Den 10 november 2021 träder den nya uppdaterade tyska trafiklagstiftningen i kraft.
Då kostar det 55 Euro i böter för den som parkerar sin bensin eller dieselbil på en parkeringsplats avsedd för laddning av elbilar och laddhybrider.
55 euro böter är minimibeloppet som är reglerat i trafiklagstiftningen, men kommuner har även rätt att bogsera bort bensin och dieselbilar som parkerar på p-platser för elbilar.
Flera kommuner och städer har redan infört detta, bla Berlin, Hamburg, München, Frankfurt, Stuttgart och flera andra städer.
Bogseras bilen bort, kostar det mellan 200-400 Euro att lösa ut bilen, beroende på i vilken kommun det sker.
Andra fördelar för elbilar är bla gratis parkering i vissa städer, bla i Hamburg, München ,Dortmund, Frankfurt, Leipzig, Stuttgart och Köln etc.
Antalet offentliga laddpunkter är förnärvarande uppe i ca 47.000, fördelat på 26.000 laddstationer.
Utbyggnadstakten ligger på runt 1.300 nya laddpunkter i månaden.
Hittills i år har det sålts 240.000 nya rena elbilar i tyskland. (jan-sept)
I september registrerades över 33.600, vilket ger en marknadsandel på 17,1%
Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%
Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre
Moderator: Redaktion
Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre
Från post hos https://www.flashback.org/sp77727472:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre
Inför genast i sverige så slipper man ha 20 bilar som står kors och tvärs bara för att jävlas.
Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre
I Stockholm såg jag en vanlig oljebrännare V70 med 1100 i böter på en laddplats pga att han inte laddade.Gargamel skrev:Inför genast i sverige så slipper man ha 20 bilar som står kors och tvärs bara för att jävlas.
Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre
WHAT! I DIESELNS HEMLAND!? Har helvetet frusit? Var ska detta sluta?Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre
taliz skrev:WHAT! I DIESELNS HEMLAND!? Har helvetet frusit? Var ska detta sluta?Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%
Är ju lite subventioner inblandade också... Tycker inte vi ska vara så kaxiga förrän folk väljer elbilar även utan statligt stöd.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre
Jo lite kaxiga kan vi väl få vara iafMWall skrev:taliz skrev:WHAT! I DIESELNS HEMLAND!? Har helvetet frusit? Var ska detta sluta?Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%
Är ju lite subventioner inblandade också... Tycker inte vi ska vara så kaxiga förrän folk väljer elbilar även utan statligt stöd.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre
Jag köpte nyligen beggad Tesla utan subvention och tycker kanske att jag bet lite i det sura äpplet utan subventioner. Men jag ser det samtidigt som så att jag bidrar till något gott och har råd utan subventioner. Jag sträcker på mig varje gång jag ser att någon kikar lite extra på min elbil...
/Tompa
/Tompa
Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre
Den är ju subventionerad också. Indirekt. Utan bonusen på nya hade begagnade varit dyrare än de är. Och sämre utbud vilket också hade drivit upp priserna.TomR skrev:Jag köpte nyligen beggad Tesla utan subvention och tycker kanske att jag bet lite i det sura äpplet utan subventioner. Men jag ser det samtidigt som så att jag bidrar till något gott och har råd utan subventioner. Jag sträcker på mig varje gång jag ser att någon kikar lite extra på min elbil...
/Tompa
Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre
Varför inte?MWall skrev:taliz skrev:WHAT! I DIESELNS HEMLAND!? Har helvetet frusit? Var ska detta sluta?Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%
Är ju lite subventioner inblandade också... Tycker inte vi ska vara så kaxiga förrän folk väljer elbilar även utan statligt stöd.
Folk valde ju "miljödiesel" tidigare då de slapp skatt i 5 år.
Plånboken har alltid varit en stor faktor och lär fortsätta vara det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre
Nja... Subventioner i form av bidrag brukar driva upp säljpriser, inte sänka dem.MWall skrev:Den är ju subventionerad också. Indirekt. Utan bonusen på nya hade begagnade varit dyrare än de är. Och sämre utbud vilket också hade drivit upp priserna.TomR skrev:Jag köpte nyligen beggad Tesla utan subvention och tycker kanske att jag bet lite i det sura äpplet utan subventioner. Men jag ser det samtidigt som så att jag bidrar till något gott och har råd utan subventioner. Jag sträcker på mig varje gång jag ser att någon kikar lite extra på min elbil...
/Tompa
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...