Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Moderator: Redaktion
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Kan ju vara snyggt att även visa lite siffror på felfrekvenser för bilarna i artikeln som är underlag till tråden. Summerat är det nog så att toleransen för fel är betydligt högre bland entusiasterna som har tesla.
”Kommer svenssons att byta till audi när de upptäcker alla fel på tesla?”
”Kommer svenssons att byta till audi när de upptäcker alla fel på tesla?”
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag kanske fattar fel men Tesla Model S jämförs från 2012 och ex E-tron från 2019 och även snittbilen? Borde det inte vara från samma år så alla har samma förutsättningar?
Och ju äldre bil man har så kanske man vill byta till något nyare om det var möjligt?
Och ju äldre bil man har så kanske man vill byta till något nyare om det var möjligt?
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Man visar väl det man vill visa. Enyaq finns väl inte ens 2020 (enligt car.info). Jämförelsen haltar rejält. ”Styrkan ligger i detaljerna” för vem, nog inte läsaren iallafall fall. Är väl känt att Model S inte har bäst kvalitet, men kanske man var tvungen att ta med från 2012 för att bli sämre än e-tron, eller? Tycker biltidningar är för godtyckliga eller pro-favorit-bil (oavsett märke) för ofta för att vara seriöst.Bruno skrev:Jag kanske fattar fel men Tesla Model S jämförs från 2012 och ex E-tron från 2019 och även snittbilen? Borde det inte vara från samma år så alla har samma förutsättningar?
Och ju äldre bil man har så kanske man vill byta till något nyare om det var möjligt?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Nya tider nu så kolla in nya rs3 med sin nya bakdiff och driftig mode, verkar vara bland de roligaste bilen man kan köpa nu och rs3 är först ut med den diffen.MWall skrev:
Att den vill rakt fram har ju att göra med att det är en Audi först och främst. Visst har vikten också med det att göra men inte bara. Det är så de bygger sina bilar och har alltid gjort. Ska väl vara riktningsstabila på Autobahn eller nåt?
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Vad vill du säga med denna, att E-tron är långt utanför listan eller att alla Tesla ägare vill byta till en skoda
Var lite för mycket siffror utan förklaring för att kunna förstå. Men jag kan ju se att tesla är väl samlade i toppen vilket är bra, får väl provköra en MS när eller om dom kommer till Sverige. Tror plåttak gör en hel del för ljudkomforten. Fick konstiga blickar från teslapersonalen när jag provkört 3 och han beskrev hur fint det var att alla hade glastak som standard, tror han såg det som premium medans jag inte vill ha det pga ljud ljus och kallras. Sedan att det är svindyrt att åtgärda vid stenskott och eventuella ledtider som uppkommer. En Y utan glastak med luftfjödring och med tygklödsel, tycker inte om ”galon” klädsel, har det öven i min BMW så ingen tror att jag förtalar tesla nu. Med detta uppfyllt så kan det nog bli byte och ör väl det jag väger in i ett premium bilmärke, valbarhet att få som man vill.
Var lite för mycket siffror utan förklaring för att kunna förstå. Men jag kan ju se att tesla är väl samlade i toppen vilket är bra, får väl provköra en MS när eller om dom kommer till Sverige. Tror plåttak gör en hel del för ljudkomforten. Fick konstiga blickar från teslapersonalen när jag provkört 3 och han beskrev hur fint det var att alla hade glastak som standard, tror han såg det som premium medans jag inte vill ha det pga ljud ljus och kallras. Sedan att det är svindyrt att åtgärda vid stenskott och eventuella ledtider som uppkommer. En Y utan glastak med luftfjödring och med tygklödsel, tycker inte om ”galon” klädsel, har det öven i min BMW så ingen tror att jag förtalar tesla nu. Med detta uppfyllt så kan det nog bli byte och ör väl det jag väger in i ett premium bilmärke, valbarhet att få som man vill.
27,8 kWp solceller
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Såväl garantiåtgärder som uppdateringar via nätet räknas bland som ”fel” i den där undersökningen?
Inte konstigt då att Tesla får ”låga” betyg…
Inte konstigt då att Tesla får ”låga” betyg…
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Nej, det är AMS undersökning bland svenska elbilsägare (och hybridägare) gällande tillförlitlighet och kundnöjdhet som finns här:Dafro skrev:Vad vill du säga med denna, att E-tron är långt utanför listan eller att alla Tesla ägare vill byta till en skoda .
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... il/?page=1
De har delat in den i olika kategorier beroende på olika fordonstyper. Audi och e-tron elbilar är med i andra klasser. De finns att läsa på länken ovan, men kan även posta tabellerna här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.Credde skrev:Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Låter som korrekt väg, ska kännas rätt. Vad blir det nu då, ingen E-tron gissar jag.
27,8 kWp solceller
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Full förståelse för det!Credde skrev:Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.Credde skrev:Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Blev det en diesel eller bensinare, och vilken modell?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Tyvärr blev det en diesel bil - beställer inte en Y förre den kommer från Tyskland och dragkroken levereras. Det blev faktisk en 2021 Audi A6 quattro. Imponeras av virtuellt cockpit och generellt set navigationen är mycket bättre än på Teslan. Tycker inte ui-et är så dåligt heller. Bästa är nog tystnaden med akustikrutor och Matrix lysen. Det är dock en interim bil då jag vill tillbaka i el träsket men det ska vara rätt bil.martinot skrev:Full förståelse för det!Credde skrev:Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.Credde skrev:Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Blev det en diesel eller bensinare, och vilken modell?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Mycket fin bil A6 ! Varit sugen på att byta min E-tron 50 till en A6 då jag egentligen inte gillar SUV. Men räckvidden på 50 duger för mig så den får stanna 2 år till. Men annars hoppas jag på en A6 som nästa bil fast med el då såklart.Credde skrev:Tyvärr blev det en diesel bil - beställer inte en Y förre den kommer från Tyskland och dragkroken levereras. Det blev faktisk en 2021 Audi A6 quattro. Imponeras av virtuellt cockpit och generellt set navigationen är mycket bättre än på Teslan. Tycker inte ui-et är så dåligt heller. Bästa är nog tystnaden med akustikrutor och Matrix lysen. Det är dock en interim bil då jag vill tillbaka i el träsket men det ska vara rätt bil.martinot skrev:Full förståelse för det!Credde skrev:Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.Credde skrev:Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Blev det en diesel eller bensinare, och vilken modell?
Jag förstår inte heller kritiken för UI-et. Tycker det finns mycket riktigt bra funktioner och är lätt att förstå. Kul att du gillar din nya bil
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag har bytt från en e-tron till en Model Y. Är det någon som tvekar mellan en e-tron eller Tesla, så kan jag tala om de flesta skillnader. Det är nog en annan tråd dock. Det beror på vad man är ute efter för det är helt olika bilar. E-tronen är skön att köra, jätteskön...vilket också märks i betyget. Den är lite bulkigare och körglädjen är inte riktigt samma. Å andra sidan är körglädjen i en Model 3, större än i en Model Y tycker jag.
Angå servicen så tror jag det hänger på digitala fel. Får du ett digitalt fel, som till exempel varningar, appar, lampor (Japp, ljusrampen bak kan störa ut det mesta) och info-systemet, så är servicen riktigt dålig. Det kändes inte som att Audi visste något om hur de skulle hantera felen. All annan service håller nog Audi-klass, vilket är helt ok.
Som svar på tråden. Jag bytte från e-tron till Tesla, men jag representerar nog inte "e-tron folket".
Angå servicen så tror jag det hänger på digitala fel. Får du ett digitalt fel, som till exempel varningar, appar, lampor (Japp, ljusrampen bak kan störa ut det mesta) och info-systemet, så är servicen riktigt dålig. Det kändes inte som att Audi visste något om hur de skulle hantera felen. All annan service håller nog Audi-klass, vilket är helt ok.
Som svar på tråden. Jag bytte från e-tron till Tesla, men jag representerar nog inte "e-tron folket".
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag byter till E-tron från BMW dock men kommer som det ser ut nu inte byta till Tesla då enda fördelen jag ser är SuC men det faller egentligen på 3 krav för mig. Få plats med större hundbur, inget glastak och ingen galonklädsel, det är väl ingen som tycker det är skönt, minns vår gamla Volvo amazon och det är inga bra minnen. Öven BMW har galon, eller konstläder heter det säkert, något bättre än amazonens dock.
27,8 kWp solceller
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Tycker nog gallonen är rätt okej faktiskt, även om det är synd att inte använda ett bra naturligt material som läder istället.Dafro skrev:Jag byter till E-tron från BMW dock men kommer som det ser ut nu inte byta till Tesla då enda fördelen jag ser är SuC men det faller egentligen på 3 krav för mig. Få plats med större hundbur, inget glastak och ingen galonklädsel, det är väl ingen som tycker det är skönt, minns vår gamla Volvo amazon och det är inga bra minnen. Öven BMW har galon, eller konstläder heter det säkert, något bättre än amazonens dock.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag fattar inte heller varför läder plötsligt blivit "ohållbart".LarsL skrev:Tycker nog gallonen är rätt okej faktiskt, även om det är synd att inte använda ett bra naturligt material som läder istället.Dafro skrev:Jag byter till E-tron från BMW dock men kommer som det ser ut nu inte byta till Tesla då enda fördelen jag ser är SuC men det faller egentligen på 3 krav för mig. Få plats med större hundbur, inget glastak och ingen galonklädsel, det är väl ingen som tycker det är skönt, minns vår gamla Volvo amazon och det är inga bra minnen. Öven BMW har galon, eller konstläder heter det säkert, något bättre än amazonens dock.
Det är ju ett förnybart naturmaterial med god tillgång.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Håller med dig helt.Maw skrev:Jag fattar inte heller varför läder plötsligt blivit "ohållbart".LarsL skrev:Tycker nog gallonen är rätt okej faktiskt, även om det är synd att inte använda ett bra naturligt material som läder istället.Dafro skrev:Jag byter till E-tron från BMW dock men kommer som det ser ut nu inte byta till Tesla då enda fördelen jag ser är SuC men det faller egentligen på 3 krav för mig. Få plats med större hundbur, inget glastak och ingen galonklädsel, det är väl ingen som tycker det är skönt, minns vår gamla Volvo amazon och det är inga bra minnen. Öven BMW har galon, eller konstläder heter det säkert, något bättre än amazonens dock.
Det är ju ett förnybart naturmaterial med god tillgång.
Är OK med vinylen i Tesla och andra moderna bilar, men jag tycker personligen att naturligt och äkta naturläder andas och känns bättre än de konstgjorda vinyl/petroleumprodukter som tyvärr är på modet idag.
Hade man kunnat köpa till naturläder för rimliga pengar så hade jag lätt gjort det (kan dock inte tänka mig en elbil utan vettigt laddnät, så det går först om det skall vara elbil). Tex 20 papp extra hade varit helt OK för mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jo, det är en annan sak jag stör mig på elbilar, oavsett Tesla eller andra, och det är denna totala ensidiga fokus på SUV för alla som vill ha vettiga lastutrymmen.Esterox skrev:Mycket fin bil A6 ! Varit sugen på att byta min E-tron 50 till en A6 då jag egentligen inte gillar SUV. Men räckvidden på 50 duger för mig så den får stanna 2 år till. Men annars hoppas jag på en A6 som nästa bil fast med el då såklart.Credde skrev:Tyvärr blev det en diesel bil - beställer inte en Y förre den kommer från Tyskland och dragkroken levereras. Det blev faktisk en 2021 Audi A6 quattro. Imponeras av virtuellt cockpit och generellt set navigationen är mycket bättre än på Teslan. Tycker inte ui-et är så dåligt heller. Bästa är nog tystnaden med akustikrutor och Matrix lysen. Det är dock en interim bil då jag vill tillbaka i el träsket men det ska vara rätt bil.martinot skrev:Full förståelse för det!Credde skrev:Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.Credde skrev:Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Blev det en diesel eller bensinare, och vilken modell?
Jag förstår inte heller kritiken för UI-et. Tycker det finns mycket riktigt bra funktioner och är lätt att förstå. Kul att du gillar din nya bil
Tycker en vettig stor kombi är en så mycket trevligare bil och lösning (dessutom mer effektiv med resurser och lägre vindmotstånd som minskar förbrukningen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag betalar gärna 20 tkr om jag slipper läder... inget dött djur för mig tack.martinot skrev:
Håller med dig helt.
Är OK med vinylen i Tesla och andra moderna bilar, men jag tycker personligen att naturligt och äkta naturläder andas och känns bättre än de konstgjorda vinyl/petroleumprodukter som tyvärr är på modet idag.
Hade man kunnat köpa till naturläder för rimliga pengar så hade jag lätt gjort det (kan dock inte tänka mig en elbil utan vettigt laddnät, så det går först om det skall vara elbil). Tex 20 papp extra hade varit helt OK för mig.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Plast är också döda djur...Bruno skrev:Jag betalar gärna 20 tkr om jag slipper läder... inget dött djur för mig tack.martinot skrev:
Håller med dig helt.
Är OK med vinylen i Tesla och andra moderna bilar, men jag tycker personligen att naturligt och äkta naturläder andas och känns bättre än de konstgjorda vinyl/petroleumprodukter som tyvärr är på modet idag.
Hade man kunnat köpa till naturläder för rimliga pengar så hade jag lätt gjort det (kan dock inte tänka mig en elbil utan vettigt laddnät, så det går först om det skall vara elbil). Tex 20 papp extra hade varit helt OK för mig.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Okej då, jag använder mig indirekt av döda djur som dog för 230 miljoner år sedan.Maw skrev:Plast är också döda djur...Bruno skrev:
Jag betalar gärna 20 tkr om jag slipper läder... inget dött djur för mig tack.
Men det finns veganläder som inte är gjort på plast eller olja...
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
För mig skulle tyg vara ett ok alternativ.
27,8 kWp solceller
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Tyvärr har A6 väldigt litet bagage på de senare modellerna, mycket mindre än V90.Esterox skrev:Mycket fin bil A6 ! Varit sugen på att byta min E-tron 50 till en A6 då jag egentligen inte gillar SUV. Men räckvidden på 50 duger för mig så den får stanna 2 år till. Men annars hoppas jag på en A6 som nästa bil fast med el då såklart.Credde skrev:Tyvärr blev det en diesel bil - beställer inte en Y förre den kommer från Tyskland och dragkroken levereras. Det blev faktisk en 2021 Audi A6 quattro. Imponeras av virtuellt cockpit och generellt set navigationen är mycket bättre än på Teslan. Tycker inte ui-et är så dåligt heller. Bästa är nog tystnaden med akustikrutor och Matrix lysen. Det är dock en interim bil då jag vill tillbaka i el träsket men det ska vara rätt bil.martinot skrev:Full förståelse för det!Credde skrev:Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.Credde skrev:Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Blev det en diesel eller bensinare, och vilken modell?
Jag förstår inte heller kritiken för UI-et. Tycker det finns mycket riktigt bra funktioner och är lätt att förstå. Kul att du gillar din nya bil
27,8 kWp solceller