Audi 981 000 bilar första halvåret och Tesla 600 000 på tre kvartal.Fredrik j skrev:Audi tillverkar väl fortfarande fler bilar än tesla? Eller räknar du bara elbilar?taliz skrev:Det är 2021 nu. Tesla säljer nu fler bilar än Audi, har nöjdare kunder och tjänar betydligt mer. Tiden börjar rinna ut.
Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Moderator: Redaktion
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag har en e-tron idag och har beställt nya MS. e-tron är en jättebra bil men den känns tyvärr aldeles för tung och tråkig... Vem vet, kanske är SUVar inget för mig;). Sen drar den lite väl mycket vilket resulterar i minst ett laddstopp för mycket på semestern.
När jag såg nya interiören i MS så föll jag pladask, även de nya detaljerna på utsidan så som breddade hjulhus och sänkt chassi har gjort att denna gamla modell fortfarande hör till en av de snyggaste elbilarna på marknaden enligt mig.
När jag såg nya interiören i MS så föll jag pladask, även de nya detaljerna på utsidan så som breddade hjulhus och sänkt chassi har gjort att denna gamla modell fortfarande hör till en av de snyggaste elbilarna på marknaden enligt mig.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag tror att jag förstår precis vad du menar. E-tron är en underbar lyxkryssare med massvis med komfort, gott om plats, rejäl dragvikt och massa finesser (om man har bockat i allting). Men det är ingen större upplevelse att köra den om man jämför med en mindre bil eller en Tesla. Trots sina 400+ hästkrafter känns den på något konstigt sätt sävlig, trots att den egentligen inte är det. Och det beror såklart på den otroligt höga vikten på fluffiga 2.7 ton. Jag menar, den väger som en mindre lastbil. Den är nästan på gränsen att man inte får köra den med B-kort, typ.Goblin skrev:Jag har en e-tron idag och har beställt nya MS. e-tron är en jättebra bil men den känns tyvärr aldeles för tung och tråkig...
Alla dessa kilon går inte att dölja, hur stark drivlina man än trycker in i bilen. Jag är inte den som brukar köra aktivt, jag behöver verkligen ingen sportbil eller så. Men jag kan ändå tycka att e-tron är lite för klumpig och törstig för att vara en bra vardagsbil. Det finns ju en anledning till att vi alltid tar vår e-Golf när båda bilarna finns tillgängliga. Trots att den är långsammare på pappret så upplever man den som piggare och roligare. Den väger 1000kg mindre. Och det märks. Och då är den ändå tyngre än min gamla V70.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag som kör runt med ungefär samma vikt nu i min X5 med elmotor på 113 hk ser fram mot min E-tron men det beror ju på vad man är ute efter. Vikten gör att komforten faktiskt blir bötttre, inte så stötig fjädringsgång bla. Jag priorernas ljudkomforten på långresor väldigt högt och för mig som kör mycket lokalt och de flesta långresor jag gör är till stugan är drygt 30 mil så tror jag att det funkar bra. Men om jag skulle resa mycket långresor så skulle jag nog tveka.
27,8 kWp solceller
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag skulle säga tvärtom, det är till långresor en e-tron passar allra bäst. Det är en motorvägskryssare som vill tugga mil. Det finns förvisso den lilla brasklappen att man måste kunna ladda nånstans, vilket kan göra det svårt att ta e-tron till fjällsemestern. Men det går om man vill. Och söderut är det en no-brainer.Dafro skrev:...och de flesta långresor jag gör är till stugan är drygt 30 mil så tror jag att det funkar bra. Men om jag skulle resa mycket långresor så skulle jag nog tveka.
Jag skaffade e-tron just som långfärdsbil och inget annat. De fösta 2000 milen avverkade jag ganska snabbt på bara några månader. Och det var nästan uteslutande på långresor, bl a till Tyskland. Men sen hände en massa saker, Corona osv, vilket medförde att mitt resebehov minskade till noll. Därmed blev e-tron degraderad till att vara reserv- och dragbil. Jag har inte snabbladdat den på nästan 2 år.
Det är faktiskt en av anledningarna varför jag vill bli av med den. Jag kör numera nästan uteslutande kortare turer vilket gör det totalt onödigt att ha en så pass stor och dyr lyxkryssare som är anpassad för motorvägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Intressant att många elbilsägare helt plötsligt pratar om att köra aktivt. Problemet med detta är att många saknar grundläggande förmåga för att köra aktivt.mati skrev:Jag tror att jag förstår precis vad du menar. E-tron är en underbar lyxkryssare med massvis med komfort, gott om plats, rejäl dragvikt och massa finesser (om man har bockat i allting). Men det är ingen större upplevelse att köra den om man jämför med en mindre bil eller en Tesla. Trots sina 400+ hästkrafter känns den på något konstigt sätt sävlig, trots att den egentligen inte är det. Och det beror såklart på den otroligt höga vikten på fluffiga 2.7 ton. Jag menar, den väger som en mindre lastbil. Den är nästan på gränsen att man inte får köra den med B-kort, typ.Goblin skrev:Jag har en e-tron idag och har beställt nya MS. e-tron är en jättebra bil men den känns tyvärr aldeles för tung och tråkig...
Alla dessa kilon går inte att dölja, hur stark drivlina man än trycker in i bilen. Jag är inte den som brukar köra aktivt, jag behöver verkligen ingen sportbil eller så. Men jag kan ändå tycka att e-tron är lite för klumpig och törstig för att vara en bra vardagsbil. Det finns ju en anledning till att vi alltid tar vår e-Golf när båda bilarna finns tillgängliga. Trots att den är långsammare på pappret så upplever man den som piggare och roligare. Den väger 1000kg mindre. Och det märks. Och då är den ändå tyngre än min gamla V70.
Jag har inga problem att köra aktivt med min E-tron på småvägar. Det gäller bara att förstå viktförflyttning osv innan kurvor. har under sommaren legat och nosat många sportbilar i baken just för att det inte kan det här med vikt, gasa ur halva kurvan är ju grymt med E-tron, den har vikten och fästet för det. E-tron är tung absolut, men att man inte kan köra den aktivt anser jag vara pga föraren mer än bilen.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Esterox skrev:Intressant att många elbilsägare helt plötsligt pratar om att köra aktivt. Problemet med detta är att många saknar grundläggande förmåga för att köra aktivt.mati skrev:Jag tror att jag förstår precis vad du menar. E-tron är en underbar lyxkryssare med massvis med komfort, gott om plats, rejäl dragvikt och massa finesser (om man har bockat i allting). Men det är ingen större upplevelse att köra den om man jämför med en mindre bil eller en Tesla. Trots sina 400+ hästkrafter känns den på något konstigt sätt sävlig, trots att den egentligen inte är det. Och det beror såklart på den otroligt höga vikten på fluffiga 2.7 ton. Jag menar, den väger som en mindre lastbil. Den är nästan på gränsen att man inte får köra den med B-kort, typ.Goblin skrev:Jag har en e-tron idag och har beställt nya MS. e-tron är en jättebra bil men den känns tyvärr aldeles för tung och tråkig...
Alla dessa kilon går inte att dölja, hur stark drivlina man än trycker in i bilen. Jag är inte den som brukar köra aktivt, jag behöver verkligen ingen sportbil eller så. Men jag kan ändå tycka att e-tron är lite för klumpig och törstig för att vara en bra vardagsbil. Det finns ju en anledning till att vi alltid tar vår e-Golf när båda bilarna finns tillgängliga. Trots att den är långsammare på pappret så upplever man den som piggare och roligare. Den väger 1000kg mindre. Och det märks. Och då är den ändå tyngre än min gamla V70.
Jag har inga problem att köra aktivt med min E-tron på småvägar. Det gäller bara att förstå viktförflyttning osv innan kurvor. har under sommaren legat och nosat många sportbilar i baken just för att det inte kan det här med vikt, gasa ur halva kurvan är ju grymt med E-tron, den har vikten och fästet för det. E-tron är tung absolut, men att man inte kan köra den aktivt anser jag vara pga föraren mer än bilen.
Det är nog mer en känsla man är ute efter än att verkligen köra fort.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag kommer göra tvärt om, byta så fort det är ekonomiskt fördelaktig att sälja Teslan.
P3D-20 Grå med vit inredning
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag säger inte att det inte går. Du kan "köra aktivt" med en långtradare om du törs. Det jag säger är att e-tron inte direkt bjuder in till detta. Den är inte lika smidig att ratta runt med som en mindre och lättare bil. Känslan är att den vill helst fortsätta rakt fram, vilket inte är så märkvärdigt med tanke på vikten. Jag är överhuvudtaget inte ute efter att nosa sportbilar i baken, så som du. Det är inte min körstil. Och jag är säker på att man kan pressa den rätt hårt om man vill. Men jag upplever e-tron som tung och klumpig. Hade jag varit ute efter en snabb bil som man kan jaga genom kurvorna hade jag garanterat inte skaffat en e-tron.Esterox skrev:Jag har inga problem att köra aktivt med min E-tron på småvägar. Det gäller bara att förstå viktförflyttning osv innan kurvor. har under sommaren legat och nosat många sportbilar i baken just för att det inte kan det här med vikt, gasa ur halva kurvan är ju grymt med E-tron, den har vikten och fästet för det. E-tron är tung absolut, men att man inte kan köra den aktivt anser jag vara pga föraren mer än bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Att den vill rakt fram har ju att göra med att det är en Audi först och främst. Visst har vikten också med det att göra men inte bara. Det är så de bygger sina bilar och har alltid gjort. Ska väl vara riktningsstabila på Autobahn eller nåt?mati skrev:Jag säger inte att det inte går. Du kan "köra aktivt" med en långtradare om du törs. Det jag säger är att e-tron inte direkt bjuder in till detta. Den är inte lika smidig att ratta runt med som en mindre och lättare bil. Känslan är att den vill helst fortsätta rakt fram, vilket inte är så märkvärdigt med tanke på vikten. Jag är överhuvudtaget inte ute efter att nosa sportbilar i baken, så som du. Det är inte min körstil. Och jag är säker på att man kan pressa den rätt hårt om man vill. Men jag upplever e-tron som tung och klumpig. Hade jag varit ute efter en snabb bil som man kan jaga genom kurvorna hade jag garanterat inte skaffat en e-tron.Esterox skrev:Jag har inga problem att köra aktivt med min E-tron på småvägar. Det gäller bara att förstå viktförflyttning osv innan kurvor. har under sommaren legat och nosat många sportbilar i baken just för att det inte kan det här med vikt, gasa ur halva kurvan är ju grymt med E-tron, den har vikten och fästet för det. E-tron är tung absolut, men att man inte kan köra den aktivt anser jag vara pga föraren mer än bilen.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Av nyfikenhet hur tänker du då? Jag tänker att ju fler M3 som kommer ut ju fortare kommer priserna gå ner, och ännu mer om det kommer bättre batterier och om dom om något år behöver prispressa.Lystico skrev:Jag kommer göra tvärt om, byta så fort det är ekonomiskt fördelaktig att sälja Teslan.
27,8 kWp solceller
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Så kan det vara. Det är ju min första (och troligen sista) Audi, jag har således ingenting att jämföra med. Som sagt, jag tycker att e-tron är gjord för motorvägskörning först och främst. Det är där den briljerar. Och där är den höga vikten ingen nackdel heller.MWall skrev:Att den vill rakt fram har ju att göra med att det är en Audi först och främst. Visst har vikten också med det att göra men inte bara. Det är så de bygger sina bilar och har alltid gjort. Ska väl vara riktningsstabila på Autobahn eller nåt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Tvärtom. Vikt är svårt att maskera. Allt måste göras grövre och hårdare. Allt ifrån hjulupphängningar till fälgar och däck.Dafro skrev:Vikten gör att komforten faktiskt blir bötttre, inte så stötig fjädringsgång bla.
En lättare bil är mycket enklare att göra komfortabel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag är benägen att hålla med. När man kör på dåliga grusvägar, med massa hål osv, märker man ju hur mycket fjädringen måste jobba. Varje duns gör liksom ont i kroppen eftersom man känner av vilka smällar hjulupphängningen tvingas hantera. E-trons luftfjädring klarar detta ganska bra, givetvis. Men om jag ska vara ärlig så klarar Golfen det ännu bättre, trots att den inte har luftfjädring. E-tron är däremot bättre på att stryka bort mindre ojämnheter i vägen, typ skarvar mellan betongplattor på tyska motorvägar osv. Sånt är den fenomenalt bra på.taliz skrev:Tvärtom. Vikt är svårt att maskera. Allt måste göras grövre och hårdare. Allt ifrån hjulupphängningar till fälgar och däck.Dafro skrev:Vikten gör att komforten faktiskt blir bötttre, inte så stötig fjädringsgång bla.
En lättare bil är mycket enklare att göra komfortabel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Precis! Jag hade en A6 Avant C7 S-line (sista årsmodellen -18 om jag minns rätt) med en trött 2.0TDi på 190hk och den var betydligt roligare att köra trots att den på pappret borde vara tråkigare (Hint: betydligt lättare bil). Den låg som ett strykjärn på vägen och med S-line så var den en fröjd för ögat...mati skrev:Jag tror att jag förstår precis vad du menar. E-tron är en underbar lyxkryssare med massvis med komfort, gott om plats, rejäl dragvikt och massa finesser (om man har bockat i allting). Men det är ingen större upplevelse att köra den om man jämför med en mindre bil eller en Tesla. Trots sina 400+ hästkrafter känns den på något konstigt sätt sävlig, trots att den egentligen inte är det. Och det beror såklart på den otroligt höga vikten på fluffiga 2.7 ton. Jag menar, den väger som en mindre lastbil. Den är nästan på gränsen att man inte får köra den med B-kort, typ.Goblin skrev:Jag har en e-tron idag och har beställt nya MS. e-tron är en jättebra bil men den känns tyvärr aldeles för tung och tråkig...
Alla dessa kilon går inte att dölja, hur stark drivlina man än trycker in i bilen. Jag är inte den som brukar köra aktivt, jag behöver verkligen ingen sportbil eller så. Men jag kan ändå tycka att e-tron är lite för klumpig och törstig för att vara en bra vardagsbil. Det finns ju en anledning till att vi alltid tar vår e-Golf när båda bilarna finns tillgängliga. Trots att den är långsammare på pappret så upplever man den som piggare och roligare. Den väger 1000kg mindre. Och det märks. Och då är den ändå tyngre än min gamla V70.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Många tror att slafsa runt med bil-pitten mellan säterna är att köra aktivt, automat usch fyy… typ.
Esterox skrev:Intressant att många elbilsägare helt plötsligt pratar om att köra aktivt. Problemet med detta är att många saknar grundläggande förmåga för att köra aktivt.mati skrev:Jag tror att jag förstår precis vad du menar. E-tron är en underbar lyxkryssare med massvis med komfort, gott om plats, rejäl dragvikt och massa finesser (om man har bockat i allting). Men det är ingen större upplevelse att köra den om man jämför med en mindre bil eller en Tesla. Trots sina 400+ hästkrafter känns den på något konstigt sätt sävlig, trots att den egentligen inte är det. Och det beror såklart på den otroligt höga vikten på fluffiga 2.7 ton. Jag menar, den väger som en mindre lastbil. Den är nästan på gränsen att man inte får köra den med B-kort, typ.Goblin skrev:Jag har en e-tron idag och har beställt nya MS. e-tron är en jättebra bil men den känns tyvärr aldeles för tung och tråkig...
Alla dessa kilon går inte att dölja, hur stark drivlina man än trycker in i bilen. Jag är inte den som brukar köra aktivt, jag behöver verkligen ingen sportbil eller så. Men jag kan ändå tycka att e-tron är lite för klumpig och törstig för att vara en bra vardagsbil. Det finns ju en anledning till att vi alltid tar vår e-Golf när båda bilarna finns tillgängliga. Trots att den är långsammare på pappret så upplever man den som piggare och roligare. Den väger 1000kg mindre. Och det märks. Och då är den ändå tyngre än min gamla V70.
Jag har inga problem att köra aktivt med min E-tron på småvägar. Det gäller bara att förstå viktförflyttning osv innan kurvor. har under sommaren legat och nosat många sportbilar i baken just för att det inte kan det här med vikt, gasa ur halva kurvan är ju grymt med E-tron, den har vikten och fästet för det. E-tron är tung absolut, men att man inte kan köra den aktivt anser jag vara pga föraren mer än bilen.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Allt behöver inte vara enkelt, är väl det som gör en del bilar till mer premium.taliz skrev:Tvärtom. Vikt är svårt att maskera. Allt måste göras grövre och hårdare. Allt ifrån hjulupphängningar till fälgar och däck.Dafro skrev:Vikten gör att komforten faktiskt blir bötttre, inte så stötig fjädringsgång bla.
En lättare bil är mycket enklare att göra komfortabel.
27,8 kWp solceller
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Så kan det vara och det är ju på landsväg som man kör med en sådan bil, min x5 är den bil jag haft med absolut bäst komfort.mati skrev:Jag är benägen att hålla med. När man kör på dåliga grusvägar, med massa hål osv, märker man ju hur mycket fjädringen måste jobba. Varje duns gör liksom ont i kroppen eftersom man känner av vilka smällar hjulupphängningen tvingas hantera. E-trons luftfjädring klarar detta ganska bra, givetvis. Men om jag ska vara ärlig så klarar Golfen det ännu bättre, trots att den inte har luftfjädring. E-tron är däremot bättre på att stryka bort mindre ojämnheter i vägen, typ skarvar mellan betongplattor på tyska motorvägar osv. Sånt är den fenomenalt bra på.taliz skrev:Tvärtom. Vikt är svårt att maskera. Allt måste göras grövre och hårdare. Allt ifrån hjulupphängningar till fälgar och däck.Dafro skrev:Vikten gör att komforten faktiskt blir bötttre, inte så stötig fjädringsgång bla.
En lättare bil är mycket enklare att göra komfortabel.
27,8 kWp solceller
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Ja, vad är egentligen "köra aktivt" för något? Är ju bara en trött klyscha skulle jag säga.Gargamel skrev:Många tror att slafsa runt med bil-pitten mellan säterna är att köra aktivt, automat usch fyy… typ.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Kan ju vara snyggt att även visa lite siffror på felfrekvenser för bilarna i artikeln som är underlag till tråden. Summerat är det nog så att toleransen för fel är betydligt högre bland entusiasterna som har tesla.
”Kommer svenssons att byta till audi när de upptäcker alla fel på tesla?”
”Kommer svenssons att byta till audi när de upptäcker alla fel på tesla?”
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag kanske fattar fel men Tesla Model S jämförs från 2012 och ex E-tron från 2019 och även snittbilen? Borde det inte vara från samma år så alla har samma förutsättningar?
Och ju äldre bil man har så kanske man vill byta till något nyare om det var möjligt?
Och ju äldre bil man har så kanske man vill byta till något nyare om det var möjligt?
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Man visar väl det man vill visa. Enyaq finns väl inte ens 2020 (enligt car.info). Jämförelsen haltar rejält. ”Styrkan ligger i detaljerna” för vem, nog inte läsaren iallafall fall. Är väl känt att Model S inte har bäst kvalitet, men kanske man var tvungen att ta med från 2012 för att bli sämre än e-tron, eller? Tycker biltidningar är för godtyckliga eller pro-favorit-bil (oavsett märke) för ofta för att vara seriöst.Bruno skrev:Jag kanske fattar fel men Tesla Model S jämförs från 2012 och ex E-tron från 2019 och även snittbilen? Borde det inte vara från samma år så alla har samma förutsättningar?
Och ju äldre bil man har så kanske man vill byta till något nyare om det var möjligt?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Nya tider nu så kolla in nya rs3 med sin nya bakdiff och driftig mode, verkar vara bland de roligaste bilen man kan köpa nu och rs3 är först ut med den diffen.MWall skrev:
Att den vill rakt fram har ju att göra med att det är en Audi först och främst. Visst har vikten också med det att göra men inte bara. Det är så de bygger sina bilar och har alltid gjort. Ska väl vara riktningsstabila på Autobahn eller nåt?
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik