NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Moderator: Redaktion
NIO ET7 får 1000km i räckvidd
I varje fall enligt NEDC standarden.
https://www.nio.com/no_NO/et7
https://www.nio.com/no_NO/et7
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Är det utbytbart batteri på denna? Snabbare att byta än att ladda.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Men fullständigt ekonomiskt vansinne att bygga en heltäckande infrastruktur för detta, så det kommer med största sannolikhet inte ske.Dodde skrev:Är det utbytbart batteri på denna? Snabbare att byta än att ladda.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
taliz skrev:NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Bygger dom inte ett gäng i Norge och i Kina finns det väl redan eller?fth skrev:Men fullständigt ekonomiskt vansinne att bygga en heltäckande infrastruktur för detta, så det kommer med största sannolikhet inte ske.Dodde skrev:Är det utbytbart batteri på denna? Snabbare att byta än att ladda.
/fth
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Jo....MWall skrev:taliz skrev:NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
mikebike skrev:Jo....MWall skrev:taliz skrev:NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Det handlar inte om hur mycket man kör på en dag, det handlar om var man kan ladda.MWall skrev:mikebike skrev:Jo....MWall skrev:taliz skrev:NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?
Jag kan inte ladda hemma och vanligen inte på destination heller. Jag måste alltså försöka anlända med så mycket laddning som möjligt. I mitt fall med minst 60% när jag kommer hem och minst 80% när jag anländer till destinationen.
För mig skulle ett större batteri innebära färre stopp, men inte mindre laddtid. Med min Model 3 måste jag stanna två gånger på en resa som är 40+ mil.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Bra! Då kanske Elon kan omvärdera sitt beslut att dra undan 80+ mil modellen av S & X. Nu finns ju iofs inte de uppdaterade modellerna med kortare range heller men det är ju en annan historia.
Model S P85DL+
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Att ha en elbil som man inte kan ladda hemma ligger bortanför min föreställningsförmåga. Förstår inte varför man skulle sätta sig i den sitsen.mikebike skrev:Det handlar inte om hur mycket man kör på en dag, det handlar om var man kan ladda.MWall skrev:mikebike skrev:Jo....MWall skrev:taliz skrev:NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?
Jag kan inte ladda hemma och vanligen inte på destination heller. Jag måste alltså försöka anlända med så mycket laddning som möjligt. I mitt fall med minst 60% när jag kommer hem och minst 80% när jag anländer till destinationen.
För mig skulle ett större batteri innebära färre stopp, men inte mindre laddtid. Med min Model 3 måste jag stanna två gånger på en resa som är 40+ mil.
Större batterier laddar snabbare i regel. Även om Model 3 peakar på 250 kW så är det under en väldigt kort period. Kan du ligga på 250 kW under större delen av laddningen så skulle det hjälpa mycket.
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
mans71 skrev:Bra! Då kanske Elon kan omvärdera sitt beslut att dra undan 80+ mil modellen av S & X. Nu finns ju iofs inte de uppdaterade modellerna med kortare range heller men det är ju en annan historia.
Längre räckvidd är bra främst av en enda anledning. Att det minskar behovet av snabbladdning väldigt mycket. Om räckvidden ökar 50% från dagens Model S så skulle behovet av snabbladdning minska med säkert 80-90%. Och det är ju faktiskt något som kommer krävas om vi ska ha miljontals elbilar på vägarna bara i Sverige. Nackdelen är förstås att bilarna blir tyngre, dyrare och mindre miljövänliga.
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Precis! Slipper jag snabbladda för att åka en normal affärsresa på 60 mil ToR i ur och skur så blir det enormt mycket enklare och bekvämare men också såklart mycket billigare eftersom jag laddar hemma. Som en bonus kan jag plötsligt köra bil med släp en längre sträcka utan att det ska bli krångligt. 100-batteri är för litet för att det ska vara smidigt, iaf. för mina behov.MWall skrev:mans71 skrev:Bra! Då kanske Elon kan omvärdera sitt beslut att dra undan 80+ mil modellen av S & X. Nu finns ju iofs inte de uppdaterade modellerna med kortare range heller men det är ju en annan historia.
Längre räckvidd är bra främst av en enda anledning. Att det minskar behovet av snabbladdning väldigt mycket. Om räckvidden ökar 50% från dagens Model S så skulle behovet av snabbladdning minska med säkert 80-90%. Och det är ju faktiskt något som kommer krävas om vi ska ha miljontals elbilar på vägarna bara i Sverige. Nackdelen är förstås att bilarna blir tyngre, dyrare och mindre miljövänliga.
Model S P85DL+
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Hört talas om autobahn?MWall skrev:mikebike skrev:Jo....MWall skrev:taliz skrev:NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?
När jag kan köra i 160kmh 4 timmar i sträck oavsett väder, då är jag nöjd. Klarar denna det? Kanske?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Visst är det smidigt att kunna ladda hemma. Men ofta är det ju så att om man kör lite så behöver man inte ladda så ofta.Att ha en elbil som man inte kan ladda hemma ligger bortanför min föreställningsförmåga.
Förstår inte varför man skulle sätta sig i den sitsen.
Kör man mycket, som jag, så kör jag ju mest på annan ort än hemma, och då kan jag ju ändå inte ladda hemma.
Jag är ju resande och har kört +12.000 mil(mycket mindre nu pga Corona) utan att kunna ladda hemma.
Tycker att det gått hyfsat bra.
Men självklart ska man kräva laddmöjlighet även om man bor i lägenhet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Jag är väl långt ifrån ”normal” i detta avseende, men jag kör ofta längre sträckor än så per dag på mina resor, senast Stockholm-Berlin, 140 mil, på en dag.MWall skrev:Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?
Jag inser dock att det inte är rimligt att bilar och infrastruktur byggs för extremfallen, men med Tesla och SuC så har man ju i praktiken obegränsad räckvidd, det är bara förarens/förarnas uthållighet som begränsar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
mans71 skrev:Precis! Slipper jag snabbladda för att åka en normal affärsresa på 60 mil ToR i ur och skur så blir det enormt mycket enklare och bekvämare men också såklart mycket billigare eftersom jag laddar hemma. Som en bonus kan jag plötsligt köra bil med släp en längre sträcka utan att det ska bli krångligt. 100-batteri är för litet för att det ska vara smidigt, iaf. för mina behov.MWall skrev:mans71 skrev:Bra! Då kanske Elon kan omvärdera sitt beslut att dra undan 80+ mil modellen av S & X. Nu finns ju iofs inte de uppdaterade modellerna med kortare range heller men det är ju en annan historia.
Längre räckvidd är bra främst av en enda anledning. Att det minskar behovet av snabbladdning väldigt mycket. Om räckvidden ökar 50% från dagens Model S så skulle behovet av snabbladdning minska med säkert 80-90%. Och det är ju faktiskt något som kommer krävas om vi ska ha miljontals elbilar på vägarna bara i Sverige. Nackdelen är förstås att bilarna blir tyngre, dyrare och mindre miljövänliga.
Nja, så länge det finns lediga laddare där jag vill ha dem så är jag ok med dagens räckvidd. Men jag åker inte på affärsresor alls.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
För att man vill köra avgasfritt?MWall skrev:Att ha en elbil som man inte kan ladda hemma ligger bortanför min föreställningsförmåga. Förstår inte varför man skulle sätta sig i den sitsen.
Större batterier laddar snabbare i regel. Även om Model 3 peakar på 250 kW så är det under en väldigt kort period. Kan du ligga på 250 kW under större delen av laddningen så skulle det hjälpa mycket.
Jag kan sällan ladda på destinationen heller. Har man högre inkomst, bor i villa och på hotell istället för i lägenhet och på vandrarhem så blir situationen en annan.
Dock vill jag hävda att jag inte är unik med mina förutsättningar.
Ja, min bil peakar en kort tid på som mest 241 kW på en 250 kW SuC, men den peakar på 150 kW SuC också. Det är inte så att den har en platå på 150 kW, utan effekten sjunker rätt fort till cirka 80 kW.
Ja, det är möjligt att ett längre laddstopp med ett större batteri innebär kortare total laddtid än två med ett mindre batteri, men nu var det ju någon som hävdade att man "i princip aldrig behöver snabbladda" så då faller det argumentet.
Just idag har jag tagit bilen till jobbet och där kan jag ladda!
Hela 3,7 kW, så typ 30 kWh på en dag.....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 747
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Tycker folk tänker fel kring "hur ofta kör du 75 mil?"
Tänker att batteriet tar ju emot laddning mycket bättre, behöver du 30 mil så räcker det att ladda typ 10-40% förmodligen på ganska hög effekt.
Jämför man med Tesla model 3 och behöver trycka upp dom sista 20% till 95% laddning.
Tänker att batteriet tar ju emot laddning mycket bättre, behöver du 30 mil så räcker det att ladda typ 10-40% förmodligen på ganska hög effekt.
Jämför man med Tesla model 3 och behöver trycka upp dom sista 20% till 95% laddning.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Semi solid-state battery?
https://www.autoevolution.com/news/nio- ... 75124.html
When NIO announced the ET7 would have a 150 kWh battery pack with solid-state cells in 2022, nobody bought that right away. Reactions ranged from cautiously waiting to plain denial that this would be possible. With the information of new investments on Solid State Lion, we learned more about that battery pack: it will actually be semi-SSB (solid-state battery).
NIO’s CEO, William Li, said the best description for these new cells was this one we mentioned shortly after promising the 150 kWh battery pack at NIO Day. Although it looks massive, the battery pack will not be larger than those already used by the company in its swapping system. If it were, it would not fit cars other than the ET7, which does not make sense for NIO’s strategy.
According to what Li said at the time, this semi-SSB would comprise “in-situ solidified solid-liquid electrolyte, inorganic pre-lithiated carbon-silicon anode, and nano-scale ultra-high nickel cathode.” The NIO CEO also said that it would have an energy density of 360 Wh/kg. We’ll probably have more details about this solid-liquid electrolyte when NIO starts using the new cell by Q4 2022.
Solid State Lion is the company that would supply these semi-SSBs to NIO. The Chinese EV maker is directly involved with the battery startup. As CNEVPost points out, Zeng Shuxiang is a director of Solid State Lion. He also happens to be the CEO of XPT, NIO's electric drive division.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Lägg av med NEDC. Det är bara så dj-vla fånigt dumt!Zalman3 skrev:I varje fall enligt NEDC standarden.
https://www.nio.com/no_NO/et7
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... teribyten/
Kinesiska Tesla-utmanaren Nio till Sverige 2022 – med snabba batteribyten
Först Norge – nu står Sverige på tur. Elbilstillverkaren Nio fortsätter sitt intåg i Europa och bekräftar att man planerar batteribytesstationer även här.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Jag gillar designen på bild iallafall. Påminner en del om model3 men i mina ögon med bättre proportioner.
Undrar om den får dra släp?
Undrar om den får dra släp?
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Enligt denna ska NIO ha över 730 battery-swap-stationer (de flesta i Kina så klart):
https://www.nio.com/nio-power
Kul med konkurrens! Både XPeng och NIO i Sverige 2022 bådar gott! Lidar, radar och 8MP-kameror i hos både Xpeng och NIO om jag minns rätt.
"NIO Aquila Super Sensing features 33 high-performance sensing units including an ultralong-range high-resolution LiDAR, 11 8MP high-resolution cameras, enhanced driver monitoring system, 5 millimeter wave radars, 12 ultrasonic sensors, redundant high-precision localization units and V2X. It redefines the standards of autonomous driving sensing systems."
https://www.nio.com/nio-power
Kul med konkurrens! Både XPeng och NIO i Sverige 2022 bådar gott! Lidar, radar och 8MP-kameror i hos både Xpeng och NIO om jag minns rätt.
"NIO Aquila Super Sensing features 33 high-performance sensing units including an ultralong-range high-resolution LiDAR, 11 8MP high-resolution cameras, enhanced driver monitoring system, 5 millimeter wave radars, 12 ultrasonic sensors, redundant high-precision localization units and V2X. It redefines the standards of autonomous driving sensing systems."
Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension