VW ID5
Moderator: Redaktion
VW ID5
Nu officiell.
Tänker att den blir som Passat CC/Arteon. En minst sagt uddabil.
Tänker att den blir som Passat CC/Arteon. En minst sagt uddabil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID5
Hmm, aningen udda fågel ja. Ofta är ju anledningen att man väljer coupe-SUV att man vill ha en tuffare bil, men samtidigt så har jag svårt att se att någon väljer ID.4/5 av just den anledningen. En Audi Q4 kan jag lite förstå eftersom det är en annan image, men att välja en mindre praktisk version av en lite halvtråkig bruksbil som ID.4 verkar långsökt.
Vingen på bakluckan ser också väldigt Biltema ut
och vita dörrsidor på insidan, ser ut som de missat att ta av skyddsplasten från fabrik.
Men det återstår att se, kanske svenne banan känner sig tuff i en coupe och att den kommer sälja som smör...
Vingen på bakluckan ser också väldigt Biltema ut

Men det återstår att se, kanske svenne banan känner sig tuff i en coupe och att den kommer sälja som smör...
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID5
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... s-en-titt/
ID.5 levereras med ID.Software 3.0, vilket ger laddning upp till 135 kW (kilowatt), tidigare var den på 125 kW.
– Plattformen kan klara ännu snabbare laddning, men det viktiga är inte siffran utan laddkurvan. 10 kW extra låter inte mycket, men det gör att den totala laddtiden från 10 till 80 procent nu går nio minuter snabbare, säger Benedikt Griffig, chef för teknisk pr hos Volkswagen.
Men snabbaste MEB bilen är väl Cupra Born med 170kW laddning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID5
Det verkar vara en väldigt kort topp med 170 kW då den endast förbättrar laddtiden till 80% med 5 minuter jämfört med bilarna som bara laddar med 125 kW som mest. Det här uppdateringen verkar mer lovande, med en platt laddkurva som ger samma laddtid till 80% som Model Y.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... s-en-titt/
ID.5 levereras med ID.Software 3.0, vilket ger laddning upp till 135 kW (kilowatt), tidigare var den på 125 kW.
– Plattformen kan klara ännu snabbare laddning, men det viktiga är inte siffran utan laddkurvan. 10 kW extra låter inte mycket, men det gör att den totala laddtiden från 10 till 80 procent nu går nio minuter snabbare, säger Benedikt Griffig, chef för teknisk pr hos Volkswagen.
Men snabbaste MEB bilen är väl Cupra Born med 170kW laddning?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
VW ID5
Hmm 9 minuter snabbare. Vad tog det tidigare? 38 min? Så nu 29 min?iAkita skrev:Det verkar vara en väldigt kort topp med 170 kW då den endast förbättrar laddtiden till 80% med 5 minuter jämfört med bilarna som bara laddar med 125 kW som mest. Det här uppdateringen verkar mer lovande, med en platt laddkurva som ger samma laddtid till 80% som Model Y.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... s-en-titt/
ID.5 levereras med ID.Software 3.0, vilket ger laddning upp till 135 kW (kilowatt), tidigare var den på 125 kW.
– Plattformen kan klara ännu snabbare laddning, men det viktiga är inte siffran utan laddkurvan. 10 kW extra låter inte mycket, men det gör att den totala laddtiden från 10 till 80 procent nu går nio minuter snabbare, säger Benedikt Griffig, chef för teknisk pr hos Volkswagen.
Men snabbaste MEB bilen är väl Cupra Born med 170kW laddning?
Rätt bra förbättring. Bör därmed klå etron 55.

Men Model Y i USA med Panasonic klarar ju det på 23 min. EU Y med LG är väl lite segare dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID5
Även ID4/Enyaq borde kunna få den mjukvaran då och ladda 135 kW? Vore niceZalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... s-en-titt/
ID.5 levereras med ID.Software 3.0, vilket ger laddning upp till 135 kW (kilowatt), tidigare var den på 125 kW.
– Plattformen kan klara ännu snabbare laddning, men det viktiga är inte siffran utan laddkurvan. 10 kW extra låter inte mycket, men det gör att den totala laddtiden från 10 till 80 procent nu går nio minuter snabbare, säger Benedikt Griffig, chef för teknisk pr hos Volkswagen.
Men snabbaste MEB bilen är väl Cupra Born med 170kW laddning?
Re: VW ID5
Det stämmer, 29 minuter istället för 38 minuter. En märkbar förbättring men långt ifrån de 18 minuter det tar med Ioniq 5 och EV6. Model Y (och 3) med LG batteriet tar nästan 35 minuter, så inte mycket bättre än nuvarande ID4. Samtidigt laddar de sjukt snabbt i början av laddkurvan, och med tanke på förbrukning och hur tätt SuC står går det rejält snabbt ändå om man inte har något emot att stanna ofta men kort.taliz skrev:Hmm 9 minuter snabbare. Vad tog det tidigare? 38 min? Så nu 29 min?iAkita skrev:Det verkar vara en väldigt kort topp med 170 kW då den endast förbättrar laddtiden till 80% med 5 minuter jämfört med bilarna som bara laddar med 125 kW som mest. Det här uppdateringen verkar mer lovande, med en platt laddkurva som ger samma laddtid till 80% som Model Y.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... s-en-titt/
ID.5 levereras med ID.Software 3.0, vilket ger laddning upp till 135 kW (kilowatt), tidigare var den på 125 kW.
– Plattformen kan klara ännu snabbare laddning, men det viktiga är inte siffran utan laddkurvan. 10 kW extra låter inte mycket, men det gör att den totala laddtiden från 10 till 80 procent nu går nio minuter snabbare, säger Benedikt Griffig, chef för teknisk pr hos Volkswagen.
Men snabbaste MEB bilen är väl Cupra Born med 170kW laddning?
Rätt bra förbättring. Bör därmed klå etron 55.
Men Model Y i USA med Panasonic klarar ju det på 23 min. EU Y med LG är väl lite segare dock.
Edit: Såg precis att den nya laddkurvan kommer skickas ut som en OTA till ID4 i Mars nästa år, iallafall i Tyskland.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Teslaägare
- Inlägg: 199
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID5
Var såg du info om OTA till ID4?iAkita skrev:Det stämmer, 29 minuter istället för 38 minuter. En märkbar förbättring men långt ifrån de 18 minuter det tar med Ioniq 5 och EV6. Model Y (och 3) med LG batteriet tar nästan 35 minuter, så inte mycket bättre än nuvarande ID4. Samtidigt laddar de sjukt snabbt i början av laddkurvan, och med tanke på förbrukning och hur tätt SuC står går det rejält snabbt ändå om man inte har något emot att stanna ofta men kort.taliz skrev:Hmm 9 minuter snabbare. Vad tog det tidigare? 38 min? Så nu 29 min?iAkita skrev:Det verkar vara en väldigt kort topp med 170 kW då den endast förbättrar laddtiden till 80% med 5 minuter jämfört med bilarna som bara laddar med 125 kW som mest. Det här uppdateringen verkar mer lovande, med en platt laddkurva som ger samma laddtid till 80% som Model Y.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... s-en-titt/
ID.5 levereras med ID.Software 3.0, vilket ger laddning upp till 135 kW (kilowatt), tidigare var den på 125 kW.
– Plattformen kan klara ännu snabbare laddning, men det viktiga är inte siffran utan laddkurvan. 10 kW extra låter inte mycket, men det gör att den totala laddtiden från 10 till 80 procent nu går nio minuter snabbare, säger Benedikt Griffig, chef för teknisk pr hos Volkswagen.
Men snabbaste MEB bilen är väl Cupra Born med 170kW laddning?
Rätt bra förbättring. Bör därmed klå etron 55.
Men Model Y i USA med Panasonic klarar ju det på 23 min. EU Y med LG är väl lite segare dock.
Edit: Såg precis att den nya laddkurvan kommer skickas ut som en OTA till ID4 i Mars nästa år, iallafall i Tyskland.
Re: VW ID5
Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Re: VW ID5
Hmm så det krävs nya ECU för att kunna uppdatera laddhastighet OTA.Kubi skrev:Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Vad är oddsen för att VW Sverige kommer fixa det?
Är väl ingen som fått kompensation för värmepumpen här tex…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID5
Är ju dock en extremt liten skara av ID.4 ägare här.taliz skrev:Hmm så det krävs nya ECU för att kunna uppdatera laddhastighet OTA.Kubi skrev:Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Vad är oddsen för att VW Sverige kommer fixa det?
Är väl ingen som fått kompensation för värmepumpen här tex…
Norrmännen och danskarna har fått sin kompensation.
Från finska importören har jag bara hört "i vinter".
Re: VW ID5
Fast vi betalade inte extra för värmepumpen som man gjorde i Tyskland. Det känns märkligt att de ska betala tillbaka pengar för något man inte betalt för. Med det sagt så skulle jag gärna se att de ändå gjorde det även här, om de gjort så på andra marknader där värmepump är standard.taliz skrev:Hmm så det krävs nya ECU för att kunna uppdatera laddhastighet OTA.Kubi skrev:Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Vad är oddsen för att VW Sverige kommer fixa det?
Är väl ingen som fått kompensation för värmepumpen här tex…
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID5
Eller så kunde ersatt med 5000 kWh fritt på Ionity, eller 20% extra effekt eller...iAkita skrev:Fast vi betalade inte extra för värmepumpen som man gjorde i Tyskland. Det känns märkligt att de ska betala tillbaka pengar för något man inte betalt för. Med det sagt så skulle jag gärna se att de ändå gjorde det även här, om de gjort så på andra marknader där värmepump är standard.taliz skrev:Hmm så det krävs nya ECU för att kunna uppdatera laddhastighet OTA.Kubi skrev:Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Vad är oddsen för att VW Sverige kommer fixa det?
Är väl ingen som fått kompensation för värmepumpen här tex…

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW ID5
Jo, även om det "ingår i priset", så har man ju någonstans betalat för själva bilen som skall innehålla givna funktioner.Maw skrev:Eller så kunde ersatt med 5000 kWh fritt på Ionity, eller 20% extra effekt eller...iAkita skrev:Fast vi betalade inte extra för värmepumpen som man gjorde i Tyskland. Det känns märkligt att de ska betala tillbaka pengar för något man inte betalt för. Med det sagt så skulle jag gärna se att de ändå gjorde det även här, om de gjort så på andra marknader där värmepump är standard.taliz skrev:Hmm så det krävs nya ECU för att kunna uppdatera laddhastighet OTA.Kubi skrev:Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Vad är oddsen för att VW Sverige kommer fixa det?
Är väl ingen som fått kompensation för värmepumpen här tex…

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW ID5
Det ingick i bilens pris och stod uttryckligen som en feature. Därmed anser iaf jag att jag betalat för det, och då ska det funka.iAkita skrev:Fast vi betalade inte extra för värmepumpen som man gjorde i Tyskland. Det känns märkligt att de ska betala tillbaka pengar för något man inte betalt för. Med det sagt så skulle jag gärna se att de ändå gjorde det även här, om de gjort så på andra marknader där värmepump är standard.taliz skrev:Hmm så det krävs nya ECU för att kunna uppdatera laddhastighet OTA.Kubi skrev:Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Vad är oddsen för att VW Sverige kommer fixa det?
Är väl ingen som fått kompensation för värmepumpen här tex…
Är ju samma sak som tex att dragkrok ingick i 1st edition, vi "betalade inte extra" för den. Hade den inte funkat riktigt så hade det blivit ramaskri om de inte kompenserat/fixat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID5
Där har du en poäng. Jag ser vad du menar och håller med.taliz skrev:Det ingick i bilens pris och stod uttryckligen som en feature. Därmed anser iaf jag att jag betalat för det, och då ska det funka.iAkita skrev:Fast vi betalade inte extra för värmepumpen som man gjorde i Tyskland. Det känns märkligt att de ska betala tillbaka pengar för något man inte betalt för. Med det sagt så skulle jag gärna se att de ändå gjorde det även här, om de gjort så på andra marknader där värmepump är standard.taliz skrev:Hmm så det krävs nya ECU för att kunna uppdatera laddhastighet OTA.Kubi skrev:Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Vad är oddsen för att VW Sverige kommer fixa det?
Är väl ingen som fått kompensation för värmepumpen här tex…
Är ju samma sak som tex att dragkrok ingick i 1st edition, vi "betalade inte extra" för den. Hade den inte funkat riktigt så hade det blivit ramaskri om de inte kompenserat/fixat.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)