Att den vill rakt fram har ju att göra med att det är en Audi först och främst. Visst har vikten också med det att göra men inte bara. Det är så de bygger sina bilar och har alltid gjort. Ska väl vara riktningsstabila på Autobahn eller nåt?mati skrev:Jag säger inte att det inte går. Du kan "köra aktivt" med en långtradare om du törs. Det jag säger är att e-tron inte direkt bjuder in till detta. Den är inte lika smidig att ratta runt med som en mindre och lättare bil. Känslan är att den vill helst fortsätta rakt fram, vilket inte är så märkvärdigt med tanke på vikten. Jag är överhuvudtaget inte ute efter att nosa sportbilar i baken, så som du. Det är inte min körstil. Och jag är säker på att man kan pressa den rätt hårt om man vill. Men jag upplever e-tron som tung och klumpig. Hade jag varit ute efter en snabb bil som man kan jaga genom kurvorna hade jag garanterat inte skaffat en e-tron.Esterox skrev:Jag har inga problem att köra aktivt med min E-tron på småvägar. Det gäller bara att förstå viktförflyttning osv innan kurvor. har under sommaren legat och nosat många sportbilar i baken just för att det inte kan det här med vikt, gasa ur halva kurvan är ju grymt med E-tron, den har vikten och fästet för det. E-tron är tung absolut, men att man inte kan köra den aktivt anser jag vara pga föraren mer än bilen.
Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Moderator: Redaktion
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Av nyfikenhet hur tänker du då? Jag tänker att ju fler M3 som kommer ut ju fortare kommer priserna gå ner, och ännu mer om det kommer bättre batterier och om dom om något år behöver prispressa.Lystico skrev:Jag kommer göra tvärt om, byta så fort det är ekonomiskt fördelaktig att sälja Teslan.
27,8 kWp solceller
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Så kan det vara. Det är ju min första (och troligen sista) Audi, jag har således ingenting att jämföra med. Som sagt, jag tycker att e-tron är gjord för motorvägskörning först och främst. Det är där den briljerar. Och där är den höga vikten ingen nackdel heller.MWall skrev:Att den vill rakt fram har ju att göra med att det är en Audi först och främst. Visst har vikten också med det att göra men inte bara. Det är så de bygger sina bilar och har alltid gjort. Ska väl vara riktningsstabila på Autobahn eller nåt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Tvärtom. Vikt är svårt att maskera. Allt måste göras grövre och hårdare. Allt ifrån hjulupphängningar till fälgar och däck.Dafro skrev:Vikten gör att komforten faktiskt blir bötttre, inte så stötig fjädringsgång bla.
En lättare bil är mycket enklare att göra komfortabel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag är benägen att hålla med. När man kör på dåliga grusvägar, med massa hål osv, märker man ju hur mycket fjädringen måste jobba. Varje duns gör liksom ont i kroppen eftersom man känner av vilka smällar hjulupphängningen tvingas hantera. E-trons luftfjädring klarar detta ganska bra, givetvis. Men om jag ska vara ärlig så klarar Golfen det ännu bättre, trots att den inte har luftfjädring. E-tron är däremot bättre på att stryka bort mindre ojämnheter i vägen, typ skarvar mellan betongplattor på tyska motorvägar osv. Sånt är den fenomenalt bra på.taliz skrev:Tvärtom. Vikt är svårt att maskera. Allt måste göras grövre och hårdare. Allt ifrån hjulupphängningar till fälgar och däck.Dafro skrev:Vikten gör att komforten faktiskt blir bötttre, inte så stötig fjädringsgång bla.
En lättare bil är mycket enklare att göra komfortabel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Precis! Jag hade en A6 Avant C7 S-line (sista årsmodellen -18 om jag minns rätt) med en trött 2.0TDi på 190hk och den var betydligt roligare att köra trots att den på pappret borde vara tråkigare (Hint: betydligt lättare bil). Den låg som ett strykjärn på vägen och med S-line så var den en fröjd för ögat...mati skrev:Jag tror att jag förstår precis vad du menar. E-tron är en underbar lyxkryssare med massvis med komfort, gott om plats, rejäl dragvikt och massa finesser (om man har bockat i allting). Men det är ingen större upplevelse att köra den om man jämför med en mindre bil eller en Tesla. Trots sina 400+ hästkrafter känns den på något konstigt sätt sävlig, trots att den egentligen inte är det. Och det beror såklart på den otroligt höga vikten på fluffiga 2.7 ton. Jag menar, den väger som en mindre lastbil. Den är nästan på gränsen att man inte får köra den med B-kort, typ.Goblin skrev:Jag har en e-tron idag och har beställt nya MS. e-tron är en jättebra bil men den känns tyvärr aldeles för tung och tråkig...
Alla dessa kilon går inte att dölja, hur stark drivlina man än trycker in i bilen. Jag är inte den som brukar köra aktivt, jag behöver verkligen ingen sportbil eller så. Men jag kan ändå tycka att e-tron är lite för klumpig och törstig för att vara en bra vardagsbil. Det finns ju en anledning till att vi alltid tar vår e-Golf när båda bilarna finns tillgängliga. Trots att den är långsammare på pappret så upplever man den som piggare och roligare. Den väger 1000kg mindre. Och det märks. Och då är den ändå tyngre än min gamla V70.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Många tror att slafsa runt med bil-pitten mellan säterna är att köra aktivt, automat usch fyy… typ.
Esterox skrev:Intressant att många elbilsägare helt plötsligt pratar om att köra aktivt. Problemet med detta är att många saknar grundläggande förmåga för att köra aktivt.mati skrev:Jag tror att jag förstår precis vad du menar. E-tron är en underbar lyxkryssare med massvis med komfort, gott om plats, rejäl dragvikt och massa finesser (om man har bockat i allting). Men det är ingen större upplevelse att köra den om man jämför med en mindre bil eller en Tesla. Trots sina 400+ hästkrafter känns den på något konstigt sätt sävlig, trots att den egentligen inte är det. Och det beror såklart på den otroligt höga vikten på fluffiga 2.7 ton. Jag menar, den väger som en mindre lastbil. Den är nästan på gränsen att man inte får köra den med B-kort, typ.Goblin skrev:Jag har en e-tron idag och har beställt nya MS. e-tron är en jättebra bil men den känns tyvärr aldeles för tung och tråkig...
Alla dessa kilon går inte att dölja, hur stark drivlina man än trycker in i bilen. Jag är inte den som brukar köra aktivt, jag behöver verkligen ingen sportbil eller så. Men jag kan ändå tycka att e-tron är lite för klumpig och törstig för att vara en bra vardagsbil. Det finns ju en anledning till att vi alltid tar vår e-Golf när båda bilarna finns tillgängliga. Trots att den är långsammare på pappret så upplever man den som piggare och roligare. Den väger 1000kg mindre. Och det märks. Och då är den ändå tyngre än min gamla V70.
Jag har inga problem att köra aktivt med min E-tron på småvägar. Det gäller bara att förstå viktförflyttning osv innan kurvor. har under sommaren legat och nosat många sportbilar i baken just för att det inte kan det här med vikt, gasa ur halva kurvan är ju grymt med E-tron, den har vikten och fästet för det. E-tron är tung absolut, men att man inte kan köra den aktivt anser jag vara pga föraren mer än bilen.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Allt behöver inte vara enkelt, är väl det som gör en del bilar till mer premium.taliz skrev:Tvärtom. Vikt är svårt att maskera. Allt måste göras grövre och hårdare. Allt ifrån hjulupphängningar till fälgar och däck.Dafro skrev:Vikten gör att komforten faktiskt blir bötttre, inte så stötig fjädringsgång bla.
En lättare bil är mycket enklare att göra komfortabel.
27,8 kWp solceller
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Så kan det vara och det är ju på landsväg som man kör med en sådan bil, min x5 är den bil jag haft med absolut bäst komfort.mati skrev:Jag är benägen att hålla med. När man kör på dåliga grusvägar, med massa hål osv, märker man ju hur mycket fjädringen måste jobba. Varje duns gör liksom ont i kroppen eftersom man känner av vilka smällar hjulupphängningen tvingas hantera. E-trons luftfjädring klarar detta ganska bra, givetvis. Men om jag ska vara ärlig så klarar Golfen det ännu bättre, trots att den inte har luftfjädring. E-tron är däremot bättre på att stryka bort mindre ojämnheter i vägen, typ skarvar mellan betongplattor på tyska motorvägar osv. Sånt är den fenomenalt bra på.taliz skrev:Tvärtom. Vikt är svårt att maskera. Allt måste göras grövre och hårdare. Allt ifrån hjulupphängningar till fälgar och däck.Dafro skrev:Vikten gör att komforten faktiskt blir bötttre, inte så stötig fjädringsgång bla.
En lättare bil är mycket enklare att göra komfortabel.
27,8 kWp solceller
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Ja, vad är egentligen "köra aktivt" för något? Är ju bara en trött klyscha skulle jag säga.Gargamel skrev:Många tror att slafsa runt med bil-pitten mellan säterna är att köra aktivt, automat usch fyy… typ.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Kan ju vara snyggt att även visa lite siffror på felfrekvenser för bilarna i artikeln som är underlag till tråden. Summerat är det nog så att toleransen för fel är betydligt högre bland entusiasterna som har tesla.
”Kommer svenssons att byta till audi när de upptäcker alla fel på tesla?”
”Kommer svenssons att byta till audi när de upptäcker alla fel på tesla?”
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag kanske fattar fel men Tesla Model S jämförs från 2012 och ex E-tron från 2019 och även snittbilen? Borde det inte vara från samma år så alla har samma förutsättningar?
Och ju äldre bil man har så kanske man vill byta till något nyare om det var möjligt?
Och ju äldre bil man har så kanske man vill byta till något nyare om det var möjligt?
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Man visar väl det man vill visa. Enyaq finns väl inte ens 2020 (enligt car.info). Jämförelsen haltar rejält. ”Styrkan ligger i detaljerna” för vem, nog inte läsaren iallafall fall. Är väl känt att Model S inte har bäst kvalitet, men kanske man var tvungen att ta med från 2012 för att bli sämre än e-tron, eller? Tycker biltidningar är för godtyckliga eller pro-favorit-bil (oavsett märke) för ofta för att vara seriöst.Bruno skrev:Jag kanske fattar fel men Tesla Model S jämförs från 2012 och ex E-tron från 2019 och även snittbilen? Borde det inte vara från samma år så alla har samma förutsättningar?
Och ju äldre bil man har så kanske man vill byta till något nyare om det var möjligt?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Nya tider nu så kolla in nya rs3 med sin nya bakdiff och driftig mode, verkar vara bland de roligaste bilen man kan köpa nu och rs3 är först ut med den diffen.MWall skrev:
Att den vill rakt fram har ju att göra med att det är en Audi först och främst. Visst har vikten också med det att göra men inte bara. Det är så de bygger sina bilar och har alltid gjort. Ska väl vara riktningsstabila på Autobahn eller nåt?
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Vad vill du säga med denna, att E-tron är långt utanför listan eller att alla Tesla ägare vill byta till en skoda
Var lite för mycket siffror utan förklaring för att kunna förstå. Men jag kan ju se att tesla är väl samlade i toppen vilket är bra, får väl provköra en MS när eller om dom kommer till Sverige. Tror plåttak gör en hel del för ljudkomforten. Fick konstiga blickar från teslapersonalen när jag provkört 3 och han beskrev hur fint det var att alla hade glastak som standard, tror han såg det som premium medans jag inte vill ha det pga ljud ljus och kallras. Sedan att det är svindyrt att åtgärda vid stenskott och eventuella ledtider som uppkommer. En Y utan glastak med luftfjödring och med tygklödsel, tycker inte om ”galon” klädsel, har det öven i min BMW så ingen tror att jag förtalar tesla nu. Med detta uppfyllt så kan det nog bli byte och ör väl det jag väger in i ett premium bilmärke, valbarhet att få som man vill.
Var lite för mycket siffror utan förklaring för att kunna förstå. Men jag kan ju se att tesla är väl samlade i toppen vilket är bra, får väl provköra en MS när eller om dom kommer till Sverige. Tror plåttak gör en hel del för ljudkomforten. Fick konstiga blickar från teslapersonalen när jag provkört 3 och han beskrev hur fint det var att alla hade glastak som standard, tror han såg det som premium medans jag inte vill ha det pga ljud ljus och kallras. Sedan att det är svindyrt att åtgärda vid stenskott och eventuella ledtider som uppkommer. En Y utan glastak med luftfjödring och med tygklödsel, tycker inte om ”galon” klädsel, har det öven i min BMW så ingen tror att jag förtalar tesla nu. Med detta uppfyllt så kan det nog bli byte och ör väl det jag väger in i ett premium bilmärke, valbarhet att få som man vill.
27,8 kWp solceller
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Såväl garantiåtgärder som uppdateringar via nätet räknas bland som ”fel” i den där undersökningen?
Inte konstigt då att Tesla får ”låga” betyg…
Inte konstigt då att Tesla får ”låga” betyg…
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Nej, det är AMS undersökning bland svenska elbilsägare (och hybridägare) gällande tillförlitlighet och kundnöjdhet som finns här:Dafro skrev:Vad vill du säga med denna, att E-tron är långt utanför listan eller att alla Tesla ägare vill byta till en skoda .
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... il/?page=1
De har delat in den i olika kategorier beroende på olika fordonstyper. Audi och e-tron elbilar är med i andra klasser. De finns att läsa på länken ovan, men kan även posta tabellerna här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.Credde skrev:Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Låter som korrekt väg, ska kännas rätt. Vad blir det nu då, ingen E-tron gissar jag.
27,8 kWp solceller
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Full förståelse för det!Credde skrev:Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.Credde skrev:Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Blev det en diesel eller bensinare, och vilken modell?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Tyvärr blev det en diesel bil - beställer inte en Y förre den kommer från Tyskland och dragkroken levereras. Det blev faktisk en 2021 Audi A6 quattro. Imponeras av virtuellt cockpit och generellt set navigationen är mycket bättre än på Teslan. Tycker inte ui-et är så dåligt heller. Bästa är nog tystnaden med akustikrutor och Matrix lysen. Det är dock en interim bil då jag vill tillbaka i el träsket men det ska vara rätt bil.martinot skrev:Full förståelse för det!Credde skrev:Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.Credde skrev:Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Blev det en diesel eller bensinare, och vilken modell?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Mycket fin bil A6 ! Varit sugen på att byta min E-tron 50 till en A6 då jag egentligen inte gillar SUV. Men räckvidden på 50 duger för mig så den får stanna 2 år till. Men annars hoppas jag på en A6 som nästa bil fast med el då såklart.Credde skrev:Tyvärr blev det en diesel bil - beställer inte en Y förre den kommer från Tyskland och dragkroken levereras. Det blev faktisk en 2021 Audi A6 quattro. Imponeras av virtuellt cockpit och generellt set navigationen är mycket bättre än på Teslan. Tycker inte ui-et är så dåligt heller. Bästa är nog tystnaden med akustikrutor och Matrix lysen. Det är dock en interim bil då jag vill tillbaka i el träsket men det ska vara rätt bil.martinot skrev:Full förståelse för det!Credde skrev:Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.Credde skrev:Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Blev det en diesel eller bensinare, och vilken modell?
Jag förstår inte heller kritiken för UI-et. Tycker det finns mycket riktigt bra funktioner och är lätt att förstå. Kul att du gillar din nya bil
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag har bytt från en e-tron till en Model Y. Är det någon som tvekar mellan en e-tron eller Tesla, så kan jag tala om de flesta skillnader. Det är nog en annan tråd dock. Det beror på vad man är ute efter för det är helt olika bilar. E-tronen är skön att köra, jätteskön...vilket också märks i betyget. Den är lite bulkigare och körglädjen är inte riktigt samma. Å andra sidan är körglädjen i en Model 3, större än i en Model Y tycker jag.
Angå servicen så tror jag det hänger på digitala fel. Får du ett digitalt fel, som till exempel varningar, appar, lampor (Japp, ljusrampen bak kan störa ut det mesta) och info-systemet, så är servicen riktigt dålig. Det kändes inte som att Audi visste något om hur de skulle hantera felen. All annan service håller nog Audi-klass, vilket är helt ok.
Som svar på tråden. Jag bytte från e-tron till Tesla, men jag representerar nog inte "e-tron folket".
Angå servicen så tror jag det hänger på digitala fel. Får du ett digitalt fel, som till exempel varningar, appar, lampor (Japp, ljusrampen bak kan störa ut det mesta) och info-systemet, så är servicen riktigt dålig. Det kändes inte som att Audi visste något om hur de skulle hantera felen. All annan service håller nog Audi-klass, vilket är helt ok.
Som svar på tråden. Jag bytte från e-tron till Tesla, men jag representerar nog inte "e-tron folket".