Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Inlägg av martinot »

Från post hos https://www.flashback.org/sp77727472:
Den 10 november 2021 träder den nya uppdaterade tyska trafiklagstiftningen i kraft.

Då kostar det 55 Euro i böter för den som parkerar sin bensin eller dieselbil på en parkeringsplats avsedd för laddning av elbilar och laddhybrider.

55 euro böter är minimibeloppet som är reglerat i trafiklagstiftningen, men kommuner har även rätt att bogsera bort bensin och dieselbilar som parkerar på p-platser för elbilar.
Flera kommuner och städer har redan infört detta, bla Berlin, Hamburg, München, Frankfurt, Stuttgart och flera andra städer.
Bogseras bilen bort, kostar det mellan 200-400 Euro att lösa ut bilen, beroende på i vilken kommun det sker.

Andra fördelar för elbilar är bla gratis parkering i vissa städer, bla i Hamburg, München ,Dortmund, Frankfurt, Leipzig, Stuttgart och Köln etc.

Antalet offentliga laddpunkter är förnärvarande uppe i ca 47.000, fördelat på 26.000 laddstationer.
Utbyggnadstakten ligger på runt 1.300 nya laddpunkter i månaden.

Hittills i år har det sålts 240.000 nya rena elbilar i tyskland. (jan-sept)
I september registrerades över 33.600, vilket ger en marknadsandel på 17,1%
Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Inlägg av Gargamel »

Inför genast i sverige så slipper man ha 20 bilar som står kors och tvärs bara för att jävlas.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Inlägg av Swede1 »

Gargamel skrev:
Inför genast i sverige så slipper man ha 20 bilar som står kors och tvärs bara för att jävlas.
I Stockholm såg jag en vanlig oljebrännare V70 med 1100 i böter på en laddplats pga att han inte laddade.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Inlägg av taliz »

Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%
WHAT! I DIESELNS HEMLAND!? Har helvetet frusit? Var ska detta sluta? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%
WHAT! I DIESELNS HEMLAND!? Har helvetet frusit? Var ska detta sluta? Bild

Är ju lite subventioner inblandade också... Tycker inte vi ska vara så kaxiga förrän folk väljer elbilar även utan statligt stöd.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
taliz skrev:
Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%
WHAT! I DIESELNS HEMLAND!? Har helvetet frusit? Var ska detta sluta? Bild

Är ju lite subventioner inblandade också... Tycker inte vi ska vara så kaxiga förrän folk väljer elbilar även utan statligt stöd.
Jo lite kaxiga kan vi väl få vara iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TomR
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 okt 2021 11:52
Ort: Stockholm

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Inlägg av TomR »

Jag köpte nyligen beggad Tesla utan subvention och tycker kanske att jag bet lite i det sura äpplet utan subventioner. Men jag ser det samtidigt som så att jag bidrar till något gott och har råd utan subventioner. Jag sträcker på mig varje gång jag ser att någon kikar lite extra på min elbil...
/Tompa
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Inlägg av MWall »

TomR skrev:
Jag köpte nyligen beggad Tesla utan subvention och tycker kanske att jag bet lite i det sura äpplet utan subventioner. Men jag ser det samtidigt som så att jag bidrar till något gott och har råd utan subventioner. Jag sträcker på mig varje gång jag ser att någon kikar lite extra på min elbil...
/Tompa
Den är ju subventionerad också. Indirekt. Utan bonusen på nya hade begagnade varit dyrare än de är. Och sämre utbud vilket också hade drivit upp priserna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%
WHAT! I DIESELNS HEMLAND!? Har helvetet frusit? Var ska detta sluta? Bild

Är ju lite subventioner inblandade också... Tycker inte vi ska vara så kaxiga förrän folk väljer elbilar även utan statligt stöd.
Varför inte?
Folk valde ju "miljödiesel" tidigare då de slapp skatt i 5 år.
Plånboken har alltid varit en stor faktor och lär fortsätta vara det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Inlägg av PapaD »

MWall skrev:
TomR skrev:
Jag köpte nyligen beggad Tesla utan subvention och tycker kanske att jag bet lite i det sura äpplet utan subventioner. Men jag ser det samtidigt som så att jag bidrar till något gott och har råd utan subventioner. Jag sträcker på mig varje gång jag ser att någon kikar lite extra på min elbil...
/Tompa
Den är ju subventionerad också. Indirekt. Utan bonusen på nya hade begagnade varit dyrare än de är. Och sämre utbud vilket också hade drivit upp priserna.
Nja... Subventioner i form av bidrag brukar driva upp säljpriser, inte sänka dem.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar