Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….mati skrev:Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.Tessi19 skrev:Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Problemet för ÅF, även om de vill vara hjälpsamma, är att om Hyundai centralt inte vill släppa programuppdateringen för din bilmodell i Sverige, så kommer servicekillarna hos ÅF oftast inte kunna gå runt detta. Även om de vill, så kan det vara styrt med mjukvaruspärrar i deras program på deras datorer, så de inte ens kan uppdatera din variant.Tessi19 skrev:Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….mati skrev:Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.Tessi19 skrev:Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Mycket märkligt dock att det bara är i Sverige som de inte erkänner felet, och att de uppdaterar din bilmodeller i andra länder. Det där är verkligen mysko.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Generalagenten i Sverige är samma som i Danmark. Det lär vara likadant där nere. Och det är den snubben som bestämmer kring utrustningsnivåer, priser, osv. Om GA säger att mjukvaran inte ska finnas tillgänglig för oss då är det så. Det är samma människa som har bestämt att vi inte ska ha automatiska dörrhandtag, fast alla andra länder runt omkring har det.martinot skrev:Problemet för ÅF, även om de vill vara hjälpsamma, är att om Hyundai centralt inte släppa programuppdateringen för din bilmodell i Sverige, så kommer de oftast inte kunna gå runt detta. Även om de vill, så kan det vara styrt i deras program på deras datorer, så de inte ens kan uppdatera din variant.Tessi19 skrev:Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….mati skrev:Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.Tessi19 skrev:Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Mycket märkligt dock att det bara är i Sverige som de inte erkänner felet, och att de uppdaterar din bilmodeller i andra länder. Det där är verkligen mysko.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Yep precis så det är!martinot skrev:Problemet för ÅF, även om de vill vara hjälpsamma, är att om Hyundai centralt inte vill släppa programuppdateringen för din bilmodell i Sverige, så kommer servicekillarna hos ÅF oftast inte kunna gå runt detta. Även om de vill, så kan det vara styrt med mjukvaruspärrar i deras program på deras datorer, så de inte ens kan uppdatera din variant.Tessi19 skrev:Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….mati skrev:Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.Tessi19 skrev:Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Mycket märkligt dock att det bara är i Sverige som de inte erkänner felet, och att de uppdaterar din bilmodeller i andra länder. Det där är verkligen mysko.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
…och att det är FÖRBJUDET att byta från 19” till 20” och viseversa.mati skrev:Generalagenten i Sverige är samma som i Danmark. Det lär vara likadant där nere. Och det är den snubben som bestämmer kring utrustningsnivåer, priser, osv. Om GA säger att mjukvaran inte ska finnas tillgänglig för oss då är det så. Det är samma människa som har bestämt att vi inte ska ha automatiska dörrhandtag, fast alla andra länder runt omkring har det.martinot skrev:Problemet för ÅF, även om de vill vara hjälpsamma, är att om Hyundai centralt inte släppa programuppdateringen för din bilmodell i Sverige, så kommer de oftast inte kunna gå runt detta. Även om de vill, så kan det vara styrt i deras program på deras datorer, så de inte ens kan uppdatera din variant.Tessi19 skrev:Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….mati skrev:Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.Tessi19 skrev:Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Mycket märkligt dock att det bara är i Sverige som de inte erkänner felet, och att de uppdaterar din bilmodeller i andra länder. Det där är verkligen mysko.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Just det. Glömde den lilla detaljen.Walker skrev:…och att det är FÖRBJUDET att byta från 19” till 20” och viseversa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Oj. Är detta på allvar att GA har denna inställning?Tessi19 skrev:Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….mati skrev:Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.Tessi19 skrev:Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Jag har märkt en något konstig inställning avseendet just frågan kring 20-tumshjulen, men trodde kanske att det var en engångsföreteelse.
Synd om ÅF, men om jag får problem och GA är den som stoppar huvudet i sanden så kommer jag verkligen tveka på att köpa en Hyundai nästa gång.
Tolkar jag det rätt att GA inte släpper in uppdateringar till svenska fordon? Lite som att "internet är bara en fluga" låter det som...
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det är så jag uppfattar det.Skabb1 skrev:Oj. Är detta på allvar att GA har denna inställning?Tessi19 skrev:Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….mati skrev:Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.Tessi19 skrev:Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Jag har märkt en något konstig inställning avseendet just frågan kring 20-tumshjulen, men trodde kanske att det var en engångsföreteelse.
Synd om ÅF, men om jag får problem och GA är den som stoppar huvudet i sanden så kommer jag verkligen tveka på att köpa en Hyundai nästa gång.
Tolkar jag det rätt att GA inte släpper in uppdateringar till svenska fordon? Lite som att "internet är bara en fluga" låter det som...
Är mycket nöjd med bilen, förutom att det saknas vindrutetorkare bak, men det här är inte en diskussion man vill ha.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
en lösning ang dålig röststyrning är att byta till engelska. Då funkar alla vanliga kommandon, som att styra rattvärme, stolsvärme, öppna karta, media etc. På svenska funkade ingenting.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
GA ändrade sig för ett par veckor sen och nu är det tillåtet att byta mellan 19 och 20. Bara så att vi inte spiller kraft på att gnälla över nåt som inte längre gäller.mati skrev:Just det. Glömde den lilla detaljen.Walker skrev:…och att det är FÖRBJUDET att byta från 19” till 20” och viseversa.
Men jag håller med om att GA inte får godkänt på sin kundhantering.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Håller med. Samtidigt tyder ju det på en konstig inställning / syn hos GA, och som kund orkar man ju inte tjafsa om allt möjligt. Lite hygienfaktor för mig. Att sånt här ska inte bli en diskussion om man köper en produkt för över en halv miljon. Då har i mitt tycke kunden rätt, och att hänvisa till att dokumenterade/bevisade fel är "påhitt på nätet".... Inte förtroendeingivande i min bok.msb skrev:GA ändrade sig för ett par veckor sen och nu är det tillåtet att byta mellan 19 och 20. Bara så att vi inte spiller kraft på att gnälla över nåt som inte längre gäller.mati skrev:Just det. Glömde den lilla detaljen.Walker skrev:…och att det är FÖRBJUDET att byta från 19” till 20” och viseversa.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Utgångspunkten ska aldrig vara att det är kundens fel. Aldrig. Och om det ändå är så att felet har orsakats av kunden så är det fortfarande produktens fel eftersom en produkt ska vara någorlunda idiotsäker. Det ska helst inte gå att göra fel så länge man använder sunt förnuft. Men i det här fallet är det ju absolut inte uppenbart för kunden vari "felet" egentligen består. Att GA då ändå skyller på kunderna är bara dåligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det börjar tyvärr bli en röd tråd hos GA tycker jagmati skrev:Utgångspunkten ska aldrig vara att det är kundens fel. Aldrig. Och om det ändå är så att felet har orsakats av kunden så är det fortfarande produktens fel eftersom en produkt ska vara någorlunda idiotsäker. Det ska helst inte gå att göra fel så länge man använder sunt förnuft. Men i det här fallet är det ju absolut inte uppenbart för kunden vari "felet" egentligen består. Att GA då ändå skyller på kunderna är bara dåligt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Samma som avsaknaden på min förra Model 3. (Y har ju inte heller torkare, men det är ingen som klagar på det. Oavsett så är bakåtsikten 300 gånger bättre på IQ5 än på den obefintliga i Y)thompo skrev:Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vinkel och placering av bakruta i förhållande till bakdelen av bilen och luckan på bilen gör att i5 borde haft torkare. Ända sedan det blev lite slaskigare ute, så ser jag INGENTING ut bak. Jag trodde inte jag skulle sakna torkare, men det gör jag verkligen. På en bil med annan vinkel på rutan tex Polestar 2 eller Model 3 behövs det inte, men på i5 är frånvaron samma som att sätta igen bakrutan med ogenomskinlig folie under hela vinterhalvåret.thompo skrev:Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
…kört mycket skåpbil i mina dar, så personligen är det inga ’roblem.HelectriC skrev:Vinkel och placering av bakruta i förhållande till bakdelen av bilen och luckan på bilen gör att i5 borde haft torkare. Ända sedan det blev lite slaskigare ute, så ser jag INGENTING ut bak. Jag trodde inte jag skulle sakna torkare, men det gör jag verkligen. På en bil med annan vinkel på rutan tex Polestar 2 eller Model 3 behövs det inte, men på i5 är frånvaron samma som att sätta igen bakrutan med ogenomskinlig folie under hela vinterhalvåret.thompo skrev:Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Precis så! Stor miss!!!!HelectriC skrev:Vinkel och placering av bakruta i förhållande till bakdelen av bilen och luckan på bilen gör att i5 borde haft torkare. Ända sedan det blev lite slaskigare ute, så ser jag INGENTING ut bak. Jag trodde inte jag skulle sakna torkare, men det gör jag verkligen. På en bil med annan vinkel på rutan tex Polestar 2 eller Model 3 behövs det inte, men på i5 är frånvaron samma som att sätta igen bakrutan med ogenomskinlig folie under hela vinterhalvåret.thompo skrev:Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
Det verkar att EV6 som har lite annorlunda lutning och vinge är mindre drabbat.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Till och med Porsche har en liten torkare på Cross turismo. Då borde ju Hyundai också klara att få till något som inte förstör designen. Hade ju kunnat hänga under spoiler och varit osynlig när den inte används
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hur är det med back kameran, blir den också övertäckt av modd och skit eller funkar den för sikt bakåt när man ska backa iallafall?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nope skit och vatten på…Andrick skrev:Hur är det med back kameran, blir den också övertäckt av modd och skit eller funkar den för sikt bakåt när man ska backa iallafall?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Verkligen synd. Jag är otroligt sugen på Iq5 men risken för dålig sikt bakåt gör mig tveksam.Tessi19 skrev:Nope skit och vatten på…Andrick skrev:Hur är det med back kameran, blir den också övertäckt av modd och skit eller funkar den för sikt bakåt när man ska backa iallafall?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kameran är dessutom byggd så det ser ut som den ska fällas inn när den inte används, då hade den alltid varit ren när man backar, men så långt tänkte inte koreanerna. Maybe the sun always shines in Southern KoreaAndrick skrev:Verkligen synd. Jag är otroligt sugen på Iq5 men risken för dålig sikt bakåt gör mig tveksam.Tessi19 skrev:Nope skit och vatten på…Andrick skrev:Hur är det med back kameran, blir den också övertäckt av modd och skit eller funkar den för sikt bakåt när man ska backa iallafall?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har inte sett något bakåt sedan jag köpte bilen. Just efter tvätt möjligen att man ser några minuter innan den slaskar igen. Tycker dock att kameran är mindre känslig än bakrutan, men generellt är bristen på torkare helt obegriplig.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag har kört 50 mil med bilen sedan ny, utan tvätt. Bakrutan är ganska smutsig och disig, men kamerabilden bakåt är fortsatt ren och skarp.