Att ha en elbil som man inte kan ladda hemma ligger bortanför min föreställningsförmåga. Förstår inte varför man skulle sätta sig i den sitsen.mikebike skrev:Det handlar inte om hur mycket man kör på en dag, det handlar om var man kan ladda.MWall skrev:mikebike skrev:Jo....MWall skrev:taliz skrev:NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?
Jag kan inte ladda hemma och vanligen inte på destination heller. Jag måste alltså försöka anlända med så mycket laddning som möjligt. I mitt fall med minst 60% när jag kommer hem och minst 80% när jag anländer till destinationen.
För mig skulle ett större batteri innebära färre stopp, men inte mindre laddtid. Med min Model 3 måste jag stanna två gånger på en resa som är 40+ mil.
Större batterier laddar snabbare i regel. Även om Model 3 peakar på 250 kW så är det under en väldigt kort period. Kan du ligga på 250 kW under större delen av laddningen så skulle det hjälpa mycket.