Äntligen V2G till MEB bilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av Zalman3 »

I december börjar man tillverka MEB bilar med V2G.
Tydligen ska gamla MEB bilar gå att bygga om till V2G.

From 2022 onwards, every electric car from the Volkswagen Group that is based on the MEB (“Modularer E-Antriebs-Baukasten” but “modular electrification kit” according to Google) electrical platform can not only be charged with electricity but also return it to the grid. In addition to VW, the MEB is also used by the sister brands Audi , Skoda and Seat-Cupra.

The first generation of MEB models that Volkswagen has been delivering since autumn last year is not yet designed to be bidirectional. These cars can only charge. Volkswagen will be able to retrofit V2G to those cars with comparatively few technical changes and additional software.

Production should begin in December, and the bidirectional electric cars will go on sale after the turn of the year. At least 300,000 vehicles are likely to be manufactured at the VW plant in Zwickau alone in 2022.

https://v2g.co.uk/2021/04/volkswagens-v2g-vision/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av Dodde »

Lär knappast vara en billig manöver att bygga om befintlig MEB.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av Zalman3 »


Hur kan man spara överskottsenergi från förnybara energikällor? Ett alternativ kan vara smarta energihanteringssystem. Volkswagen är i full gång med att utveckla tekniken.

Förnybar energi anses vara den mest hållbara lösningen för framtidens energianvändning. Ibland genererar solceller och vindkraftverk så mycket energi att det blir överskott. Var kan den energin lagras? En lösning är ett smart energihanteringssystem som inkluderar elbilar. Volkswagen arbetar med teknik som behövs för att göra verklighet av dessa system.

Energiomställningen är i full gång vilket innebär att energi från förnybara källor blir alltmer vanligt. Energi från vatten, sol och vind kommer att gå om kol som den viktigaste energikällan. Detta trots att den största utmaningen inte är avklarad, svårigheten att kontinuerligt få tillgång på energi från dessa källor. Vinden blåser när det blåser, solen skiner när den skiner. Ovanpå detta uppkommer extrema händelser som exempelvis kraftiga höststormar, där det är mycket svårt att förutsäga hur stormen kommer att utvecklas och hur intensiv den blir. Det bästa skulle vara om man kunde lagra överskottsenergin för senare användning.

En möjlig lösning på lagringsproblematiken kan hittas på våra vägar: elbilar och deras batterier. Den underliggande idén är känd under namnet ”vehicle-to-grid”, eller förkortat V2G. När elbilar är inkopplade på laddningsstationer länkas de på ett intelligent sätt in i elnätet och energihanteringssystem (EMS) koordinerar automatiskt in- och utförsel av energi.

https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... -hjul.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av Mickep »

V2l tror jag är mer användbar för konsumenterna.
Men jag tror inte uppgradering blir gratis (därför att det var inte något man köpte) nya bilar kan få det utan kostnad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av taliz »

Med samma batterier så förstår jag inte riktigt hur de skall få dem att hålla för V2G.
NCM-celler tåler ju bara sisådär 1000-1500 cykler. Dvs ~30-50k mil.
Skall man dessutom ladda i/ur dem varje dag med V2G är dom ju slut efter bara några år.
Men det blir säkert massa begränsningar...

Hade dom däremot bytt till LFP så kunde det nog vara lite mer rimligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av RagWal »

taliz skrev:
Med samma batterier så förstår jag inte riktigt hur de skall få dem att hålla för V2G.
NCM-celler tåler ju bara sisådär 1000-1500 cykler. Dvs ~30-50k mil.
Skall man dessutom ladda i/ur dem varje dag med V2G är dom ju slut efter bara några år.
Men det blir säkert massa begränsningar...

Hade dom däremot bytt till LFP så kunde det nog vara lite mer rimligt.
Som del i en "virtual power plant" som Tesla bygger med sina Powerwalls kan de nog skapa värde. Inte helt övertygad om att VW kommer använda det så. Kanske ett modernt elbolag kan hooka på lite styrning som ger pengar i fickan åt bilkunderna.

Cykling runt 50% dagligen behöver inte ge så mycket mer degradering än att stå på 100% dygnet runt som jag misstänker rätt många leasingbilar står på nu.
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av krille »

Mickep skrev:
V2l tror jag är mer användbar för konsumenterna.
Men jag tror inte uppgradering blir gratis (därför att det var inte något man köpte) nya bilar kan få det utan kostnad.
V2L kan jag tänka mig att betala för att få, men det hänger nog på hur dyrt det skulle bli…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av R_Edvinsson »

V2G är totalt ointressant med dagens regler och priser för att sälja el.

Skall de uppdatera med något är det V2L som andra skriver här.
Det har man ju faktiskt en riktig nytta av.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av Elix747 »

Jag har inte fattat grejen med V2G för personbilar, särskilt inte i Sverige. Jag kan i dagsläget inte se varför jag skulle betala extra för det. Det blir ju som sagt extra slitage på batteriet också.

Kan ju förstå om elbolagen tjänar på det. Man kanske skall få rabatt på en bil med V2G?
Kan någon förklara nyttan för kunden med V2G?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6092
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av spacecoin »

Elbolagen kommer att börja med tim-taxa någon gång, även så i Sverige. Först då blir V2G eller batterilagering intressant.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
Elbolagen kommer att börja med tim-taxa någon gång, även så i Sverige. Först då blir V2G eller batterilagering intressant.
Fast det finns ju redan även mot konsument idag. Tror de måste erbjuda det idag. Jag har haft det några år.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av AGCF »

Varför ska de ge till nätet varje dag? Jag är intresserad av att driva hushållet vid stömavbrott typ en gång per år, samt om elpriset är över 3 kr och det händer ju sällan.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av RagWal »

AGCF skrev:
Varför ska de ge till nätet varje dag? Jag är intresserad av att driva hushållet vid stömavbrott typ en gång per år, samt om elpriset är över 3 kr och det händer ju sällan.
Drift vid strömavbrott är en helt annan sak än V2G.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av AGCF »

RagWal skrev:
AGCF skrev:
Varför ska de ge till nätet varje dag? Jag är intresserad av att driva hushållet vid stömavbrott typ en gång per år, samt om elpriset är över 3 kr och det händer ju sällan.
Drift vid strömavbrott är en helt annan sak än V2G.
Inte helt annan va?
Det är vad jag är intresserad av. Borde bli billigare om jag kan använda bilens batteri. Nu har jag begärt offert på ett 10 kW hemmabatteri och växelriktare.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av mati »

Jag antar att V2G är främst tänkt att användas på VW:s hemmamarknad där elen kostar över 3 kr/kWh. I kombination med solceller kan det såklart bli en lönsam affär om man kan lagra överskottselen för senare användning utan att behöva köpa ett separat hemmabatteri.
Här i Sverige är nyttan kanske mindre, men även här är ju elpriset väldigt varierande. Man kan köpa elen billigt på natten för att sälja den dyrt på dagen. Frågan är om vinsten kompenserar för det ökade slitaget som batteriet utsätts för. Å andra sidan behöver man ju inte använda hela batteriet för detta. 10-20kWh räcker ju gott och väl. Och det lär inte slita så mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av Elix747 »

mati skrev:
Jag antar att V2G är främst tänkt att användas på VW:s hemmamarknad där elen kostar över 3 kr/kWh. I kombination med solceller kan det såklart bli en lönsam affär om man kan lagra överskottselen för senare användning utan att behöva köpa ett separat hemmabatteri.
Här i Sverige är nyttan kanske mindre, men även här är ju elpriset väldigt varierande. Man kan köpa elen billigt på natten för att sälja den dyrt på dagen. Frågan är om vinsten kompenserar för det ökade slitaget som batteriet utsätts för. Å andra sidan behöver man ju inte använda hela batteriet för detta. 10-20kWh räcker ju gott och väl. Och det lär inte slita så mycket.
Ladda på natten, men på dagen är jag ju inte hemma. Kan jag sälja min el dyrt till en hybridbil på jobbet på dagen? Kanske även laddstolparna behöver V2G, vilket jag antar att dom inte är?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av Zalman3 »

Ferroamp vill att man har solceller, hemmabatteri, V2G och en Ferroamp energihub.
Och att man kör DC hela vägen.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av mati »

Elix747 skrev:
Ladda på natten, men på dagen är jag ju inte hemma. Kan jag sälja min el dyrt till en hybridbil på jobbet på dagen? Kanske även laddstolparna behöver V2G, vilket jag antar att dom inte är?
Nej det funkar såklart inte när man inte är hemma på dagarna.
Här kommer en vild hypotes för hur VW möjligen tänker kring detta: Ladda på natten och sälja på dagen funkar bara när bilen står hemma, precis som du säger. Men Tyskland är i stor utsträckning fortfarande hemmafruarnas land. Det är fullt möjligt att de resonerar som så att en elbil oftast används enbart som andrabil i familjen, dvs av frun. Och då står den ju hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av Hmpftfhdns »

Jag tror ändå det finns potential i det här.

Batterier i elnäten måste nog till för att vi ska klara omställningen till elbilar. Om vi har begränsad tillgång till batterier totalt och livslängd/återvinning av bilbatterier går framåt — så kan V2G mycket väl bli en bättre/snabbare lösning än att rusta upp elnäten med mer kapacitet och energilagring (vi vet ju hur sega elnätsbolagen är, de kommer vara en flaskhals i utvecklingen).

Finns ju redan på g varianter där man tar pengar från de som använder mycket el (spotpris/effektavgift) och ger till de som hjälper att kapa effekttoppar — så möjligheter kommer nog finnas att ”tjäna” på V2G
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av Bjelke »

Hmpftfhdns skrev:
Jag tror ändå det finns potential i det här.

Batterier i elnäten måste nog till för att vi ska klara omställningen till elbilar. Om vi har begränsad tillgång till batterier totalt och livslängd/återvinning av bilbatterier går framåt — så kan V2G mycket väl bli en bättre/snabbare lösning än att rusta upp elnäten med mer kapacitet och energilagring (vi vet ju hur sega elnätsbolagen är, de kommer vara en flaskhals i utvecklingen).

Finns ju redan på g varianter där man tar pengar från de som använder mycket el (spotpris/effektavgift) och ger till de som hjälper att kapa effekttoppar — så möjligheter kommer nog finnas att ”tjäna” på V2G
Det fina för bolagen är ju att dom slipper ta investeringskostnaden och bara betala för användningen :)
Så om dom ger mig en slant för att köra V2G med min bil så blir det billigt för dom jämfört med att investera i
motsvarande kapacitet själva, nackdelen är ju såklart tillgängligheten (jag kan ju koppla ur bilen ”närsomhelst”) men
med tillräckligt många så lär det bli ganska jämt och planerbart :)
Angående slitage på batteriet så lär det ju bli jag som ägare som sätter gränserna för användningen, jag kan
då tex säga att dom får nyttja Max 15% av mitt batteri och inte under tex 45% osv. Och ju bättre batteri (eller hur
bra jag litar på tillverkaren) desto mer kan jag ”släppa på” :) (eller ju mer jag vill tjäna… ;) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6092
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Elbolagen kommer att börja med tim-taxa någon gång, även så i Sverige. Först då blir V2G eller batterilagering intressant.
Fast det finns ju redan även mot konsument idag. Tror de måste erbjuda det idag. Jag har haft det några år.
Jo men som jag förstår det så sätts priset på Nordpool per dag, så det är inte en riktigt marknad utan mest ett bonus/malus incitamenent som elbolagen skapar själva för att kunderna ska sprida sin förbrukning.
Elmarknaden måste ju vara mer som bärsen för att det ska bli riktiga incitament för industrier och konsumenter att ändra på sina mönster och/eller använda energilagring.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Elbolagen kommer att börja med tim-taxa någon gång, även så i Sverige. Först då blir V2G eller batterilagering intressant.
Fast det finns ju redan även mot konsument idag. Tror de måste erbjuda det idag. Jag har haft det några år.
Jo men som jag förstår det så sätts priset på Nordpool per dag, så det är inte en riktigt marknad utan mest ett bonus/malus incitamenent som elbolagen skapar själva för att kunderna ska sprida sin förbrukning.
Elmarknaden måste ju vara mer som bärsen för att det ska bli riktiga incitament för industrier och konsumenter att ändra på sina mönster och/eller använda energilagring.
Det är snarare en auktion på mängd och pris per timme kommande dygnet för producenter å handlare. Kopplingen till bonus/malus förstår jag inte alls.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av TiborBlomhall »

I de diskussioner jag har haft med elbolag och forskare framhölls ofta att kunden skulle få gratis elbilsladdning mot att hon upplät en del av sin bils batterier för V2G.

Jag tror det kommer behövas betydligt större morot, typ att kunden får all el gratis. Gratis billaddning finns ju redan idag från tex Skellefteå Kraft utan behov av motprestation från kunden.

Betydligt fler kunder är intresserade av V2H, det vill säga Vehicle To Home, att låta ens eget hus drivas med el från bilens batterier (ödrift). Vid tex strömavbrott eller för att minska ens elkostnader.

Många av de bilar som kommer nu klarar egentligen V2L, Vehicle To Load, att driva enstaka strömförbrukare från bilens batterier. Typ sätta ett vägguttag på bilen.

Alla tre V2L, V2H och V2G går ut på att ta ut ström från bilens batterier, skillnaden är ökande komplexitet i styrningen.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av Peter Andersson »

Ferroamp har ju surrat länge om sin Energihub 2.
När kommer den?

Den ska ju ha stöd för:
1. Fasbalansering.
2. Växelriktare till solpaneler.
3. Hemmalagring i form av batterier.
4. Nästa generation Energyhub ska inte bara kontrollera alla de delarna. Den ska även klara av att göra villan off-grid.
5. Planen är att få ut den på marknaden till 2021/22, säger Björn Jernström. Och det kommer att finnas uppgraderingsmöjligheter för den som har köpt Energyhub i dag.
6. Med nästa generation kan en villa som har batterier, solceller och bergvärme utan större svårigheter kunna vara helt självförsörjande mellan mars/april och oktober.
7. Vid sidan av det planerar även företaget att lansera en laddbox som i konceptutförande heter EvDc.

https://elbilen.se/nyheter/ferroamp-sna ... erklighet/
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Äntligen V2G till MEB bilar

Inlägg av flipmac »

Det har varit oroväckande tyst länge från VW-koncernen gällande detta under så gott som hela 2022. Men det här var ju en lite lovande nyhet om att ambitionen fortfarande verkar leva i alla fall!
https://electrek.co/2022/09/23/volkswag ... -services/
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Skriv svar