ju jag aldrig ägt en Tesla, så jag vet inte helt och hållet hur mycket åsikter man får höra om märket. Jag antar att Tesla bespottats en hel del som främsta representant för elbilar i stort, men även för att de utmanar de traditionella premiumbilarna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 vs Model 3 interiör

Inlägg av martinot »

Mats E skrev:
Det är väl så med I5 att den inte är helt futuristisk, utan snarare retrofuturistisk, såsom man trodde framtiden skulle se ut på 80-talet. Tesla är väl snarare "facit", alltså hur framtiden egentligen ser ut. Jag gillar verkligen Tesla. Men jag tycker också om att I5 inte helt kopierat Teslas utseende, utan lite gått sin egen väg.
Det håller jag med om. Tycker även att de gjort det bra med interiören i stort (exteriören är dock verkligen inte min smak, för mycket 80-tals transformerleksak). Känns luftig, ljus och och rymlig på ett positivt sätt.

Däremot så märker man en massa gammal fossilkonservatism. Var rätt irriterande när jag skulle provköra, och tänka på att trycka på "start", "stopp" och en massa annat helt onödigt som helt saknar relevans för elbilar. Där märker man att Hyundai är kvar i gammalt fossiltänk.
Mats E skrev:
Nu har ju jag aldrig ägt en Tesla, så jag vet inte helt och hållet hur mycket åsikter man får höra om märket. Jag antar att Tesla bespottats en hel del som främsta representant för elbilar i stort, men även för att de utmanar de traditionella premiumbilarna.
Njae. Det skulle jag inte säga. Finns de som ogillar elbilar, men inte något konstigt med Tesla. Aldrig fått några som helst negativa kommentarer om det. De är så extremt vanliga, och speciellt M3, så det är som att äga en V90 eller en Golf. Det är verkligen ingen som höjer på ögonbrynen.

Däremot så är det ju en stor vattendelare här på forumet. En del gillar touchskärm och det moderna, medans en del hatar det och vill ha en massa knappar. Förstår att alla inte gillar Tesla, och dess koncept. Vilket är helt OK.

Bättre ju mer vettiga alternativ det kommer och finns (gillar inte 100% allt med Tesla heller).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar